SECTOR 214
Stardate 214.00
Lord
Of Elvesham,
U bent opgeroepen tot de algemene mobilisatie ter verdediging van de Klingon
sector 214. Uw bevelen luiden als volgt:
Zoek en vernietig alle niet-Klingon schepen. Voor het
Rijk! voor de Keizer!
Qapla!
Zo’n oproep kan ik
niet naast mij neerleggen. Ik monster mij aan op de fonkelnieuwe D7 Slagkruiser Milwaukee
[(-44,42),sp10,k135] en
regel een ontmoetingspunt op (-32,41) met de zusterschepen Chickasaw,
Kickapoo en Winnebago om alvast kwadrant 1 te gaan vrijwaren
van niet-Klingon schepen. Uiteraard moeten alle
schepen zich gevechtsgereed maken. De schepen zijn vernoemd naar de schepen die
tot de Milwaukee-class monitors behoorden.
Intussen meldt angstgegner Immelmann zich als
eerste op het SIS dat de medaille alvast klaargelegd moet worden. Wel bevindt
Immelmann zich nog in een ontkenningsfase door Megabyte met Galactisch Admiraal
aan te spreken, terwijl ik dat al sinds sector 209 ben. Overigens doe ik in
deze sector niet met deze titel mee, daar deze al in sector 213 van toepassing
is.
Megabyte moet
eerst nog zijn bakken in zijn achtertuin zoeken en vullen met kattengrit.
Verder meldt als laatste (but not least)
Captain Bob die zich als een klein stealth-visje
voelt in deze grote vijver. Dit houdt dus in dat Immelmann de Federatie
aanvoert.
Altijd fijn als
alle spelers in een sector bekend zijn!
Stardate 214.01
Samengekomen op
ontmoetingspunt (-32,41) zie ik al vier potentiële slachtoffers in het eerste
kwadrant [(25,36),sp20,k245] opdoemen. Met een afstandje van 55 AE zijn ze
uiteraard niet gelockt, maar ik kan nog alle kanten
op met mijn D7’s Zelf wil ik nog even de kat uit de boom kijken, voor je het
weet heb je zo last van verschrikkelijke hoofdpijn als gevolg van een photon barrage. Dus even iets versnellend bovenlangs
richting (-18,60) dan kan ik daarna nog in duikvlucht naar beneden gaan.
Op het SIS worstel
ik met een filosofische vraag rondom het spreekwoord “Een ezel stoot zich niet
aan dezelfde steen”.
Stardate 214.02
Dat was dus niet
verkeerd, de objecten [(14,33),sp12,k345] hebben vertraagd om mij op te vangen.
Dan weet ik in ieder geval zeker dat het niet Captain Bob is met zijn Haviken.
Ook Megabyte zou met zijn Defenders eerder versneld hebben dan vertraagd. Een
typische Federatie-techniek dus, en daarmee zal ik Immelmann treffen..
Maximaal
versnellend neem ik een duikvlucht richting de objecten. Hopelijk levert het
wat op.
Stardate 214.03
En het levert wat
op, niet geheel zoals ik verwacht had. Door mijn hoge snelheid van 42 AE/beurt
identificeer ik slechts met Milwaukee en Winnebago
op (8, 33) de
koekblikken Snoeshaan, Snuiter, Kwibus en Basserool rond [(12,48),sp12,k315].
Ik ben iets te scherp gedoken.
Maar één ding heeft het wel opgeleverd, ik zit niet direct in hun
kopschild, dus een photon-barrage is even niet aan de
orde. Dat kan een voordeel zijn in de komende strijd. Ik ga ervan uit dat
Immelmann minstens deze snelheid aanhoudt of overstapt op de ion-motoren om zo
flink bij te draaien. Daarom ga ik maximaal vertragen naar 26 AE/beurt, zodat
ik op tijd 5 kan gaan vuren. En overtuigd van mijn gelijk kies ik twee
slachtoffers uit: Kwibus en Basserool.
Dan zien we daarna
wel weer verder.
Via het SIS blijkt
dat ook de Rommies en de Kzinti’s elkaar hebben getroffen.
Stardate 214.04
De verwachte
knaller blijft uit. Aangekomen op [(7,56),sp26,k345] blijkt dat het slechts bij
schildschampen is gebleven, ook vanuit de Federale hoek. Met 2 x 15 punten heb
ik de tweede zijschild van Kwibus en Basserool opgeblazen. Immelmann is, tegen de verwachting in, de andere kant
opgedraaid. Blijkbaar had hij verwacht dat ik zijn vloot zou negeren en is zelf
versnellend richting zijn Koekdoos zou gaan. Dat blijkt ook uit zijn ligging op [(32,58),sp26,k81].
Zoekt hij nu al de bescherming van de Koekdoos op? Er volgt dan ook enig geharrewar op het
SIS tussen Immelmann en mij met 2 meter-vergelijkingen.
Zelf vind ik de
ligging van Immelmann voordelig, maar het kan nog verkeren. Ik ga bijdraaien en
neem nu, ervan uitgaande dat ik nu een schip kwijt ga raken na een photon-barrage, als doelwit Snoeshaan met tijdsorder 7 op
de korrel met alles wat ik heb. Dan kan ik mij nu ook beter gaan richten op één
schip. Oog om oog, schip om schip.
Stardate 214.05
Ik blijf verrast
door het gedrag van Immelmann. Nu bevindt hij zich met zijn vloot op
[(48,60),sp22,k351], waarmee hij nog dichter onder de ruif van de Koekdoos komt. Waar wij beiden
in gebreke blijven in het elkaar stevig beschieten, maken wij op het SIS meer
dan goed. Maar dat neemt nog niet weg waarom Immelmann verwacht had dat ik
bovenlangs zou gaan, dacht hij dat ik de confrontatie niet aan durfde? Zelf lig
ik daardoor vanaf [(29,60),sp26,k105] op een perfecte ramkoers richting zijn
koekblikkenvloot met een defensieve hoek van pakweg -14. Het enige ongelukkige
is dat de Koekdoos op
(64,56) een beetje in de weg zit. Toch ga ik de nabijheid van de Koekdoos
opzoeken voor een meer
acceptabele en relatieve beschutting na deze stardate.
Dus versnellen
naar 40 AE/beurt en met vuurorders (afstand 6\tijd 4) op Snoeshaan en Kwibus.
Oh ja, door de
ietwat vreemde tegenmanoeuvre van Immelmann heb ik
deze stardate slechts 26 puntoortjes op het
kontschild van Snoeshaan weten te plaatsen tegenover 6
treffers op Kickapoo van slechts 2 federale schepen?? Komend stardate komt ongetwijfeld meer vuurwerk
Op het SIS meldt
Megabyte een dikke klapper op Captain Bob te hebben uitgedeeld, waardoor deze
blijkbaar een meer tactische terugtrekking heeft uitgevoerd onder motto: “I’ll be back”.
Stardate 214.06
Helaas geen
wrakken, maar wel flinke uithalen! Snoeshaan
krijgt 141 treffers te verwerken en Kwibus 114. Daardoor stijgt
mijn score naar 244 puntoortjes. Dat is niet verkeerd. Zelf wordt Kickapoo
door de Federatievloot
onderhanden genomen en scoort deze 46 treffers via schild 4 die daarmee
doorboord wordt. Wat opvalt is dat de getroffen Kwibus en Snoeshaan slechts 5 en 1 treffers doen, terwijl Snuiter en Basserool elk 20 treffers plaatsen. Kwibus en Snoeshaan hebben dus na mij gevuurd. Goed uitgekiend dus. Minder leuk is dat
de Koekdoos
nog een schepje bovenop
deed door “eventjes” 26 treffers te plaatsen via schild 4. Daardoor kent Kickapoo
een snelheidsbeperking van
34 AE/beurt, 42% interne schade en zijn er 12 generators overgebleven. Gek
genoeg is slechts één disruptor defekt
geraakt.
Ook heeft de Koekdoos
daarnaast gewaagd om te
gaan vuren op Winnebago en plaatst deze 40 treffers, waarmee mijn schild 4
opgeblazen wordt en 11% interne schade veroorzaakt. Op 6 kapotte generators na
is er niets aan de hand.
Nou ja, niets aan
de hand. De Koekdoos ligt op een afstandje 13 AE in
een defensieve hoek van -128 op mijn vloot [(60,44),sp40,k145]. Ik had toch nog
in de laatste impuls even moeten doordraaien, dan had ik tenminste nog een
schild kunnen opwerpen.
En uiteraard is de
slag nu aan Immelmann die rond [(57,75),sp20,k130] ongestoord op mij kan vuren.
Ik identificeer hem helaas niet door mijn hoge snelheid. Ik besluit niet te
vuren op de Koekdoos, geen onnodige actie uitlokken en bovendien vind ik de
afstand 13 AE net iets te groot voor een effectief vuur. Ook wil ik graag alle
beschikbare energie toekennen aan een kontkussentje in plaats aan de Phaserbank . Op naar de X-as voor een hopelijk veilige
toevluchtsoord.
Stardate 214.07
Ik ben wederom
verrast….alleen de Koekdoos heeft op mij gevuurd waarvan de
treffers gelukkig opgevangen zijn door het extra versterkte kontschild. Als ik
Immelmann meer persoonlijker zou kennen, had ik hem opgebeld en gevraagd of
alles wel in orde was.
Maar dankbaar voor
deze gelegenheid broed in mij een gedurfd plannetje. Ik verwacht dat Immelmann
of jacht gaat maken op mij met zijn twee klasse M Kruisers (niet waarschijnlijk
omdat ik dan in ieder geval objecten had moeten zien) of dat hij, meer
waarschijnlijker, met zijn gehavende vloot gaat dokken . Bij het laatste hoef
ik dan zeker niet bang te zijn voor Snoeshaan, die meer stardates nodig zal hebben om te kunnen
dokken. Als ik hem uit zijn hol uit wil roken, moet ik dus heel dichtbij zijn Koekdoos eindigen om hem te
identificeren zonder dat deze mij meteen op de korrel neemt. Elk voortijdig
salvo van de Koekdoos zet mij meteen op een nadelige positie. Ik wil immers al mijn
kopschilden heel houden. Vanaf [(63,4),sp40,k195] ga ik dan ook een zodanige
bocht maken dat ik buiten de scanners van de Koekdoos blijf. Hierbij laat ik wel Kickapoo
buiten de plannen en laat
deze richting de Klingonbase koersen voor meer gerichte en daardoor snellere
reparaties. En mocht Immelmann opeens opduiken, dan kan ik toch nog eenvoudig
wegglippen en iets anders bedenken.
Op het SIS is het
vrij rustig. Heeft Immelmann alle SIS-kruit
verschoten of zo? Gelukkig is er nog Megabyte, maar die blijft steeds maar
afvragen of wij wel in dezelfde sector zitten….
Stardate 214.08
Op
[(37,21),sp40,k345] zie ik geen enkel bedreigende object. Dus ik kan mijn
plannen nog steeds voortzetten. Na spelen met koerswijzigingen,
snelheidsvariaties en bijbehorende identificeeranalyses, blijkt dat ik het
beste op zo’n 1,5 AE van de Koekdoos moet eindigen, wil ik een goede kans maken op
een lock Ik geef de orders en daar gaan we dan.
Op het SIS is
Immelmann nog steeds afwezig…alle reden om hem op het SIS Zwjigelmann
te noemen! Captain Bob stelt een samenwerking voor, daar ga ik niet op in nu
mijn plannen bijzonder kansrijk zijn.
Stardate 214.09
Mijn vloot
[(63,56),sp44,k57] is op (afgerond) 1 AE van de Koekdoos geëindigd, perfect!
Ik identificeer inderdaad de dokkende schepen Snuiter en Basserool.
Verrassend genoeg laat de eveneens dokkende Kwibus zich niet zien? Snoeshaan wordt ook geïdentificeerd op
[(55,76),sp1,k157] in haar uitzichtloze slakkegangetje
om de Koekdoos te bereiken. Ik mag ervan uit gaan dat Immelmann
gaat vuren, omdat ik anders zijn “sector” vanwege mijn hoge snelheid weer
uitracet. Dit wordt ook ingegeven door de koers van de dokkende M Kruisers.
Deze is namelijk 220, met andere woorden: ze kunnen ook vuren vanuit hun
kopschild! Dat is wel balen! Daar had ik achteraf gezien proberen meer rekening
mee te moeten houden. Ik wist immers de omloopsnelheid van de Koekdoos.
En ik had de eindkoers bij
het dokken enigszins kunnen inschatten. Maar goed, dat is iets voor een
volgende keer. Kwibus was zwaarbeschadigd in het eerste
treffen, dus in hoeverre is deze opgelapt.
Dan komt altijd
voor mij het moeilijkste gedeelte: Wat gaat mijn tegenstander doen?
Mijn rekensheet
berekent dat één D7 op een afstand van 1 AE zo’n slordige 190 treffers (130
phaser en 60 disruptor) plaatst met schilden op en zonder schilden 285
treffers. Als Immelmann echter zijn kopschild activeert, heb ik sowieso te
maken met 40 schildpunten. Met 34 beschikbare EE’s
kan Immelmann daarvan maximaal 32 EE’s
gebruiken voor specifieke versterking (1 CS + 1 voor activeren schild; Photons is volgens het rode boekje op die afstand niet
mogelijk). Hoewel ik haast wel zeker weet dat Immelmann met schilden neer gaat
vuren, ga ik toch voorzichtigheidshalve uit van een geactiveerde kopschild. Om
dan beide M-Kruisers te vernietigen moet ik dus zo’n 2 x 172 treffers plaatsen
(100 (intern)+40 (schild) + 32 (SV)). Dus twee D7’s puur op Snuiter
en Basserool
zetten. Een Sterbasis
daarentegen incasseert zo’n 280 treffers (180 (intern)+ 100 (schild)). Hier kan
ik dus één D7 met schilden neer tegenover zetten. Dat wordt een gigantische
klapper komend stardate.
Helaas geldt dit
ook voor Immelmann. Die kan sowieso met twee onbeschadigde Klasse M kruisers 2
x 105 of 155 treffers plaatsen. Kwibus zal, naar verwachting, zeker de
helft kunnen plaatsen: 60 \ 80. Met al en al mag ik dus rekening houden met
tussen de 270 en 390 tegentreffers. Als ik mijn schilden activeer, kan ik per
D7 zo’n 45 schildpunten + 25 SV (beschikbare 33 EE’s
– (1 CS + 1 schild + 2 Warp + 4 disruptors)) inzetten =
70 schildpunten voor deze ten onder gaat als gevolg van 100% interne schade. Ik
hou bij maximale tegentreffers van de drie M Kruisers dus een licht beschadigde
D7 over.
Echter daar
bovenop komt nog de vijf zware phasers van de Koekdoos
dat goed is voor zo’n 180
treffers. Deze zal dus altijd op twee schepen vuren. Dan zou ik juist een zwaarbeschadigde D7 overhouden. Maar ik heb één voordeel:
Immelmann kan de phasers van de Koekdoos
niet beïnvloeden en die kunnen dus net zo goed gericht zijn op de schepen, waar
Immelmann ook op gaat vuren met de onbeschadigde Snuiter en Basserool. De treffers van Kwibus
zouden dan gemakkelijk
opgevangen kunnen worden.
Tot zover het
“rekenkundige” gedeelte. Eigenlijk zou ik dus zonder schilden moeten vuren. Ik
besluit toe te geven aan mijn “voorzichtige” kant en activeer de kopschilden.
Dit betekent wel dat ik de Koekdoos niet in één keer vernietig. Ik hoop de
volgende stardate dan ook buiten het vuurbereik van
de Koekdoos
te komen.
Laat de resultaten
nu maar komen. Dan zal ik wel weer zien wat ik veel beter had kunnen doen en ik
weet nu al, helaas, dat ik dat eigenlijk al wist.
Oh ja, Kickapoo zou naar de Klingonbase
gaan voor de reparaties,
maar op dat moment meldt de Klingonbase drie vijanden heeft
gesignaleerd, die dus niets anders kunnen zijn dan de Haviken van Captain Bob.
Dit wordt mede gevoed door de melding van Megabyte op het SIS te zullen komen.
Ik stuur Kickapoo dan ook weer terug het eerste kwadrant in, deze kan
zich altijd nog bezig houden met het vernietigen van snoepje Snoeshaan.
Op het SIS plaats
ik een misleidende post door te doen dat ik in een hele slechte positie terechtgekomen
ben waar ik het niet meer zie zitten. Hopelijk lokt dit een reactie uit van
Immelmann die ik voor deze ene keer Jubelmann noem.
Alleen Megabyte reageert waarin hij de bijnaam Schimmelmann
gebruikt.
Stardate 214.10
Wow, van 244
puntoortjes naar 665 puntoortjes! Dat is een mooi klapper. Wat heeft het verder
opgeleverd na het zakken van de stofwolken. Dit even in tabelvorm:
Schip |
Doel |
Verwachte treffers (stardate 214.09) |
Uiteindelijk
geplaatste treffers |
Resultaat\schade |
Chickasaw |
Snuiter |
190 puntoortjes (130 P / 60 D) |
173 puntoortjes (124 P / 49 D) |
Schild 1
doorbroken Drie generators
kapot Een accu kapot Beide disruptors defect |
Milwaukee |
Basserool |
190 puntoortjes (130 P / 60 D) |
189 puntoortjes (137 P / 52 D) |
Wrak |
Winnebago |
Koekdoos |
190 puntoortjes (130 P / 60 D) |
206 puntoortjes (142 P / 64 D) |
Wrak |
|
|
|
|
|
Snuiter |
Winnebago |
(105 /) 155 treffers |
160 treffers |
Wrak |
Basserool |
Milwaukee |
(105 /) 155 treffers |
158 treffers |
Wrak |
Kwibus |
Chickasaw |
(60 /) 80 treffers |
79 treffers |
Onbekend |
Koekdoos |
Milwaukee Winnebago |
Totaal: 180 treffers |
70 treffers 108 treffers |
Schild 3
doorbroken 90 interne
treffers Uiteindelijke schade
onbekend |
Inderdaad heeft
Immelmann gekozen voor schilden neer….had ik toch maar mijn ingeving gevolgd,
dan had ik ook de Sterbasis extra kunnen beschadigen zo niet kunnen vernietigen
met bijv. de disruptors van Chickasaw en Milwaukee. Achteraf gezien is altijd gemakkelijk praten.
Hoe nu verder? Chickasaw bevindt zich op [(82,95),sp44,k22] en Kickapoo
op [(16,63),sp34,k34]. Kickapoo
heeft nog steeds te kampen
met veel generator-schade en een snelheidsbeperking, maar is relatief goed
inzetbaar. Helaas ziet deze vooralsnog objecten. Chickasaw
is ook inzetbaar, moet
alleen uitkijken dat deze niet met haar koppiekoppie op de tegenstander
uitkomt. Wil ik deze sector nog binnenhalen, dan moet ik scoren op de
voortkabbelende Snoeshaan en de Koekdoos. Wel moet ik rekening houden met Kwibus, dat deze niet opeens in de flank van de
individuele D7’s opduikt en hard toeslaat. Het samenkomen van beide
overgebleven D7’s is dan ook zeer gewenst!
Op het SIS ben ik
voorzichtig met mijn jubelstemming, ik wil immers geen slapende Megabyte wakker
maken. Ik doe net alsof ik heel gelukkig ben dat Immelmann slechts twee D7’s
heeft kunnen neerschieten. Helaas is de reactie van Megabyte minder
geruststellend: hij wil mijn kant opkomen. Gek genoeg krijg ik op dat moment een
beeld van lachende hyena’s op mjin netvlies.
Stardate 214.11
Op Chickasaw op [(69,123),sp36,k282] werd hard gewerkt en heeft
deze weer een minimale kopschild van 13 punten. Weliswaar zijn beide disruptors nog steeds defect, maar het weer hebben van een
kopschild is zeer plezierig. Kickapoo op [(29,94),sp34,k23] spot Snoeshaan
op [(56,75),sp1,k156]. De Klingonbase
meldt een heroïsche strijd
te voeren en heeft 89 puntoortjes weten te plaatsen op de drie vijandelijke
indringers tegenover de 216 ontvangen treffers. Daarmee wordt de score met 22
puntoortjes omhooggeschroefd naar 687 puntoortjes. Op
het SIS laat Captain Bob blijken zeer content te zijn met zijn aanval op de
Klingonbase. Kwibus wordt nergens gesignaleerd.
Het is duidelijk
voor mij. Snoeshaan moet een genadeschot krijgen en
wordt vastgehouden aan het samenkomen, wel zodanig dat de sterkere, maar snelheidsbeperkend Kickapoo
de aandacht gaat krijgen
van de Koekdoos.
Stardate 214.12
En de melding komt
van het Hoofdkwartier dat deze sector is beëindigd ten gunste van mij! Ik schal
dan ook mijn overwinningskreet uit op het SIS: Ná túro nín!
Als ik de resultaten bekijk, blijkt mijn wrakgeschoten
Klingonbase behoorlijk
heeft kunnen uitdelen. Met 114 puntoortjes ging zij ten onder door grof
Romulaans geweld. Gecombineerd met de genadeschot op Snoeshaan
door Kickapoo
(55 puntoortjes) heeft dit
geleid tot het overschrijden van de gelukkig lage doelscore van slechts 782
punten. Gelukkig maar, want de Koekdoos werd slechts door Kickapoo gespot. Zo had Kwibus
zich weer lafjes gedokt en werden vier aanstormende objecten onder
leiding van Megabyte en Skywise waargenomen.
Helaas werd door het afschieten van mijn commandoschip de Platina Komeet
door mijn neus geboord, maar met een overwinning, een Irridum
Nebula en een Zilveren Maan mag ik best tevreden
zijn, zeker met de gedachte dat de Kzinti’s van Megabyte voor het eerst op een
onbeduidende 4e plaats zijn geëindigd.
Lord of Elvesham