Spelverslag Conventiespel 018

 

Resultaten van beurt 0

Ik lag met de “Klingons” in het noordoostelijke kwadrant. We vlogen allemaal Kzinti in dit spel, in tegenstelling tot het zusterspel 017, waar Federatie gevlogen werd.

 

Ik had al weken geleden bedacht dat ik mijn volgende conventiespelschepen wilde noemen naar twee Duitse jachtvliegers uit de Tweede Wereldoorlog waarvoor ik uiterst veel respect had, namelijk Adolf Galland en Adolf Glunz. Dat ze allebei dezelfde voornaam hadden en binnen de 13 karakters bleven, was niet geheel toevallig... Ik hoopte vooral dat Adolf Glunz een gelukkige scheepsnaam zou zijn, want deze aas was in 570 missies nooit neergeschoten door de vijand, wat een welhaast unieke prestatie was aan het westfront, waar het in 1944 en 1945 erg slecht ging met de Duitse jachtvliegers.

 

Orders voor beurt 1

Gezien de onderlinge afstand tussen mijn schepen en de wens om niet teveel te versnellen, besloot ik om zuidwaarts te gaan, met een tintje westelijk. Van 37,33 en 37,27 ging ik naar 34,21 en 33,20 met koers 195. De snelheid gaat spectaculair omhoog van 10 naar 12! Voor de rest worden alle systemen maximaal opgeladen.

 

Resultaten van beurt 1

Ha, objecten! Twee objecten verschijnen rond 18,-22 en 16,-28. Ik wil ze het liefste in de flank aanvallen, maar op deze afstand is dat nog moeilijk voor elkaar te krijgen. Mijn eerste ingeving zegt zuidwaarts te gaan...

 

Orders voor beurt 2

Ik besluit om richting 32,1 te vliegen met snelheid 20. Op het laatst draai ik naar koers 225 om zoveel mogelijk kans te maken op een positieve identificatie in mijn voorschild.

 

Resultaten van beurt 2

Jammer, de tegenstander heeft hetzelfde plan gehad: ik zie de Statler-Kz en de Waldorf-Kz op afstand 23 en 24. De Defensieve Hoek is gunstig, maar voor beide teams gelijk. Er is dus geen duidelijk voordeel... Het enige verschil is dat ik snelheid 20 vlieg en de tegenstander 15, wat zou kunnen inhouden dat hij naar zijn rechts gaat ontwijken of dat hij EE gaat investeren om te versnellen. Wat zal ik doen? Eropaf en dan wegdraaien? Vanwege de angst voor Raketten wil ik maximaal drie impulsen recht op ze af vliegen.

 

Orders voor beurt 3

De Photon Torpedo's worden op T1 gelanceerd; op T4 vuren alle Phasers. Het doel is de Statler-Kz die ook Raketten ontvangt. De Waldorf-Kz laat ik links liggen: als ik iets wil bereiken moet ik de vuurkracht bundelen en zo vroeg in het spel zal de tegenstander er vast niet op gokken om de schilden uit te laten. Ik vind het jammer dat ik geen afstandsorders erbij kan doen, maar anders heb ik ook weer niets aan de Photons. Via een koerswijziging vanaf impuls 4 draai ik naar koers 0 en kom ik uit rond 23,8. Hopelijk heb ik ze daarmee in mijn achterschild tijdens de volgende beurt. Het voorschild krijgt 20 SV. Ik vermoed dat mijn tegenstander (gezien de scheepsnamen is dat zeer waarschijnlijk Lord of Elvesham) ongeveer hetzelfde zal doen, dus of iemand er een voordeel uit weet te slepen...? Ik verwacht in ieder geval niet bijzonder veel treffers.

 

Resultaten van beurt 3

Ai, dat is vervelend! Lord of Elvesham heeft zijn vloot gesplitst en gegokt: Statler-Kz is naar 36,-4 gevlogen, terwijl Waldorf-Kz naar 31,12 is gegaan, beiden met snelheid 31. Daardoor is Waldorf-Kz zó dicht bij Adolf Galland gevlogen, dat er maar liefst 79 treffers werden geplaatst door mijn voorschild! De 24 interne treffers vernietigen 10 generators en laten de LS-consumptie oplopen tot 25%. De Statler-Kz ligt met afstand 17 te ver weg, maar de Waldorf-Kz bevindt zich op afstand 8-9 in mijn schild 2...

Zelf heb ik pech gehad, want Statler-Kz passeerde nu zo ver van me af dat ik 28 op 1 heb gedaan met Photons, maar in totaal slechts 45 Phasertreffers op schild 4. Ik heb dus twee schilden te grazen genomen, maar slechts 15 interne treffers veroorzaakt. Voorlopig staat Lord of Elvesham voor en heeft hij tevens het snelheidsvoordeel.

Ik besluit om maar op Waldorf-Kz te vuren en weg te draaien, zonder te versnellen.

In de verte zie ik twee objecten rondom 1,-30 en -8,-26. Die wil ik even vermijden. Naar verluidt had Immelmann in de eerste beurt al de schepen omgewisseld. Zou hij het zijn of ligt hij door zijn fout nog verder weg? Tja, ik zou er nu niet tegenaan willen vliegen...

 

Orders voor beurt 4

Op A30 en T2 vuur ik alle Phasers op Waldorf-Kz. Ik hoop dat hij op T1 schiet en dan zuidwaarts draait om te hergroeperen met zijn kompaan. Daarom draai ik in de eerste impuls 45, gevolgd door 45 en 45 om noordwestelijk te geraken. Alle schilden gaan aan, maar Adolf Galland kan niet versterken wegens het repareren (of versnellen trouwens). Adolf Glunz gooit 9 SV op schild 3, dat het langst tegenover de vijand wordt gehouden. Ik stuur geen Raketten, want met snelheid 31 zijn die kansloos. Ik hoop vooral dat Lord zijn vuur niet inhoudt tot het einde van de eerste impuls, want dan is het defecte voorschild van Adolf Galland-Kz naar hem toe gekeerd. Een tweede optie is om direct weg te draaien en een intact schild naar de vijand te keren. Door mijn eerste optie te kiezen neem ik nogal een risico, maar bij mijn tweede optie duurt het een impuls langer voor ik kan vuren en ben ik verder weg van het doel. Hopelijk ga ik mijzelf dit niet verwijten straks... Op zich is die tweede optie wel veel veiliger namelijk. Aan de andere kant, ik heb de orders precies op de deadline ingeleverd en deze veiligere keuze kwam me eigenlijk pas laat toe.

 

Teamscore: 44

 

Nota bene: nadat ik de orders had ingeleverd, schoot mij een derde mogelijkheid te binnen die een nog beter compromis zou zijn tussen veiligheid en vuurkracht. In dat geval zou Adolf Galland de eerste impuls rechtuit vliegen en pas in de tweede impuls naar Elvesham draaien en vuren op Tijd 3...

 

Resultaten van beurt 4

Heb ik mijzelf iets te verwijten nu? Adolf Galland is wrak! Lag het nou aan mijn orders...? Elvesham speelt flink op risico. Hij liet bij Waldorf de schilden uit. Hij had bovendien gewacht met het vuren tot het einde van de eerste impuls, zodat hij inderdaad door het open schild schoot. Echter, vervolgens kwamen er nog 38 en 20 door schild 3, waarna Adolf Galland aan het eind van de beurt op 0 energie wrak ging (99% intern, 95% kritiek). Verdomme, dat betekent dat ik toch voor de ietwat laat bedachte veilige optie had moeten kiezen! Dan zou de schade van Waldorf op schild 2 zijn ontvangen, wat 30 interne treffers minder had betekend. Naar schatting kreeg ik nu 90-92 treffers intern (wat al best veel is gezien de 25 in de vorige beurt!), maar dat zou dan 30+ minder zijn geweest (door meteen weg te draaien zouden de vijandelijke schepen op grotere afstand hebben gelegen). Hmmm, hier moet ik nog eens goed aan zielenzoekerij gaan doen.

Er was ook goed nieuws: doordat Waldorf zonder schilden schoot en ook nog eens wachtte tot het einde van de eerste impuls, ontving deze nog wel het volle vuur van Adolf Galland en Adolf Glunz, wat respectievelijk 31 en 34 door het open schild 3 betekende. Dankzij de 65 interne treffers (dit vind ik echt te riskant gegokt van Elvesham...) heeft Waldorf-Kz nu een maximumsnelheid van 8.

 

Ik zie 4 objecten ten zuidwesten van me verschijnen. Eén ervan is dusdanig hoog dat die mij zou moeten identificeren. Ik moet dan toch de schilden activeren, want ik wil geen Photon slikken. Erg jammer voor me, want ten opzichte van Statler-Kz (snelheid 47) en Waldorf (die vast minder dan 65% sensors over zou hebben) ben ik onzichtbaar! Daar durf ik nu onvoldoende gebruik van te maken. Wel vind ik het verstandig om niet zuidwestelijk te gaan vanwege alle drukte aldaar.

 

Orders voor beurt 5

Ik draai met snelheid 25 redelijk scherp naar koers 90 en kom als het goed is vlakbij de huidige positie van Waldorf-Kz uit. Op het laatst draai ik naar koers 65 omdat ik het gevoel heb dat ik dan meer opties heb straks, maar dat is puur een gevoel. De vuurorders gaan op T10 en A7; de Photon houd ik op zak, want die kan ik straks misschien harder nodig hebben. Hetzelfde geldt voor de Raket. Statler-Kz ligt op afstand 24 maar heeft snelheid 47 dus daar ga ik geen Raket op verspillen. Waldorf-Kz ligt precies op afstand 25 maar zal vast nog wel wat verplaatsen, zodat ik dat ook niet wil riskeren. Ik moet een beetje zuinig zijn.

Uiteraard hoop ik nu flink wat treffers te doen op Waldorf-Kz die wellicht wel de schilden zal activeren. Het belangrijkste is natuurlijk dat ik goed uitkom t.o.v. Statler-Kz. Tot nog toe speelt Elvesham erg riskant en gokt hij geregeld goed – ik hoop dat patroon nu te doorbreken en weer terug te komen in dit spel.

 

Teamscore: 109

 

Resultaten van beurt 5

Dat was even schrikken: mijn schip lag totaal niet in de buurt van waar ik deze verwacht had. Gelukkig bleek al snel dat spelleider Megabyte mijn orders voor Adolf Glunz op de reeds kapotte Adolf Galland had ingevoerd... Na een herdraai bleek dat ik 44 treffers door 1 van Waldorf-Kz had gescoord, waarvan 9 intern. Deze lag nu op afstand 2; we hadden elkaar in het voorschild. Helaas had ik met de -25 aan het einde van beurt 5 toch verkeerd gekozen, want Statler-Kz lag op afstand 8 ten zuidoosten van me, terwijl deze mij wel in het voorschild had! Potver, dit zou het laatste zetje kunnen zijn...

 

Orders voor beurt 6

Ik ga niet versnellen, maar wel weg bewegen. Eerst vuur ik op T1 Phaser 4, de Photon en de Raket op Waldorf-Kz. Vervolgens draai ik al in de eerste impuls met 45 naar de Statler-Kz toe om de rest van de Phasers te vuren met een afstandsorder. Daarna draai ik -45, -45 en op de laatste impuls naar koers 45 om te zien hoe ik ervoor lig. Schild 1 krijgt 19 SV, want dat zal sowieso geraakt worden. Verder verwacht ik een Raket op schild 4 en op schild 2 en is het afwachten of Statler-Kz op T1 schiet of toch aan het einde van de eerste impuls (zoals ik). Bovendien ben ik benieuwd of Statler-Kz zonder schilden zal schieten.

 

Teamscore: 136

 

Resultaten van beurt 6

Ik leef nog! Tjonge, uitgerekend als ik dapper ben en allebei zijn schepen op de korrel neem en er nota bene naartoe draai, gaat Lord of Elvesham voorzichtig doen en van me wegdraaien... Hij schoot op T1 met beide schepen, wat 46 op 1 en 40 door 2 opleverde (10 interne treffers). Vervolgens kwamen er nog twee Raketten binnen, met 14 door 1 (6 intern) en 20 door 2 (allemaal intern). In totaal had ik 36 interne treffers ontvangen. Helaas was de schade ernstig: er sneuvelden 16 generators en Phaser 2. De andere systemen hingen er ook al niet bijster bij: 38% intern, 19% kritiek, de LS-consumptie steeg naar 25% en van de sensors was nog maar 28% over. Schild 1 en 2 waren volledig vernield. Ik zag ook niets meer op de radar. Van winstkansen durfde ik nu al helemaal niet meer te dromen.

 

Zelf deed ik 20 Phasertreffers door schild 1 van Waldorf-Kz, gevolgd door 20 Rakettreffers door hetzelfde schild. Ondanks deze 40 intern is Waldorf-Kz niet gesneuveld. Althans, ik heb er geen bonus voor gekregen al kan ik me echt niet voorstellen dat die nog tot meer in staat is dan stilliggend wegkwijnen. Doordat Statler-Kz voorzichtigjes wegdraaide na op T1 geschoten te hebben, deed ik slechts 30 Phasertreffers op schild 2, wat precies vernield is. Helaas kwamen er geen interne treffers en schoot mijn laatste Phaser niet meer, al is het de vraag natuurlijk of deze defect was gegaan op T1 (10 interne treffers door Statler-Kz veroorzaakt) of dat Statler-Kz niet meer in mijn voorschild is geraakt. De Photon ging in ieder geval niet af, maar doordat deze wel “Klaar” bleef, concludeerden Megabyte en ik dat de afstand van 2 naar boven was afgerond en dat het wapen daardoor niet kon worden gevuurd.

 

Orders voor beurt 7

Ik ben totaal blind, dus ik vlieg gewoon met koers 45 verder. Op het laatst draai ik naar 15. Schild 3 wordt geactiveerd; de Photon laat ik leeglopen. Met 12 generators is het al moeilijk zat om iets op te laden en ik moet repareren natuurlijk. Uiteindelijk vul ik in: 3 CS, 2 Warp, 1 schild 3 en 6 ECM. Ik heb geen idee of ik gezien wordt of beschoten ga worden...

 

Teamscore: 191

 

Resultaten van beurt 7

Aiaiai, ik word achtervolgd! Er verschijnt één object (afstand 18, snelheid 32, 51,54 en koers 339) op de radar. Dat is ongetwijfeld Statler-Kz. Waldorf-Kz zal ondertussen op 0 EE of op LS-consumptie of misschien wel door vuur van een derde team ter ziele zijn gegaan. Ach, ik had er ook 114 intern doorheen gejast. Hoe dan ook, ik heb sensors van 41% en kan niets uitrichten tegen de snellere Elvesham...

 

Orders voor beurt 8

Ik ga -45 draaien op de eerste impuls en in de laatste twee impulsen doe ik hetzelfde. Daarmee draai ik de intacte en geactiveerde schilden 3 en 4 naar de vijand toe. Bovendien hoop ik Elvesham af te schudden door linksom te gaan, terwijl doorvliegen of rechtsom draaien net ietsjes logischer zou zijn. Aan de andere kant, hij heeft steeds goed gegokt natuurlijk en ik wat minder, dus of ik er vertrouwen uit kan putten...?

Aangezien ik nu twee schilden moet activeren, kan ik maar 2 CS toekennen, waardoor ik nauwelijks hoop heb op reparaties. Er moet snel iets gebeuren, anders moet ik mijn EE ook nog besteden aan de Levenssystemen.

 

Overigens hebben Captain Bob en Immelmann elkaar een paar beurten terug gevonden en volgens de commentaren van beide heren gaat het er vrolijk aan toe. Beide weten speldenprikken of meer uit te delen gedurende hun voortslepende strijd. Af en toe komt Captain Bob bij ons op de kamer binnen om Immelmann met leuke ontwikkelingen te confronteren of om informatie los te peuteren – een vermakelijk schouwspel op het tweede podium. Mijn eigen strijd met Elvesham, die me graag wil pakken om zijn score van 200+ tot een winnende te promoveren, is natuurlijk belangrijker. Lord heeft vast ook geen zin om zich in die andere strijd te mengen aangezien daar meer schepen aan deelnemen dan in onze confrontatie.

 

Teamscore: 191

 

Resultaten van beurt 8

Godver, heb ik soms drop aan mijn kont hangen of zo!? Het is niet te geloven, maar Lord of Elvesham heeft wederom goed gegokt: hij ligt op afstand 7 op 57,84 met snelheid 35 en koers 105. Ik lig zelf op 50,83 met koers 240, wat betekent dat we elkaar in schild 3 hebben.

Ik weet niet meer wat ik nog anders kan doen om hem af te schudden.... Uiteindelijk heb ik weinig keuze meer over en ga ik weer proberen de intacte schilden naar hem toe te houden. Vermoedelijk zal schild 3 nu wel sneuvelen bij mij, zodat ik op het eind van de beurt schild 4 richting Elvesham moet hebben gericht. Met verminderde middelen wordt ontsnappen steeds lastiger...

 

Orders voor beurt 9

Ik laad nog éénmaal de Phaserbank op met 2 EE (er zat er nog 1 in, dus ik kan alle beschikbare Phasers vuren omdat Phaser 2 defect is) voor een afscheidsschot. Ik hoop 9 punten te halen zodat ik in ieder geval 200 puntjes bereik. Voor de rest heb ik weinig hoop. Ik ga ongetwijfeld flink incasseren en het vermogen om te incasseren is nu wel echt tot het laatste restje gezakt. Bovendien is er geen EE voorhanden om te repareren.

 

Teamscore: 191

 

Resultaten van beurt 9

Megabyte deelt mee dat het spel nog 2 beurten zou voortduren. Echter, ik vrees dat ik het einde van het spel niet ga meemaken. Met 43 en later 14 (Photon) door schild 3 loopt de schade nog verder op. Hoewel de wapens nog redelijk in orde zijn, is alle EE nu zo ongeveer weg. Met 5 generators en 23% sensors (ik zie Elvesham alleen als object), kan ik niet langer weerstand bieden. De maximumsnelheid van 21 maakt me voorspelbaar en traag vergeleken met de snelheid 35 van Elvesham. Op ongeveer afstand 10 ligt Lord in mijn schild 4. Hij had wéér goed gekozen en ik denk dat hij gaat winnen. Als hij me nu afschiet, gaat zijn score met zeker 60 punten omhoog en hij had er al ruim 200+.

Er zijn nog twee Raketten op de radar, één van mij en één van Lord. Zelfs als ik nu zou overleven, zou ik niet nog eens een Raket kunnen ontlopen, dus ik mag wel concluderen dat ik eraan ben. Tevens kan Lord gokken dat ik weinig sensors heb en dat het niet nodig is schilden te activeren. Wellicht heeft hij niets anders meer op de radar en dan kan hij sowieso meer risico's nemen. Hoe dan ook, beurt 10 zal voor mij vrijwel zeker de laatste zijn.

 

Oh ja, mijn tegenvuur betrof maar liefst 14 treffers, die voornamelijk door SV werden opgevangen, zodat de teamscore slechts 2 punten toenam. Het is jammer dat ik de 200 punten niet heb bereikt; hiermee ga ik waarschijnlijk als laatste eindigen.

 

Orders voor beurt 10

Ik ga gewoon met snelheid 21 en koers 180 doorvliegen. Dan blijf ik die Raket slechts ternauwernood voor. Ik activeer schild 4 in de hoop dat Lord te overmoedig is en ik alsnog een kansje op ontsnappen krijg, al is dat optimisme totaal ongepast. Maar ja, anders is er geen enkele reden meer om nog orders in te vullen!Schild 4 zal de Phasertreffers van Lord opvangen. Ik ben benieuwd wat er daarna nog over is!

De energieverdeling is als volgt: 1 CS, 1 LS (de consumptie is 18%, maar het peil is 15% dus ik moet iets toekennen om te verhinderen dat de computer het schip overneemt), 1 schild 4 en 2 Warp. Een afscheidsschot is me niet gegund...

 

Teamscore: 193

 

Resultaten van beurt 10

Het is voorbij! Met 56 door 4 gevolgd door twee maal 20 door 3 (Raketten) gaat de kritieke schade naar 100%. Ik baal eigenlijk nog het meest van Raket #24, want die lag op afstand 7 en met  snelheid 21 versus die van de Raket (25) zou ik toch niet getroffen mogen worden. Kennelijk had ik dat toch beter moeten uittekenen, want ik had makkelijk nog een keer van de Raket af kunnen draaien. Ach, zoveel maakt het niet uit, want de interne schade was naar 98% gestegen en alle generators waren vernield, zodat ik ook al op 0 EE uitkwam. Ik kan me niet voorstellen dat ik zonder deze Raket wél had kunnen overleven.

 

Teamscore: 193

 

Epiloog

Achteraf bleek dat we nog een extra beurt of zo hadden kunnen spelen qua tijd. Ons spel was de hele dag goed op tijd gedraaid. Aangezien Immelmann bij beurt 10 al wist hoeveel punten Elvesham had, wist hij ook dat hij dat gat niet kon overbruggen – ook niet met een extra beurt. Het aanbod van Megabyte om een extra beurt te spelen en nieuwe orders (Immelmann had schilden uitgelaten omdat het de laatste beurt zou zijn) in te dienen, werd daarom afgewezen.

 

Ik moet Lord of Elvesham feliciteren: in onze eerste confrontatie had hij goed gegokt waardoor hij het voordeel behaalde. De kans dat ik rechtsom zou draaien was 50% en als het verkeerd was gegaan, had ik juist zijn schip flink intern getroffen en had hij weinig uitgedeeld. Dan was alles precies andersom geweest. Vervolgens gokte hij steeds goed waar ik uit zou komen, zodat ik nooit kon ontkomen en al helemaal niet aan repareren toekwam. Het lukte me wel om de intacte schilden richting Elvesham te richten, maar uiteindelijk betekende dat vooral dat hij veel punten behaalde. Tja, als hij een keertje verkeerd had gekozen, was ik weg geweest... Bovendien had ik eenmaal de pech dat toen ik zonder schilden op Lord af kon vliegen, ik gesnapt werd door een object (het bleken er later zelfs twee te zijn geweest), waardoor ik toch de schilden aanzette. Ik durfde niet te riskeren dat ik een Photon (het was een ideale afstand...) direct intern zou komen. Uiteindelijk deed ik 44 treffers op Waldorf-Kz en dat hadden er dus 66 kunnen zijn. Die extra 22 interne treffers hadden ontzettend veel uitgemaakt... Stel je toch eens voor dat ik dan hooguit één Phaser op Waldorf-Kz had hoeven richten? Stel je toch eens voor dat ik niet meer bang had hoeven zijn voor een afscheidsschot van dat schip? Tja, dan had ik nog steeds in een slechtere positie t.o.v. Statler-Kz gelegen, maar was het tenminste ongeveer één tegen één geweest.

Ietwat eerder had ik ook een veiligere optie kunnen kiezen, ware het niet dat ik onder tijdsdruk pas laat op deze optie kwam. De allerbeste optie schoot me pas te binnen nadat ik mijn orders had afgegeven. Ach, ik was in elk geval geen seconde te laat deze dag...

 

...en achteraf wint iedereen natuurlijk!

 

Het was in ieder geval wel vermakelijk. Ik en Lord hebben elkaar lekker bestreden, terwijl elders Captain Bob en Immelmann elkaar pijnigden. We hebben allemaal slechts op één tegenstander geschoten.

Ik eindigde op de vierde plek met 193 punten, Captain Bob was derde met 218, Immelmann was tweede met 264 en Lord of Elvesham was zoals verwacht de winnaar met 352 punten! Ik liet hem nog even op internet zien dat zijn score gelijk was aan die van de Duitse aas der azen Erich Hartmann, wat een leuke toevalligheid was aangezien ik mijn schepen natuurlijk naar Duitse azen uit de Tweede Wereldoorlog had vernoemd en Lord of Elvesham niet helemaal onbekend is met de Tweede Wereldoorlog. Overigens had ik Waldorf & Statler aangezien voor Duitse generaals omdat Lord of Elvesham nogal veel bezig is met de Duitse generaal Dostler (klik hier voor zijn Wiki). Echter, de twee namen waren afkomstig van The Muppet Show! Het zijn de twee oude (k)narren die overal commentaar op hebben. Op zijn beurt had Elvesham mijn scheepsnamen op internet opgespoord en geraden dat ik het moest zijn.

 

Nogmaals gefeliciteerd met je eerste “C”, Lord of Elvesham!