Spelverslag van spel 121!

Stardate: 121.0
Het is nog maar vroeg in de ochtend als Eddie Butcher wakker wordt van gekrijs. Dat doet hem aan Ber-Tha denken. En zoals vaker op stardate 0 krijgt-ie daar een schraal gevoel van.

Eddie is gewoon geen stardate 0 mens.

Het gekrijs zwelt aan en Eddie hoort het sardonische gelach van Daryl er onderdoor. Eddie sloft naar de deur van zijn onderofficiersverblijf, trekt hem open om te zien hoe een panische zuster zich in zijn armen stort. Daryl volgt op een paar meter, met in zijn imposante vuist een eendenbektang.

"Oh mogge Eddie" zegt Daryl, "ik verveel me, doe je mee?"

De betraande zuster kijkt Eddie aan en schudt smekend met haar hoofd.

Eddie kijkt naar Daryl en naar de eendenbektang en dan naar de zuster.

En dan klinkt een tweede, meer mechanische krijs. "WHEEEEEEEEEEEEEEE WHEEEEEEEEEEEEEEE WHEEEEEEEEEE". Rood alarm...

Instinctief laten Daryl en Eddie tang en zuster vallen. Want Daryl en Eddie zijn namelijk geen vervelende gasten. Daryl knipoogt naar de zuster. "Doeg mop!" Ze rennen naar de hangar, waar vier imposante D7's die klaar staan.

Voor ze instappen zegt Daryl tegen Eddie: "zou jij niet eens salueren, officier?" Waarna Eddie geschrokken naar Daryl's uniform kijkt. Kapitein? "Welke idioot heeft jou gepromoveerd?" denkt Eddie maar hij zegt "gaaf, maar er zit wel een vlek op je kraag." Daryl kijkt omlaag en voor hij weet wat er gebeurt heeft-ie een beuk op zijn neus te pakken.

Eddie springt in de KOUDEKERKE-KL en roept "Sucker!!!"
Stardate: 121.1
Vroeger heette de mooiste plek op aarde Zeeland. Dit kleine stukje Delta in het land Eurazië werd bevolkt door voornamelijk Germaanse rassen. Maar een dapper volkje hield stand. Zij heetten de "Zeeuwen" en in hun kleine dorpjes maakten ze de Germanen gek.

Zeeuwen kenmerken zich door dapperheid, intelligentie, maar vooral een licht gestoord bruut gedrag waar menig Germaan niet van kon slapen. Zeeuwen zijn geen sadisten, ze kennen medelijden, maar als het nodig is slaan ze je met hun eigen oma voor je kanis.

Eddie Butcher en Daryl zijn beide volbloed afstammelingen van Zeeuwen. En daarom doopten ze hun D7's om tot KOUDEKERKE, MELISKERKE, BIGGEKERKE en AAGTEKERKE.

En inmiddels vliegen ze al richting een zooi objecten.

"Yo, Kapitein", zegt Eddie met meer sarcasme dan de comm kan overbrengen, wat wou je met die zuster eigenlijk?

"Ach joh, dolletje! Je weet toch dat ik onschuldige medemensen niks aan doe?"

Het is even stil waarna het weer als vanouds bulderlacht in stereo.

Stardate: 121.2
Score: 0.

Vier schepen geidentificeerd. De comm gaat open! Het is Marty Kruge!

Die kennen Daryl en Eddie wel. Daryl lag al dubbel maar begint nu te proesten en slaat pijnlijk hikkend dubbel.

Maar Eddie wordt plotseling somber. Want Eddie heeft een vreemde gewaarwording. Hij weet dat de persoon voor zijn loop niets meer is dan kanonnenvoer. Maar hij voelt ook een soort... wat is het?

Kameraadschap? Sympathie?

O NEE!

Eddie is nog niet naar de plee geweest na de koffie. Hij moet gewoon poepen!

Rustig plotten Eddie en de nahikkende Daryl een koers dwars door de vijand heen. Federatie, iemand gaat dus veel photons happen. Eddie hoopt Daryl, want vriendschap gaat ook maar zo ver.
Stardate: 121.3
W00t! TeamScore 200 punten. AAGTEKERKE (Daryl) is de ongelukkige ontvanger van 6 photons op tijd 1. 84 treffers, 30% intern. Niet dat dit hem boeit... Hij kan maar een klein tikje uitdelen maar samen met KOUDEKERKE rammen ze 80 treffers bij GOLDFINGER-FE naar binnen. Die gaat nog maar 8...

Want zijn andere schip MELISKERKE blaft 79 treffers door GOLDENEYE-FE en BIGGEKERKE blaft hier nog eens 71 overheen. Je moet het maar kunnen: GOLDENEYE leeft en hobbelt ook met 8 voort.

Al het Fed phaservuur gaat op de KOUDEKERKE. Dat zijn 55 treffers. Er hebben maar 2 Feds phasers af kunnen vuren.

Conslusie:
  • KOUDEKERKE 27% intern, 51 pt (16 generatoren over)
  • BIGGEKERKE OK, 71 pt
  • MELISKERKE OK, 64 pt
  • AAGTEKERKE 30% intern, 14 pt
  • 2 Fed's gaan nog 8...


Nu dan tactiek. We splitsen op in twee groepen, codenaam RECHTSOM en LINKSOM.

Groep LINKSOM pakt een onbeschadigd schip. Moeilijke hoek & afstand. Lache dus!

Groep RECHTSOM ruimt lijken.
Stardate: 121.4
Teamscore: 322 punten. Wow!

Team LINKSOM verricht een wonder. Ze schieten de onbeschadigde Dr. No-FE finaal uit de lucht. 150 treffers, 106 van MELISKERKE (Daryl)! Helaas op twee schilden. Maar ook Dr. No-FE gaat nog maar 8. Die gaat de basis niet halen, ookal probeert-ie het.

Goldfinger-FE pleegt zelfmooord en misgunt ons de bonus.

Team RECHTS (de beschadigden) draait slinks de kapotte schilden weg van Fed Basis en repareert en prikt wat.

GOLDENEYE-FE ligt recht in het achterschild van BIGGEKERKE. Oei, zou hij nog veel kunnen?

Koudekerke gaat Dr. NO-FE pakken, omdat-ie hem als enige ziet. AAGTEKERKE gaat mee maar houdt zijn zijkant naar de Fed Basis.

BIGGEKERKE en MELISKERKE schieten wat op GOLDFINGER-FE maar draaien dan ook door naar de Fed SB.

Eén dappere Fed (CASINO ROYALE) vliegt met 37 naar de schaduwkant van zijn basis. Maar die gaat-ie over 2 beurten niet meer hebben :)

  • KOUDEKERKE 25% intern, 55 pt (damn, nog steeds 16 generatoren over)
  • BIGGEKERKE OK, 115 pt
  • MELISKERKE OK, 135 pt
  • AAGTEKERKE 27% intern, 17 pt
  • Aantal treffers van ons: 160 of zo, van arme Marty Kruge 4.

Stardate: 121.5
Score: 398.

GOLDENEYE-FE gaat niet wrak. Hmmm. Daryl is te lief geweest - maar beukt wel met enkel lichte phasers 20 treffers door zijn open schild. En krijgt-ie een optater door zijn voorschild van BIGGEKERKE. Hij valt zelfs helemaal stil. Maar wat doet hij terug op de arme BIGGEKERKE van afstand 5?

42 treffers. Op een schild 3 van 25, zou 17 intern kunnen zijn, ternzij je er 20 specifiek op gooit :) Niets aan het handje dus. Pfwew.

Arme beschadige KOUDEKERKE haalt zijn gram en blaft met 40 treffers de Dr. NO-FE uit de lucht. De rest hangt in het stuur en is op de Fed SB afgegaan. Die dobbert op een afstandje of 20 voor onze neuzen. Alleen de AAGTEKERKE heeft geen schild 1, dus die mikt zijn schild 2 op de SB. En daar vuurt de SB dan ook op. Goed zo!

CASINO ROYALE-FE is verder weggevlucht.

AAGTEKERKE gaat de GOLDENEYE-FE opruimen. De rest, inclusief de beschadigde KOUDEKERKE (nog steeds 16 generatoren, minus één disruptor) ligt op koers om maar eens een SB afknallen. Je gelooft het niet, maar dit gaat voor Eddie Butcher (een gedegradeerd Groot Admiraal) de eerste keer zijn.

  • KOUDEKERKE 23% intern, 89 pt (16 generatoren over - nog steeds - Hell's bells)
  • BIGGEKERKE OK, 141 pt
  • MELISKERKE OK, 141 pt
  • AAGTEKERKE 23% intern, 27 pt

Stardate: 121.6
Score: 635.

237 punten erbij. Voorwaar niet slecht. De tactiek: "dom op de basis af en hem dan wegblaffen" heeft aardig gewerkt. Een korte afstandscan laat zien dat de basis 2 phasers over heeft en 86% intern. Dat wordt volgende beurt dus nog een klein beukje...

Arme ouwe Koudekerke-KL... Hij had al weinig generatoren, maar krijgt van Casino Royale-FE, die lafjes achter de basis ligt, 2 photons bovenop de 51 van de sterbasis. Hij doet 53 jongens terug, score nu 142. Zijn open schild 1 ligt naar zowel basis als Marty Kruge, jongens, dan gaat eindelijk, na veel gefaalhaas, ook Marty een wrak scoren. Het is je gegund jongen.

De Biggekerke-KL propt 84 kletsers in de basis. Allemaal intern, want nobele Daryl stript met de nauwkeurigheid van een keurslager precies schild 1 weg, 100 treffers.

Tot slot heeft de Aagtekerke een rondje lijkenruimen uitgevoerd. Omdat Daryl het dit spel niet voor elkaar krijgt minder dan 100 treffers te doen: 122 treffers op het kadaver van GOLDENEYE-FE, waarvan waarschijnlijk 90 overkill :) Hulde Daryl! Als het kan dan moet je het doen vinden we.

  • KOUDEKERKE: 142, 62% intern.
  • BIGGEKERKE: 225, onbeschadigd.
  • MELISKERKE: 191, onbeschadigd.
  • AAGTEKERKE: 77, 20% intern en wordt steeds beter.

Nu... Daryl gaat promoveren als hij met een schip overleeft, daar heeft hij al genoeg punten voor. Daarom gunt hij mij een Bronzen Ster. En zo hoort het ook. Daryl commander, Eddie een onderscheiding. Daryl laat mij nobel het eerste schot lossen. Omdat de SB al zo wankel is, besluiten we niet met disruptors te schieten, maar alleen met de phasertjes. Open schild 1 ligt voor ons neus en achteraf hadden we beter twee schilden kunnen weghalen. Scheelt toch 50 punten.

Wie weet gaat die malle Marty voor ons neus liggen en winnen we in beurt 8 al...

"Mooi" denkt Eddie, en drukt de vuurknop in.
Stardate: 121.7
Score: 676 punten.

Watskebeurt?

Eddie heeft er geen punten bij? Hmmm. De basis is wel wrak. Eddie kijkt naar zijn comm en ziet zijn grijnzende makker Daryl.

"Hahaha dacht je nou echt dat ik jou punten zou gunnen" zegt Daryl. Eddie begint te grinniken. Tuurlijk. Hij zou hetzelfde gedaan hebben, want een goede grap mag vrienden kosten! Hahahaha! Daryl is weer de onvervalsde koploper in dit spel en de sterbasis gaat er met 131 treffers overkill aan. Wat een topschepen die klingons! Overkill is gaaf! Er zijn natuurlijk ook van die lui, die meten hun energie precies af en schieten precies wat ze nodig hebben. Maar daar hebben Eddie en Daryl maar 1 woord voor: watjes. Allemaal. Watjes!

De sterbasis pelt precies nog in een laatste reutel bijna Daryl's voorschild weg... Marty Kruge draait zijn raampje open en schiet met zijn luchtbuks vol op Daryl's voorschild. 7 treffers. Voorschild precies op 0! Hahaha! Nog steeds geen interne schade! Hij wist duidelijk niet dat we hem niet zagen. Hoe krijg je het voor elkaar. Daarna is hij als een haas omgedraaid en heeft kont naar de actie toegedraaid. Wie komt Marty daar natuurlijk tegen: juist. de KOUDEKERKE-KL. Want ook met 61% intern kan Eddie nog wel een laffe Fed in zijn voorschild houden. Jammer dat al Eddie's phasers en disruptors kapot zijn... Maar Dat weet Marty niet! Het was de sterbasis die dit deed, en Marty blijkt toch minder strateeg dan Eddie dacht. Marty ligt nu volledig in de stress! Hahaha kicken! Maar hoe nu te ontsnappen... De KOUDEKERKE moet dringen naar de basis maar daar ligt Marty met zijn laffe kont precies voor.

MELISKERKE-KL en KOUDEKERKE-KL liggen op koers naar kwadrant 2. Maar AAGTEKERKE-KL, die aan het hergroeperen is, zie drie objecten. Ha! vers kanonnenvoer.
Stardate: 121.8
Score ongewijzigd. We hebben een soort tactiek. Die tactiek is:

  • Zoek een verse Sterbasis.
  • Excecuteer.

Daarom vinden we in deze beurt drie schepen van Daryl en Eddie terug met snelheid 46 op koers 90. Eddie (1 schip) laadt zijn wapens wat op en krabt eens aan zijn kont. Daryl (2 schepen) rommelt naarstig met zijn controlesystemen: zijn ene schip mist zijn voorschild maar is onbeschadigd, zijn andere schip heeft 16% intern, maar alle wapens op GO en sensors 100%! Ook de kapotte schilden herstellen zich. We gokken de onbekende Sterbasis op 60,60, mikken op afstandje 20 - 25 en keren ons zijschild er naar toe. De AAGTEKERKE-KL sluit weer aan.

In het achterveld, 120 EE verder, speelt zich een kleine klucht af.

De arme KOUDEKERKE-KL (61% intern en één lichte phaser over) lag redelijk dichtbij de CASINO ROYALE-KL en probeert te vluchten omdat hij niets kan. Gelukkig hij zijn spaarzame EE's in controlesystemen gestoken, zodat zijn schild 1 weer gerepareerd was. Arme Marty Kruge schiet precies 12 op dat schild, waardoor hij weer 0 is en Marty 6 punten rijker is. KOUDEKERKE-KL heeft niet genoeg EE's om terug te schieten...
En er is eindelijk een generator gerepareerd! Nu zijn het er 11!

Op één of andere manier weet Marty mijn onverwachtse manoevres exact te kopiëren. Volgende beurt moet ik hem toch echt weten af te schudden.
Stardate: 121.9
Score nog steeds 676.

Kzinti Officier Mr. X is een intelligent poezenbeest. Hij is een kat van weinig woorden. Gevraagd naar zijn roeping in het leven zegt hij: "verdedigen". Dat past bij zijn vloot. Waarom achter vijanden aanjagen als je vijanden naar jou toe kunnen komen?

Als hij zijn orders geeft grinnikt de bemanning. "Na de reparaties achter de sterbasis gaan liggen en wachten tot ze komen!" Natuurlijk! Want ze komen zeker. Ze komen de Kzinti's altijd halen! Maar nu, met de Sterbasis als beschermend schild hebben de Kzinti's een voordeel!

Miauw miauw! Plots horen ze een bons. De communicatiekat ligt flauwgevallen voor de radar. Wat de hell? Geschrokken gaan ze kijken. Maar wat ze op de radar zien leidt al snel af van de flauwgevallen commkat. Het duurt enkele lange seconden voordat het kattengejank begint aan te zwellen. Op het scherm verschijnen, vanuit het niets, op afstand 5 tot 12, drie Klingons met snelheid 40. De Kzinti's liggen recht in hun voorschild...


"WHAHAHHAHAHAHAHAAAAAHAAAAAA! Daryl, dit geloof je niet! Die poezenbeesten gaan gewoon voor ons liggen!" Hoe gaaf is dit? Drie Kzinti's geidentificeerd op fijne defensieve hoeken en lekkere afstanden. Dit wordt de laatste beurt! Want 4 Kzinti's en een Sterbasis zijn geen match voor 2 en-een-halve Eddie Butcher en Daryl!

"Schilden uit, Daryl?" grijnst Eddie. Maar Daryl kijkt bedachtzaam.

Deze beurt gaan we dus Kzinti's mollen. Als ze onbeschadigd zijn, moeten we ongeveer 270 punten erbij kunnen krijgen, komt op 946 punten en zal in de meeste gevallen genoeg zijn. Maar:
  • We moeten op tijd 1 schieten, want we kunnen tot 225 treffers terug krijgen. Bovendien heeft de MELISKERKE-KL geen schild 1 en de AAGTEKERKE-KL al 15% intern...
  • We kunnen heel veel treffers doen, maar: als de Kzinti's het heel precies uitdokteren, en we pech hebben, maken ze twee wrakken...
  • En dan ga ik er van uit dat we alle raketten kunnen ontwijken :)
  • Het zou goed kunnen dat ze wel beschadigd zijn, en dan krijgen we een enorme overkill en geen punten...
Kortom: een fijne uitdaging voor Daryl en Eddie!

De AAGTEKERKE-KL richt alles op de NEO-KZ... BIGGEKERKE-KL en MELISKERKE-KL nemen TOMO-KZ en GEO-KZ onder vuur, en doen dit stijlvol zonder de schilden aan te zetten...

De vuurknoppen worden ingedrukt...
Stardate: 121.10
322 treffers geplaatst, 170 terug ontvangen. Mr X. is natuurlijk Yoritomo, maar dat maakt nu niets meer uit.

Yoritomo spreidt zijn vuur over verschillende schepen dus de gok schilden uit is een goeie geweest! Alle schepen leven!

KOUDEKERKE: 53% intern
BIGGEKERKE: 63% intern
MELISKERKE: 12% intern
AAGTEKERKE: 60% intern, omdat deze als lokaas als enige zijn schilden aan had gedaan.

Met 909 punten hobbelen ze over de doelscore van 774. Daryl is op het laatste moment onkarakteristiek galant, vuurt op de GEO-KZ in plaats van op de NEO-KZ waardoor hij weinig punten scoort en laat Eddie zo een paar puntjes meer scoren zodat hij de Zilveren maan wint. Kijk, dat is klasse. Want een teamscore vaan 990 wordt niemand blij van. Daryl promoveert natuurlijk verdiend tot commander. In de eerste beurten heeft hij wonderen verricht waardoor het op het eind heel gemakkelijk werd.

Marty speelde te voorspelbaar (80%), maar had ook pech (20%). Al snel drie schepen met snelheidsbeperking 8 - die konden niet meer ontsnappen. Maar je had er meer uit kunnen halen.

Yorimoto lag op beurt 10 achter zijn sterbasis (na reparaties) maar Apocalyps had ook niet zo veel punten. Wat was je tactiek? De machtige Apocalyps brengt het er zoals gewoonlijk zonder kleerscheuren vanaf :)


Zou het rangverschil een wig slaan tussen de oude Zeeuwse vrienden?
Blijven Daryl en Eddie de aantrekkelijkste SO offcieren?
Hoe loopt het af met de zuster uit beurt 0?
En waarom zijn ze in vredesnaam vorig jaar gedegradeerd tot eerste offcier?


Lees er alles over in het volgende spel!