Spelverslag spel 165
door Immelmann
Met in kwadrant 1 de Klingons onder bevel van Daryl en Eddie, in kwadrant 2 de Federatie onder bevel van
Nimitz, in kwadrant 3 de Kzinti
onder bevel van Marty Kruge, en in kwadrant 4 de Romulanen onder bevel van mijzelf.
165.0
Na enige problemen met wat defecte mailrelays of zo met enkele
dagen vertraging beurt 0 ontvangen. Ik ben benieuwd, het is erg lang geleden.
Ik moet de neiging onderdrukken om de matrix-printer van zolder te halen, de beurt
uit te printen en aan mezelf op te sturen per post, zodat ik net als vroeger op
donderdag twee uur te laat pas aankom op mijn werk, toen school natuurlijk,
omdat ik op de postbode zat te wachten. Ik zit in kwadrant 4. Uit de
spelverslagen die ik gelezen heb begrijp ik dat er wat verschillende ideen
bestaan over de nummering van kwadranten. In elk geval zit ik dus in ( -,+ ). Nu komt het moeilijke: hoe zat het ook al weer met die
rommies? Heb ik die toendertijd eigenlijk wel eens gespeeld? Moest ik nou in
beurt 0 de verhuller uit laten om niet door ontbreken van objekten te laten
zien waar ik zit, of kan dat ook met alleen de verhuller aan, en geen energie
in ECM?
Kon ik nou een beurt wachten met het laden van de
plasma? Allemaal vragen die het niveau van een complete nieuweling net
overstijgen, maar die ongetwijfeld gesneden koek zijn voor al die ouwe lullen,
eh ouwe rotten waar dit spel natuurlijk tot de nok toe mee is volgeladen. Goed.
Beurt 1 invullen. Eerst maar eens wat energie in de phaserbank stoppen, een
goed gevulde phaserbank is immers het halve werk. Nu met de voorste schepen wat
heen en weer sturen om een beetje dichter bij elkaar uit te komen. En dan..hmm... Mijn twijfels over wat te doen worden
onderbroken door een binnenkomende mail. Blijkbaar heb ik de beurt niet 2 of 3
dagen te laat gekregen zoals ik eerst dacht, maar zit ik al over de deadline
heen! Goed. Het is toch maar beurt 1. Ik controleer de belangrijkste zaken:
controle-systemen, warp, snelheid..goed.insturen maar,
en afwachten. Geen tijd gehad om mijn koerswijzigigen na te rekenen, maar het
zal wel goed zitten. Hoop ik..
165.1
Goed. Beurt 1 binnen. Geen vijanden. Geen objekten. Helemaal niets
nada noppes.
Wat nu? Ik zou natuurlijk naar rechts kunnen draaien om te zien of
ik daar een basis of zo kan vinden, maar dat is eigenlijk zonde met Rommies. Ik
heb zo'n prachtige verhuller, daar moet ik gewoon wat
meer uit halen. Sterbasisen schieten is ook eigenlijk meer iets voor klingons
of zo, lekker stationair en niet al te slim, past goed bij ze. Ik ga gewoon
voorzichtig proberen wat dichterbij te komen. Het probleem is een beetje ook
dat dit mijn eerste spel is van de gereincarneerde sterrenoorlog, ik heb geen
idee wie de mensen in mijn spel zijn, hoe ze spelen, of er al verbondjes gesloten
zijn etcetera etcetera. Ik wil ook niet het risico
lopen straks op afstand 5 voor de boeg van een paar stilliggende klingons te
eindigen. Het zijn dan wel ranzig ruikende barbaren, maar ze kunnen van
dichtbij wel hard schieten. Ik buig iets af naar rechts maar blijf voldoende
afstand houden.
165.2
Objekten. Het is tenminste iets. Alleen
achter me, en zo te zien onderweg naar de lokale ale-outlet in deze sector.
Afstand is niet optimaal, hoek ook niet, maar het is wel een realistische
optie. Ik besluit een halve circel te draaien in een poging de schepen
die vanuit ( -,- ) komen te onderscheppen.
165.3
Nog meer objekten. Er zijn er nog twee bij gekomen, uit ( +,+ ). Het zijn er maar twee en ze zijn duidelijk van plan
mijn sterbasis te pakken. Dat kunnen dus alleen maar de eerdergenoemde
rauwewormenvreters zijn. Mijn sterbasis is niet meer te redden, maar in elk
geval kan ik vrij goed voorspellen waar ze zullen eindigen. Ik zet koers en
controleer de plasma nog eens, ik vermoed dat ik die
de volgende beurt nodig zal gaan hebben, en zet koers terug naar mijn eigen
sterbasis.
165.4
Inderdaad, het zijn Klingons, de Skywipe en de Megabutt. Ik vraag me af of hier een diepere betekenis achter zit, of
dat het vocabulaire van mijn waarde confrère gewoon niet verder gaat dan
vierletterige schuttingwoorden. Het blijven tenslotte
Klingons. In elk geval is mijn sterbasis wrak maar heeft nog 92 punten weten te
scoren, dat is zeker niet heel slecht. De Skywipe
doet nog maar 8 en heeft dus waarschijnlijk de klappen
van de sterbasis opgevangen. Afstand is 15 tot 20, ongeveer zoals verwacht. De
vuurorders worden gegeven en de verhuller gaat neer.
165.5
De Skywipe wordt uitgeschakeld
met 64 treffers van de Kobalt door het, ongetwijfeld kapotte, schild 1. De Cesium schiet 57 treffers
door schild 4 van de Megabutt, en de Bismut en Seleen maken het af met 103 treffers door schild 3. Teamscore 289.
Volgens de scan is de teamscore van de Klingons 357, dus dat kan alleen maar
betekenen dat de andere twee Klingons een andere sterbasis hebben aangevallen
en mogelijk vernietigd, het meest waarschijnlijk is dan die in ( +,- ). Voorlopig zal ik die dus niet tegen 't
lijf lopen.
De andere vier objekten lijken verdwenen uit de sector. Dat kan
twee dingen betekenen, of de Feds en de Kzin zijn elkaar tegengekomen en zijn
onderling wat aan 't knokken, of ze liggen net buiten
sensorbereik omdat ik mijn snelheid opgevoerd had tot 40. Ik haal de snelheid
er wat uit tot 30, zet de verhuller weer aan en draai bij in een poging de
vloot weer bij elkaar te krijgen.
165.6
Contact! Akelig dichtbij. En ik heb een grote fout gemaakt door met
een schip de plussen en de minnen om te draaien. Wat een gestuntel. De Seleen
ligt meer dan 20AE van het dichtsbijzijnde andere
schip,en de Cesium is ook niet terechtgekomen waar ik voorzien had, alhoewel ik wist dat die wat achterop zou hangen. Ik had
alleen niet voorzien midden tussen de Feds uit te komen. De Kobalt heeft de Panay in het achterschild
liggen op afstand 2. Op aftand 3 vrijwel dead-ahead ligt de Decatur. Beide schepen liggen op koers 270,
effectief dus bij mijn schepen vandaan. Volgens mijn berekening identificeren
ze mij niet dankzij hun redelijk vlotte tempo van 34. Dan zijn er nog de
Ranger en de Denver die op elkaars lip
liggen op afstand 7, maar helaas ook in het achterschild van de Bismut. De Cesium ligt in een betere
positie, althans voor de phasers. Helaas is de afstand wel wat groter en wordt
die per impuls groter tenzij ik vol zou versnellen.
Het probleem is alleen dat als hij dat ook doet en naar boven
draait, hij dan uit mijn wapenhoek schiet. De Seleen en Bismut liggen niet in
positie en ik besluit niet te gokken op vuurorders op tijd 10, maar de
verhuller aan te laten, misschien dat ik dan de volgende beurt dichterbij lig
en met schilden uit kan schieten.
De Kobalt en Cesium schieten allebei op
tijd 1. Ik wil voorkomen dat ze naar boven draaien en achter me komen, en ik
wil in de buurt eindigen van mijn twee andere schepen.
165.7
De Cesium doet 57 treffers door
schild 2 van de Ranger, die daarmee redelijk beschadigd wordt maar nog wel kan
schieten met nog 9 generatoren, 77% sensors en 3 phasers. De Kobalt doet 91 treffers door
schild 2 van de Decatur die daarmee effectief uitgeschakeld is voor een aantal
beurten. Vreemd genoeg heeft het schip nog 15 generatoren en 3 phasers over,
maar de sensors staan op 14%. Nog geen tijd voor een lekker bakkie
koffie, want we hebben allebei een soortgelijke maneuvre gemaakt in anticipatie
op de ander, en liggen dus weer op afstandjes van 4 en zo bij elkaar.
Mijn navigator wordt het slachtoffer van wederom een
domme-lul-actie, dit keer met de Cesium die door het verwisselen van koerswijzigingen op een
redelijke afstand van mijn andere drie schepen is geindigd, helaas recht voor
de neus van drie, ongetwijfeld humeurige, Feds. Score nu 400, die van de Feds
is volgens mijn scan 191. Dat betekent dat de Feds al op de Kzinti hebben
gevuurd, of op de twee Klingons. Uit de forums kan ik opmaken dat de Fed
sterbasis behoorlijk hard op de twee Klingons die daar naar toe gingen heeft
geschoten. Effectief zijn de Klingons dus uitgeschakeld. De eerste opmerkingen
over de Kzinti en hun opmerkelijke afwezigheid in het feestgewoel tot nu toe
doen de ronde, maar voorlopig ga ik ervan uit dat de Kzinti richting de Klingon
sterbasis aan het gaan zijn. Bovendien heb ik dringender problemen, namelijk
vier Feds op afstandje "Nightmare" van de Kobalt, en op afstand
"Bring it on" van de Cesium. Ik ga ervan uit dat de
Cesium op tijd 1 een
partij zware phasers en een lading photons op z'n dak
zal krijgen, dus met een phaser kan ik op tijd 1 precies 21 treffers door het
kapotte schild van de Decatur krijgen. Dat schip heeft op zich namelijk nog genoeg
generatoren en wapens, en sensors kunnen behoorlijk snel repareren. De plasma gaat op de Ranger, en de schilden gaan op max; de afstand is niet optimaal
voor photons, en als ze missen zal het schip waarschijnlijk overleven. De
andere schepen schieten op tijd 1 de Denver
wrak.
165.8
Met 158 treffers gaat de Denver op tijd 1 wrak. De plasma van de
Cesium doet 39
treffers op de Ranger, wat genoeg was om hem over 't randje heen te helpen, en de
phasers zoals verwacht 21 op de Decatur. De Cesium ontvangt 132 treffers op schild 2 en blijft over met slechts
1 generator en 88% interne schade, en is dus effectief uitgeschakeld. De
Kobalt ontvangt 127
treffers op schild 1 en zal ook niet veel meer kunnen doen met nog maar 6
generatoren. Status dus: Denver wrak, Ranger wrak, Decatur zwaar beschadigd, Panay in orde. Cesium kan nog een beurt in
leven blijven, maar zal de beurt daarop wrak gaan wegens te weinig energie voor
levenssystemen, de Kobalt moet uit warp om genoeg energie in de levenssystemen te
kunnen stoppen en is dus uitgeschakeld. Bismut
en Seleen zijn beide in orde. De Panay heeft versneld en is uit
sensorbereik gegaan, de Decatur heeft een snelheidsbeperking en hinkt weg richting de X-as.
De Bismut zal
de Decatur uit
het lijden verlossen, op de Seleen gaat de verhuller weer aan.
165.9
De Decatur gaat wrak met 48 treffers van phasers en nog 15 van een oude plasma van de Kobalt
die insloeg. Van de Panay
is weinig meer te zien dan een objekt met snelheid 40
ergens rond -90 op de X-as. Het is tijd om te gaan kijken wat er precies voor
de rest aan de hand is in deze sector. Via de forums begrijp ik dat er ergens
een aangeschoten Klingon rondjes draait en aan het repareren is, en dat niemand
weet waar de Kzinti zijn. Teamscore is door het geschiet met de Feds opgelopen
tot 663. De Kobalt zal stil blijven liggen. De verhuller kan aan, de rest van
de energie gaat in controle- en levenssystemen. De Bismut en de Seleen draaien bij naar
beneden, richting de X-as.
165.10
Alleen objekten op de sensors deze beurt. Ik zie een objekt rond
-60,-60, wat dus wel de sterbasis van de Kzinti zal
zijn. De Klingons zaten immers in het eerste kwadrant, en mijn sterbasis in het
vierde en die van de Feds in het tweede is kapot. Zo te zien is de Panay
omgedraaid, er komt een objekt richting de Y-as
gevlogen met koers 90. Ik ga er van uit dat Nimitz sportief is en zal proberen
zoveel mogelijk schade te doen op de stil liggende Kobalt. Gelukkig doet de
verhuller het nog, waardoor ik het met een beurt kan rekken. Ik besluit niet
met twee schepen voor de sterbasis te gaan. Het zou goed kunnen zijn dat ik nog
250 punten of zo moet halen om op de doelscore uit te komen, maar ik moet het
wel overleven. Aangezien er voor Kzinti alleen nog punten te scoren zijn op mij
of op die ene Klingon zijn zij geen gevaar, en ik acht de kans niet groot dat
als die ene Klingon voor een sterbasis of de Kzinti gaat, dat hij het
overleeft. Ik heb dus wat tijd. Op de Kobalt
blijft de verhuller aan, en ik draai op impulsmotoren
bij om met mijn nog werkende phasers uit te komen in de richting waar ik de
Panay verwacht. Beide
andere schepen draaien weer om richting -50,30.
165.11
Helaas. Als gevolg van mijn redelijk hoge snelheid zie ik met de Bismut
en de Seleen de Panay niet. De Kobalt ziet de Panay wel, maar op afstand 26. Dat zal dus wel niets meer worden.
Maar, nooit opgeven. Ik gebruik nogmaals de
impulsmotoren om bij te draaien, zet het voorschild aan, en vuur mijn wapens af
op tijd 8. Ik ga er van uit dat Nimitz voor de bonus zal gaan, en weet dat als
hij op tijd 1 zijn photons vuurt deze op schilden zullen komen. Misschien kan
ik nog wat punten scoren. De Bismut en de Seleen
hebben beide 2 treffers mogen ontvangen van de Kzinti
sterbasis, wat dus inderdaad dat objekt was. De overgebleven Klingon zal wel
ergens rondjes vliegen. Wat vreemder is, is de opvallende afwezigheid van de
Kzinti. Via persoonlijke berichten weet ik al wat de namen zijn van die
schepen, en ook dat ze in in het begin van het spel zachtjes wat op de Feds
hebben geschoten, daarna zijn omgedraaid en sindsdien spoorloos zijn. De
Bismut en de Seleen vliegen verder
richting de Kobalt in een poging ergens uit te komen waar ik de komende beurt
de Panay zal
identificeren.
165.12
De Panay jaagt 46 treffers
door schild 4 van de Kobalt met phasers en photons. Nimitz heeft dus op een vroeg
tijdstip geschoten met zowel phasers als photons en met zijn schilden uit. De
Kobalt is daar net
niet wrak aan gegaan, de meeste treffers werden opgevangen door schild 4.
Helaas is door de extra schade het levenssysteem verbruik tot 41% gestegen, en
aangezien ik daar niet genoeg energie meer voor had is het schip wrak gegaan
omdat dat op 0% is uitgekomen. Hij heeft voor het overlijden nog wel 3 hele
treffers gedaan. De Bismut en Seleen zien de Panay
nu wel, op afstand 14 op 42graden defensief. Hij zit op koers 155, ik op 0. Ik
moet dichterbij komen om voldoende treffers te doen, en ik denk dat hij zal
proberen om niet weg te draaien maar juist naar mij toe te draaien om zo
voorlangs te schieten, uit de wapenhoek van beide phasers 1. Om dit te
voorkomen draai ik iets minder scherp. De schilden gaan neer en de vuurorders
zijn gegeven.
165.13
78 en 76 treffers maken een einde aan de Panay. Nieuwe locatie is -44,-9, koers
225, richting de sterbasis van de Kzinti die nog steeds nergens te bekennen
zijn. De teamscore is opgelopen tot 807. Elke treffer kan de laatste zijn, maar
ik zou ook nog 143 punten nodig kunnen hebben. Dat zou geen probleem moeten
zijn, ik kan dus de sterbasis van de kzinti in een beurt proberen uit te
schakelen, ik heb geen punten van de schilden meer nodig. De koers wordt iets verlegt en het gas gaat er weer op.
165.14
Ik kom uit op zo'n 15 tot 20AE van het
wrak van de Kzinti sterbasis. Pardon? Wrak? Dat was onvoorzien. Dat kan alleen
maar die ene overgebleven Klingon zijn geweest. Knappe actie. Uit de forums
begrijp ik dat de sterbasis niet eens terug heeft geschoten. Verder blijkt dat
de Kzinti de vorige beurt de sterbasis van de Klingons hebben opgeblazen. Dit
betekent dat er nog 4 Kzinti rondvliegen, 1 Klingon, en mijn 2 schepen. Ik moet
de laatste punten dus op schepen halen. Helaas zie ik zelfs de Klingon niet als
objekt, waarschijnlijk mede omdat ik ondertussen zo'n
40ae/beurt ga. Niet getreurd, ik laat het gas wat los en zet koers richting
0,0.
165.15
-32,-37, koers 45. Geen objekten. Kzinti
zijn nog steeds stil op het forum. Nog maar wat gas los om iets meer te zien,
en dan maar wat rondjes gaan vliegen rond het nulpunt.
165.16
Eindelijk. Objekten, vier stuks, m.a.w de
Kzinti. Ze zitten rond 10,0 met koers 225. Ik vertraag verder tot 25, vlieg
wat meer richting de X-as, om in de laatste 4 impulsen om te draaien om zo
achter de Kzinti te komen. Althans, dat is het plan. De Kzinti hebben geen
opties meer, er zijn volgens mij niet genoeg punten voor ze meer in het spel,
om te winnen moeten ze mij en de Klingon opblazen, het liefst zonder dat ik
kans heb veel punten op ze te scoren.
165.17
Contact. Doelloos, Drankloos, Dakloos
en Hopeloos.
Vier Kzinti. Helaas achter me, defensieve hoek tussen
170 en 180 graden op afstand 20. Tegen de tijd dat ik omgedraaid ben zijn ze
nog veel verder weg en loop ik het risico de volgende beurt onplezierig uit te
komen. Ik gok erop dat de Kzinti zullen denken dat ik ga schieten, dus ik
schiet niet, hou de verhuller aan en ga liggen waar ik
zou gaan liggen als ik de Kzinti zou zijn.
165.18
Zucht. Helaas. Weer alleen vier objekten, afstandje rond de 30. Ik
gok erop dat ze nu wel zullen proberen mij in het zicht te krijgen, dus ik
draai een rondje. Ik hang rond -10,0, koers 90.
165.19
Zucht. Helaas part two: Reloaded. De Kzinti verschijnen wederom als
objekten op de rader. Ze gaan met een rotgang verder naar beneden en hangen nu
rond 10,-50 koers 180. Ik draai 90 graden bij en ga
recht naar beneden, snelheid 30.
165.20
Veel beter. Ik zie ze weer. Afstand 12 tot 14, snelheid 24 en 35.
Ze zijn omgedraaid en vliegen nu met koers 350 naar boven toe, en helaas zitten
ze weer achter me. Dit kan zo niet langer duren, ik draai om en open het vuur
op tijd 7 en een reserveorder op tijd 10.
165.21
16 en 13 treffers op schild 3. Niet geweldig, maar voldoende om de
laatste 12 punten te scoren die ik nog maar nodig had..als
ik dat had geweten zou ik in beurt 17 wel geschoten hebben, maar ja, ik wist
het niet. Ik eindig met 822 punten net boven de doelscore van 819 en scoor
hiermee de fel begeerde Bronzen Ster en uiteraard de bevordering tot Kapitein.
Eddie B. haalt met zijn schip de Endel de HIS en bevordert tot Commodore.
Nawoord:
Dit spel heeft erg lang geduurt, en eigenlijk is voor het grootste
gedeelte van het spel de strijd voornamelijk tussen de Romulanen en de
Federatie gegaan. De Klingons hebben drie sterbasisen opgeblazen. Bij de
Federatie basis zijn ze een schip kwijt geraakt, bij mijn basis twee door mijn
vuur. De Endel heeft in
z'n eentje ook nog die van de Kzinti gepakt. De Kzinti
waren het grootste gedeelte van de tijd spoorloos en hebben pas later in het
spel de sterbasis van de Klingons opgeblazen. Er is veel kapot gegaan dit spel,
9 wrakken en 4 wrakke sterbasisen. Voor mij was het een erg leuk weerzien met
Sterrenoorlog, en een opstapje naar hopelijk meer promoties.