Immelmanns
Conventieverslag 26 februari 2011, Weert
Na lang
wachten, deze winterconventie 2011 had eigenlijk al in 2010 moeten
plaatsvinden, maar dat ging niet wegens gebrek aan ruimte in de agenda’s van de
heren van het OSO, was het op een regenachtige zaterdag eind februari eindelijk
zover. Darth had zich weer opgeworpen als organisator, dus zo rond een uur of
elf die ochtend druppelden de eerste deelnemers binnen bij het pand van SPG in
Weert. Deze locatie is prima geschikt, er zijn goede stoelen, voldoende
bureau’s waar je in alle rust je beurt uit kan tekenen, het is lekker ruim
opgezet zodat je elkaar niet voor de voeten loopt, er is Wifi voor de
liefhebbers, en niet geheel onbelangrijk, je kan voor de deur parkeren.
Door
onvoorziene omstandigheden, het had iets te maken met werk en zo (kunnen die
kinderen niet gewoon nog een dagje wachten met geboren worden?) en vakanties
van een aantal anderen waren we helaas maar met 10 man. Met de niet-komers zal
de volgende keer ongetwijfeld hard worden afgerekend. Dit betekende wel dat
ieder zijn eigen fouten kon maken, iedereen zou een eigen team krijgen!
Uiteraard wilde Megabyte liever twee teams in hetzelfde spel, zodat hij
misschien een keer een kans zou hebben zelfstandig een conventiespel te winnen
(we weten natuurlijk allemaal dat de winst van de vorige keer geheel op het
conto van Hasenfratz geschreven kan worden.). Uiteindelijk nam hij toch
genoegen met maar twee schepen, alhoewel hij wel direct een deal probeerde te
sluiten met Darth, die gelukkig voor de anderen in het spel liever zelf voor de
winst ging. Ondertussen hadden de heren GM’s Hasenfratz en Skywise beurt 0
geprint, dus het feest kon beginnen. In spel 1 zaten Cleaver, Hrun, Sado en
Immelmann, in spel 2 zaten Megabyte, Darth Vader, Hitman en Nimitz.
Wijs
geworden door het vorige conventiespel waarin ik geleerd heb dat recht op het
midden afvliegen een suboptimale tactiek is, besluit ik een standaard S-bochtje
te maken, waardoor ik heel iets opschuif, maar wel met de neus min of meer
richting het uiltje blijf kijken. Niet direct bij de allereerste
schermutselingen betrokken raken lijkt een goed plan, dus ik vertraag nog wat
tot 6. De schepen worden hernoemd naar The
Tardis en Torchwood, en de
photons worden geladen.
Weinig
nieuws natuurlijk in beurt 1, wel twee objekten op afstand mucho veel, snelheid
rond de 15. Ze komen recht mijn kant uit en zoeken duidelijk ruzie. Aan de
manier waarop Sado naar zijn uitdraai kijkt kan ik zien dat hij ook iets
ziet..of zou het slechts om objekten gaan? Met de Federatie Klasse M wil je
natuurlijk altijd graag de vijand op afstand 30, om zo lekker effectief met de
photons te schieten. Hoeveel zin dat heeft als de tegenstander ook in Klasse
M’s vliegt is natuurlijk weer iets heel anders. In elk geval is het plan om te
versnellen, snelheid 6 is geweldig voor sensors maar maakt ook tamelijk
kwetsbaar. Ik besluit me iets terug te trekken, maar dan op een heldhaftige
manier. Een soort achteruit aanvallen zeg maar. Aan de andere kant van de tafel
ondernemen Megabyte en Darth Vader nog steeds verwoede pogingen hun schepen op
hetzelfde coordinaat te krijgen.
Beurt
nummer twee brengt contact! De Fat and
happy en de Slim and sad op
afstand 31 en 66 defensief. Ze gaan 28 dus ze zien mij niet! Helaas wreekt mijn keuze om mijn schepen
ietsjes uit elkaar te laten liggen zich hier, ik zie ze alleen met de Torchwood. De vraag is..wie zit er
achter het roer? Sado lijkt ook iets te zien, dus die kan het niet zijn. Hrun
zit in een hokje met zijn rug naar mij toe, ik kan zo snel niets zien. Cleaver,
ergens achter mij, lijkt zich ook niet druk te maken. Misschien denkt hij dat
ik hem ook niet zie? In elk geval blijven de schilden neer. De photons gaan na
een impuls draaien en de phasers op Tijd 7. Ik vlieg gewoon recht op hem af en
ga schieten.
Wow.
Dat was een behoorlijk succesvolle actie. 28 treffers van de twee photons, en
126 phasertreffers door schild 1. De Fat
and happy is zo goed als wrak met 94% interne schade.
Aan de
andere kant van de tafel hoor ik Megabyte “Ah. Hij zag me dus toch” zeggen, in
spel 2 is het schieten dus ook begonnen. Onder de streep, rond 4,-22 zie ik ook
nog het wrak van de Enterprise, Hrun en Sado zijn slaags geraakt met dodelijke
afloop voor een van de twee, en Cleaver baalt als een stier; achteraf bleek hij
een coordinaat verkeerd ingevuld te hebben waardoor hij ten onrechte aannam dat
ik hem niet kon zien.
Er
gebeurt in elk geval iets deze beurt. Het wordt korte tijd verdacht stil en de
door emperor Palpatine gesponsorde broodjes blijven half opgegeten liggen als
iedereen zich in stilte over de uitdraai buigt. Getik en gekras van potloden.
Sommigen komen een extra setje orderformulieren halen. Ik maak een 180 graden
draai om achter de Sad and Slim aan
te gaan, die achter mij uitgekomen was en van mij wegvliegt, met een tijdorder
op Tijd 9 en een tweede op Tijd 10 voor onafgevuurde phasers op de Fat and Happy.
Tussen
de beurten door kan ik gelukkig nog wat tijd van DV afsnoepen om de “Handleiding
Plus”, zoals ik de al op de forums aangekondigde extra handleiding voorlopig
genoemd (suggesties worden op prijs gesteld) heb wegens gebrek aan een betere
naam, te verbeteren. Laat ik hier ook nogmaals Cleaver bedanken voor zijn zeer
zorgvuldig opgestelde lijst met verbeteringen (vier kantjes maar liefst) aan de
Handleiding Plus.
Beurt 4
brengt, voor mij althans, weinig. Sado merkt op dat als het zo door gaat, hij
wel heel erg snel huiswaarts zal kunnen keren. Daar gaat het dus wat minder,
waarschijnlijk zijn ze nog op elkaar aan ’t schieten. Ik zie alleen een objekt,
met een bloedgang op afstand 49, rond 60,25. Dat is Cleaver, die wijselijk
probeert het gevecht aan te gaan met Sado of Hrun, die ook al een schip kwijt
zijn. Ik versnel ietsjes, en ga er recht op af.
En bij
beurt 5 is het de The Tardis die als
enige de Slim and Sad identificeert
op 27AE, terwijl de Torchwood toch op
slechts 2AE afstand ligt. Zo zie je maar weer hoe nauw de marges soms zijn, 1
of 2AE, 22 of 24 snelheid, het maakt soms net genoeg uit. Ondertussen gaat
elders de strijd tussen Hrun en Sado ook verder, alhoewel het mij niet
duidelijk is wie er precies aan de winnende hand is, beide spelers houden de
kaarten tegen de borst. Wat wel duidelijk is, is dat het in spel 2 minder vlot verloopt,
iedereen is daar beurten lang bezig geweest met om elkaar heen draaien in een
soort grote circel. Meer weet ik niet, want ook hier houdt iedereen wijselijk
zijn plannen voor zich.
Beurt 6
is gemengd. Mijn twee photons slaan wel in, maar de phaserorder op Tijd 10 doet
slechts 1 treffer, Cleaver heeft versneld en is weer een objekt. Ik zie ook een
ander objekt met snelheid 13, waarschijnlijk een beschadigd schip van Sado. Ik
zie verder niets, dus ook geen objekt wat Hrun zou kunnen zijn. Ik heb slechts
een schip vernietigd, als het tweede schip van Hrun of Sado er aan gaat, loop
ik achter qua punten. Ik besluit dus simpelweg om te keren en recht op de
vijand af te gaan, in dit geval dus het al beschadigde schip van Sado.
En in
beurt 7 blijkt dit achteraf niet zo beschadigd te zijn, zeg maar gerust
volledig operationeel. Dankzij zijn lagere snelheid zag hij mij wel, met als
gevolg 46 treffers van Sado’s Hans op
schild 1 van de Torchwood. Gelukkig
net niet er doorheen, dankzij de just-in-case specifieke versterking die ik op
schild 1 had zitten. Waarschijnlijk ging Sado er van uit dat ik niet recht op
hem af zou komen, en schoot hij dus te vroeg. Ik zie de Hans nu ook, op afstand 11 in het voorschild van de The Tardis en de Torchwood. Helaas voor hem zit ik rond de grens van schild 2 en 3,
een behoorlijk vervelende defensieve hoek dus. Ik besluit er weer recht op af
te gaan, en ergens rond tijd 6 te vuren als ik nog met enige zekerheid weet dat
hij voor me zit.
Niet
slecht. Beurt 8 brengt 110 treffers door schild 2 van de Hans, tegen slechts 16 ontvangen, wat het puntentotaal op 217
brengt. Ondertussen zie ik ook de Slim
and Sad, die weer terug is op het strijdtoneel maar door de hoge snelheid
niemand kan zien, en de Defiant, het
schip van Hrun op afstand 28 recht voor mijn neus. De Hans is behoorlijk
beschadigd, wat ik bevestigd krijg van Sado die zegt dat hij niets kan zien
wegens beschadigde sensors. De strijd in spel 2 gaat ondertussen behoorlijk
hard door, men heeft elkaar gevonden. Beurten worden pas vlak voor de deadline
ingeleverd, en ik zie Darth zelf een keer terug naar de GM lopen om zijn orders
nog eens te controleren.
De Defaint, recht voor me op afstand 28 is
het ideale doelwit voor de photons. Hij zal hetzelfde gaan doen, dus als hij op
de Torchwood gaat schieten, die
nauwlijks nog een voorschild over heeft, zal dat schip zwaar beschadigd raken.
Weer recht er op af, en knallen maar.
Bij
beurt 9 lijkt de strijd gestreden. 56 treffers door schild 1 van de Defiant, en 102 door schild 4 zetten hem
op 88% intern met nog maar 2 energie. Zelf ontvangt de The Tardis 57 treffers door schild 1 wat leidt tot wat lichte
schade. Ondertussen loopt het tegen een uur of zes, en meldt de GM dat de
komende beurt de laatste is. Nog een kans dus het puntentotaal nog wat omhoog
te gooien. De The Tardis draait
richting de Defiant om nog wat
puntjes te scoren, en de Torchwood vernelt vol en gaat de Hans achterna met een vuurorder op Tijd
10. Als de resultaten binnen komen heeft de The
Tardis nog 59 treffers gedaan en de Defiant
wrak geschoten, en de Torchwood heeft
nog 31 treffers geplaatst op de Hans.
Met een puntentotaal van 371 sleep ik mijn eerste conventiespeloverwinning
binnen! In spel 2 wint Darth Vader, naar het zich laat aanzien op het
nippertje. De felbegeerde oorkonde, eeuwige roem en een Sterren Oorlog muismat
zijn mijn prijzen.
Na als
dit geschiet wordt er nog flink nagepraat, ook in de auto onderweg naar het
restaurant. Helaas konden Sado en Hrun niet mee wegens andere verplichtingen. Voor de verandering trouwens deze keer eens
geen chinees, na wat negatieve ervaringen van het vorige bezoek. Darth heeft
een goed restaurant uitgezocht, met een fijne kaart. Naast een voorliefde voor
Sterren Oorlog bleken de meeste nog iets gemeen te hebben, namelijk een vrijwel
identieke smaak. Bijna iedereen nam hetzelfde (kalfscarpaccio met een
Italiaanse kaas voor), alleen Hasenfratz en ik besloten het met soep (ik geloof
kreeftensoep?) en duivenborst met rode biet en balsamico anders aan te pakken.
Ook bij het hoofdgerecht viel ieders keuze op runderentrecôte, waardoor ik mij genoodzaakt voelde de tournedos
met madeirasaus te nemen. Al met al een prima keuze van Darth Vader, voor een
heel schappelijke prijs. Gelukkig was het rustig in het restaurant, zodat
slechts twee mensen een paar tafeltjes verderop enige hinder zouden hebben
kunnen ondervinden van ons gebral tijdens hun romantisch samenzijn. Hierna
keerden we terug naar SPG om de daar achtergebleven computers in te laden, het
toilet te bezoeken en de nog achtergebleven rommel op te ruimen. Daarmee was de
dag echt ten einde en keerde iedereen huiswaarts.
Nogmaals
mijn dank aan de GM’s Skywise en Hasenfratz, aan organisator Darth Vader en aan
diens overlord voor de gesponsorde dranken!