TOURNOOI 003

Simulatie 003: verslag door Galactisch Admiraal Megabyte

Deze simulatie werd in drievoud gestart. De besten van simulaties 001 t/m 003 zouden doorgaan naar simulatie 004 en de beste tweede plaats van alle simulaties zou de vierde plek gaan bezetten. Overleven was niet belangrijk, punten scoren des te meer. Sterbases moesten buiten beschouwing worden gelaten en mochten alleen gebruikt worden om te repareren (of te schuilen).

Wij werden in simulatie 003 geplaatst, ook wel de Poel des Doods. Wij zijn mijn bloedbroeder Skywise en ondergetekende. Onze tegenstanders zijn Kelso en Skyrider (RO), Cleaver (FE) en Vodkasov en D.Anger (KZ). Ieder team bestond uit 4 Federatie Klasse M kruisers.

De gevechten vonden plaats op twee fronten: in het westen vochten de duo's Kelso/Skyrider en Vodkasov/D.Anger en in het oosten vochten wij tegen Cleaver.

3-00:
4 schepen vanaf de Sterbasis gekatapult richting absolute nulpunt. We commandeerden samen het hele team, maar officieel bestuurde Skywise de Nova en de Sirius en ik de Polar en de Pulsar. Ons thuiskwadrant zit in +/+ oftewel het eerste.

3-01:
Schepen liggen in formatie en we zijn afgedraaid naar het zuiden. Snelheid wordt laag gehouden i.v.m. een groter zichtsveld. Achteraf gezien bleek dit niet zo'n goede taktiek als je toch tegen allemaal Federatieschepen strijdt. We zien al 4 objekten die recht op ons afkomen.

3-02:
Lock-on: het Federatieteam van Cleaver (de enige die we het hele spel zullen zien) ligt op afstand 24 tot 32 voor ons. Wij liggen ook in zijn voorschild. De Fauntleroy-Fe zal alle photons om de oren krijgen, de Osymandias-Fe de phasers. Daarna zullen we een bocht richting onze Sterbasis maken om zo onze, ongetwijfeld kapotte voorschilden, van de vijand af te keren en eventueel voor reparaties naar huis gaan.

3-03:
Alle photons slaan in op de Fauntleroy (112 treffers) en de Osymandias krijgt in totaal 104 treffers door schild 4. Cleaver verspreid zijn vuur over drie schepen wat mij niet zo slim lijkt. Polar krijgt 56 door 1, Pulsar 42 op 1. Cleaver moet zijn phasers rond tijd 10 hebben afgeschoten toen wij al met onze achterkant naar hem toelagen. En ondanks dat twee van zijn schepen toen al zwaar beschadigd waren (1 en 14 treffers) wist hij in totaal toch nog 105 treffers door schild 3 te jagen welke ik helaas niet aan had gezet. Gevolg: Sirius wrak. Echter niet door de treffers van Cleaver maar door het eindigen met 0 energie! Geen bonus voor Cleaver dus. Score: 0-1 voor de gasten. Teamscore: 155.

Cleaver heeft het uitstekend uitgemikt: hij ligt op afstand 10 achter ons... Nadeel voor ons is dat wij dus niet met onze zware phasers kunnen schieten, nadeel voor Cleaver is dat hij met een open voorschild naar ons toe ligt en nog maar twee gevechtswaardige schepen heeft. Om te voorkomen dat Cleaver ongestraft zijn schilden uit kan laten vuren we met elk schip 1 phaser af op de Peerage-Fe en de overige twee op de al beschadigde en het voorschild missende Fauntleroy-Fe.

3-04:
De treffers vallen behoorlijk tegen en Cleaver heeft de schilden niet uitgelaten. Gevolg: 24 treffers op de Peerage en 45 door de Fauntleroy. Wij zijn als een speer naar onze Sterbasis gegaan en gekoppeld. Zoals ik al had gedacht heeft Cleaver met maar twee schepen op ons kunnen schieten wat resulteerde in 73 treffers op de Nova. De Fauntleroy is helaas nog niet wrak en hobbelt naar zijn eigen kwadrant, net als de Osymandias. Wij gaan repareren. Teamscore: 207.

3-05:
Reparties worden afgerond, we zien Cleaver heel ver weg ronddwalen.

3-06:
We gaan weer op zoek naar doelen. Snelheid 14 richting zuiden. Ons doel is om die twee bijna-wrakken van Cleaver op te ruimen voordat ze de Sterbasis kunnen halen. Als er dan toevallig wat anders voorbij komt is dat er ook geweest. Onze score is nu 209 omdat onze Sterbasis de vorige beurt 2 treffers door Cleaver heenjaagde.

3-07:
Lordship en Peerage in zicht maar wel met een klote defensieve hoek: 65. Wij liggen wel in zijn voorschild. We besluiten te versnellen naar 35 en alle wapens op de Peerage af te schieten.

3-08:
G-censuur-E. Cleaver heeft uit onze hoek weten te draaien waardoor onze photons niet zijn afgegaan. De phasers deden in totaal 63 treffers door 3, maar die photons hadden in moeten slaan. We zien Cleaver nu alleen nog als objekt door onze hoge snelheid. Vertragen dus maar weer en in de buurt zien te komen. Rekening houden dat hij ons wel ziet, dus schildjes aan. Teamscore: 260.

3-09:
Zelfs met 3 tegen 2 kunnen wij het verschil niet maken. Cleaver pompt vakkundig 54 door schild 2 van de Polar en ligt nu rechts naast ons. Wij zitten in zijn voorschild, hij dus in ons zijschild, waarvan deze bij de Polar afwezig is. Hoe is het mogelijk dat we weer eens in zo'n verrotte positie terechtkomen? De Polar schrijven we af, eens kijken wat we nog met die andere schepen kunnen gaan doen. Er vanuitgaande dat Cleaver op tijd 1 schiet of eerst dichterbij probeert te komen gaan we afstand 10 invullen en van hem afdraaien. Dan zouden al onze achterste phasers moeten kunnen schieten. De Photons gaan richting de naar zijn Sterbasis vluchtende Fauntleroy welke wij identificeren op afstand 34.

Van de andere kant van de Galaxy hoor ik dat het Kelso en Skyrider behoorlijk voor de wind gaat en al behoorlijk aan de punten zitten. Wij vechten dus momenteel een verloren strijd en zoals we er nu voorliggen kunnen we het wel schudden. Teamscore: 262 dankzij de Sterbasis.

3-10:
Deze beurt pakt veel beter uit dan ik had verwacht. In totaal drie wrakken: Cleaver schoot met zijn phasers in totaal 93 treffers door het kapotte schild 2 van de Polar, dat is 1. Wij schoten onze photons op de Fauntleroy, 56 door 3, dat is 2. Tenslotte was het vuur van ons zodanig effectief dat in totaal 141 treffers een einde maken aan de Peerage, dat is 3. Cleaver schoot nog zijn photons op de Nova, 28 treffers op een schild. Het laatst overgebleven schip van Cleaver, de Lordship, ligt op afstand 16 en vliegt van ons af.

Als Cleaver naar zijn Sterbasis gaat, halen we heel weinig treffers. Toch houd ik er rekening mee dat hij op ons afkomt. Ik vul afstand 10 of tijd 4 in en zien wat er van komt. Teamscore: 437.

3-11:
Cleaver is geen watje. Hij heeft zich omgedraaid en is recht op ons afgevlogen. Door onze afstand 10 order schoten wij eerder dan zijn afstand 7 en beschadigden hem toen zoveel (97%) dat hij niet meer kon terugschieten. Hij heeft nog 2EE over wat hem nog 1 beurt in leven kan houden. We zien ook de Osymandias weer die van de Sterbasis is afgekomen. We besluiten alles op dat schip te schieten, dan om te draaien om de volgende beurt de genadeklap te kunnen geven aan de Lordship. Teamscore: 556.

3-12:
Het resultaat valt wat tegen maar dit hadden we wel verwacht. We hebben schild 1 van Cleaver's Osymandias weggeschoten en nog wat interne treffers geplaatst en Cleaver schoot wat terug op de Nova. De Osymandias is weer gekoppeld en ons rest alleen nog het bijna-wrak Lordship. Of toch niet?

Laatste beurt dus we zetten alles op alles. Een normale phaser schieten we af op de Lordship en draaien dan om richting de Sterbasis van Cleaver. Als de Osymandias loskoppelt dan pakken we hem. Ik bereken alles zo dat afstand 10 moet lukken. Nu maar hopen dat hij ook daadwerkelijk loskoppelt. De kans hiervoor is aanwezig want ik heb geen ECM aangezet zodat hij ons ook met beschadigde sensoren zou kunnen identificeren. Teamscore: 593.

3-13:
Mijn plan lukt. Cleaver koppelde los en ging recht op ons af. Met schilden uit plaatsten wij 108 treffers door het toch al kapotte schild 1 van Cleaver, dus wrak. Ook vernietigden wij de Lordship die nog wel 3 interne treffers nodig had. Cleaver schoot nog terug, 22 door schild 1 van de Nova en de Sterbasis deed daar nog een schep bovenop, 57 door 1. Gevolg: Nova wrak door gebrek aan energie.

Mijn Pulsar bleef hangen op 39% intern door 38 treffers van de Sterbasis. Onze teamscore is 708 waarvan er 6 punten van de Sterbasis afgaan. Dit is ruim voldoende om eerste te worden in deze voorronde!

Als tweede eindigen Kelso en Skyrider met 627 punten. Daarachter zitten Vodkasov/D.Anger en Cleaver.

Het zag er lang naar uit dat het duo Kelso/Skyrider er met de overwinning vandoor zou gaan maar in de laatste beurt hebben wij hen nog ingehaald.

Dit was een erg spannend spel. 14 wrakken en spannend tot en met de laatste beurt. Een gevecht op twee fronten waarbij wij als beste uit de bus kwamen. Op naar de finale waar nieuwe en ook oude vijanden op ons wachten, maar waar de schepen vertrouwd zullen zijn.

Megabyte & Skywise