TOERNOOISPEL 14
Net klaar met onze opleiding worden ik, The red baron,
en Mostly Harmless direct voor de leeuwen geworpen in het jaarlijks
terugkerende toernooi. Hoewel onze tegenstanders, Megabyte, Cleaver en Captain
Bob ons zouden moeten doen bibberen, denken we daar niet over na en gooien ons
in de strijd.
Beurt 0:
We hebben de vloot pseudo-romulanen toegewezen gekregen,
maar van binnen (en van buiten) lijken de schepen verdacht veel op klingons. We
besluiten de schepen te hernoemen naar de onvergeeflijke vloeken (Avada
Kedavra, Imperio en Crucio) aangevuld met Sectumsempra, want er zijn slecht 3
onvergeeflijke vloeken en hoewel we overtuigd zijn van ons eigen kunnen, is
beginnen met slechts 3 schepen een beetje te veel van het goede.
Beurt 1:
We zijn vol versneld en uitgekomen op -20,-37. Aan de
horizon in kwadrant 1 zien we 1 objekt. We willen het objekt met een bocht
benaderen alleen is de vraag of we dit onderlangs of bovenlangs zullen gaan
doen. We zetten twee koersen uit en besluiten uiteindelijk onderlangs te gaan
(mijn voorstel).
Beurt 2:
We zijn uitgekomen op -2,27 met koers 60 en zien 4
pseudo-kzinti’s (van Cleaver) op een rijtje voor ons liggen tussen 0,39 en 3,39
(afstand 13 AE) met de tegengestelde koers 240. Voor de grap kijken we nog even
wat er gebeurd was als we bovenlangs waren gegaan zoals Mostly Harmless had
voorgesteld. Dan waren we op 3 AE achter de pseudo-kzintis uitgekomen… De
situatie nu is dat wij 2 schepen in schild 1 hebben en 2 schepen in schild 4.
De pseudo-kzintis hebben 2 schepen die alle schepen in schild 1 hebben en 2
schepen die alle schepen in schild 4 hebben. Na lang puzzelen besluiten we in
impuls 1 zonder schilden te schieten. Alle wapens die door schild 4 kunnen
schieten, schieten op de Armapatros, hopend dat deze op ons afvliegt en zijn
voorschild vol versterkt terwijl wij hem in zijn zijschild raken. Alle andere
wapens schieten op de Al-Matra. Zo doen we 100 schade op de Armapatros en 170
op de Al-Matra. Na het schieten vliegen we hard weg om zo veel mogelijk buiten
schot te blijven, we kunnen dit onderlangs of bovenlangs doen, ik stem voor
onderlangs maar Mostly Harmless wil bovenlangs, gezien het resultaat van de
vorige beurt ga ik mee met Mostly Harmless in zijn beslissing.
Beurt 3 (score 260):
Geen slecht resultaat. We hebben de Armapatros en de
Al-Matra tot wrak geschoten. De Armapatros had inderdaad schild 4 niet
aangezet, al is ons niet helemaal duidelijk of alle schilden uit stonden of dat
schild 1 versterkt was. Aan onze kant is de Crucio tot wrak geschoten door een
toesnellende Iminka en de Sectumsempra half kapot geschoten door de Karonthas,
maar het schip is nog behoorlijk operationeel. De nieuwe situatie is dat we met
op 8AE van de Karonthas liggen, hij in ons zijschild en wij in zijn voorschild…
als we onderlangs waren gegaan was dat andersom geweest. De Iminka is hard
weggevlogen. We besluiten ons zijschild vol te verstevigen en in impuls 1 op de
Karonthas te schieten. De Sectumsempra gaat naar de sterbasis en de Avada
Kedavra en de Imperio proberen hard om de stilliggende Karonthas heen te
vliegen hopend dat deze vol versneld en naar boven vlucht, zodat wij hem in
impuls 10 nog van de andere kant kunnen raken.
Beurt 4 (score 410):
Het is zo gegaan als we dachten. De Karonthas heeft
(gelukkig met schilden) vol geschoten op de al aangeslagen Sectumsempra en deze
heeft nogmaals 40 interne schade genomen wat het totaal op 92 brengt, echter is
hij vlak bij de sterbasis en kan hij deze in 2 beurten bereiken en heeft
hiervoor ook nog net genoeg energie. De Karonthas is inderdaad naar boven
gevlucht en die is in impuls 10 tot wrak geschoten. De Imperio en Avada Kedavra
bevinden zich op 5,56 met koers 120 en snelheid 30, maar zien helemaal niks. De
wedstrijd tussen ons en Cleaver is (voorlopig) geëindigd in 3 - 1.95, niet
slecht voor een stel beginners.
Beurt 5 (score 410):
De Sectumsempra is bijna bij de sterbasis en de Imperio
en Avada Kedavra zijn hard naar beneden gevlogen en zien nu 6 objekten. Vanuit
de SiS hebben we kunnen afleiden dat dit waarschijnlijk 3 schepen van Megabyte,
2 van captain bob en de Iminka moeten zijn. We besluiten enigszins voorzichtig
te zijn. We remmen vol en gaan met een zig-zag richting het strijd gewoel.
Beurt 6 (score 410):
Niet helemaal wat we gehoopt hadden. Bijna alle schepen
zijn van ons afgevlogen. We zien in de verte de Iminka (31 AE) terwijl hij ons
niet kan zien. We zien 3 schepen van captain bob, waarvan er 1 niet zo goed aan
toe is en vlakbij objekten, die van Megabyte zullen zijn, ligt. De andere twee
de Off en de In liggen op 17 AE in ons voorschild, we zitten in hun zijschild.
We besluiten een vergelijkbare tactiek toe te passen als eerder. Doordat we
niet recht op hun afvliegen, blijven we aan het einde van impuls 1 in het
zijschild van de In, hopelijk verwacht captain bob dit niet en kunnen we zo het
waarschijnlijk versterkte voorschild vermijden. Wij gaan schieten zonder
schilden en proberen daarna weg te komen door hard te versnellen. De
Sectumsempra zal de sterbasis bereiken.
Beurt 7 (score 522):
Onze tactiek heeft min of meer gewerkt, we hebben de In
bijna tot wrak geschoten. Echter heeft captain bob ook hetzelfde gedaan met de
Avada Kedavra. Laten we het een gelijk spelletje noemen. We hebben weer een
flinke boost in onze score gekregen. De positie waar we uitgekomen zijn is
daarentegen wat minder. Op afstand 12 van de pseudo-federaties van Megabyte en
hij heeft nog 2 werkende schepen en wij slecht 1. Megabyte heeft het
aangeslagen schip van captain bob deze beurt tot wrak geschoten. We nemen onze
opties door en we hebben volgens ons een keuze uit 3 dingen: optie 1, direct
schieten en proberen weg te komen, dit zorgt ervoor dat we zeer waarschijnlijk
niet wrak gaan, maar veel punten zullen we ook niet scoren, optie 2, op de feds
afvliegen en vol schieten met de schilden aan, optie 3, hetzelfde alleen dan
met schilden uit. Omdat we beseffen dat we al vrij veel punten hebben ten
opzichte van de andere spelers, gaan we voor de punten en dus valt optie 1 af.
We denken dat Megabyte zal denken dat we voor optie 3 zullen gaan, dus
verwachten we dat hij minstens 1 schip in impuls 1 zal laten schieten en dus
gaan we voor optie 2. De crew van onze sterbasis gaat aan de slag met de
Sectumsempra.
Beurt 8 (score 581):
We hadden toch voor optie 3 moeten gaan. De federatie
heeft niet geschoten in impuls 1 en heeft de Imperio en de Avada Kedavra tot
wrak geschoten. Als we de schilden uit gelaten hadden hadden we 50 punten meer
gescoord… we maken contact met Cleaver om te vragen wat er precies gebeurd is
omdat wij dat niet meer kunnen zien. (ook interessant natuurlijk voor de nu
half gerepareerde Sectumsempra), hij vertelt ons dat de Pulsar bijna wrak is
gegaan door onze schoten gecombineerd met de schoten van captain bob. Dus nu is
de situatie dat Cleaver, Megabyte en captain bob alle drie nog een werkend
schip hebben en wij een half gerepareerd schip.
Beurt 9 en 10 (score 581):
Vanaf hier wordt het een beetje vaag. We hebben slechts
de Sectumsempra nog over en deze, hoewel gerepareerd, moet nog een heel eind
vliegen voordat hij iets kan zien. Gelukkig houdt Cleaver ons op de hoogte van
wat er gebeurt en weten we in ieder geval waarheen we moeten vliegen, onze dank
is groot hiervoor. We horen dat er wel wat schermutselingen zijn, maar geen
grote gevechten in onze afwezigheid, en dus dat er niet veel punten gescoord
worden.
Beurt 11 (score 581):
We zien eindelijk wat, de Pulsar is nog steeds niet tot
wrak gegaan, maar ligt met snelheid 0 op ons te wachten. We vliegen er recht op
af en hopen nog wat punten te scoren. Daarna volgt nog een beurt. We proberen
zo uit te komen dat we nog wat punten kunnen scoren, maar buiten schot van Megabyte
die volgens onze berekeningen heel dicht in de buurt van onze score zou moeten
liggen.
Kaboom!!!!
Het toernooi centrum is ontploft, als laatste bericht
wordt ons opgedragen met alle schepen terug te keren naar de basis. Het
toernooi is afgelopen. De uitslag wordt bepaald op basis van de scores van dat
moment en wat blijkt: we hebben gewonnen! Een wat rare manier om te winnen
misschien maar we zijn er niet minder blij om. Op naar de grote finale!
Nawoord:
Het samenspel met Mostly Harmless was zeer vermakelijk
en hoewel we soms andere ideeën hadden over wat we moesten doen, zijn we er
altijd uitgekomen. En zelfs als achteraf bleek dat een andere optie beter was
geweest heeft dit niet geleid tot onderlinge spanning. De meeste gebruikte zin
in onze mail discussies was dan ook: het blijft een gok! (wat natuurlijk niet
altijd waar is maar in sommige gevallen wel). Onze tegenstanders waren,
afgezien van het feit dat ze soms op ons schoten, ook zeer aangenaam. Er waren
leuke discussies op de SiS en voor de verslagen van Cleaver over wat er
gebeurde in onze afwezigheid zijn we hem nog steeds dankbaar. We hopen ooit
eens iets terug te kunnen doen. Het was zeker een teken van sportiviteit van
zijn kant omdat we juist hem in de beurten daarvoor hadden afgeschoten. Als
laatste onze dank voor de GM. Al met al een zeer geslaagd spel.