Spelverslag SO 147 – een kort uitstapje
Proloog
Ergens op de brug van de
Silantro-Ro, in sector 150 ving de communicatieofficier een inkomende
transmissie op. Hij zag direct dat hij het bericht meteen naar de gezagvoerder
moest doorsturen.
“Intergalactisch bericht voor u
commodore!”
Cleaver ging rechtop zitten in zijn
stoel, om imposanter over te komen op wie het ook was die hem nu wilde spreken.
Hij veegde nog snel een stofje van zijn drie Zilveren Manen.
“Zet maar op het scherm,” beval
hij.
Sun Tsu verscheen in beeld en aan zijn
kapiteinsstoel te zien zat hij in een Federale kruiser. Hij was een voormalig
teamgenoot uit de tijd dat The Green Team de sterrenstelsels onveilig maakte,
dus Cleaver gunde hem natuurlijk graag een audiëntie. Het leek alsof Sun Tsu er
wat verslagen bijzat...hij zag er ook moe uit – wat zou er aan de hand zijn?
“Ik wilde je wat verzoeken,” sprak
Sun Tsu. “Zou je mijn expedities in sectoren 138 en 147 kunnen overnemen?” De
vraag kwam er met een apologetische toon uit. Kennelijk was er iets goed mis.
“Wat speelt er?” Het was een
logische vraag van Cleaver, die zo´n verzoek niet verwacht had.
“Ik eh, ik heb teveel
verplichtingen elders. Die nopen mij om in ieder geval
tijdelijk mijn activiteiten als gezagvoerder op te schorten. Meer kan ik er
niet over zeggen. Ik heb contracten lopen bij de Federatie in sector 138 en de
Klingons in 147. Voor zover ik weet, heb ik deze dubbele loyaliteit geheim
kunnen houden voor beide rijken.” Sun Tsu keek en klonk er serieus bij.
“Hmmm, in sector 138 kan ik je niet
van dienst zijn. Mijn co-commandant in sector 150, Darth Vader, is daar druk in
gevecht en wegens loyaliteit aan hem wil ik me daar niet in mengen. Sector 147
zou kunnen, hoe is de situatie daar?” Cleaver sprak de vraag hoopvol uit, maar
de lichaamstaal van zijn gesprekspartner verraadde weinig goeds.
“Mijn slagkruisers zijn op de
Romulanen van Eddie Butcher en Daryl gestuit – het verloopt tragisch voor me,”
was het eerlijke antwoord van Sun Tsu.
“Nou vooruit dan maar, maar ik sein
het Klingon Oppercommando wel door dat ik er geen geld voor wil hebben en dat me niks aangerekend wordt – ik doe dit als een
vriendendienst naar jou toe. Overigens, als ik je ooit kan helpen door samen
een sector aan te vallen, dan bied ik graag mijn diensten aan.”
“Afgesproken! En je aanbod neem ik
in beraad.” Er leek wat vrolijkheid terug te keren op het gelaat
van Sun Tsu. De transmissie werd beëindigd.
Wat zou Sun Tsu toch tot zo´n
abrupt afscheid hebben kunnen dwingen? Zouden de
Klingons een prijs op zijn hoofd hebben gezet voor het dreigende verlies in
sector 147? Nee, dat is onwaarschijnlijk, want dan zouden ze zeker geen door
Sun Tsu voorgedragn vervanger accepteren – als de Klingons eenmaal bloed willen
zien, deinzen ze nergens meer voor terug. En de Federatie dan? Volgens de
laatste berichten doet Sun Tsu het daar aardig, dus vanwaar de onvrede?
Wellicht dat hij schulden heeft of...of...wacht eens even – zou Sun Tsu ook
slachtoffer zijn van mijn kwelgeest, groot admiraal Zhjors, de gevaarlijk
charmante chanteur? Is die grijsaard pissig op Sun
Tsu, of heeft hij het vertrouwen opgezegd in de goede afloop van sector 138? De
naam Zhjors bleef lang doordreunen in de gedachten van Cleaver. Hij was het
dubbele verraad van de groot admiraal nog niet
vergeten...
“Maak die laatste ingekomen
transmissie ontraceerbaar!” Met dat bevel wilde Cleaver Sun Tsu een voorschot
op diens onderduiking geven. Laat Sun Tsu maar even veilig tot rust komen – hij
duikt vast wel weer op.
Inleiding
Tsja, die arme Sun Tsu moest helaas
stoppen met Sterren Oorlog, al verzekerde hij me ervan dat het om een
tijdelijke pauze zou zijn en geen pensionering. Hopelijk kunnen we ooit nog
eens een potje samen spelen! Onderwijl zou ik mijn
best doen om zijn Klingons door sector 147 te loodsen, al bleek het van begin
af aan een lastige klus. Aangezien ik liever de eer of de smet van mijn eigen
prestaties in mijn rating terug wil zien, liet ik de spelleider weten dat dit
spel niet mee zou tellen.
Laten we eens kijken wat ik
gekregen heb?
Beurt 3
Nou, dat ziet er behoorlijk
vervelend uit! Laten we eens beginnen met het introduceren
van de deelnemers: Eddie en Daryl voeren de Romulanen aan en dat blijkt vooral
uit hun scheepsnamen; dan doet Mordante ook nog mee. Het vierde team
blijft vooralsnog anoniem.
En waar begin ik eigenlijk mee.
Hoera! Ik heb nog vier Klingons! Oh wacht, dat is niet helemaal waar. De
Romulanen moeten er de vorige beurt warmpjes bij hebben gezeten, want zij weten
twee D.VII´s zo te slopen dat ze al afgeschreven zijn. Zo is de Victory-Kl
getrakteerd op 81 en 69 treffers door schild 1. Bam, dat zal de Romulanen flink
wat puntjes opleveren. Het schip is met 86% interne schade niet eens bijzonder
kapot, maar de maximumsnelheid van 8 en vooral de twee overgebleven EE (waarvan
één accu...) doemen dit schip. Met 45% sensors is het niet eens een afscheidsschot
gegund, zodat de Victory-Kl op 0 punten gaat eindigen – toch maar even omdopen
tot Defeat-Kl?
De War-Kl is er weinig beter aan
toe. Met 61 en 84 door 1 is deze ongeveer even zwaar beschadigd als de
Victory-Kl. Er is wel meer EE over, namelijk 4, maar helaas is dat vanwege 3
accu´s... De snelheid is nog 11 en de interne schade 90%. Met 9% sensors zal
ook dit schip niet meer van de 0 punten afkomen. Gek genoeg heeft deze
slagkruiser al wel gevuurd op de Romulanen! Maar liefst 5 treffers die allemaal
op SV insloegen. Uit het spelverslag van Eddie Butcher bleek later dat de Daddy
Rilee-Ro iets te dichtbij was gekomen en door de radar van de D.VII was
gesnapt. Vanwege een afstandsorder schoot Daddy Rilee-Ro net vóór T2 en Sun Tsu
juist óp T2, anders had het wat slechter kunnen aflopen voor de Romulaan.
Jammer!
De situatie was zorgelijk. Sun Tsu
had zijn schepen in twee duo´s gesplitst; één duo rond 3,25 en het andere rond
-2,45. Helaas werd van elk duo één slagkruiser dodelijk getroffen, zodat de
twee intacte schepen op afstand 22 van elkaar lagen. De Romulanen lagen dichter
bij elkaar, zo bij 9,19.
Tijd voor een hergoepering bij mijn
sterbasis – een terugtocht onder vuur lijkt me de enig haalbare kaart. Alleen
mijn Bloodwine-Kl identificeert Romulanen, alle vier nog wel, dus de teamscore
zal dadelijk niet veel toenemen. Ik ga voor twee tijdsorders op de deadly
Ride-Ro en bereid me voor op het ontvangen van een hoop Phaservuur.
Beurt 4
En daar gaat slagkruiser nummer drie!
Bloodwine-Kl scoort maar liefst 10 hele punten door 28 op 4 te plaatsen, maar
moet wel 116 door 3 incasseren. Met die 86 interne treffers is ook dit schip passé. Hoewel er nog 6 generators over zijn, is er niks meer
mee te beginnen. De sensors staan op slechts 1%, zodat er wederom geen
afscheidsschot mogelijk is. In tegenstelling tot eerdere voorspellingen blijkt
een afscheidssalvo voor Victory-Kl alsnog mogelijk. De Romulanen zijn namelijk
vlakbij gaan liggen. Ze liggen op afstand 6-7 in het zijschild en ondanks de
45% sensors gaat dat toch iets opleveren: aan de linkerbreedzijde zijn alle
wapens defect, maar de rechterbreedzijde die op de Romulanen gericht is, is nog
voorzien van alle vuurmonden! Wat een cadeautje. Deadly Ride-Ro krijgt een
breedzij (minus de disruptor, waar geen EE voor beschikbaar is) en Dial Red
Dye-Ro een afstandsorder van 15 voor de Zware Phaser, al had ik weinig hoop dat
dit schip voorbij T1 zou komen! Bovendien was het maar de vraag of ik de
Romulaan wel in mijn voorschild zou krijgen, maar ach, anders doe je helemaal
niets met die tweede vuurorder he.
Ik had eigenlijk gedacht dat
Victory-Kl al wrak zou zijn nu, maar de Plasma Torpedo´s waren kennelijk twee
beurten terug al op de Bloodwine-Kl gestuurd. Die zullen dat beestje nu wel
afmaken, zodat Eddie en Daryl hun Phasers vrij hebben voor de Victory-Kl en de
Honor-Kl. De War-Kl ontving 19 treffers en zonder schilden was dat teveel. Die
Honor-Kl gaat ook nog iets leuks doen. Kennelijk waren Eddie en Daryl in de
veronderstelling dat ik me zou concentreren op de Daddy Rilee-Ro en hadden zij
deze solo laten vliegen met als eindpositie 3,18 en koers 356 op snelheid 35.
Laat nou net mijn Honor-Kl op 5,20 liggen, met snelheid 30 en koers 115! Met
een Defensieve Hoek van 119
kreeg ik een tweede cadeautje van de heren deze beurt, al bleef
het wederom beperkt tot een breedzijde.
Mijn sterbasis gaf aan dat er vier
vijanden aan de poort stonden. Dat kon ik even niet hebben, dus stuurde ik een
bericht naar de Federatie en Kzinti in de hoop contact te kunnen leggen. Ik had
nog steeds hoop om in ieder geval de Honor-Kl te redden, maar dan was mijn
sterbasis wel essentieel. Tevens zag ik meteen in dat de Romulanen nou al
zoveel punten hadden (tegen de 500 in de volgende beurt) dat alleen een grote
coalitie die knapen nog van de winst kon houden. De Federatie reageerde in de
persoon van Mordante die aankondigde wel Photons op mijn basis te sturen maar deze nog niet wrak te schieten. Hij had wel oren naar een
anti-Romulaanse samenwerking.
Beurt 5
Zoals verwacht stierven de
Victory-Kl en Bloodwine-Kl een trieste dood. De laatste werd door vier Plasma
Torpedo´s uiteengereten, terwijl eerstgenoemde aan
gort geknald werd door 56 treffers van Deadly Ride-Ro. Mijn eigen vuurorders
leveren 49 door 2 en 5 op 3 van Daddy Rilee-Ro op. Het levert 30 punten op en
met het ene punt dat mijn sterbasis weet te scoren komt de teamscore nu op 41.
Omdat ik eerst niet had gemerkt dat Deadly Ride-Ro mijn Honor-Kl niet kon zien,
zou de schade meevallen. Deze bleef beperkt tot 30 op 2, 17 op 3 en
uiteindelijk 16 door 3. De 5 interne treffers vernielden helaas wel 4
generators en beperkten mijn snelheid tot 39. Verder was er weinig
mis...behalve dan dat de Romulanen van de radar waren verdwenen!? Wel zag ik vier objecten rondom mijn sterbasis, dus dat
konden alleen de Federalen van Mordante zijn. De overige drie objecten werden
door hun lage snelheid als Plasma Torpedo´s ontmaskerd. Hmmm, dit gooit wel
roet in het eten. Het coalitieplan vereiste toch dat de Romulanen me bleven
achtervolgen en dan bij mijn sterbasis tegen een Federale verrassing
opbeukten...
Overigens was de vuurorder van
Victory-Kl op T1 niet afgegaan, maar ik kan me niet herinneren of ik dat toen
wel gemerkt heb. Over een herdraai kan ik me ook niets herinneren, dus
waarschijnlijk heb ik het echt niet gezien.
Nu eerst even proberen te koppelen
en dan maar eens zien of de Romulanen nog mee wilden spelen. Proberen want met een maximumsnelheid
van 39 (jaja, na 5 interne treffers) kon ik de afstand tot de sterbasis van 48
in theorie alleen overbruggen als ik die maximumsnelheid zou repareren en
tegelijk met pakweg 8 zou versnellen.
Beurt 6
Mooi plan, maar helaas niet gelukt.
De maximumsnelheid werd niet gerepareerd, zodat ik niet kon koppelen. De
Plasma´s zijn dichterbij gekomen, maar omdat ik nog op hoge snelheid beweeg
weet ik nu zeker dat die niet meer kunnen inslaan. De Federatie pakt weer wat
puntjes op mijn basis en mijn basis wist de teamscore met 7 punten te verhogen
tot 48.
Het forum verschaft antwoord op de
vraag waarom de Romulanen me niet achtervolgd hebben: de Kzinti knabbelen aan
hun sterbasis en in plaats van karakteristiek maniakaal te reageren door die
sterbasis aan zijn lot over te laten, hebben Eddie en Daryl uitgerekend deze
sector en dit moment uitgekozen om een geweten te ontwikkelen – ze gaan achter
de Kzinti aan!
Mordante leest dat forum natuurlijk
ook en hij had me al aangekondigd niet teveel tijd te willen verspillen: hij
wil mijn basis pakken voor de puntjes. Op zich terecht hoor, want nu de Rommies
in hun eigen kwadrant zijn, is er van de coalitie niets terechtgekomen. Het is
gewoon nutteloos om verder te gaan zo. Ik ga alvast een positie kiezen vanwaar
ik alsnog een zelfmoordaanval op de Federatie kan doen. Geen grote reparaties
dus, maar gelukkig was de vuurkracht van mijn slagkruiser niet erg aangetast;
alle sensors en wapens op maximale effectiviteit! Ik vertraag met 9 naar
snelheid 30 om de sensors een betere kans te geven. Hoewel ik een redelijk idee
heb waar Mordante gaat eindigen, weet je het nooit zeker.
Beurt 7
Jammer, die schuiten liggen met
afstand 18 net wat te ver...ik had niet moeten vertragen met 9, want dan had ik
nu op afstand 9 gelegen en was het nog leuk geworden ook! Dan had ik maximaal versneld,
de schilden uitgelaten en op afstand geschoten...dat had nog zomaar een kapotte
Fedfiets kunnen opleveren! Maar nu niets van dat alles: omdat ik flink wat
afstand te overbruggen had, moest ik de schilden aanzetten en versterken.
Daardoor kon ik ook al niet meer versnellen. De Tris Buffer-Fe (vast een term
uit het geluidsinstallatiewereldje waar Mordante zo graag verkeert) werd het
doel van mijn vuurorders die op T4 en A4 zouden losbarsten. Ik koos voor
afstand 4 omdat het wel in één keer moest lukken... Ondertussen wist ik dat
Darth Vader Mordante met tactische tips bijstond. De kwestie voor hun was natuurlijk de vraag of Eddie en Daryl al aanstaande
beurt zouden winnen, of pas de beurt erna. De Federatie was gedwongen om op
mijn Klingon te vuren, maar er zaten nog meer punten verstopt in mijn sterbasis
en Mordante zou niet in staat zijn om beide tegelijk op te ruimen. Er werd over
en weer gecommuniceerd om deze vraag op te lossen, al zou ik het antwoord pas
in beurt 8 zien!
Beurt 8
Het mocht allemaal niet baten: de
Federatie schoot eerder. Spijtig hoor, want ik had graag nog een M-Klasse
Kruiser op mijn naam gezet. Zoals ik al zei, ik had niet moeten vertragen in
beurt 7. De Federatie kreeg nu teveel tijd en met vier tegen één konden zij
ruimere vuurorders plaatsen. Zij schoten in totaal 200 treffers door mijn
schild 1. Spelleider Megabyte onthulde nog dat Mordante op T3 schoot.
Conclusie
Nou, zo´n spelletje invallen kan
behoorlijk vermakelijk zijn! Je krijgt de kans om buiten je rating en promoties
om lekker leip te doen. Zo heb je geen commandoschip om je om te
bekommeren...geen HIS, geen ZM etc. Je hebt gewoon nergens zorgen om en dat
maakt je acties onvoorspelbaar en leuk. Daarbij kon ik eens lekker veel op het
forum schrijven, want normaliter doe ik dat liever niet te vroeg in een spel.
Informatie weggeven kan nare gevolgen hebben, maar in zo´n invalpotje is dat
aanzienlijk minder problematisch. De tegen- en medestanders waren vriendelijk
en die wil ik bij deze bedanken voor hun deelname.
Nadat ik wrak was gegaan, maakte Baras zich bekend als de Kzinti. Eddie en
Daryl wisten wel raad met de poezebakken, zodat zij uiteindelijk in beurt 9
wisten te winnen. Via Eddie is dat relaas in een amusant spelverslag
vastgelegd. Door die extra beurt slaagde Mordante erin om mijn sterbasis alsnog
af te maken. Daarmee werd elk spoor van het Klingonrijk in deze uithoek
weggespoeld. Het was tevens de beste teamscore van Mordante tot nu toe, met 461
punten.
Baras deed het niet kwaad, maar had
op twee momenten de Romulanen harder kunnen raken; wellicht had hij zelfs nog
een schip van Eddie kunnen mollen. Ik beleefde de laatste beurt vanaf de
zijlijn en dat is pas één keer eerder gebeurd in mijn carrière...ik herinner
het me nog goed hoor, dat was ergens in 1995!
Is getekend,
Commodore Cleaver