Sector 150
– Dubbele promotie
Proloog:
Al
tijdens sector 124 hadden we het erover gehad,... we wilden eens samen een
vloot aanvoeren. Voor Cleaver acht en voor mij negen
sectoren verder is het zover. Als we op de Romulaanse
sterbasis in het derde kwadrant van sector 150 aankomen ligt er een complete
vloot Haviken voor ons klaar.
Beurt 0:
Commodore
Cleaver heeft zijn schepen de Silantro en Lycortas gedoopt. Mijn schepen
krijgen de namen Conquest
en Avenger.
De vloot ligt in paren bij elkaar zodat het voor de hand ligt dat ieder
commandoschip gekoppeld wordt aan het tweede schip van de ander. We gaan op
zoek naar doelen.
Orders voor beurt 1:
De
vloot wordt gegroepeerd in twee koppels op een afstand van 9 AE uit elkaar.
Nieuwe positie op 20 AE van de vorige positie koers gehandhaafd op 45º. ECM op
maximaal en verhullers aan. Ook worden de plasma
torpedo’s alvast opgewarmd.
Resultaten van beurt 1:
De
vloot is perfect in formatie terecht gekomen,... even wennen aan het
gezamenlijk commando. De lange afstandssensors reiken tot 25 AE in het tweede
en vierde kwadrant reiken zijn en er zijn dan ook meteen vier objekten op de sensors te vinden. Deze liggen in het tweede
kwadrant, op een afstand van 44 AE onder een defensieve hoek van 61º,
gemiddelde snelheid van 26 AE/beurt en een koers 270º. Gezien de gemiddelde
snelheid is de kans groot dat het de Klingons
betreft. De communicatiekanalen blijven stil in deze sector en we besluiten dat
zelf ook nog even zo te houden.
Orders voor beurt 2:
Er
wordt driftig berekend waar de Klingon vloot met de
huidige snelheid en een snelheid van 30 AE/beurt kan eindigen. Op basis hiervan
wordt besloten tot een S-manoeuvre naar stuurboord en
een versnelling naar 30 AE/beurt, uitkomend op een dusdanige afstand van de
huidige positie van de vijand dat deze ons nooit zal kunnen identificeren. Nieuwe
positie 20 AE op 108º van de huidige positie, nieuwe koers 81º.
Resultaten van beurt 2:
Onze
inschatting was correct,… de complete Klingon vloot
wordt op 15-19 AE onder 36-49º defensief geïdentificeerd. Op basis van de
scheepsnamen Belial II, Amar, Grimaldus en Cotillion
concluderen we dat het hier Kapitein Malurax die de
scheepsnaam Belial
al in sector 129 gebruikte. Hij heeft zijn vloot eveneens een S-manoeuvre naar stuurboord laten maken in een goede
anticipatie van een willekeurige andere tegenstander dan Romulanen.
Orders voor beurt 3:
De
mogelijke koerswijzigingen van de Klingons worden
geplot, ervan uitgaande dat hij zijn schilden maximaal versterkt om de klappen
die hij van ons krijgt op te vangen. Naar aanleiding daarvan krijgen alle
schepen verschillende versnellingen tussen +10 en -3 om een zo optimaal
mogelijke vuurorder te kunnen geven. Daarna wordt naar bakboord gedraaid om een
nieuwe koers (240º) aan te nemen tegengesteld aan de koers die we nu hebben
zodat Malurax’ vloot meteen te kunnen volgen. Er
wordt een combinatie van tijd- en afstandsorders gegeven om een zo groot
mogelijke kans te hebben dat alle wapens worden afgevuurd. Doelen: Grimaldus en Cotillion. Nieuwe
positie 22 AE op -77º van de huidige oriëntatie.
Resultaten van beurt 3:
Na
een herdraai zijn we tevreden over het resultaat, hoewel Malurax
ons heeft verrast met een zeer stevige versnelling in plaats van zijn schilden
te versterken. De Cotillion
kreeg 65 treffers op/door schild 4 te verwerken, de Grimaldus kreeg met 126 treffers
op/door schild 4 bijna het dubbele te verwerken en krijgt een
snelheidsbeperking van 8 AE/beurt. Beide schepen hebben nog twee plasma
torpedo’s achter zich aan vliegen.
Malurax heeft zijn koers wel uitgezet in de richting
waarin wij gedacht hadden dat hij zou gaan maar is toch buiten het effectieve
bereik van onze sensors terecht gekomen. Zijn vloot ligt op 32 AE onder een
defensieve hoek van 9º voor onze vloot en op 24 AE van
onze sterbasis. Op 19 AE achter hem liggen onze vier plasma torpedo’s.
Plotseling
komt er een bericht over de communicatiekanalen: Ender
waarschuwt dat de Romulaanse sterbasis (de onze dus)
voor hem is. Daarmee is onze tweede tegenstander dus bekend. Of Malurax zich daar veel van aan zal trekken lijkt ons,
gezien zijn positie, koers en snelheid, op zijn minst twijfelachtig. Verder
leert enige communicatie ons dat Yoritomo de Federale
vloot in deze sector commandeert en voorlopig nog niet ons kwadrant in zal
komen.
We
hebben nu een mooie openingsscore van 157 punten.
Orders voor beurt 4:
Omdat
we Malurax niet in kunnen halen plotten we een onderscheppingskoers door 20º naar stuurboord bij te
draaien en de snelheid van de vloot weer voor alle schepen gelijk te trekken
naar 30 AE/beurt. Verhullers aan, restanten aan
energie naar de phaserbank en accu’s en maar zien wat
er de komende beurt op de sensors verschijnt.
Met
Yoritomo wordt wat informatie uitgewisseld op basis
waarvan hij kan kiezen of hij richting strijdtoneel komt, of dat hij een
sterbasis op gaat zoeken.
Resultaten van beurt 4:
Er
verschijnen twee wrakken op de sensors,… onze sterbasis en de Grimaldus die aan
27 treffers van de plasma van de Conquest genoeg had om wrak te gaan. Jammer van de 21
treffers van de plasma van de Lycortas. Verder is er een grote hoeveelheid objekten op de sensors te zien. Enig rekenwerk maakt alle
posities al snel een stuk duidelijker.
Ender’s vloot ligt op 42 AE pal voor onze vloot. Malurax heeft de Belial II en Amar op 34 AE
onder een defensieve hoek van 15º liggen, beiden met een snelheid van 40-45
AE/beurt. De Cotillion
ligt daar op 4 AE achter met een lagere (op 35 AE/beurt begrensde) snelheid.
Een beetje plotwerk leert dat Malurax en Ender op een kleine 14 AE pal tegenover elkaar liggen. De
vraag is hoe goed Malurax’ voorschilden de aanval op
onze sterbasis doorstaan hebben want vier Kzinti
tegen één beschadigde en twee intacte Klingons kan
voor beide partijen tot een hele hoop schade leiden.
Met
het inslaan van de plasma torpedo’s en 30 punten van onze sterbasis, loopt onze
teamscore op tot 222 punten.
Orders voor beurt 5:
Aangezien
wij verwachten dat Malurax na het vuren op Ender naar boven zal draaien stellen wij onze onderscheppingskoers opnieuw bij met 20º naar stuurboord. Ender heeft er ook aardig de sokken inzitten en kan ook nog
voor ons uitkomen. De snelheid van 30 AE/beurt blijft gehandhaafd en de verhullers blijven geactiveerd. Opnieuw is het afwachten of
we de komende beurt weer doelen hebben om op te vuren.
Resultaten van beurt 5:
Het
eerste wat opvalt als we op de sensors kijken is dat de voltallige Kzinti vloot van Ender
geïdentificeerd wordt. Het initiële verheugde gevoel ebt langzaam weg als
duidelijk wordt dat hij sterk vertraagd heeft en zo dichtbij ligt dat hij ondanks
onze verhullers onze schepen kan identificeren. Het
uittekenen van de tactische situatie leert dat wij op een afstand van 3 tot 7
AE in zijn voorschild liggen (hij ligt in ons zijschild aan bakboordzijde). Malurax is in plaats van naar boven te komen verder naar
links gevlogen, we zien zijn vloot nog steeds als objekten.
Even vrezen wij dat Ender en Malurax
het op een akkoordje gegooid hebben en niet op elkaar gevuurd hebben. Bij
nadere beschouwing blijkt de Belial II een
snelheidsbegrenzing van ongeveer 12 AE/beurt te hebben en is er dus wel
degelijk een vuuruitwisseling tussen beide heren geweest. Ook de Kivotti heeft een
snelheidsbegrenzing van 11 AE/beurt en is daarmee een uitstekend doel voor
plasma torpedo’s.
Op
de communicatie kanalen is gejuich uit het kamp van Ender
te horen. Hij heeft op basis van onze scheepsnamen vastgesteld met wie hij te
maken heeft. Ondanks dat Cleaver’s schepen dichter
bij de Kzinti liggen kan dit dus betekenen dat Ender toch op mijn schepen gaat proberen te vuren.
Uit
het beluisteren van de communicatiekanalen leren we dat Ender
eerder dan verwacht op Malurax heeft gevuurd waardoor
hij redelijk (zonder wrakken) uit die confrontatie gekomen. Niettemin zou hij
63 en 79 interne treffers ontvangen hebben. Dat geeft hoop op beschadigde
sensors en phasers waardoor we niet het vuur van een
volledige Kzinti vloot hoeven te verwachten. Yoritomo
geeft aan richting de Kzinti sterbasis te vliegen.
Die hoeven we de eerstkomende beurten dus niet plotseling op de sensors te
verwachten.
Orders voor beurt 6:
Aangezien
Cleaver’s Lycortas en Silantro het dichtst bij de Kzinti
liggen zullen deze schild 4 maximaal versterken. De Avenger en Conquest liggen respectievelijk
2,6 en 3,8 achter de Lycortas
en zelfs ik geloof niet dat Ender zo dom is om deze
uitgelezen kans te laten liggen en besluit ik mijn schilden uit te laten.
Er
wordt versneld en vertraagd en een complexe S-manoeuvre
naar bakboord bedacht om zoveel mogelijk schade aan Ender’s
schepen te doen. Voor de hand ligt dat hij op tijd 1 vuurt en dan naar
stuurboord bijdraait. Mijn inschatting is dat hij precies het omgekeerde zal
doen. Drie plasma’s worden gelanceerd richting Kivotti en Barique, de Lycortas en Silantro vuren op tijd 1 beiden
op de Barique
en hebben een tweede vuurorder voor de Kivotti in een poging de tweede phaser
nog af te vuren. De Avenger
vuurt op tijd 1 op de Illusion
en doet een poging de Nirvana later
nog te raken. De Conquest
maakt het meeste kans om zo te draaien dat hij met twee zware phasers op de Nirvana
kan vuren. Het vuur wordt verdeeld over de Kzinti
vloot omdat niet duidelijk is welke schepen van Ender
reeds aangeschoten zijn. De tactiek wordt dus opruimen en langzaam afpellen.
Resultaten van beurt 6:
Ender zorgt deze beurt opnieuw voor een verrassing. Hij vuurde op
de Avenger
en weet deze met 128 treffers van phasers en raketten
tot wrak te reduceren. Dat is dan ook meteen alles wat we van hem ontvangen. De
Avenger
weet echter op de Illusion
ook 72 treffers te plaatsen waarmee ook die wrak gaat. De Lycortas en Silantro deden samen 54 treffers
op en door het voorschild van de Barique, die nu als licht beschadigd te boek staat. De Conquest zorgt
voor het echte vuurwerk deze beurt,… 105 treffers op en door het achterschild
van de Nirvana.
En
de nieuwe onderlinge posities zijn ook niet verkeerd. De Barique en Nirvana liggen op 5 AE onder een defensieve hoek van 80º met hun
achterschild naar ons toe. De Kivotti ligt op 8 AE onder een defensieve hoek van 112º,
maar mist volgens een scan 2 phasers en moet het met
sensors van 30% doen. De D7’s Amar en Cotiliion van Malurax liggen
achter Ender op een afstand van 16 AE bij 72º
defensief met hun stuurboordzijde naar ons toegekeerd. De Amar vliegt met zijn 38 AE/beurt
in ieder geval te snel om ons te identificeren. De Belial II ligt aan de andere kant op 16 AE bij -52º defensief met zijn
neus in onze richting maar nog steeds met een ernstige snelheidsbegrenzing.
Op
de communicatiekanalen bralt Ender nog steeds alsof
hij nog een kans heeft in deze sector te winnen,… wij weten wel beter.
Met
deze beurt is onze teamscore gestegen tot 409 punten. De Conquest heeft inmiddels een
individuele score van 184 punten en de Silantro van Cleaver heeft er nog
96 nodig voordat zijn promotie tot Admiraal realiteit kan worden.
Orders voor beurt 7:
Het
samenstellen van de orders voor deze beurt was niet zo moeilijk,… de Conquest vuurt
nogmaals op de Nirvana en de Lycortas en Silantro doen een
poging de Barique
wrak te krijgen. De plasma torpedo die nog achter de Kivotti aanvliegt zal ongetwijfeld
inslaan. De twee plasma torpedo’s die achter de Barique aanvliegen maken door de
nog steeds lage snelheid van Ender’s schepen ook een
redelijke kans.
Er
wordt naar stuurboord bijgedraaid om de Kzinti met
het maximale aantal phasers te kunnen bestoken.
Daarna wordt doorgevlogen tot vlak bij de positie die de Klingons
nu hebben om een goede kans te hebben deze de komende beurt te identificeren en
in ieder geval nog als objekt op de sensors te
hebben.
Resultaten van beurt 7:
Opnieuw
mag het resultaat van onze orders er zijn. De Barique gaat wrak na 104 phaser treffers op en door schild 3 en 53 plasma treffers
op en door schild 4. De Nirvana gaat
wrak na 52 treffers door zijn reeds de vorige beurt kapot geschoten schild 3.
De Kivotti
vangt de 33 treffers van de plasma torpedo op zijn achterschild.
De
Conquest
had de schilden deze beurt wel aan staan en vangt van de Barique en Kivotti respectievelijk 33 en 4
treffers op schild 2 op. De Silantro ontvangt 40 treffers van de Belial II waarvan er 10 inslaan op de interne systemen,… 5 generators
naar de knoppen en 10% interne schade.
Onze
vloot ligt op -92,-21 met een snelheid van 25 AE/beurt en een koers van 112º.
De Cotillion
ligt op 35 AE onder -21º defensief en had dus duidelijk niet genoeg energie
meer om de ECM volledig te vullen, de Amar ligt daar vlak bij maar zien we alleen als objekt. Beide schepen zijn zo’n slordige 35 AE rechtdoor
gevlogen. De Kivotti,
het armzalige laatste restant van de Kzinti vloot van
Ender, ligt op 10 AE onder een defensieve hoek van 94º
en vliegt met een snelheid van 11 AE/beurt bij 180º. Als zijn sensors nog
steeds op 30% staan zou hij ons wel eens niet eens kunnen zien. Daarachter, op
26 AE bij 85º, defensief ligt de Belial II, inmiddels met een snelheidsbeperking van 8 AE
(heeft vast nog een kadootje van Ender
geslikt) en koers 40º.
Yoritomo heeft zijn eerste deelaanval op de Kzinti sterbasis gemaakt en hergroepeert om over twee
beurten nog eens toe te slaan. Niet de meest snelle tactiek om een sterbasis te
kraken.
Positief
is dan wel dat onze teamscore opnieuw een sprongetje maakt,… 633 punten. De Conquest staat op
268 punten, de Silantro
heeft nog 2 punten te gaan om tot Admiraal te kunnen promoveren, Cleaver was dan ook in zijn nopjes met het resultaat van
deze beurt.
Orders voor beurt 8:
De
Silantro
zal phasers en plasma afvuren op de Kivotti onder
begeleiding van de Lycortas.
Een S-manoeuvre naar stuurboord moet hem voldoende in
de buurt brengen. De Conquest
zal versnellen en zonder schilden te activeren (een beetje risico mag in dit
stadium van het spel nog wel genomen worden) vuren op de Belial II.
De
Amar en de Cotillion die
door Malurax duidelijk naar zijn sterbasis gestuurd
worden voor hoognodige reparaties laten we maar even gaan. Indien nodig vinden
we hem wel weer terug in het tweede kwadrant.
Resultaten van beurt 8:
De
opmerkingen van Malurax en Ender
over de communicatie kanalen doen ernstig vermoeden dat de heren er geen heil
meer in zien in deze sector. En dat is niet verwonderlijk. Met nog eens 59
treffers is de Belial II wrak gegaan. De Kivotti kreeg nog eens 40
treffers door zijn achterschild maar blijft nog net leven.
De
Kivotti
ligt 24 AE achter de Conquest,
de Lycortas
en Silantro
liggen aan bakboordzijde van de Conquest met de Kivotti 28 AE achter zich. Op 6 AE van de Kivotti bevindt
zich nog een plasma torpedo van de Silantro.
Onze
teamscore is inmiddels opgelopen tot 736 punten, Conquest en Silantro staan op respectievelijk
332 en 187 punten.
Orders voor beurt 9:
Het
prijsschieten gaat nog één beurt verder. Als Ender de
plasma torpedo op een intact schild op weet te vangen zou hij nog wel eens een
beurt kunnen blijven leven. Dat is natuurlijk niet acceptabel. Daarom draait de
Conquest om
en vuurt nog eens zonder schilden op de Kivotti, echter nadat de plasma torpedo ingeslagen zou
moeten zijn om die treffers niet te missen.
Afgezien
van deze actie zet onze vloot koers naar het vierde kwadrant om Yoritomo op te zoeken die de komende beurt de Kzinti sterbasis wel zal vernietigen. Als we nog één van
zijn schepen met een goede hit-and-run weten te
vernietigen zullen we de doelscore wel passeren. Onze nieuwe positie wordt
ongeveer -68,18 met een van koers 50º.
Resultaten van beurt 9:
Een
verrassend einde,… de doelscore van 782 punten was redelijk laag in deze sector,
en werd met 4 punten overschreden. De plasma torpedo scoorde 33 treffers op het
voorschild van de Kivotti
en bracht het commandoschip van Cleaver op 204
punten. De 22 treffers die de Conquest nog op de Kivotti plaatste maakten van Ender’s
laatste schip ook een wrak. De score van de Conquest liep op tot 365 punten.
Een
mooie en snelle overwinning die Cleaver zijn promotie
tot Admiraal opleverde en mij de promotie tot Commodore, een tweede Zilveren
Maan en een derde Super Nova.
Epiloog:
Onze
Romulaanse Havikken deelden
in deze sector de eerste klap uit aan Malurax’ Klingons. Nadat hij en Ender
elkaar een paar beurten later frontaal tegenkwamen bleef voor ons het opruimen
van de aangeschoten schepen over. Malurax en Ender kregen wat ze verdienden. Yoritomo
deed te lang over het vernietigen van de Kzinti
sterbasis en had het nakijken. Hoewel we niet verantwoordelijk waren voor alle
veroorzaakte schade, hebben we in deze sector wél totaal zes schepen tot wrak
gereduceerd wat ons een dubbele promotie opleverde.
Deze
perfecte samenwerking zal gegarandeerd een vervolg krijgen. Wees beducht voor
Commodore Darth Vader en Admiraal Cleaver....