Spelverslag Captain Bob, spel 191

Stardate 191.00

Romulans bevallen me wel. Hit en run is een fijne taktiek en ik kan mijn schepen heel houden.
Aangezien de schepen Quintus, Sixtus, Septimus en Octus al in een andere sector actief zijn, wordt een nieuw eskader in de vloot opgenomen: Primus-Ro, Secundus-Ro, Tertius-Ro en Quartus-Ro. Ik zit in -,+. De schepen verzamelen, verhuller aan en richting 0,0.

Stardate 191.01

Niets te zien, en Nimitz meldt zich op het Intergalactisch kanaal. Hij ziet ook niets. Darth Vader wil ook laten weten dat hij niets ziet, maar doet ook niet mee in deze sector; het veroorzaakte wel korte verwarring bij mij. Ik zal het dat nog eens terug betalen. De spelleider (Jenne/Megabyte) moedigt mij nog aan om op mijn eigen schepen en basis te schieten, maar helaas, dat kan niet. Met snelheid 20 verder richting (0,0). Accu’s vol, plasma’s geladen: kom maar op met die tegenstand, ik ben er klaar voor.

Stardate 191.02

Immelman lijkt bijzondere interesse in deze sector te hebben, dus ik denk dat die ook wel ergens rondvliegt. Nimitz ziet nog niets rond (0,0), maar ik zie objekten rond (15,40). Ik zit zelf op (-20,15) k135. Ik duik een beetje naar beneden en dan aan het einde draai ik -134 graden om richting (0,0) te kijken de volgende beurt op een mooie afstand voor een effectieve verhuller.

Stardate 191.03

Wow, ik zie acht objekten. Maar interessanter: ik zie alle Kzinti schepen en zij zien mij niet. Ze zitten rond (-3,23) en zijn de Inara-Kz, River-Kz en Kaylee-Kz. De Zoe-Kz zit zelfs op afstand 19, dat is een lekker hapje. Maar in een vorig spel bleek ik forse overkill te hebben, dus laat ik de helft van het vuur op de Inara richten. De Kzinti gaan koers 225 en zitten mooi in mijn schild 1.

De objekten die ik zie zitten niet al te ver van elkaar en moeten logischerwijs de Federatie en Klingons zijn. Die gaan zich niet met mij of de Kzinti bemoeien, denk ik.

Aangezien de verhuller werkt: schilden neer, flink versnellen, alles afvuren op tijd-4 op de Zoe-Kz (Primus-Ro en Secundus-Ro) en op de Inara-Kz (Tertius-Ro en Quartus-Ro) en dan onmiddellijk wegdraaien naar beneden (eindkoers 210).

Nimitz ziet in elk geval iets, maar dat kon ik aan mijn scan ook wel aflezen.

Stardate 191.04

Hmm, dat valt tegen. Die overkill de vorige keer was toch beter, dan is er tenminste 1 schip neer. 61 treffers op/door schild 3 van de Zoe-Kz en 51 op/door schild 3 van de Inara-Kz. Dat is overkomelijk, vooral omdat de Kzinti niet naar mijn sterbasis zijn gevlogen, maar rechtomkeert hebben gemaakt. Behalve mijn eigen plasma’s (en dus een goede indicatie van de richting waar de Kzinti zitten) zie ik niets. De eerste punten zijn wel binnen, al zijn het er maar 78. Immelman maakt zichzelf bekend als de commander van de Kzinti en Nimitz maakt bekend een Klingonschip te hebben verloren tegen de Federatie. Die is nog de grote onbekende (pas achteraf kom ik er achter dat dit onze voormalige Galactisch Admiraal Skywise blijkt te zijn).

Wat mij betreft: uithuilen en opnieuw beginnen. Een beetje vertragen en doorvliegen richting de sterbasis in (-,-), koers 220.

Stardate 191.05

Nimitz meldt succes tegen de federatieschepen, met ook 1 wrak aan die kant. Dat valt me niet tegen. Aan de plasma’s kan ik zien dat de Kzinti hard onderweg zijn naar hun eigen sterbasis, waarschijnlijk om volledig vers deel te nemen aan het vervolg. Ik zie 3 objekten rond (5,-40) met een koers van 310. Aangezien ik op (-21,-21) zit, lijken me dat terugkerende klingons of feds. Tijd voor een stormrondje om op eindkoers 180 uit te komen ga ik 10x koers 32. Daarmee een mooi uitzicht op eventuele terugkomers, en niet te ver van de sterbasis-Ro om die eventueel te verdedigen. Alle mijn schepen zijn uiteraard nog spic en span. Geen krasje en geen deukje in de schilden.

Stardate 191.06

Er schijnt weer een Federatieschip opgeblazen te zijn, goed voor Nimitz. Minder goed voor hem is dat ik 1 schip (de Shokaku-Kl) kan identificeren, maar wel op afstand 38 en met snelheid 20 op (-5,-54), k190. Er zit een objekt vlakbij, met ongeveer zelfde koers en snelheid, dat zal wel een Klingon maatje zijn. Verder zie ik rond (14,-35) nog een objekt, dat lijkt me het derde Klingon schip, maar dat lijkt in een betere staat te verkeren. Het is te ver om te schieten, maar wel een mooie gelegenheid om wat dichterbij te komen. Ik ga naar snelheid 20 en koers 170, eens zien of er wat te halen valt.

Stardate 191.07

Hmm, de Klingons duiken steeds dieper, zitten nu rond (-8,-75) en ik zie alleen 2 objekten. Dat schiet ook niet op. Ik vraag me af waar die Klingons heen willen, vooral nu Nimitz meldt dat de overgebleven Federatieschepen gekoppeld zijn aan de sterbasis. Wat versnellen dan maar, in de hoop dat ik de volgende beurt wel iets zie. Geen koersverandering, dus snelheid 25 en koers 170.

Stardate 191.08

"There's Klingons on the starboard bow, starboard bow, starboard bow, There's Klingons on the starboard bow, starboard bow, Bob” zingt de communicatieofficier. We identificeren de Shokaku-Kl en Hiryu-Kl op (-27,-75) met koers 280 en snelheid 20. Die zijn op weg naar de sterbasis en bevinden zich op afstand 20 in schild 2 van al mijn schepen. Een beetje bijdraaien en dan is er iets te halen. Dankzij de verhuller zijn mijn schepen slechts objekten voor de Klingons, dus schilden naar beneden. Ik ga niet weer dezelfde fout maken als in 191.03, dus alle phasers gaan op de Shokaku-Kl.

Ik identificeer ook nog een derde Klingon schip: de Zuikaku-Kl op afstand 35 en met snelheid 30. Die wil zich blijkbaar bemoeien, maar ja, daar heb ik natuurlijk geen zin in. Aangezien de sterbasis-Kl dichtbij begint te komen, zeker na het schieten op de Shokaku-Kl, wil ik die de volgende beurt aanpakken. Maar dan wel zonder de Zuikaku-Kl in de buurt. Laat ik nou 4 plasma-torpedo’s beschikbaar hebben voor dat doel ;-)  De Zuikaku-Kl zal niet geraakt worden, maar zich ook niet kunnen bemoeien met mijn komende aanval op de sterbasis.

Ik verwacht de Shokaku-Kl voldoende buiten gevecht te kunnen stellen, en heb dan alleen de Hiryu-Kl nog over naast de sterbasis-Kl. Moet kunnen, lijkt me zo: het wordt wel mijn eerste aanval op een sterbasis, en dan nog wel met Rommies. Ben benieuwd met welke schade ik weg kom.

Stardate 191.09

De Shokaku-Kl is inderdaad wrak gegaan, waarschijnlijk veel overkill. Maar ook een onverwachte aangename verrassing: de Zuikaku-Kl is vol op de vier plasma’s gelopen en heeft nu een snelheid van 8. En dat is vast niet vrijwillig. De sterbasis-Kl is geïdentificeerd en de Hiryu-Kl zit op afstand 25, net te ver van zijn sterbasis om aan te koppelen. De Zuikaku-Kl ligt ook op afstand 25, maar is volgens mijn scan zwaarbeschadigd (snelheid 8 geeft ook wel een indicatie), dus daar hoef ik voorlopig geen rekening mee te houden. Dus de volgende stap is nu gericht op de sterbasis-Kl, zonder de Hiryu-Kl een kans te geven mij een enorme opdonder te geven. Dus:

·         schilden omhoog (je weet maar nooit waar die Hiryu-Kl uitkomt),

·         alle overtollige energie naar specifieke bescherming van schild 1,

·         een snelheid waarbij ik precies voor de deur van de sterbasis-Kl uitkom zodat ik de volgende beurt op tijd 1 ook nog een volle laag kan schieten

·         een afstand order 7 voor de de Hiryu-Kl mocht die in een hinderlaag van heel dichtbij willen schieten (nooit fijn met Klingon, al is het er maar 1)

·         een afstand order 2 voor de sterbasis-Kl om op het laatste moment te kunnen schieten met de resterende phasers

Mijn eerste aanval op een sterbasis, we gaan het zien.

Stardate 191.10

De sterbasis-Kl is wrak en met geen enkele schade! Alleen wat reductie van de schilden van de Primus-Ro en Tertius-Ro (allebei nog tenminste 20 over op schild 1) en meer dan 300 treffers op de sterbasis. Dat was dus goed raak. Puntentotaal 423, dus dat schiet lekker op.

De scan van de Hiryu-Kl toont aan dat deze slechts licht beschadigd is en met snelheid 26 wegvliegt. De afstand is inmiddels zo’n 24, en aangezien mijn schepen versneld zijn naar zo’n 32, zie ik de Hiryu-Kl alleen als objekt. Verder zie ik niets.

Ik overweeg om de Hiryu-Kl te gaan achtervolgen, maar dat gaat vast veel tijd kosten. Dan schakel ik liever de Zuikaku-Kl uit, als die nog leeft. En hoe zou het zijn met de Federatie en de Kzinti? Ik heb niets gezien of gehoord, maar die moeten elkaar inmiddels toch wel tegengekomen zijn. Dan valt er voor mij ook nog wel wat te halen. Op naar de Federatie sector, waarbij ik de Zuikaku-Kl dan hopelijk nog even tegenkom, met lage snelheid.

Stardate 191.11 en 12

Schilden weer op volle sterkte en verder niets. Geen spoor van de Zuikaku-Kl, dus die zal zichzelf wel opgeblazen hebben. Phaserbank vullen, schilden herstellen, verhuller aan en de plasma’s klaarzetten. We gaan eens ergens anders kijken. Nog steeds op weg naar (+,-), de thuisbasis van de Federatie. Geen nieuws van het forum.


Stardate 191.13

Met snelheid 31 en koers 90 zie ik 4 objekten, eindelijk weer eens actie op de sensoren! De afstand is ongeveer 30 en drie van de vier objekten hebben een snelheid van ook zo’n 30. Eén objekt gaat echter veel langzamer, rond de 12. Dat moet een gehavend schip zijn. De koers van de objekten is 135 en ze bevinden zich richting 50 ongeveer. Ik besluit om af te remmen naar snelheid 25 en een klein S-bochtje te maken, schuin naar boven.

Stardate 191.14

De Kzinti hebben net de Sterbasis-Fe wrak geschoten. Ik zie in totaal 5 objekten (ik denk 3 Kzinti en 2 Federatie schepen) en de Kaylee-Kz, het gehavende schip. Twee objekten liggen bij elkaar met een snelheid dichtbij 0, de drie andere objekten zijn op afstand 40 en hebben waarschijnlijk net de sterbasis-Fe opgeruimd. De Kaylee-Kz ligt op afstand 16, snelheid 8 en in mijn schild 4. Dat schip moet dus een flinke klap gehad hebben. Geen enkele tegenstander kan mij zien, en de anderen liggen dicht genoeg bij elkaar om het elkaar lastig te maken.

De Kzinti-schepen lijken mij gevaarlijker dan de Feds, dus daar ga ik me op concentreren: De Secundus-Ro zou genoeg moeten zijn om af te kunnen rekenen met de Kaylee-Kz en is de enige die gaat vuren. De rest houdt de verhuller aan en alle schepen maken een S-bochtje om weer wat hoger uit te komen, en met wat geluk de resterende Kzinti-schepen in schild 1. De Secundus-Ro zal op tijd 4 vuren met 2 zware phasers, en als toetje een plasma erbij voor als de phasers de klus niet helemaal klaren.

Stardate 191.15

De Kaylee-Kz is wrak gegaan met 51 treffers door schild 4. De plasma was overbodig, maar ja, dat weet je niet van te voren. Ik zie nog net 2 objekten op afstand 38 die met koers 0 terug rennen naar de eigen sterbasis. Dat zijn de Kzinti, want de overbleven Federatieschepen Amon-Fe en Mammon-Fe liggen net op het randje van schild 1 en 2 onder defensieve hoek 45 ongeveer op een afstand van 22 resp 23 en snelheid 10 resp 11. Zij zien de Secundus-Ro en in hun schild 1. De Secundus-Ro gaat klappen krijgen en zal zich dan ook terugtrekken. Na een beweging richting de Amon-Fe schieten alle vier de schepen op tijd 4 de zware phasers af. De Secundus-Ro draait dan door richting het (-,-) kwadrant, de rest vuurt de plasma’s op de Mammon-Fe, en draait een rondje om iets lager en uiteindelijk met koers 90 hopelijk iets te kunnen zien van een wegvliegende Mammon-Fe.

De Secundus-Ro zet alle specifieke versterking in op schild 2, in de verwachting dat de Federatie schepen in elk geval op tijd 1 de photon torpedo’s zullen inzetten. We zijn al redelijk dicht bij elkaar, en in elk geval door mijn bewegingen wordt de afstand alleen maar kleiner in de eerste 3 impulsen. Dat moet de schade gaan beperken.

De sterbasis-Ro laat voor het eerst van zich horen: er is een vijand gesignaleerd in de omgeving! Dat kan natuurlijk alleen de Hiryu-Kl van Nimitz zijn. Eens zien of de sterbasis ook wat puntjes kan toevoegen.


 

Stardate 191.16

De Amon-Fe is wrak, met in totaal 165 treffers op en door schild 4. Dat zou inderdaad wel genoeg moeten zijn. De specifieke versterking op schild 2 voor de Secundus-Ro was echter een slechte keuze. Ze krijgt 67 treffers op en door schild 1 en daarmee 33% interne schade. Belangrijkste schade: 29% levensconsumptie, 5 generatoren plat en nog maar 20% sensoren! Dat laatste zorgt er voor dat de Secundus-Ro voorlopig nauwelijks nog kan schieten. De plasma’s zijn in achtervolging op de Mammon-Fe die op afstand 25 met snelheid 24 naar boven vliegt, richting de sterbasis-Kz. Ik besluit met de 3 onbeschadigde schepen de achtervolging in te zetten en toch maar wat af te vuren met de phasers. De scan van de Mammon-Fe heeft aangetoond dat schild 3 neer is, dus moet ik toch nog wat schade kunnen doen, bij voorkeur om het laatste Federatieschip af te remmen. Schilden naar beneden, want met die achtervolgende plasma’s zal de Mammon-Fe nooit in de buurt komen om met haar normale phasers enige schade te kunnen doen.

De sterbasis-Ro is in actie gekomen, en heeft ook klappen gehad. 87 geplaatste treffers en 79 ontvangen treffers. Daarmee geen interne schade, maar de Hiryu-Kl kan hier niet blij mee zijn. De sterbasis-Ro ziet het laatste schip van Nimitz nog en zal er de komende beurt wel een einde aan maken. Inmiddels is het puntentotaal opgelopen tot 672 en de scan van de Amon-Fe geeft de Federatie 596 punten. Genoeg om de Kzinti  van Immelman pijn te hebben gedaan (en in eerste instantie ook de Klingons van Nimitz), maar te weinig om deze sector nog te winnen. Nimitz gaat het ook niet halen, dus de overwinning in deze sector gaat tussen Immelman en mijzelf. Laten we dan maar naar de sterbasis-Kz gaan vliegen.

Er is geen bedreiging voor de Secundus-Ro, dus die gaat repareren en aansluiten bij de rest van het eskader.

Stardate 191.17

En ja hoor, daar heb ik me weer vergist met het coördinaten systeem. Ik ging koers 90 in het Sterrenoorlog coördinaten systeem en wilde draaien naar koers 0. Echter, in het Euclidische coördinaten systeem ga ik van koers 0 naar koers 90. Dus heb ik voor de Primus-Ro, Tertius-Ro en Quartus-Ro een koersbeweging van +90 ingelegd en gaan ze nu koers 180. Geen treffers op de Mammon-Fe, helemaal alleen op coordinaat (46,-82) met snelheid 25. Dat aanvallen van de sterbasis-Kz gaat dus nog wel even duren. Omdraaien, aansluiten met Secundus-Ro en dan de laatste aanval inzetten.

De Sterbasis-Ro heeft 108 treffers geplaatst en geen enkele treffer ontvangen. Met 729 punten (57 erbij) moet de Hiryu-Kl dus wrak zijn gegaan. De plasma’s vliegen nog achter de Mammon-Fe aan, die hard moet gaan met koers 0 ongeveer. Die zie ik ook niet meer terug. Nimitz neemt afscheid van de sector.

Stardate 191.18 tot en met Stardate 191.24

Niet veel spannends te melden. Het repareren van de sensoren van de Secundus-Ro gaat heel traag, en ik wil haar toch graag meenemen in het gevecht tegen de sterbasis-Kz. Alle schepen houden snelheid 25 aan en ik benader de sterbasis- Kz op stardate 191.23 vanaf rechts, in de verwachting dat er ook nog wat Kzinti schepen op mij liggen te wachten. Die zie ik echter niet, dus wordt de sterbasis-Kz opgeruimd met 297 treffers op en door schild 2. Daarmee in totaal 976 punten, goed genoeg voor een High Score voor de Romulans en promotie naar Commander in mijn derde spel.

Eervolle vermelding echter voor, ik denk, de Kzinti: met 1 schip is de sterbasis-Kz professioneel gesloopt en die gaat ook wrak in 191.24. Niet genoeg voor de overwinning. Het kan echter ook de Mammon-Fe zijn geweest, die dan wel in dezelfde beurt ook wrak is gegaan. Ik hoop dat nog een keer te vernemen. Ik ben tevens benieuwd waar de Kzinti schepen zijn gebleven, zie de einduitslag hieronder. Er waren er nog altijd drie operationeel, maar niet in gebruik voor de verdediging van de sterbasis-Kz waar ik ze had verwacht. Immelman, ik hoor graag jouw commentaar.

Groeten,

Captain Bob