Sector 116

Door: Kapitein Robber.

Beurt 0:

Oh boy, is dat even geleden. De laaste keer dat ik hier aan gesnuffeld heb moet op z'n laatst 1990 of zo geweest zijn. Eens kijken of mijn vuile streken nog op peil zijn. In ieder geval is het goed een eskadertje Romulans te vliegen, die boten begrijp ik tenminste nog een beetje. Uiteraard is het in beurt 1 nog vreselijk stil, dus meer dan alles aanzetten, vol laten lopen, en het eskader in een fatsoenlijke formatie wringen is er niet bij. Ik verwacht dat het rond (0,0) wel eens ongezellig druk zou kunnen worden, dus ik gok er op dat het in -,- leuker zal zijn.

Ruitjespapier is zo twintigste eeuw, dat kan echt niet meer, dus ik ben meer tijd kwijt met mijn bloedeigen battlecomputer online brengen dan met de eigenlijke beurt plotten.

Beurt 1:

Joepie! De verder onbekende buurman uit -,- heeft schijnbaar hetzelfde idee over (0,0) gehad als ik zelf, en is richting +- gekomen. Recht voor de neus maar op veel te lange afstand voor identificatie komt nog een eskader aanvliegen, recht op ons af. het zal d'r om hangen of ze ons ook vaag kunnen zien, de cloak stond per slot van rekening uit om aandacht te trekken.

Hoewel ik weet dat het onrealistisch is, gok ik d'r op dat de buren gezellig recht door vliegen, en positioneer mijn schepen om hen in dat geval van opzij te begroeten. Uiteraard nu wel met de cloak aan.

Beurt 2:

Krijg nou de pip. De buurman lijkt precies mijn beweging gespiegeld te hebben; we zijn allemaal rechtdoor met een flinke stap naar links gegaan. Bijgevolg zien we elkaar nog steeds niet duidelijk, maar het lijkt er op dat ze nu mogelijk op mijn starbase af gaan vliegen. Da's best, dan zorg ik dat ik mooi achter hem beland.

Beurt 3:

Eindelijk goed beeld op de buren. Het zijn de haarballetjes, en voor zover ik het kan beoordelen zijn ze een beetje doelloos rondjes aan het vliegen. Ze zitten dan ook op een totaal andere plaats als ik ze verwachtte. Maar goed, ik zie ze duidelijk, en nou zal het er gaan stuiven. Als ik het goed berekend heb, zien ze me helemaal niet, niet eens als object, en gaan ze zich realiseren hoe enorm onhandig dat is als aan het begin van impulse 4 twee van hun boten in de schrootbak belanden.

Inmiddels is de rest van de sector ook opgedoken. Twee eskaders vliegen grofweg over de X-as op elkaar af, maar ik denk niet dat ze elkaar al kunnen zien. Mogelijk dat de Kzinti en wie er dan ook in -,+ mogen wonen elkaar al zien, maar daar heb ik geen last van. Een van de onbekende eskaders wordt naar verluid gevlogen door Toetje, en dat is teleurstellend. Hij heeft namenlijk een grote mond gehad, en ik zou hem graag in plaats van de Kzinti als voorgerecht gehad hebben. Maar goed, misschien later, dan kan 'ie zijn naam eer aandoen.

Zelf hoop ik weer ongeveer op mijn huidige locatie terug te zijn aan het eind van de aanval, met een goed zicht op de aanstaande botsing rond (0,0).

Beurt 4:

Goed, dat viel dus even enorm tegen. Het plan liep op rolletjes, behalve dat die phasers dus werkelijk geen ene mallemoer uitrichtten. In plaats van twee schepen lam te slaan met phasers en af te maken met torpedoes, zijn er nu dus twee Kzinti met slechts een kras op de lak mijn torpedoes er uit aan het lopen. Toegegeven, punten zijn punten, en het begin is er, maar het had zoveel mooier moeten zijn.

De twee X-as eskaders lijken volgens plan in beurt 5 op elkaar te gaan botsen. Ik gok er op dat ze elkaar ondertussen kunnen zien, en met een gepaste hoeveelheid vuurwerk uiting zullen geven aan hun vreugde daarover. Hoewel het een risico is, ga ik de komende beurt onder cloak op (0,0) afvliegen. Er is een kans dat dan iemand dicht genoeg bij me uitkomt om in beurt 6 te kunnen schieten, en dan kon ik d'r wel eens uitliggen, maar anders heb ik waarschijnlijk zelf de doelen voor het uitzoeken, en wie niet waagt en zo..

Beurt 5

Wat nou, status groen? En ik maar denken dat het hier gezellig druk zou wezen. De verwachtte vreugdevuren zijn in ieder geval ontstoken, en ik heb een mooi uitzicht op de restjes van Ngufu-KL en Columbia-FE. Net buiten sensor bereik ligt duidelijk nog een aangeschoten boot, maar van wie is niet duidelijk. D'r op af dan maar, die loopt in ieder geval niet zo hard weg, en misschien komen er andere aaseters op af.

Beurt 6

Juist, de kreupele boot is dus de Galactica-FE. Niet lang meer, dat kan ik beloven, Darkness en Fog zullen d'r een keer overheen aaien met de phasers. Ik heb geen idee hoeveel er nog van Galactica over is, dus voor de zekerheid gaan op alle boten de schilden maar eens aan; het zou ongepast zijn om een stapel phasers terug te krijgen als stuiptrekking.

De rest van de meute is niet echt op komen dagen, al zie ik nu wel genoeg om iedereen te localiseren. Probleem is dat ik werkelijk geen idee heb waar ze dan aan het eind van beurt 7 uit gaan hangen, terwijl twee van mijn eigen schepen dan kwetsbaar zijn. Ik gok er op dat de Klingons nog snode plannen met de Feds zullen hebben, en die kant op zullen draaien. Het plan is dat Shadow en Smoke tussen de Klinklongs en mijn zichtbare schepen gaan belanden.

Beurt 7

Oh oh! Rechts achter vier bijterig kijkende Kzinti, links voor drie dito Klingons, en het enige wat die op hun beurt kunnen zien is Darkness en Fog. Niet moeilijk te bepalen waar ze zich op uit gaan leven. Gaat vast vreselijk pijn doen. Een phaser mag dan niet het zwaarste wapen allertijden zijn, de Kzinti hebben er 16 op me gericht staan, en dat is verontrustend. Lomp als ze zijn, de Klingons krijg ik er ook niet uitgedraaid, dus ook die zullen me ongetwijfeld trakteren. Laat ik eens kijken wat er gebeurt als ik een Klingon en een Kzin onder vuur neem, en er zo hard mogelijk tussenuit knijp. In het ergste geval maakt het niets uit en ben ik twee boten armer, in het beste geval wordt dit een memorabele actie.

De Galactica is uiteraard volledig aan gort gegaan, zonder terug te schieten. Aan de nog geincasseerde schade te zijn, hing ze ondertussen met plakband en paperclips aan elkaar..

Beurt 8

Nou, dat viel nog niet eens tegen. Fog ligt zoals verwacht behoorlijk in de vernieling, maar als die verdere onplezierige aandacht kan vermijden, moet ze een eind te repararen zijn, zeker als ik haar bij de starbase kan krijgen. Leuk geschoten, heren Kzinti, jammer alleen voor jullie dat ik die raketten er vrolijk uit ga vliegen, en dat het je dus verder niet vel oplevert. De Klingons, aan de andere kant hebben er werkelijk niets van gebakken. In plaats van gepast bruut uit de hoek te komen, hebben ze een paar krassen op de lak van Darkness gezet, en zijn er vol gas vandoor gegaan, onder het inkasseren van een bescheiden portie interne schade. Er vandoor gegaan in de richting van mijn starbase, dat wel, dus mogenlijk hebben ze snode plannen in die richting. Zo, en nu ga ik er even lekker voor zitten om al die overheerlijke inslagen op SR1-KZ nog eens op mijn gemak te bekijken.

Beurt 9

Hmmm...Gaap...Wat zeg je? Fog opgeblazen door raketten? Starbase door Klingons in puin geschoten? Maak me dan wakker voordat de boel helemaal uit de hand loopt! Mopper, vloek, tier, kan een Romulan nog niet eens op z'n gemak een tukkie doen? Waar is de rest van die bemanning dan nog goed voor? Ok, wat hebben nog dat niet kapot is? Drie schepen, en een dobberende schietschijf. De starbase is afgeschreven, want er is geen schijn van kans dat we die nog kunnen bereiken voordat de Klingons hem afmaken en met de Noorderzon vertrekken. Gelukkig is ook de Rycon-FE in zicht om wat frustraties op bot te vieren, en frustraties zijn er genoeg.

Beurt 10

Rycon is een zeer bevredigende vuurbal geworden. Helaas Fog ook, met dank aan een paar Kzinti Photons. Die had ik eigenlijk niet besteld, en ook de bijbehorende Kzinti niet, die weer op een heel onpraktische plaats opgedoken zijn. Gelukkig is een van hun drie boten ernstig uit formatie, dus de schade van deze botsing zal wel meevallen.

Word vervolgd...