WAT IS STERREN OORLOG?

Sterren Oorlog

Sterren Oorlog speelt zich af in een twee-dimensionale ruimte. Er spelen vier rassen mee, te weten de Federatie, Klingons, Romulanen en Kzinti. De eerste drie zullen de Star Trek fans onder jullie bekend voorkomen, de laatste misschien wat minder. De Kzinti zijn ontsproten uit het brein van Larry Niven.

Schepen

We spelen in de ruimte dus logsich dat we ook ruimteschepen hebben! Ieder ras beschikt over zijn eigen type schip met weer zijn eigen specificaties. De Federatie klasse M Kruiser is bijvoorbeeld bewapend met 2 photon torpedo's die op lange afstand zeer effectief zijn. De Kzinti Defender is daarentegen licht bewapend maar ontzettend wendbaar.


De Federatie Klasse M Kruiser,
niet te onderschatten!

De Arena

In Sterrenoorlog vinden alle gevechten plaats op een tweedimensionaal vlak. De plaats van de schepen en andere objecten is vastgelegd in een X, Y-coördinatenstelsel. De eenheid voor afstand is simpelweg de afstandseenheid (afkorting: AE). De koers wordt aangegeven in graden. Een koers van bijvoorbeeld 0 graden resulteert in een positieve Y-beweging zonder X-beweging, ofwel recht omhoog. Verder zijn nog van belang de snelheid in AE/beurt, de richting van je eigen schip naar een doel in graden en de defensieve hoek hoe een doel tegen jou schip 'aankijkt' in graden. Evenals in het echte universum is ook hier de ruimte onbegrensd. Hoewel de meeste gevechten zich binnen de 100 AE van het nulpunt zullen afspelen, mag je in principe overal naartoe manoeuvreren. Als het spel begint bezet elk ras één van de kwadranten met de sterbasis willekeurig geplaatst op ongeveer 80 AE van het nulpunt. Om herhalingen te voorkomen als er een nieuw spel wordt opgestart, wordt door de computer steeds weer een andere beginsituatie opgezet.

Het lijkt allemaal ingewikkelder dan het is. Wie een beetje van Wiskunde weet is er zo uit. In onze handleiding wordt alles nog eens helder uitgelegd.

Het X, Y stelsel uit de handleiding

Sommige spelers maken er echt een prachtige grafische voorstelling van:

Uitdraai

De situatie van je schepen kun je aflezen op de uitdraai die je elke twee weken na het verwerken van de beurt van ons toegestuurd krijgt. Hierop staat de status van je energie, sensoren, wapens en wat er zich in de buurt bevindt (je radar). Een voorbeelduitdraai vind je hier.

Doel

Aan het begin van het spel wordt door de computer een eindscore bepaald tussen de 750 en 950 punten. Deze eindscore wordt niet bekendgemaakt aan de spelers. Voor elke treffer op een vijandelijk schip die niet geabsorbeerd wordt door de algemene versterking of de speci?eke versterking scoor je 1 punt. Treffers op schilden tellen echter voor een halve punt (totaal afgerond naar boven). Een bonus van 20 punten kun je verdienen door het vernietigen van een vijandelijk schip. De persoonlijke scores van elk van de teamgenoten en die van de sterbasis worden bij elkaar opgeteld tot een teamscore. Wanneer een teamscore de eindscore overschrijdt, dan is dat team de winnaar en stopt het spel.

Waar doe ik het voor?

Ten eerste hopen we dat je er veel plezier aan beleefd. Daarnaast liggen er promotie en onderscheidingen in het verschiet (volkomen virtueel :-) ) voor de winnaar(s)! Elke speler begint zijn carriere als Eerste Officier maar wordt al na het eerste spel automatisch bevorderd tot Kapitein. Daarna zijn er nog 5 stappen naar de ultieme rang van Galactisch Admiraal! En hiervan kan er maar één zijn! Je kunt promoveren door met je team te winnen of als jij de hoogst-scorende van het hele spel bent (en de strijd hebt overleefd). Onderstaande tabel geeft aan welke score je nodig hebt met je Commandoschip om te promoveren:

Het Rangenstelsel

EERSTE OFFICIER     Je begint met deze rang!
KAPITEIN     automatisch na 1 spel
COMMANDER     70 punten nodig
COMMODORE     100 punten nodig
ADMIRAAL     150 punten nodig
GROOT ADMIRAAL     175 punten nodig
GALACTISCH ADMIRAAL     200 punten nodig

Dan nu een stukje geschiedenis.

Wat was Play By Mail?

Play By Mail, kortweg PBM gaat als volgt: Op een centraal punt (PBM bedrijfje) wordt een spel opgestart, b.v. Sterren Oorlog. De eerste beurt wordt uitgeprint (uitdraai) en per post opgestuurd naar de deelnemende spelers die verspreid kunnen zitten over de hele wereld. Aan de hand van deze uitdraai kunnen de spelers dan hun nieuwe beurt uitstippelen. Hiervoor vullen ze een orderformulier in met daarin opdrachten en commandos welke ze per post retourneren naar het centrale punt. Daar worden alle orders verzameld en in de computer gezet. Deze berekent dan de uitkomst van al deze orders en maakt hier weer een uitdraai van. Deze wordt wederom opgestuurd naar de spelers en dit herhaalt zich totdat het spel afgelopen is. In het geval van Sterren Oorlog zag je op je uitdraai de coordinaten van je schip/schepen, in welke staat zij verkeerden en of je vijanden in zicht had. Aan de hand daarvan vulde je orders in zoals koerswijzigingen, reparaties, vuurorders op een voorgedrukt orderformulier en stuurde je deze op naar Fantasia Arena. Deze verzamelde alle orders van alle spelers en voerden die tegelijk in de computer. Hier kwam weer een restultaat uit en deze werd wederom uitgeprint en opgestuurd.

Tegenwoordig...

Nu heb ik Sterren Oorlog weten om te zetten van de Commodore 64 naar een emulator op de pc. De output gaat nu naar een tekstbestand welke weer gelezen word in Microsoft Word of Wordpad. Deze wordt per e-mail naar de spelers opgestuurd. Zo kun je deze zelf printen (of niet), je schepen intekenen op grafiekpapier, je koersen en orders bepalen en zo je beurt berekenen. Daarna stuur je je orders weer per e-mail aan ons terug waarna wij je orders invoeren. Daarna krijg jij weer de restultaten toegestuurd net zo lang totdat het spel afgelopen is. Een spel duurt gemiddeld 12 beurten. Het kortste spel ooit was 6 beurten en het langste spel 44 (bittere einde).

Hailing Frequencies opened!

Je speelt niet alleen. Er zijn nog minstens 3 andere spelers (mensen) in het spel. Het is mogelijk met hen te communiceren en zelfs samen te werken. Dit kan door middel van een bericht naar een ander team te sturen. Dit kun je bij je orders voegen en wij zorgen voor de juiste bezorging.

Kosten:

Sterren Oorlog spelen is volledig gratis! Er zit geen addertje onder het gras, het kost je echt niets! Dus probeer het, je krijgt er zeker geen spijt van!

Wat heb je nodig voor Sterren Oorlog:

1. Een e-mail adres;
2. Als je het oldskool wilt spelen, dan milimeterpapier, potlood, gum en een geodriehoek of m.b.v. Excelsheetjes die gemaakt zijn door de spelers zelf;
3. Gezond verstand.

Let op: het is geen computerspel, alleen de orders worden verwerkt en berekend door een computer!

Ik hoop dat ik je interesse heb kunnen wekken en zou je graag snel in een spel zien! Ga hiervoor naar de Meespelen pagina!

Happy hunting,
Jenne Verhaag (Megabyte).