Sector T005 – Voorronde Toernooi 2010

 

Proloog

Tijdens een informeel babbeltje met Kippenbrigade-generaal Hrun vroeg hij of wij niet samen konden deelnemen in het toernooispel. “Uiteraard!” antwoordde ik. Dus vol frisse moed schrijven we ons in. Wel moet mijn oude strijdmakker de eerste beurten en missen, daar hij nog een inspectieronde moest uitvoeren in de ruimte van Λilartsua. Ergens rond de 3e beurt zal hij zijn commandostoel innemen. Tot die tijd …. tja.

Op het SIS is weer de nodige gekrakeel over hoe en wat. Zo is daar een 'verse' Sado die graag mee wilt doen aan het toernooi na de inschrijvingsdatum. Hierdoor ontstaat een theekrans-uurtje tussen mij en Ender, maar blijkt Donald23 Sado al met open armen ontvangen te hebben. Echter daardoor dicht Donald23 zich al bij voorbaat winstkansen toe. Een niet-deelnemende DV werpt zich op als een onpartijdige indeler. Ik uit de wens om een partijdige indeler met de volgende deelnemers: Ender, Donald23/Sado en Megabyte.

 

 

Stardate T005.00 - rond (-42,43), snelheid 10, koers135; puntoortjes: 0

De hogere machten zij dank die mijn gebeden hebben ingewilligd. Mijn doelwitten zijn tegelijk met mij ingedeeld in deze fantastische open sector. Megabyte deelt zijn commandostoel overigens met Skywise. Op het SIS slaan we elkaar in gedachten al halfdood voor het eerste schot nog gelost moeten worden. Ik hernoem de schepen naar de belangrijkste metalen van een ei: Mr Calcium, Mr Kalium, Mr Fosfor en Mr Natrium. Hrun en ik vormen de gele team. Hierbij is het niet belangrijk wie formeel welk schip onder zijn hoede heeft. Het is immers een teamgebeuren!

De schepen worden opgetuigd. Verder een hergroepeerbeweging en koers met een lage snelheid richting het uilebrilletje (0,0).  De tactiek zal voornamelijk gebaseerd worden op de spreekwoordelijke derde die met de bot vandoor gaat.

 

 

Stardate T005.01 - rond (-35,32), snelheid ca 13, koers 135; puntoortjes: 0

Niets bijzonders, geldt ook voor de orders: snelheid terugbrengen en koers zetten naar beneden.

 

 

Stardate T005.02 - rond (-34,21), snelheid 11, koers 175; puntoortjes: 0

Objecten worden gesignaleerd rond (-24,25) met eveneens een lage snelheid en 45 koersend. Hmm…de tactiek van de spreekwoordelijke derde gaat niet meer op. Dit wordt gereedmaken. Ik besluit om snelheid te handhaven en een kleine omtrekkende beweging te maken, misschien dat de beurt hierna een klein tactisch voordeel behaald gaat worden.

 

 

Stardate T005.03 - rond (-36,12), snelheid 11, koers 160; puntoortjes: 0

Op afstandje van 17 AE wordt het blauwe team gesignaleerd, bestaande uit Red Risky, Elbow Skill, Dry Skier en Below Skills met snelheden rond 27 AE/beurt en 20 koersend. Ook worden er objecten in het eerste kwadrant op ruime afstand gesignaleerd.

Hrun stapt op dit fortuinlijke moment het commandoruimte binnen en discussiλren we hoe we hier het beste van kunnen profiteren. Want zowel het blauwe team als wij hebben elkaar op het voorschild. Het is duidelijk dat een photonbarrage schepen gaat uitschakelen, dus hoe kunnen we de resterende drie schepen optimaal inzetten. Verrassend genoeg zijn we eensgezind over het toepassen van een verrassingelement en de hoop dat de vullingen in onze kiezen goed vastzitten. We gaan versnellen en houden ons schilden neer! Hiermee en gecombineerd met een uitgekiend afstandsorder hopen we de eerste stoot te kunnen uitdelen en wel zodanig dat de te verwachten schade geminimaliseerd wordt. De photons vuren we (uiteraard) op tijd 1 af op Dry Skier.

Daarna volgt de in te vullen afstandsorder. Uiteindelijk komen we op afstand 12 uit, wat zeker bereikt wordt aan eind van tijd 2.  We kiezen voor een 2x2-variant, wetende in ons achterhoofd dat uiteindelijk slechts 3 schepen zullen vuren, primaire doelen: Red Risky en Below Kills.

 

Ook komen we beiden niet uit tot een bevredigende eindpositie. Geheel links kunnen we de objecten niet liggen, maar willen ook niet te veel last krijgen van het blauwe team na deze beurt. Morrend gaan we na de aanval koers zetten naar de te verwachte doelen vanuit het uilebrilletje. Er is nog enige consternatie bij het versturen van de orders, maar hiervoor werd snel een procedure opgesteld.

 

 

Stardate T005.04 - rond (-18,6), snelheid 25, koers 110; puntoortjes: 172

Dat was een flinke knallerij, maar geen enkel schip is wrak gegaan! (nog niet). Niet helemaal waar, want de Cinderella van het rode team is wrak gegaan, maar daar hadden we helaas geen aandeel in en laat ik daarom buiten beschouwing.

Eventjes in tabelvorm de onderlinge resultaten.

 

Uitgedeeld

Ontvangen

Schade (belangrijkste)

Punten

LoE & Hrun

296

204

 

172

Mr Natrium

Photon: 28

Phaser: 9

Photon: 42

45% intern, 12 generatoren kapot, sensors op 41%,  phaser 1 en 3 defect,

33

Mr Kalium

Photon: 28

Phaser: 56

0

Geen => Full operationeel!

43

Mr Fosfor

Photon: 28

Phaser: 59

Phaser: 95

zwaar beschadigd: slechts 2 geladen accu's over

72

Mr Calcium

Photon: 28

Phaser: 60

Phaser: 67

70% intern, 24 generatoren kapot, sensors op 73%, phaser 1 en 3 defect. Snelheidsbeperking 39.

24

Blauwe Team

204

296

 

204

Red Risky

Photon: MIS

Phaser: 65

Phaser: 65

Schild 1 neer, verder full operationeel

65

Elbow Skill

Photon: 14

Phaser: 63

-

Geen: Full operationeel

77

Dry Skier

Photon: 14

Phaser: 2

Photon: 112

Schild 1 neer, naar verwachting half beschadigd

16

Below Skills

Photon: 14

Phaser: 32

Phaser: 119

generatoren zwaar beschadigd, schip half beschadigd Schild 1 neer

46

 

Ondanks dat we flink uitgehaald hebben en als eerste hebben gevuurd, is de klap toch bij ons harder terecht gekomen. De meeste verwondering zit in het photonvuur, maar 3 photons zijn ingeslagen, betekent dit dat de andere photons on hold zijn gezet of zijn van de 8 afgevuurde photons er 5 misgeschoten? Hoe het ook zij, het blauwe team heeft door het enorm verstevigen van hun kopschild twee full operationele schepen overgehouden en wij nog maar 1. Komende beurt gaat Mr Fosfor wrak wegens energietekort. Mr Calcium moet noodgedwongen zijn energie ratsoeneren. De eerste gedachte die zowel bij Hrun als bij mij opkomen is 'dokken', maar doorredenerend betekent deze optie dat wij dan nog maar twee beurten effectief zullen zijn en dan maar moeten hopen op welwillende wachtende tegenstanders. Dat is dus geen optie. Het blauwe team wordt als enige door Mr Kalium gespot op [(-45,1), snelheid 30 en koers 160].

 

Al analyserend en uittekenend is de verwachting dat het blauwe team op Below Skills na, naar boven zal draaien om ons te onderscheppen. Uitgaande hiervan draaien wij ook bij en  geven een (mazzelende) afstandsorder van 9 AE en een tijdsorder 6 op Red Risky. In beide gevallen moet er flink gevuurd kunnen worden. Mr Natrium zal een reparatiebeurt uitvoeren (repareren van sensors). Mr Calcium nemen we mee op de sleeptouw en hopelijk wordt deze ontzien.

Op impulsen 7 en 8 draaien we bij met -20 en komen zo uit op (-31,-9), koers 220, waarbij we dan zowel de naar SB koersende Below Skills op de korrel kunnen nemen en evt. met de kontphasers gericht op het resterende blauwe team.

 

Oh ja….zou haast vergeten melding te maken van een hardvliegende robberende team in het eerste kwadrant.

 

 

Stardate T005.05 - rond (-31,9), snelheid 25, koers 220; puntoortjes: 186

Wisselend succes. Allereerst is Mr Fosfor (verwacht) wrak gegaan. De sensors van Mr Natrium zijn amper opgelapt en vliegt deze nog blind. De sensors van Mr Calcium zijn opgepept tot 89% en ziet deze gelukkig weer wat, maar is de energiehuishouding echt bedroevend. Mr Kalium heeft 27 treffers kunnen uitdelen op het schild van Red Risky, terwijl deze zelf 2 treffers heeft geplaatst op het schild van Mr. Calcium. En Elbow Skill heeft niet gevuurd? Verrassend!

 

Verder ziet het tactische plaatje er totaal verschillend uit. Below Skills van het blauwe team is inderdaad afgezwaaid, maar met Dry Skier op [(-52,-28),sp28,k194]. Waarom, is het schip toch meer beschadigd dan we hadden gedacht of is het ter ondersteuning van de in doodsnood rochelende Below Skills? De rest van het blauwe team bevindt zich nu ergens op [(-30,18),sp30,k70].

 

Het groene team is gearriveerd, bestaande uit PwNed, Bloodhunt, Tingeling en Executor, op [ (-11,2),sp -32, k115]. Het blauwe team en het groene team gaan nu met elkaar overhoop. Ik ben vooral benieuwd naar de status van de photons van het groene team, als ze geladen zijn, is de kans op een photonbarrage op ons het grootst.

 

We hebben in ieder geval nog ιιn reparatiebeurt nodig voor Mr Natrium. Voor Mr Caclium geldt eigenlijk het overleven. Mr Kalium kan de aanval inzetten op de formatie Dry Skier/Below Skills, maar zal daartoe moeten versnellen om de afstand van 29 AE te verkleinen met als risico de beurt erop niets meer te zien. We besluiten het maar niet te doen en hopen dat de twee photons van Mr Kalium voldoende zullen zijn. We gaan bijdraaien en hopen daarna iets groens of roods te kunnen opruimen.

 

 

Stardate T005.06 - rond (-40,1), snelheid 25/18, koers 40; puntoortjes: 200

De aanval op Below Skills heeft zich beperkt tot het reduceren van de achterste schild en ontsnapt deze veilig richting de SB.

 

Helaas stonden de photons van het groene team klaar en kreeg de al kwakkelende Mr Calcium de volle laag en is deze wrak.

 

De draai heeft niet het gewenste effect, want we komen weer ongelukkig uit ten opzichte van Red Risky en Elbow Skill, die wonderbaarlijk de ontmoeting van het groene team hebben overleefd, terwijl ze toch op een presenteerblaadje zaten. Blijkbaar hebben ze ook geen specifieke schade geleden….nou ja, blijkbaar moeten wij het weer opknappen.

 

Verder in het westen worden drie objecten gesignaleerd. Meer en meer begin ik me als een 'ui' te voelen, langzaam wordt ons vloot afgepeld. Dat wordt straks krap met zijn allen in ιιn schip.  Maar zolang er leven is, gaan we door.

 

We besluiten een linksom-bochtje te maken, schild 2 te verstevigen en hopen nogmaals op tijd 9 te kunnen vuren. We zien wel wat daaruit komt. Met al en al hopen we het blauwe team te kunnen verrassen……Ons primair doel: Elbow Skill.

 

Op het SIS meldt Donald23 niet in deze sector te zijn en Megabyte had ook met zand gestrooid….uhm…jammer…. zitten we dus met twee onbekende teams in deze sector met geen praatjes. Het zal nu wel stil worden.

 

 

Stardate T005.07 - rond (-45,-1), snelheid 25/18, koers 125; puntoortjes: 233

Hrun is in een jubelstemming en een blik op de resultaten leert mij waarom. Allereerst hebben we meer treffers uitgedeeld dan ontvangen, resp. 75 treffers en 51 treffers. Verder heeft het blauwe team op een intact schip geschoten, namelijk Mr Kalium. Waarschijnlijk hoopten zij dat wij net als bij het eerste treffen onze schilden zouden zakken, maar dit keer ging deze vlieger mooi niet op. Als ze nu gericht hadden op Mr Natrium, hadden ze namelijk maar 1 effectieve schip tegenover zich gekregen in plaats van de 1,5. Want door de sublieme draai linksom, hebben we ze nu op de korrel. Zowel Elbow Skill als Red Risky bevinden zich op een afstandje 16 op [(-42,-16),sp25,k105] met een prachtig defenseve hoek van rond 43 graden. Zelf kijken ze nu met hun zijschild tegen ons aan.

 

Achteraf blijkt dat de pot de ketel verwijt dat het zwart ziet. Want ook wij hadden beter moeten opletten, want we hadden op Red Risky moeten schieten. Op Stardate T005.05 had Red Risky een zwakke zijschild opgelopen na vuur van Mr Kalium, die hadden we nu zeker kunnen doorboren!….voor mezelf een leerpuntje om voortaan een soort damage-logboek in mijn sector-sheet bij te houden en ook gewoon blijven uitrekenen welk schild we nu echt hebben. Door een grove schatting ging ik er van uit dat het de kontphasers waren, maar het bleek ook hun zijphasers te zijn. Een motivatie om mijn sector-sheet uit te breiden met deze functionaliteit. Dit soort foutjes zijn funest. Met al en al hadden we het blauwe team zwaarder kunnen beschadigen dan we tot zover gedaan zouden hebben!

 

We moeten verder, primaire doel: Red Risky. Al en al zouden we dan weer samen op ongeveer dezelfde coφrds eindigen ondanks het snelheidsverschil. Als we nog even goed kijken naar ons voorgenomen beweging, voeren we nog kleine wijzigingen door, Mr Kalium versnelt naar 25 AE/beurt, wordt een wat grotere bocht genomen om de doorboorde zijschild van Mr Kalium te ontzien en wordt er tegelijk gevuurd. De engineers krijgen te horen dat wij verwachten dat de defecte zware phaser van Mr Natrium gewoonweg gerepareerd dient te worden!

 

 

Stardate T005.08 – rond (-26,-1), snelheid 25, koers 59; puntoortjes: 296

Red Risky krijgt de volle laag met 80 treffers, het had meer kunnen zijn als de engineers van Mr Natrium opgelet hadden, want een gerepareerde zware phaser was zeer welkom geweest. Red Risky heeft niet veel terug kunnen doen met slechts 6 treffers, echter Elbow Skill ramt 64 treffers door schildloos 2 en dan gaat het hard met de toestand van het schip. Het blauwe team [(-42,-16),sp1,k255] is koelbloedig geweest door stil te gaan liggen en bij te draaien.

Met twee halve schepen (Mr Kalium: 9 generators en Mr Natrium: 19 generators) is het vanaf dit moment duidelijk dat we geen finaleplek gaan veroveren. Als we nog enig hoop hadden gekoesterd, dan is het nu voorbij.

 

Op de sensors zien we verder de restanten van het sprookjesteam Snowwhite en Rapunzel [(-1,13),sp1,k127] die zwaar te lijden hebben van het robberende groene team, dat Ender blijkt te zijn. Ook komend beurt zal Ender dus flink uithalen en zal het sprookje voorbij zijn. Sprookjesfiguur Aurora is reeds wrak gegaan door zijn hand.

 

Alleen Mr Natrium ziet het sprookjesteam. Dus we gaan er op af en hopen in ieder geval de bonuspunten te pakken.

 

 

Stardate T005.09 – rond (-5,11), snelheid 25, koers 84; puntoortjes: 296

Helaas, geen bonuspunten. Het groene team heeft het sprookjesteam vakkundig opgeruimd en vliegt nu op [(6,-7),sp-20,k285]. Voor ons geen restjes en een ongunstig positie t.o.v. het groene team. Dit gaan wij voelen, weer zal naar verwachting een photonbarrage de ondergang inluiden van een van onze schepen.

 

 

Stardate T005.10 – Coord (13,11), snelheid 25, koers 179; puntoortjes: 296

Aha, WBK en Sky nemen deel in deze sector, zij moeten dan het blauwe team zijn. Verder is afscheid genomen van Mr Natrium die inderdaad een photonbarrage voor zijn kiezen kreeg. Zo blijft dus Mr Kalium over, die niets ziet. Verrassend, ik had verwacht dat het groene team zou bijdraaien….maar Ender geeft aan te gaan verschansen op zijn SB en zo de voorronde uitzingen.

 

Hrun en ik proberen de resterende beurten het beste van te maken, misschien kunnen we nog een huzarenstukje uithalen om nog iets van onze eer te redden. We gaan het tweede kwadrant induiken.

 

 

Stardate T005.11 – Coord (11,-13), snelheid 25, koers 224; puntoortjes: 296

Er verschijnen objecten op de sensors. Maar liefst drie met positieve snelheid. Dat is dus het blauwe team versterkt met een gerepareerd schip. Bij gebrek aan beter gaan we de strijd aan… We gaan proberen onder hun uit te komen en manen onze engineers tot spoed om in ieder geval phaser 3 te repareren.

 

 

Stardate T005.12 – Coord (12,-33), snelheid 25, koers 244; puntoortjes: 296

Helaas pindakaas. Het is niet gelukt. Het blauwe team wordt niet gelockt, terwijl zij ons wel locken. Wij hebben bewust geen EE’s aan ECM toegekend ten gunste van reparatie-systemen, dat wordt ons nu noodlottig.

Wij zullen naar beneden bijdraaien in de ijdele hoop te ontsnappen en in ieder geval met ιιn schip de voorrondes te overleven.

 

 

Stardate T005.13 – The End

En zo komen we aan het eind van de voorronde. Mr Kalium sneuvelt op de valreep door wederom een photonbarrage van het blauwe team.

 

Ender heeft verdienstelijk een finaleplaats binnengehaald met 793 punten.

Het blauwe team, gevormd door Skyrider en Wild Bill Kelso, hebben 382 punten. Wij volgen op derde plek met 296 puntoortjes en het rode sprookjesteam als hekkesluiter met 18 punten.

 

Hrun en ik hebben plezierig samengewerkt, het is alleen jammer dat we na het eerste treffen met het blauwe team de klap niet boven zijn gekomen en beetje achter de feiten aanliepen. Maar we hebben genoten en het was een goed gespeelde sector!

 

 

Lord of Elvesham.