SPEL 135

Ik werd wakker met het ondefinieerbare gevoel dat er iets mis was. Ik hoorde echter noch het inslaan van wapens noch een alarm dat me waarschuwde voor andere ophanden zijnde moeilijkheden. Toen drong het tot me door ... ik hoorde niks, helemaal niks, en dat betekende dus dat de motoren van de shuttle het niet meer deden. Vloekend schoot ik in mijn jack en kwam uit mijn slaapvertrek en begaf me naar de cockpit van de shuttle. Op mijn weg naar de cockpit keek even in het tweede slaapvertrek, maar daar lag Skyrider nog steeds in diepe slaap. Ik slaakte een zucht van verlichting .... elk mankement aan de shuttle zou op zijn minst verdrievoudigd worden als hij met zijn vingers aan de shuttle zou komen.

De sluisdeur naar de cockpit ging open en de cadet keek op van haar consoles waar ze mee bezig was in een poging te achterhalen wat er mis was met de shuttle. "Situatierapport, Cadet".
"Commodore. We zijn een paar minuten geleden door onbekende oorzaak uit warp gevallen. Ik ben net klaar met de motoren te checken en deze zijn perfect in orde en ik wilde u net waarschuwen", klonk het zenuwachtig.
"Rustig aan Cadet. Wat het ook is, het lijkt me sterk dat je de oorzaak bent. Deze shuttle wordt uitermate goed onderhouden. Als het de motoren zelf niet zijn, dan is het of de warpkern of is het de overbrenging tussen warpkern en motoren. Jij controleert de overbrenging. Ik ga een kijkje bij de warpkern nemen."
Ik maakte het onderhoudsluik op de bodem van de cockpit open en wrong me naar binnen en begon met het inspecteren van de warpkern. Een kwartier was verstreken toen de stem van de cadet over de comm weerklonk, "Commodore, ik heb de verbindingen nagekeken en deze werken nog beter dan de specificaties voorschrijven. Op een of andere manier krijgen we gewoon niet genoeg energie om in warp te komen en daar te blijven. Wat doen als we niks kunnen vinden? We zitten ver van de reguliere scheepsroutes af."
"Cadet. In het 2e vakje achter de hoofdseat van de cockpit zit een boek. Pak dat eens en lees niet de titel voor, maar het onderschrift bij de titel."
Er ging een paar seconden voorbij en toen antwoordde de cadet, "Er staat "geen paniek" op".
"Juist. Beschouw dit als je derde les. Paniek, in welke situatie dan ook, leidt naar het pad van de nederlaag of de dood. Dus, geen paniek."
Mij bekroop ondertussen een gevoel van onbehagen. Ik had niet overdreven toen ik tegen de cadet zei dat deze shuttle uitermate goed onderhouden werd. Voor het budget voor onderhoud aan deze ene shuttle kon je een complete Federatie M Kruiser, inclusief bemanning voor een jaar, aanschaffen en de kans op een mankement was daarom zodanig klein dat er maar 1 optie overbleef. Sabotage.
Ik onderwierp de warpkern nog een keer aan een onderzoek en ditmaal lettend op wat specifieke dingen die gepruts zouden verraden. Het duurde niet lang voordat ik vond wat ik zocht. Iemand had de warpkern verwisseld voor een nagenoeg uitgeput kristal en meteen de selfdiagnose sensors wat bijgesteld om perfecte waarden te blijven rapporteren. Ik slaakte een reeks krachttermen ... dit zou betekenen dat ik niet op tijd zou aankomen op de sterbasis om het bevel van de vloot op me te nemen en de eerste en mischien zelfs eerste twee gevechtsrondes zou missen zelfs nadat ik met wat kunst en vliegwerk de kern genoeg opgepept zou hebben om ons in lage warp alsnog naar de vloot te brengen.
Ik vroeg me af wie hier achter kon zitten ... uit het dossier van deze sector wist ik een van de commandanten waar ik het tegen op zou moeten nemen Cleaver zou zijn en hij scheen als hobby amateur archeologie te hebben en hij zou zo'n oude truuk gebruiken zeker vermakelijk vinden. Dan hadden we ook nog Marty Kruge, een vrij onervaren commander die ik al vaker verslagen had en dit zag ik hem niet snel klaar spelen. Aan de andere kant waren er geruchten die een zekere familie relatie met Hasenfratz suggereerden en hij deed zeker lang genoeg mee aan dit spelletje (zonder veel success, maar vooral van nederlagen kan men veel opsteken schijnt het. Blijkbaar is hij dan wel een langzame leerling, maar dit terzijde) om zo'n truck toe te passen. De derde commander was niet echt een optie. Ik vroeg me vaak af of onze meeste bekende Kzin niet per ongeluk in het verkeerde lichaam zat en dat hij eigenlijk als Klingon geboren had moeten worden. Een subtiele zet als deze was niks voor hem. hij gaf er de voorkeur aan om commanders in brandende schepen ten onder zien gaan. Het maakte niet uit, ze zouden ALLEMAAL gaan boeten. Opnieuw vloekend begon ik met noodreperaties en blafte de cadet toe om contact met mijn vloot op te nemen en ze te bevelen op eigen bestek van de sterbasis af te gaan.

135.1 Eindelijk aangekomen bij de vloot die nog steeds flink verspreid is. Alle eerste officieren worden ter plekke gedegradeerd tot kokshulp. De reparatie crews worden in hun ruimtepakken gehesen en de scheepsnamen worden omgedoopt tot Not Logical en Fat Chance welke onder het bevel van Skyrider geplaatst worden. Zelf voer ik vanaf nu het bevel over mijn vlaggeschip de Absent Minded en de Zero Luck.

135.2 Vloot geformeerd tot een nagenoeg perfect vierkant terwijl we 270 koersen en wel een heel object wordt in het quadrant tegenover ons waargenomen. Dit object schijnt naar beneden te koersen en wij besloten onze koers bij te stellen tot 210 om zo de achtervolging in te zetten.

Mijn door Johnson toegewezen cadet net op tijd gered van een paar bijzonder grote ventilatie gaten van Annapuna en Unipuma die deze beurt zich bij mijn vloot hebben gevoegd. Blijkbaar was er een klein misverstandje toen ze haar in mijn vertrekken aantroffen, maar ik was daar nog niet geweest omdat de chaos van de eerste beurt hersteld moest worden. Ze hebben ook mijn onderscheidingstekens van mijn Commodore schap bij zich, maar cirkelen sinds het akkefietje eerder om me heen als haaien om een rauwe biefstuk. Om 'ongelukken' te voorkomen heb ik haar laten overstralen naar Skyriders vlaggeschip.

135.3 Op grote afstand worden 4 objecten waargenomen die recht op ons af lijken te komen. Koers wordt bijgesteld naar 180, maar we besluiten de snelheid te handhaven en maar te zien waar we uitkomen.

135.4 Dit gaat lekker. Nog steeds alleen maar objecten. Wel twee keer zoveel als hiervoor en we nemen aan dat we 2 volledige rassen op de scanners hebben. Zo te zien heeft 1 ras een tactische manouvre uitgehaald, want deze lijkt stil te liggen. Als dat zo is dan zal het andere ras hoogstwaarschijnlijk de Romulanen betreffen. Omdat we niet in het midden tussen twee strijdende partijen willen opduiken worden wat manouvres gemaakt die ons dichter naar de rand van het strijdperk moeten brengen.

135.5 Inderdaad. Romulanen ... en onverhuld op zo'n 20AE. Eveneens duikt het wrak op van de Deadly Foe-KL en zijn 4 plasma's in achtervolging van 1 of meer van de 3 overgebleven Klingons. Targeting systemen richten alle photons op de Falcon-RO en mijn flootdeel zal zijn phasers loslaten op de Eagle-RO terwijl Skyrider de Crow-RO onder vuur zal nemen. Schilden worden opgericht en op mijn commando schip trilt lichtjes van de plotselinge versnelling naar 25 AE.

135.6 De Falcon-RO spat op tijd 1 in een reusachtige explosie uit elkaar als alle 8 photons doel treffen. Uit een scan blijkt dat dit schip onbeschadigd moet zijn geweest wat ons doet afvragen waarom er geen schilden werden opgericht. Niet dat wij daar echt om malen aangezien het 1 verhulde klant minder is waar we ons zorgen over hoeven te maken. Skyriders flotielje liet zich niet onbetuigd en ramde 90 door 4 bij de Crow naar binnen welke echter onder de verhuller is gekropen en weliswaar half beschadigd is en half doorzichtig is, maar toch onzichtbaar. De Eagle wist een deel van mijn vuur te ontlopen en krijgt daarom slechts 57 door 4. Een scan leert ons echter dat de Klingons dit schip ook onder vuur hebben genoemen aangezien het ook schild 1 mist en ook half beschadigd is. Net als de Crow is echter ook de Eagle dankzij de verhuller onzichtbaar. Beide verhulde Romulanen liggen zodanig dat ze ons welhaast zeker identificeren en we nemen dan ook aan dat we volgende beurt hun bedankjes kunnen verwachten. Naast ons op 6 AE zweeft de Hawk-RO welke 64% intern heeft en nog maar 1 phaser waar hij echter niks aan heeft omdat hij met schild 3 naar ons toe ligt. We zullen de Hawk uit zijn lijden verlossen en in de buurt blijven en het Romulaanse vuur voor lief nemen en kijken of we de 2 laatste Romulanen eveneens uit deze sector kunnen verwijderen. Teamscore: 162.

135.7 WOOT! 106 treffers door 3 vagen de Hawk weg en we nemen zelf niet 1 treffers tegen in ontvangst. Dat laatste is vooral leuk vanwege het feit dat de Romulanen onder de verhuller bleven zitten en op een beter schootspositie hoopten, maar nu zo dicht bij de vloot geeindigd zijn dat we ze ondanks hun vervloekte verhuller toch kunnen identificeren. Nog beroerder voor de Romulanen is dat wij hen in schild 2 (en met 1 schip zelfs in schild 1) hebben, maar zij hebben ons in schild 2 en 3 en we weten dat ze beiden half beschadigd zijn. Teamscore: 245.

135.8 92 door 2 van de Absent Minded zijn genoeg om de Eagle-RO het tijdelijke voor het eeuwige doen te verwisselen. Het flotielje van Skyrider is opnieuw op dreef en ramt 148 door 2 door de Crow-RO heen die daarmee de Eagle gezelschap houdt. Door de eerder opgelopen schade en hun ongunstige positie hebben de Romulanen geen enkel tegenvuur kunnen geven. Nu de Romulanen uitgeroeid zijn, wordt het tijd om eens naar de rest van het geteisem in deze sector op zoek te gaan en hen te leren wie hun meerderen zijn. Op vrij grote afstand (35AE) worden 3 objecten waargenomen welke de Klingons moeten zijn en aangezien er niks anders is om op af te gaan wordt er een koers die richting uitgezet. Iets wat gemakkelijker is dan het lijkt aangezien gezagvoerder Kelso een geheel nieuwe tacktiek aan het uittesten schijnt te zijn, want hij vliegt achteruit en hard ook. De teamscore is inmiddels opgelopen tot 404.

135.9 Ik kan me zo voorstellen dat er op dit moment heel wat Klingons zijn met een kotszakje in de hand, want Kelso heeft zo te zien weer eens met zijn tengels aan de handrem gezeten. Gingen zo vorige beurt nog zo'n 30 AE in hun achteruit. Nu liggen ze volkomen stil op 25 AE pal voor ons. Dank u, en de photons komen eraan sein ik richting Kelso. We merken ook 4 objecten en het kan niet anders dan dat de Kzinti ook eindelijk hun vacht op orde hebben en nu eens komen kijken of er nog wat te knokken valt. Nou dat kan ... maar dan nadat wij eerst even de Klingons wat hebben toegetakeld. We zullen er overigens wel voor moeten waken dat we niet midden tussen de Kzinti en Klingons eindigen, want dan zullen ze zich ongetwijfeld gezamelijk op ons storten. De tacktiek ten aanzien van de Klingons is simpel ... erop af en knallen maar en dan naar beneden wegduiken om aan de rand van het strijdperk te blijven.

135.10 En alweer een salvo van 8 photons die in slaan op en door schild 1. Deze keer is de Proud Warrior-KL de klos welke hierdoor half beschadigd raakt. Daarnaast worden nog 60 treffers op de Bloodscream-KL gehaald waarvan de meeste op schild 1 en de versterking daarop. Zelf mogen we 28 treffers op de Fat Chance verwelkomen welke over schild 1 en 4 verdeeld worden. Het aantal treffers valt tegen, omdat Kelso wederom de magen van zijn bemanning op de proef stelt en zijn schepen weer in de achteruit gooit, maar hij vliegt maar -4 en zit nu op 25 AE rechts achter ons. Boven ons laten de Kzinti zich nog steeds niet identificeren, maar dat betekent dat zij ons ook niet zien dus kunnen we nog wat verder bakkelijen met Kelso. In een korte tactische bespreking met Skyrider uiten we beiden onze bezorgheid dat de Kzinti en Klingons het op een akkoordje kunnen gooien en het blijft zaak delicaat te manouvreren en niet gesandwitched te worden tussen hen. Vanwege de beroerde positie op de Klingons besluiten we het vuur in te houden tenzij Kelso ons toch wil naderen en we positioneren ons op een plek waarvan we verwachten de Kzinti in ons voorschild te kunnen houden. De teamscore is opgelopen tot 508.

135.11 Oh F**k. We hadden de Kzinti veel verder verwacht en alleen dankzij een last minute change of plans waarmee ik de vloot ietwat vertraagde heb ik een catastrofe voorkomen. Niet dat de huidige situatie echt veel beter is, maar in ieder geval kunnen we nu ook zelf klappen uit delen. De situatie is als volgt: onze vloot ligt op gemiddeld op een afstand van 2 AE van Cleavers Kzinti die volgens mij voor de eerste keer iets heeft om op te schieten (sterbasis niet meegerekend). Als het echter ons een beetje meezit wordt het ook de laatste keer. Wij hebben al Cleavers schepen in ons eerste schild en hij heeft ons in schild 2 en 3 zitten. Op 20 AE zijn we ook de Bloodhunt-KL en de Bloodscream-KL die nu weer in hun vooruit gezet zijn, maar die zullen met hun snelheid van 12 niet echt meer een van beslissende invloed zijn. De Proud Warrior-KL moet wat energie problemen hebben, want deze zien wij op een afstand van maar liefst 35 AE. De vraag is of Skyriders magnetisme voor ongeluk voor zijn commandoschip zal aanhouden. Ik stuur alvast mijn shuttle naar hem toe, want hij zei dat hij de zijne net gerepareerd had en ik weet wat dat betekent.

136.11 Een veelvoud van explosies veroorzaken lichtflitsen die 2 stelsels verderop nog met het blote oog kunnen worden waargenomen. Vol ongeloof kijk ik hoe mijn shuttle net op tijd van de Fat Chance af raast nadat deze door 59 door 1 van de Strategos-KZ en nog eens 103 door 1 van de Archont-KZ de status wrak aangemeten krijgt. Een derde overwinning van Skyrider en de derde keer geen promotie.

De Fat Chance zelf ramt 92 door 2 bij de Strategos-KZ en de Not Logical doet daar nog eens 117 bij dus niemand op de Strategos-KZ zal over de kill op de Fat Chance kunnen opscheppen. 5 treffers door 3 bij de Not Logical van beide gevechtswaardige Klingons worden beloond door 6 photons door de Proud Warrior-KL te schieten die daarop ogenblikkelijk explodeert. De Zero Luck doet ook zijn eer aan en krijgt 79 door zijn geopende schilden van de Strategos-KZ en de Hipparchos-KZ doet daar nog eens 56 bij waardoor het tweede schip in de vloot op tijd 1 tot puin wordt geknald. Een gelukje wel is dat dit dus niet mijn commandoschip was. Aan het eind van een lange berg vuurorders komt mijn Absent Minded die 94 door 2 bij de Hipparchos schiet die hierdoor ook op tijd 1 wrak gaat. De Absent Minded zelf krijgt 131 treffers te verwerken waarvan de meeste werden veroorzaakt door 4 inslaande raketten die ik vanwege de korte afstand niet meer kon ontwijken en ik eindig dan ook met 64 intern en een zwaar beschadigd schip. De opgelopen schade doet er echter niet meer toe, want de overwinning is binnen. We zijn van 508 naar 910 punten in 1 beurt gelopen en dat is ruimschoots voldoende om de doelscore van 845 te overschrijden.

Het is jammer voor Skyrider en als troost laat ik hem de shuttle terwijl hij zich spoedt naar een nieuwe vloot. Voor mezelf betekent dit de derde overwinning op rij en mijn promotie tot Admiraal en Megabyte moet zo onderhand maar eens achterom kijken, want ik kom eraan.

EPILOOG

Na 3 dagen arriveerde de Absent Minded op de sterbasis alwaar Johnson mijn in eigen persoon bij de luchtsluis staat op te wachten terwijl ik de Absent Minded verlaat met mijn kattenzusjes in mijn kielzog.
"Wat brengt jouw hier? Ik dacht dat je op je kantoor woonde?"
"Je bevordering tot Admiraal. Je bent zodra je uit deze sector bent weer neutraal voor de Federatie, maar als ik jou was zou ik maar niet teveel wennen aan die admiraalstekens op je uniform."
"Maak je niet ongerust. Spoedig zal er het GROOT Admiraals insigne op prijken."
Johnson verslikte in zijn drankje en begon te proesten.
"En als ik jouw was zou ik maar zorgen dat als je uit dit quadrant gaat op weg naar Terra je een escorte bij je hebt. Je weet maar nooit wat er onderweg allemaal kan gebeuren. Zat bureauridders op Terra die je kantoor graag willen overnemen."
Ik draaide me om en wenkte de kattenzusjes me te volgen.
"Zeg Skywise, zouden we misschien een beetje kunnen relaxen? Er is hier vlakbij ..."
Unipuma's stem stierf weg onder mijn gevaarlijk smeulende blik en een snelle blik op Annapuna was genoeg om haar te overtuigen om deze keer niet tegen te sputteren. Ze hadden met eigen ogen kunnen zien tot welk niveau mijn hand tegen hand technieken en gevechtsreflexen waren opgevoerd en zelf zij bedachten zich een paar keer voor een directe confrontatie. Ik verzachtte mijn blik wat en aaide beiden achter de oren, "Het spijt me echt .... een beetje althans, maar er is zoiets als momentum hebben en op het moment heb ik het gevoel alsof ik in een Kzinti bewapend met slecht 1 photon torpedo nog zou kunnen winnen. Ik denk er dus niet aan om juist NU wat rustiger aan te gaan doen. Ik kreeg zojuist bericht dat een oude sector die ik ooit eerder mijn wil oplegde opnieuw het middelpunt van een conflict is geworden."
"Nu ons contract met de Federatie is beeindigd, waar komen we nu terecht?", vroeg Annapuna.
"Ik ben nog in onderhandeling me een tweetal partijen. We zien we wie ons echt wil hebben aan de betaling die uiteindelijk aangeboden zal worden."
"Als jij GA bent heb jij HEEL wat goed te maken, Skywise"
"Oh fijn, ook wel eens gedacht dat ik als ik het GA schap binnen heb ook een tijdje rust wil?"
Die opmerking veroorzaakte een hoop gegrinnik en zuchtend ging ik mijn kattekopjes achterna op weg naar de shuttle die me naar sector 137 en het op mij wachtende Groot Admiraal schap zou brengen.

Wordt vervolgd.