Sector 158
– Geen vuur van vijandige schepen
Proloog:
Als
echte medaillejager werd het na promoties met alle andere rassen tijd om
mijzelf, met goede tegenzin, aan te melden voor een aantal vloten Federatie
koekblikken. Na een succesje met koekblikken in sector 161, waar een eerste
snelle en beslissende slag vooral tussen schepen werd
uitgevochten,… begon de strijd in deze sector vooral saai…
Beurt 0:
Opnieuw
is mijn commandostoel vastgebout aan de vloer van de
brug van een koekblik. In sector 158 komt de vloot uit de hyperruimte aan op zo’n 22 AE afstand van de sterbasis in het eerste kwadrant. Het
Galaktisch Keizerrijk is weer een setje ambtenaren
armer want iemand vergat schepen van de juiste namen te voorzien. Al snel was dit gecorrigeerd de vloot bestaat nu uit de Tormentor, Eviscerator, Executor en Interrogator. De gemiddelde
tegenstander zal geen moeite hebben met het identificeren van mijn
commandoschip.
Orders voor beurt 1:
De
eerste beurt wordt stevig versneld en koers gezet naar het tweede kwadrant. Ene
BountyHunter meld reeds over
de communicatiekanalen dat hij in deze sector aanwezig is.
Resultaten van beurt 1:
De
vloot precies als gepland aangekomen tussen de coördinaten 42;20 en 47;20 met
een snelheid van 22 AE/beurt en een koers van 180º. De communicatiekanalen
blijven stil en de sensors leeg.
Orders voor beurt 2:
De
vloot wordt opgedragen licht te vertragen en te hergroeperen op korte afstand
van de grens tussen het eerste en tweede kwadrant.
Resultaten van beurt 2:
De
bemanning leert het langzaam in die koekblikken,… de
vloot ligt op 49;4 met een snelheid van 19 AE/beurt en een koers van 210º.
Opnieuw blijven de sensoren leeg. Over de communicatiekanalen melden ook Donald23
en Lord of Elvesham zich aan voor deze sector,… dus het wordt in ieder geval gezellig hier.
Orders voor beurt 3:
Er
worden met de drie tegenstanders wat directe communicatielijntjes opgezet,… iedereen zit aan het begin van de strijd verlegen om
informatie nietwaar? Lord of Elvesham blijkt de Klingon vloot te commanderen, Donald23 en BountyHunter voeren het bevel over respectievelijk
de Romulaanse en Kzinti
vloot. Naar aanleiding van wat opgepikte informatie wordt
opdracht gegeven de vloot te versnellen en het tweede kwadrant in te duiken om
deel te gaan nemen aan de strijd.
Resultaten van beurt 3:
Nieuwe
locatie 43;-18, snelheid 26 AE/beurt en koers 215º. Pal
voor de vloot op zo’n 44 AE afstand wordt het eerste
duidelijk aangeschoten (snelheid 8 AE/beurt) objekt
waargenomen. Als ik de communicatiekanalen moet geloven gaat het hier om een
afgedwaalde Kzinti Defender
die door Lord of Elvesham onder vuur is genomen. Verder
geven de sensoren een indicatie van de Kzinit
sterbasis op een afstand van 46 AE en -65º defensief en een snel vliegende Klingon op een afstand van 23 AE en -22º defensief.
Orders voor beurt 4:
De
actieradius van de kreupele Defender wordt geplot en
op basis daarvan wordt een nieuwe positie gekozen waar nu de eenzame Klingon ligt, een positie waar deze de komende beurt in
ieder geval niet kan terugkeren. Deze koers brengt tevens de Kzinti sterbasis binnen het sensorbereik van de vloot.
Resultaten van beurt 4:
De
vloot komt uit op coördinaat 30;-41 met snelheid 23
AE/beurt en opnieuw koers 215º. De Ronald
Fisher is het eerste wrak in deze sector. De rest
van de Kzinti vloot wordt als objekt
waargenomen op een afstand van 34 AE bij -7º defensief, BountyHunter
vliegt met een slordige 30 AE/beurt en een koers van 90º achter Lord of Elvesham aan. De Kzinti sterbasis
wordt geïdentificeerd op 33 AE bij -91º defensief. Lord ligt op 39 AE bij -38º
defensief met probeert met snelheid 23 AE/beurt en koers 122º aan de toorn van BountyHunter te
ontkomen. Enige communicatie leert dat Donald23 inmiddels
het derde kwadrant (van Lord of Elvesham) is binnengevlogen.
Orders voor beurt 5:
Ik
besluit de achtervolging in te zetten op zowel de Kzinti
als de Klingons, als ik ze zelf niet in het vizier
krijg kan ik in ieder geval wat restanten opruimen om ook mijn score van de nul
af te krijgen. De Kzinti sterbasis laar ik bewust (en
letterlijk) links liggen.
Resultaten van beurt 5:
De
vloot ligt weer keurig op één coördinaat: 21;-59, de
snelheid is gelijk gebleven, nieuwe koers 134º. Behalve de Kzinti
sterbasis wordt nu de volledige Kzinti vloot
bestaande uit de Thomas Bayes, Carl Gauss en Karl Pearson geïdentificeerd op 26 AE afstand bij 30º
defensief, zij vliegen met snelheid 27 AE/beurt en koers 180º. Iets verderop
liggen twee raketten die zeer waarschijnlijk achter een aangeschoten Klingon aanvliegen die nog verder naar beneden ligt. Verder
liggen twee D7’s van Lord 11 pal voor de Kzinti
sterbasis die op afstand 36 AE bij -44º ligt. Verder verschijnt de aan EBS
lijdende Donald23 ten tonele op 45 AE bij 156º
defensief, snelheid 26 AE/beurt met koers 90º.
Teamscore:
0 punten.
Orders voor beurt 6:
Na
de beweging van de eerste impuls wordt een volledig salvo photon
torpedo’s afgevuurd op de Carl Gauss. Na de beweging van drie impulsen moet de Karl Pearson nog
steeds in het voorschild liggen en worden daarop alle phasers
afgevuurd. Er wordt maximaal versneld om op het moment van vuren zo dicht
mogelijk bij de Karl Pearson te
liggen. De vloot ligt op het randje van het sensorbereik van Kzinti en dus wordt besloten een gokje te wagen en de
schilden uit te laten. Omdat de Kzinti op de grens
liggen van Nieuwe
positie wordt 10 AE rechts en 5 AE onder de huidige positie van de Kzinti vloot.
Resultaten van beurt 6:
De
sensors registreren één wrak,… de Kzinti
sterbasis. Daarmee is meteen duidelijk wat Lord of Elvesham
gedaan heeft. Alle photon torpedo’s slaan in op de Carl Gauss en de Karl Pearson
krijgt 97 treffers van de phasers te verwerken. Enig
rekenwerk leert dat deze schepen respectievelijk 77 en 67 treffers intern
ontvangen hebben.
Nieuwe
positie van de vloot op 38;-89, snelheid 37 AE/beurt
en koers 104º. Alleen de Karl Pearson wordt
geïdentificeerd en deze wordt geplaagd door een snelheidsbegrenzing van 8
AE/beurt, vliegt precies van mijn vloot af en ligt op een afstand van 21 AE bij
-75º defensief. Beide andere Kzinti Defenders flankeren dit schip met ongeveer 25 AE/beurt
waardoor ik zeker ben dat ze mij ook niet identificeren. Driekwart van de vloot
van Lord ligt op 45 AE afstand pal achter de Kzinti
en koers met gemiddeld 27 AE/beurt en koers 290º. Zijn vierde schip ligt juist
op 39 AE afstand bij 87º defensief, helemaal op coördinaat 30;-127
met een koers die een lange (veilige) omweg naar zijn sterbasis verraad.
Enige
communicatie leert dat de Romulanen zich rond 29;-17 bevinden en met snelheid 25 naar rechts vliegen.
Teamscore:
176 punten, Executor:
53 punten.
Orders voor beurt 7:
Lekker
onconventioneel wordt opnieuw stevig versneld en worden de phasers
op de Karl Pearson
gericht. Door de snelheidsbeperking van dit schip kan ie
niet veel kanten uit. Mijn commandoschip zal daarom opnieuw vuren zonder de
schilden te activeren en voor de rest van de vloot wordt een vuurorder één
impuls later gegeven als backup om eventuele
misrekeningen af te dekken.
Resultaten van beurt 7:
Helaas
heeft BountyHunter verzaakt de schilden van de Karl Pearson aan
te zetten. De Executor plaatst 113 treffers maar
krijgt er slechts 40 punten voor terug. Nieuwe positie van de vloot op 24;-72 met een snelheid van 49 AE/beurt en koers 248º. Op
veilige afstand achter mij neem ik zes objekten waar.
Lord
of Elvesham geeft een aardige beschrijving van het
deel van het strijdperk waar ik geen zicht op heb. BountyHunter
gaat het de komende beurt zwaar krijgen. Het kost enige moeite om Lord of Elvesham ervan te overtuigen dat ik een wrak geproduceerd
heb en dat hij zijn sensorgegevens toch anders moet interpreteren.
Teamscore:
216 punten, Executor:
93 punten.
Orders voor beurt 8:
Bij
Lord of Elvesham is de verwachting gerezen dat ik nu
doorstoom naar zijn sterbasis, terwijl ik verwacht dat hij om de Romulanen heen gaat vliegen op weg naar hun sterbasis in
het vierde kwadrant.
Tactisch
is het voor mij dus gunstiger om ook koers te zetten naar de Romulaanse sterbasis omdat ik hem dan een belangrijk
stationair doel afhandig maak. Gezien mijn snelheid moet ik er zonder probleem
eerder kunnen arriveren. Om het helemaal spannend te maken en de indruk van een
aanval op Lord’s sterbasis te versterken wordt een
bijna maximale versnelling van de vloot gecombineerd met een eindpositie net 1
AE binnen het sensorbereik van zijn sterbasis (da’s
dan weer het voordeel van uitwisselen van coördinaten).
Resultaten van beurt 8:
Nieuwe
positie op coördinaat -23;-35 snelheid 62 AE/beurt en
koers 312º. De sensors zijn leeg, zelfs de Klingon
sterbasis wordt niet als objekt waargenomen. Voor de
vorm daag ik Lord of Elvesham nog eens uit voor een
rechtstreekse confrontatie, maar aangezien zijn schepen aan elkaar hangen met
plakband en elastieken ziet hij daar niet zo’n heil
in.
Orders voor beurt 9:
Niet
gehinderd door enige vorm van een bezwaard geweten wordt de koers aangepast
richting Romulaanse sterbasis.
Resultaten van beurt 9:
Een
saaie beurt, geen objekten. De vloot ligt nog steeds
netjes en onbeschadigd op één coördinaat, positie -45;8, snelheid 48 AE/beurt,
koers 333º. Relatieve stilte op het forum en een Lord of Elvesham
die zich afvraagt waarom ik niet dichter bij zijn sterbasis kom.
Orders voor beurt 10:
Koersplan
“Delta” voor benadering van een sterbasis,… vertragen
naar een redelijk normale snelheid en de schepen van de vloot in de juiste
formatie leggen voor de aanval op de sterbasis.
Resultaten van beurt 10:
Positie
van mijn nog steeds onbeschadigde vloot is -61;36, snelheid 34 AE/beurt, koers
0º,… oftewel 22 AE van de Romulaanse
sterbasis die op een nette 11º defensief ligt. Ik zie al menige escape pod van de Romulaanse sterbasis
wegschieten. Zij die het aanstaande wrak nog niet verlaten hebben, zullen nu
moeten rennen voor hun leven.
Verder
zijn er geen objekten te zien. Bij Lord of Elvesham dringt nu door dat ik niet naar zijn sterbasis
onderweg ben maar naar die van Donald23. Laat ik zijn tactiek om ook daarheen
te vliegen nu goed ingeschat te hebben. Dat betekent
echter wél dat zowel Lord als Donald23 weldra ten tonele
zullen verschijnen in het vierde kwadrant.
Orders voor beurt 11:
Na
trianguleren blijkt de positie van de sterbasis nét
te onnauwkeurig voor een knallende aanval van één beurt. De geplande aanval zal
dus over twee schilden plaatsvinden waarbij natuurlijk de score van mijn
commandoschip de meeste aandacht zal krijgen.
Resultaten van beurt 11:
De
sterbasis krijgt 321 treffers over twee schilden te verwerken waarvan er 153
intern gaan. Ondanks dat blijven er 3 zware phasers
operationeel. Mijn schepen krijgen ook de eerste treffers te verwerken,… de Tormentor
krijgt 94 treffers te verwerken waarvan er 29 intern gaan: elf generatoren
stuk, 39% interne schade en een verhoogd verbruik voor de levenssystemen. De Eviscerator weet
61 treffers net op het voorschild op te vangen. De Executor weet alle 139 geplaatste
treffers in punten om te zetten.
Inmiddels zijn ook Donald23 en Lord of Elvesham
in dit kwadrant gearriveerd. Het strategisch beeld van de
sector is nu als volgt: de Executor ligt op -56;66 met een snelheid van 32 AE/beurt en
koers 0º op precies 8 AE boven de Romulaanse
sterbasis. De Tormentor en Eviscerator
liggen op 7 AE bij 72º defensief met ook een koers in die richting, deze
schepen hebben echter geen ECM gebruikt om de schilden zo veel mogelijk te
kunnen versterken. Gelukkig zijn de snelheden van de Romulanen
(42 AE/beurt) en de Klingons (30 AE/beurt) hoog
genoeg om niet geïdentificeerd te worden. De Interrogator
is de beurt op een afstand 0,9 AE in schild 2 van de sterbasis geëindigd en
gaat de komende beurt nog een klap uitdelen. De Romulanen
liggen op afstand 38 AE bij 141º defensief, de Klingons
op 42 AE bij 115º defensief. Ze liggen zo’n 18 AE uit
elkaar en dat betekent dat ze elkaar deze beurt in ieder geval nog niet
identificeren.
Teamscore:
455 punten, Executor:
232 punten.
Orders voor beurt 12:
De
Heer van de Elfjes heeft met zijn twee Klingons geen
zin in een confrontatie met de voltallige vloot Romulanen
van Donald23. Voor mij geldt geld hetzelfde ten aanzien van beide heren, zeker
nu de Interrogator
nog pal voor de Romulaanse sterbasis ligt en ook een
voorschild gaat verliezen. Opnieuw wordt op de sterbasis gevuurd, de Tormentor spaart energie en zal niet dat
als enige niet doen. De vloot wordt hergegroepeerd buiten het bereik van de Klingons en Romulanen, maar wel
zo dat de Romulaanse sterbasis binnen het
sensorbereik blijft.
Resultaten van beurt 12:
De
Romulaanse sterbasis ontvangt nog eens 148 treffers
waarvan 16 intern,… het is een taaie rakker want zelfs
na 169 interne treffers weigert het ding wrak te gaan. Het binnenkomende phaservuur is verdeeld over de Executor (13 treffers op
specifieke versterking) en de Interrogator (72 treffers waarvan 8 intern, schade: drie
generatoren en een zware phaser defect, 8% interne
schade).
Nieuwe
positie van de vloot -66;85 met snelheid 34 AE/beurt en koers 325º. Lord of Elvesham ligt op 39 AE pal achter mij met de Romulaanse sterbasis tussen ons in,…
met zijn enige (100% intacte) schild naar hem toegedraaid. Donald23 claimt mij
wel te zien en identificeert Lord’s restanten dus
achter mij blijft het spannend.
Teamscore:
538 punten, Executor:
247 punten.
Orders voor beurt 13:
Jammer
voor Donald23 maar ik heb geen zin om de strijd met een intacte vloot Romulanen aan te gaan nu ik van drie schepen de
voorschilden mis. Repareren en omdraaien naar het derde kwadrant is het devies,
daar ligt nog een sterbasis en mogelijk de derde overlevende Klingon. Wel nog even een paar photons
richting Romulaanse sterbasis op tijd tien voor het
geval Lord “vergeet” om op dat ding te vuren.
Resultaten van beurt 13:
De
paar vage objekten in de buurt de oude positie van de
Romulaanse sterbasis zijn nauwelijks het vermelden
waard. Nieuwe positie van de vloot: 90;-79 met een snelheid
van 35 AE/beurt en koers 200º. Lord of Elvesham heeft
het laatste schild van de Donald’s sterbasis weggeschoten
en daarna waren er nog slechts 7 interne treffers nodig om het ding wrak te
laten gaan, hij heeft er dus weer 57 punten bij. De vraag is nu wie er met de
eer van het vernietigen van deze sterbasis aan de haal gaat. Als ik de
communicatie moet geloven dan is Lord een schip kwijtgeraakt aan Donald23. Maar
hij probeert ons ook te laten geloven dat hij nu nog maar één schip over heeft,… waar is dan dat schip gebleven dat helemaal onderlangs
naar zijn eigen sterbasis aan het koersen was?
Orders voor beurt 14:
Repareren
en voor zover mogelijk gas erop en koers naar beneden.
Resultaten van beurt 14:
Een
weinig enerverende beurt met nog minder te zien op de sensors. Huidige positie van de vloot: -110;45, snelheid 40 AE/beurt, koers
180º.
Orders voor beurt 15:
Meer
van hetzelfde, repareren en koers naar beneden.
Resultaten van beurt 15:
Zie
resultaten van beurt 14,… positie van de vloot:
-106;5, snelheid 40 AE/beurt, koers 175º.
Orders voor beurt 16:
De
bemanning blijft bezig met repareren van schilden en generatoren. Deze beurt
wordt stevig vertraagd en bijgedraaid richting de Klingon sterbasis. Mijn bedoeling is om met een relatief
trage 20 AE/beurt het ding de volgende beurt op flinke afstand te identificeren
om verrassingen van de kwijtgeraakte D7 van Lord of Elvesham
te voorkomen. Vooralsnog blijkt uit de drukke communicatiekanalen dat iedereen
moeite heeft om in te schatten wat de anderen aan het doen zijn. Mijn
inschatting is dat Lord wel uit de buurt zal blijven en dat Donald23 een flink
stuk achter me ligt.
Resultaten van beurt 16:
De
reparaties vlotten aardig, alle wapens zijn weer operationeel en opgeladen en
de Eviscerator
en Interrogator
hebben zowaar weer iets dat op een voorschild lijkt. Positie van de vloot: -90;-17, snelheid 28 AE/beurt, koers 144º. Tot mijn verbazing
verschijnt de volledige vloot van Donald23 als objekt
op de sensors op 38 AE afstand bij 82º defensief met snelheid 35 en koers 180º.
Da’s niet conform verwachting en maakt dat mijn plan
voor een trage aanval op Lord’s sterbasis naar de
prullenbak kan. Even heb ik getwijfeld of ik de impuls motoren zou activeren om
de Romulanenval open te trekken. Die zou echter
alleen werken als Donald23 ook werkelijk mijn kant op komt. Na enig rekenwerk
moet ik concluderen dat hij de Klingon sterbasis
zonder problemen identificeert als hij rechtdoor vliegt, ook als hij nog eens
maximaal gas geeft. Het lijkt dus een race om Lord’s
sterbasis te worden. Gelukkig kan ik harder versnellen en heb ik een minimale
voorsprong, maar moet ik ook wat afwijken van de rechte lijn om te voorkomen
dat Donald23 me de komende beurt identificeert. Het kwijtgeraakte schip van
Lord is ook terecht, mijn sterbasis neemt twee schepen waar, daar ga ik dus nog
wat punten verdienen.
Orders voor beurt 17:
Vol
versnellen en nog zoveel mogelijk repareren,… voor
sommige schepen zelfs ten koste van het gebruik van ECM.
En dan op naar die Klingon sterbasis.
Resultaten van beurt 17:
De
Klingon sterbasis verschijnt precies daar op de
sensors waar ik hem volgens de gegevens van Lord of Elvesham
mocht verwachten. Mijn sterbasis doet het niet onverdienstelijk, 338 treffers
ontvangen tegen 123 treffers (83 punten) geplaatst. Lord gaat duidelijk (zo
geeft hij ook aan over de communicatiekanalen) voor een hoge individuele score,
maar ik schat zijn teamscore tussen de 700 en 750 punten. Op mijn sterbasis
zijn nog wel een kleine 150 punten te halen dus ook
qua teamscore gaat het een spannende beurt worden. Donald23 heeft mij verbaasd
door toch naar mijn vorige positie te vliegen en is daarmee van de sensors
verdwenen. Huidige positie van de vloot: -76;-55,
snelheid 42 AE/beurt, koers 154º en 119º (in twee paren).
Teamscore:
621 punten, Executor:
247 punten.
Orders voor beurt 18:
Nu
Donald23 buiten spel ligt is het zaak zoveel mogelijk
punten op de Klingon sterbasis te scoren en een
hogere teamscore dan Lord of Elvesham neer te zetten.
In dat plan zit natuurlijk ook het zo hoog mogelijk laten eindigen van mijn
commandoschip. Dit rechtvaardigt het nemen van ongebruikelijke risico’s
waardoor de spanning van de beurt oploopt. Begonnen wordt met een barrage van photon torpedo’s om een schild neer te halen. Vervolgens
koersen de Eviscerator
en Interrogator
over de sterbasis heen om nog twee schilden maximaal te beschadigen. Deze
worden gevolgd door mijn commandoschip de Executor die van dichtbij zoveel
mogelijk interne treffers zal plaatsen met de phasers.
Tenslotte eindigt de Tormentor met zijn slecht gerepareerde voorschild vlak bij de
sterbasis om een vierde schild onder handen te nemen.
Resultaten van beurt 18:
De
exacte details van de aanval blijven natuurlijk vertrouwelijk, maar hoewel dit
de zoveelste sterbasis was die door mij vernietigd werd heeft het vuurprogramma
mij opnieuw verrast. De Klingon sterbasis plaatste
187 treffers op de Eviscerator
en de Interrogator
die allen intern gingen. Voor de Interrogator bleken dit zelfs twee treffers teveel om in
leven te blijven. In één klap verdiende deze sterbasis hiermee 206 punten voor
Lord of Elvesham, die daarmee met de vernietiging van
mijn sterbasis op een teamscore van 967 punten uitkwam.
Met
een totaal van 504 treffers (waarvan 26 treffers overkill) kwam er een
definitief einde aan de sterbasis van Lord of Elvesham.
De Executor
sprokkelde in één beurt maar liefst 158 punten bij elkaar, maar kwam daarmee 25
punten tekort voor het verdienen van een Gouden Zon. De teamscore steeg naar
996 punten en daarmee wist ik de overwinning wél uit handen van Lord of Elvesham te houden.
Teamscore:
996 punten, Executor:
405 punten.
Epiloog:
Een
sector die voor mij, behalve door een traag begin, vooral gekenmerkt werd door
het uitblijven van vuur van vijandige schepen. Er is geen enkele tegenstander
die gedurende de achttien beurten op mijn vloot gevuurd heeft. Hierdoor zal ik
de eretitel van Sterbasis Admiraal de komende tijd wel weer naar mijn hoofd
geslingerd krijgen, hoewel ik toch anderhalve Kzinti Defender wrak geschoten heb. Door zorgvuldig plannen van de
aanvallen op de sterbases heeft mijn commandoschip de Executor zelfs geen treffers op
de schilden ontvangen die door de specifieke versterking heen kwamen. De finale
van deze sector was zenuwslopend en uitermate spannend.
Lord
of Elvesham heeft tactisch uitstekend gespeeld en
ontvangt terecht opnieuw zijn promotie tot Commander
op basis van zijn HIS en een Super Nova.
Deze
mooie overwinning bracht me behalve een vijfde Super Nova ook de fel begeerde
Platina Komeet en het herstel van mijn oude rang van Admiraal.
En
natuurlijk komt hiermee voorlopig een einde aan mijn reeks inschrijvingen voor
vloten van Federale koekblikken....