TOERNOOISPEL 14

 

Net klaar met onze opleiding worden ik, The red baron, en Mostly Harmless direct voor de leeuwen geworpen in het jaarlijks terugkerende toernooi. Hoewel onze tegenstanders, Megabyte, Cleaver en Captain Bob ons zouden moeten doen bibberen, denken we daar niet over na en gooien ons in de strijd.

 

Beurt 0:

 

We hebben de vloot pseudo-romulanen toegewezen gekregen, maar van binnen (en van buiten) lijken de schepen verdacht veel op klingons. We besluiten de schepen te hernoemen naar de onvergeeflijke vloeken (Avada Kedavra, Imperio en Crucio) aangevuld met Sectumsempra, want er zijn slecht 3 onvergeeflijke vloeken en hoewel we overtuigd zijn van ons eigen kunnen, is beginnen met slechts 3 schepen een beetje te veel van het goede.

 

Beurt 1:

We zijn vol versneld en uitgekomen op -20,-37. Aan de horizon in kwadrant 1 zien we 1 objekt. We willen het objekt met een bocht benaderen alleen is de vraag of we dit onderlangs of bovenlangs zullen gaan doen. We zetten twee koersen uit en besluiten uiteindelijk onderlangs te gaan (mijn voorstel).

 

Beurt 2:

We zijn uitgekomen op -2,27 met koers 60 en zien 4 pseudo-kzinti’s (van Cleaver) op een rijtje voor ons liggen tussen 0,39 en 3,39 (afstand 13 AE) met de tegengestelde koers 240. Voor de grap kijken we nog even wat er gebeurd was als we bovenlangs waren gegaan zoals Mostly Harmless had voorgesteld. Dan waren we op 3 AE achter de pseudo-kzintis uitgekomen… De situatie nu is dat wij 2 schepen in schild 1 hebben en 2 schepen in schild 4. De pseudo-kzintis hebben 2 schepen die alle schepen in schild 1 hebben en 2 schepen die alle schepen in schild 4 hebben. Na lang puzzelen besluiten we in impuls 1 zonder schilden te schieten. Alle wapens die door schild 4 kunnen schieten, schieten op de Armapatros, hopend dat deze op ons afvliegt en zijn voorschild vol versterkt terwijl wij hem in zijn zijschild raken. Alle andere wapens schieten op de Al-Matra. Zo doen we 100 schade op de Armapatros en 170 op de Al-Matra. Na het schieten vliegen we hard weg om zo veel mogelijk buiten schot te blijven, we kunnen dit onderlangs of bovenlangs doen, ik stem voor onderlangs maar Mostly Harmless wil bovenlangs, gezien het resultaat van de vorige beurt ga ik mee met Mostly Harmless in zijn beslissing.

 

Beurt 3 (score 260):

Geen slecht resultaat. We hebben de Armapatros en de Al-Matra tot wrak geschoten. De Armapatros had inderdaad schild 4 niet aangezet, al is ons niet helemaal duidelijk of alle schilden uit stonden of dat schild 1 versterkt was. Aan onze kant is de Crucio tot wrak geschoten door een toesnellende Iminka en de Sectumsempra half kapot geschoten door de Karonthas, maar het schip is nog behoorlijk operationeel. De nieuwe situatie is dat we met op 8AE van de Karonthas liggen, hij in ons zijschild en wij in zijn voorschild… als we onderlangs waren gegaan was dat andersom geweest. De Iminka is hard weggevlogen. We besluiten ons zijschild vol te verstevigen en in impuls 1 op de Karonthas te schieten. De Sectumsempra gaat naar de sterbasis en de Avada Kedavra en de Imperio proberen hard om de stilliggende Karonthas heen te vliegen hopend dat deze vol versneld en naar boven vlucht, zodat wij hem in impuls 10 nog van de andere kant kunnen raken.

 

Beurt 4 (score 410):

Het is zo gegaan als we dachten. De Karonthas heeft (gelukkig met schilden) vol geschoten op de al aangeslagen Sectumsempra en deze heeft nogmaals 40 interne schade genomen wat het totaal op 92 brengt, echter is hij vlak bij de sterbasis en kan hij deze in 2 beurten bereiken en heeft hiervoor ook nog net genoeg energie. De Karonthas is inderdaad naar boven gevlucht en die is in impuls 10 tot wrak geschoten. De Imperio en Avada Kedavra bevinden zich op 5,56 met koers 120 en snelheid 30, maar zien helemaal niks. De wedstrijd tussen ons en Cleaver is (voorlopig) geëindigd in 3 - 1.95, niet slecht voor een stel beginners.

 

Beurt 5 (score 410):

De Sectumsempra is bijna bij de sterbasis en de Imperio en Avada Kedavra zijn hard naar beneden gevlogen en zien nu 6 objekten. Vanuit de SiS hebben we kunnen afleiden dat dit waarschijnlijk 3 schepen van Megabyte, 2 van captain bob en de Iminka moeten zijn. We besluiten enigszins voorzichtig te zijn. We remmen vol en gaan met een zig-zag richting het strijd gewoel.

 

Beurt 6 (score 410):

Niet helemaal wat we gehoopt hadden. Bijna alle schepen zijn van ons afgevlogen. We zien in de verte de Iminka (31 AE) terwijl hij ons niet kan zien. We zien 3 schepen van captain bob, waarvan er 1 niet zo goed aan toe is en vlakbij objekten, die van Megabyte zullen zijn, ligt. De andere twee de Off en de In liggen op 17 AE in ons voorschild, we zitten in hun zijschild. We besluiten een vergelijkbare tactiek toe te passen als eerder. Doordat we niet recht op hun afvliegen, blijven we aan het einde van impuls 1 in het zijschild van de In, hopelijk verwacht captain bob dit niet en kunnen we zo het waarschijnlijk versterkte voorschild vermijden. Wij gaan schieten zonder schilden en proberen daarna weg te komen door hard te versnellen. De Sectumsempra zal de sterbasis bereiken.

 

Beurt 7 (score 522):

Onze tactiek heeft min of meer gewerkt, we hebben de In bijna tot wrak geschoten. Echter heeft captain bob ook hetzelfde gedaan met de Avada Kedavra. Laten we het een gelijk spelletje noemen. We hebben weer een flinke boost in onze score gekregen. De positie waar we uitgekomen zijn is daarentegen wat minder. Op afstand 12 van de pseudo-federaties van Megabyte en hij heeft nog 2 werkende schepen en wij slecht 1. Megabyte heeft het aangeslagen schip van captain bob deze beurt tot wrak geschoten. We nemen onze opties door en we hebben volgens ons een keuze uit 3 dingen: optie 1, direct schieten en proberen weg te komen, dit zorgt ervoor dat we zeer waarschijnlijk niet wrak gaan, maar veel punten zullen we ook niet scoren, optie 2, op de feds afvliegen en vol schieten met de schilden aan, optie 3, hetzelfde alleen dan met schilden uit. Omdat we beseffen dat we al vrij veel punten hebben ten opzichte van de andere spelers, gaan we voor de punten en dus valt optie 1 af. We denken dat Megabyte zal denken dat we voor optie 3 zullen gaan, dus verwachten we dat hij minstens 1 schip in impuls 1 zal laten schieten en dus gaan we voor optie 2. De crew van onze sterbasis gaat aan de slag met de Sectumsempra.

 

Beurt 8 (score 581):

We hadden toch voor optie 3 moeten gaan. De federatie heeft niet geschoten in impuls 1 en heeft de Imperio en de Avada Kedavra tot wrak geschoten. Als we de schilden uit gelaten hadden hadden we 50 punten meer gescoord… we maken contact met Cleaver om te vragen wat er precies gebeurd is omdat wij dat niet meer kunnen zien. (ook interessant natuurlijk voor de nu half gerepareerde Sectumsempra), hij vertelt ons dat de Pulsar bijna wrak is gegaan door onze schoten gecombineerd met de schoten van captain bob. Dus nu is de situatie dat Cleaver, Megabyte en captain bob alle drie nog een werkend schip hebben en wij een half gerepareerd schip.

 

Beurt 9 en 10 (score 581):

Vanaf hier wordt het een beetje vaag. We hebben slechts de Sectumsempra nog over en deze, hoewel gerepareerd, moet nog een heel eind vliegen voordat hij iets kan zien. Gelukkig houdt Cleaver ons op de hoogte van wat er gebeurt en weten we in ieder geval waarheen we moeten vliegen, onze dank is groot hiervoor. We horen dat er wel wat schermutselingen zijn, maar geen grote gevechten in onze afwezigheid, en dus dat er niet veel punten gescoord worden.

 

Beurt 11 (score 581):

We zien eindelijk wat, de Pulsar is nog steeds niet tot wrak gegaan, maar ligt met snelheid 0 op ons te wachten. We vliegen er recht op af en hopen nog wat punten te scoren. Daarna volgt nog een beurt. We proberen zo uit te komen dat we nog wat punten kunnen scoren, maar buiten schot van Megabyte die volgens onze berekeningen heel dicht in de buurt van onze score zou moeten liggen.

 

Kaboom!!!!

Het toernooi centrum is ontploft, als laatste bericht wordt ons opgedragen met alle schepen terug te keren naar de basis. Het toernooi is afgelopen. De uitslag wordt bepaald op basis van de scores van dat moment en wat blijkt: we hebben gewonnen! Een wat rare manier om te winnen misschien maar we zijn er niet minder blij om. Op naar de grote finale!

 

Nawoord:

Het samenspel met Mostly Harmless was zeer vermakelijk en hoewel we soms andere ideeën hadden over wat we moesten doen, zijn we er altijd uitgekomen. En zelfs als achteraf bleek dat een andere optie beter was geweest heeft dit niet geleid tot onderlinge spanning. De meeste gebruikte zin in onze mail discussies was dan ook: het blijft een gok! (wat natuurlijk niet altijd waar is maar in sommige gevallen wel). Onze tegenstanders waren, afgezien van het feit dat ze soms op ons schoten, ook zeer aangenaam. Er waren leuke discussies op de SiS en voor de verslagen van Cleaver over wat er gebeurde in onze afwezigheid zijn we hem nog steeds dankbaar. We hopen ooit eens iets terug te kunnen doen. Het was zeker een teken van sportiviteit van zijn kant omdat we juist hem in de beurten daarvoor hadden afgeschoten. Als laatste onze dank voor de GM. Al met al een zeer geslaagd spel.