TOURNOOI 002

002-00
De verwachtte brave lineup van bootjes, en ze heten nog Federation ook. Handig, want ik zal toch op moeten blijven letten dat ik niet, zoals op de meeting, vergeet dat iedereen Feds vliegt, ongeacht naam. Zo heb ik tenminste geen identiteitscrisis.
Toernooi of niet, ik heb een schreeuwend tekort aan ervaring, en dus moet je dingen uitproberen. In dit geval wordt dat formatie vliegen met een van de schepen als staartschuter. Ik heb niet zo'n enorm vertrouwen in mijn eigen manoeuvreerkunsten, dus de kans dat iemand die wel kan vliegen achter me gaat belanden, is aanwezig. En speciaal voor die persoon wil ik dan een gepast antwoord hebben. We zullen het zien..

002-01
De schepen zijn in formatie, Hiei is geinverteerd, en we kunnen aan de slag. Uiteraard nog niets op de sensors, want we zijn nog maar nauwelijks van onze begin posities af, en zo hard vliegt de rest van het spel nou ook weer niet. Tijd om koers naar het midden te zetten, met een matige snelheid, want ik wil iets kunnen zien.

002-02
Kijkt, da's nou mooi, er begint wat in beeld te komen. Ieme-miene-mutten, recht omhoog dan maar, die luitjes uit – komen een andere keer wel aan de beurt.

002-03
Zo, nou hebben we wat. Acht objecten, en maar liefst vier Klingon schietschijven, en ze willen met me spelen. Helaas zitten ze in een rottige hoek, pal naast me, en dan blijkt zo'n staartschutter een probleem te zijn. Soms heb je gewoon al je vuurkracht nodig, en als je dan drie schepen rechtsaf moet sturen, en de laatste linksaf om al je lopen de goede kant op te krijgen, heb je een probleem. Misschien zelfs een noodgeval...noodgeval...noodrem! En daar kun je aan trekken. Warp engines off line, over op impulse, tegengestelde koerswijzigingen, en voila, alle lopen dezelfde kant op, en toch je formatie in stand. Wel een beetje rottig dat ze me dan stil zien liggen, maar je kunt niet alles hebben. En oh ja, voor ik het vergeet: Afknallen die Klingklongs!

002-04
Dat viel helemaal niet tegen. Drie van de Klingons zijn behoorlijk aangeslagen, hoewel zeker niet dood. Het vuur is helaas niet bij ieder doel op een enkel schild geconcentreerd gevallen, maar aan de andere kant, schilden zijn ook punten, en nu liggen er tenminste een hele sliert plat voor de vervolg strikes. Uiteraard hebben de Klingons zich ook niet onbetuigd gelaten, en hebben de Kongo kaalgeschoten. Deze boot is toast, tenzij ze er tussenuit kan piepen en de basis bereiken.
Wat wel een beetje vervelend is, is dat ik ik nu stil lig, tussen een aangeslagen Klingon vloot en een kersverse Romulan vloot, en ik denk niet dat ze het beste met me voor hebben.
Toelichting op het plaatje: De pijlen beginnen op de locatie van de schepen, de richting is de huidige koers van de schepen, en de lengte van de pijl geeft de snelheid aan (behalve voor de Feds, die hier dus op snelheid 1 liggen, maar dan kun je niks zien dus ik heb ze maar wat langer getekend). Blauw zijn de Fed schepen, zwart de Klingons, rood de Romulans, en als ze nog eens acte de presense gaan geven zijn de Kzinti groen. De gesegmenteerde circel geeft uiteraard de vuur/schild hoeken aan, in dit geval voor de Klingons.
Leuk over nagedacht en leuk getekend, maar wat nu? Mijn drie operationele boten zitten in een klem. Het liefst zou ik recht op de Klingons afvliegen, op korte afstand al mijn phasers om hun oren doen knetteren, en de Romulans ver achter me laten, maar bij deze snelheid gaat dat niet lukken. Ontsnappen aan de Romulans, er vanuit gaande dat ze het op me gemunt hebben, gaat so-wie-so niet lukken. Goed, dan negeren we die dus gewoon. Rest het maximaliseren van Klingon leed. Ik kan ze deze beurt natuurlijk fijn beschieten, maar achter ze aan gaan en ze voor de volgende beurt voor de lopen houden, vereist meer helderziendheid dan ik op voorraad heb. Tenzij ik natuurlijk achteruit ga vliegen, dan zou ik ze aardig bij moeten kunnen benen, en ze in vuurhoek houden. OK, proberen we dat, vol gas achteruit, recht naar boven. En op de Klingons schieten natuurlijk.

002-05
Het is enigszins gelukt, en de Romulans en Klingons hebben perfect meegewerkt door allemaal op andere schepen te schieten. Mijn boten zien nu allemaal sterretjes, maar zijn nog steeds in staat te vechten. Kongo heeft slechts een minimale tik na gekregen, en zou thuis moeten kunnen komen, als de Romulans en Klingons tenminste zo goed willen zijn op elkaar in plaats van op Kongo te schieten, een niet onaantrekkelijke optie, getuige het plaatje. Merk op dat in het plaatje mijn eigen schepen de pijlpunt in de richting van de aangegeven koers hebben staan niet in de vliegrichting.
Uit principe zou ik graag verder gaan met Klingons mangelen (het gaat zo heerlijk..), maar punten zijn punten, en de Romulans zitten dichterbij en evengoed in mijn beste vuurhoek. Ik heb geen idee waar de Romulans zullen gaan belanden aan het eind van beurt 6, maar d'r proberen een paar Klingons duidelijk naar huis te hinken, en dat maakt ze voorspelbaar. Plan is dus stevig uit te halen naar een Romulan, en te proberen in een behoorlijk positie te eindigen om daarna vluchtende Klingons te pesten. Zelfs als dat laatste mislukt, is er een goede kans dat als ik hun kant op vlieg, ik even een beurt rust heb, een aantrekkelijk idee gegeven de status van mijn schepen.

002-06
Alles blijft volgens plan lopen, alleen de schade die mijn uitverkoren Romulan hapt valt wat tegen. Nou ja, je kunt niet alles hebben. Allen die rust hier in de buurt valt wat tegen; de Romulans zijn ook deze kant opgekomen. Gelukkig ziet de geometrie er voor mij niet bedreigend uit, dus ik kan me uitleven op een paar Klingons en ondertussen verder Oostwaards kabbelen.

002-07
De beschoten Klingon leeft nog steeds, al is hij duidelijk zo kreupel dat hij ook nooit meer een probleem gaat worden. En da's maar goed ook, want er duiken nieuwe problemen op. Kzinti. Ze gaan hard, ze komen recht mijn kant op, en waarschijnlijk lijkt ik volgens hen nog het meest op een rondvliegende zak punten. Uit knorrigheid besluit ik nog een paar photons achter de vluchtende Klingon aan te sturen, en de rest van mijn vuur op een afstandsorder aan een van de twee snelle Kzinti to te kennen.

002-08
Wel verdikke, ik heb het verprutst. De Klingon was buiten bereik, de snelle Kzinti zijn net buiten mijn opgegeven bereik gebleven, en de langzame Kzinti zijn versneld en hebben me ongestraft gemept. De nu ontstane situatie is ook niet echt fraai. Geluk bij een ongeluk: door mijn verprutste vuurorders, heb ik wel alle wapens geladen, en dat gaan de Kzinti zodadelijk merken. Een van de bovenste twee krijg onmiddellijk de photons en zware phaser over zich heen, waarna ik recht op de onderste twee af ga vliegen, met wederom een afstandsorder voor alle andere wapens om te voorkomen dat ze daar al te blij van worden. Kirishima heeft geen enkel schild meer over in een potentieel relevante richting, en zal dus zonder schilden vuren, de rest heeft nog interesse in lijfsbehoud.

002-09
Oh dear. Dit is niet goed. Alle Kzinti schepen zijn zowat boven op de mijne beland, aan het eind van een beurt waarin we elkaar toch heel (on)aardig toegetakeld hebben. Mijn schepen hebben de afgelopen vijf beurten continu geschoten, en vier daarvan stevig vuur terug gekregen, en zijn zo'n beetje aan het eind van hun Latijn. Wat ik ook doe, een schip waarop serieus geschoten wordt, is er geweest. Dan maar going out with a bang. Schilden uit, alles naar de wapens, en nog zoveel mogelijk onheil aanrichten. Aan de andere kant, Kongo is eindelijk bij de basis, en kan zich repareren. Misschien dat die nog op tijd op het slagveld terug kan zijn om in beurt 13 nog gauw wat punten mee te kapen; kleine kans, maar ook die moet je niet laten liggen.

002-10
Hallo? Is daar nog iemand? Ik zie geen bal meer. Volgens de basis is alleen Haruna nog over, al dat lawaai schijnt overeen te komen met een slordige 250 punten schade op diverse Kzinti boten, en ik heb een paar grote explosies gehoord. Ik weet dat die onder meer van Kirishima en Hiei waren, maar of er nog wat ontploft is, geen idee. Misschien ligt dat er aan dat mijn sensor capaciteit tot 3% gedegradeerd is. Er zouden dus 1 tot 4 Kzinti bovenop Haruna kunnen zitten zonder dat ik ze opmerk. Dit gevecht zit er op, ik kan alleen nog richting basis strompelen, en hopen dat niemand me onderweg afmaakt.

002-11
Wat een stelletje prutsers. Het kost ze twee schepen van verschillende rassen om Haruna echt aan barrels te schieten. Kongo versnelt ondertussen naar de laatst bekende positie van Haruna.

002-12
Krijg nou de kriebels, Kongo heeft nog iets voor de loop gekregen ook: Een eenzame Kzinti biedt zich aan om nog een paar punten op te leveren. Nu maar hopen dat er niemand anders in de buurt is die hem afknalt voordat ik zelf kan schieten.

002-13
Hehe, ik heb hem nog ook, een Kzin naar zijn voorvaderen. Net op tijd. En daarmee heb ik nog gewonnen ook. Slingers, emmers drank en zoutjes, slechte muziek...