SECTOR 214

 

 

Stardate 214.00

 

Lord Of Elvesham,

U bent opgeroepen tot de algemene mobilisatie ter verdediging van de Klingon sector 214. Uw bevelen luiden als volgt:

Zoek en vernietig alle niet-Klingon schepen. Voor het Rijk! voor de Keizer!
Qapla!

 

 

Zo’n oproep kan ik niet naast mij neerleggen. Ik monster mij aan op de fonkelnieuwe D7 Slagkruiser Milwaukee [(-44,42),sp10,k135] en regel een ontmoetingspunt op (-32,41) met de zusterschepen Chickasaw, Kickapoo en Winnebago om alvast kwadrant 1 te gaan vrijwaren van niet-Klingon schepen. Uiteraard moeten alle schepen zich gevechtsgereed maken. De schepen zijn vernoemd naar de schepen die tot de Milwaukee-class monitors behoorden.

 

Intussen meldt angstgegner Immelmann zich als eerste op het SIS dat de medaille alvast klaargelegd moet worden. Wel bevindt Immelmann zich nog in een ontkenningsfase door Megabyte met Galactisch Admiraal aan te spreken, terwijl ik dat al sinds sector 209 ben. Overigens doe ik in deze sector niet met deze titel mee, daar deze al in sector 213 van toepassing is.

Megabyte moet eerst nog zijn bakken in zijn achtertuin zoeken en vullen met kattengrit. Verder meldt als laatste (but not least) Captain Bob die zich als een klein stealth-visje voelt in deze grote vijver. Dit houdt dus in dat Immelmann de Federatie aanvoert.

 

Altijd fijn als alle spelers in een sector bekend zijn!

 

 

 

 

Stardate 214.01

Samengekomen op ontmoetingspunt (-32,41) zie ik al vier potentiële slachtoffers in het eerste kwadrant [(25,36),sp20,k245] opdoemen. Met een afstandje van 55 AE zijn ze uiteraard niet gelockt, maar ik kan nog alle kanten op met mijn D7’s Zelf wil ik nog even de kat uit de boom kijken, voor je het weet heb je zo last van verschrikkelijke hoofdpijn als gevolg van een photon barrage. Dus even iets versnellend bovenlangs richting (-18,60) dan kan ik daarna nog in duikvlucht naar beneden gaan.

 

Op het SIS worstel ik met een filosofische vraag rondom het spreekwoord “Een ezel stoot zich niet aan dezelfde steen”.

 

 

 

 

Stardate 214.02

Dat was dus niet verkeerd, de objecten [(14,33),sp12,k345] hebben vertraagd om mij op te vangen. Dan weet ik in ieder geval zeker dat het niet Captain Bob is met zijn Haviken. Ook Megabyte zou met zijn Defenders eerder versneld hebben dan vertraagd. Een typische Federatie-techniek dus, en daarmee zal ik Immelmann treffen..

 

Maximaal versnellend neem ik een duikvlucht richting de objecten. Hopelijk levert het wat op.

 

 

 

 

Stardate 214.03

En het levert wat op, niet geheel zoals ik verwacht had. Door mijn hoge snelheid van 42 AE/beurt identificeer ik slechts met Milwaukee en Winnebago  op (8, 33) de koekblikken Snoeshaan, Snuiter, Kwibus en Basserool rond [(12,48),sp12,k315].  Ik ben iets te scherp gedoken.  Maar één ding heeft het wel opgeleverd, ik zit niet direct in hun kopschild, dus een photon-barrage is even niet aan de orde. Dat kan een voordeel zijn in de komende strijd. Ik ga ervan uit dat Immelmann minstens deze snelheid aanhoudt of overstapt op de ion-motoren om zo flink bij te draaien. Daarom ga ik maximaal vertragen naar 26 AE/beurt, zodat ik op tijd 5 kan gaan vuren. En overtuigd van mijn gelijk kies ik twee slachtoffers uit: Kwibus en Basserool.

 

Dan zien we daarna wel weer verder.

Via het SIS blijkt dat ook de Rommies en de Kzinti’s elkaar hebben getroffen.

 

 

 

 

Stardate 214.04

De verwachte knaller blijft uit. Aangekomen op [(7,56),sp26,k345] blijkt dat het slechts bij schildschampen is gebleven, ook vanuit de Federale hoek. Met 2 x 15 punten heb ik de tweede zijschild van Kwibus en Basserool opgeblazen. Immelmann is, tegen de verwachting in, de andere kant opgedraaid. Blijkbaar had hij verwacht dat ik zijn vloot zou negeren en is zelf versnellend richting zijn Koekdoos zou gaan. Dat blijkt ook uit zijn ligging op [(32,58),sp26,k81]. Zoekt hij nu al de bescherming van de Koekdoos op? Er volgt dan ook enig geharrewar op het SIS tussen Immelmann en mij met 2 meter-vergelijkingen.

 

Zelf vind ik de ligging van Immelmann voordelig, maar het kan nog verkeren. Ik ga bijdraaien en neem nu, ervan uitgaande dat ik nu een schip kwijt ga raken na een photon-barrage, als doelwit Snoeshaan met tijdsorder 7 op de korrel met alles wat ik heb. Dan kan ik mij nu ook beter gaan richten op één schip. Oog om oog, schip om schip.

 

 

 

 

Stardate 214.05

Ik blijf verrast door het gedrag van Immelmann. Nu bevindt hij zich met zijn vloot op [(48,60),sp22,k351], waarmee hij nog dichter onder de ruif van de Koekdoos komt. Waar wij beiden in gebreke blijven in het elkaar stevig beschieten, maken wij op het SIS meer dan goed. Maar dat neemt nog niet weg waarom Immelmann verwacht had dat ik bovenlangs zou gaan, dacht hij dat ik de confrontatie niet aan durfde? Zelf lig ik daardoor vanaf [(29,60),sp26,k105] op een perfecte ramkoers richting zijn koekblikkenvloot met een defensieve hoek van pakweg -14. Het enige ongelukkige is dat de Koekdoos op (64,56) een beetje in de weg zit. Toch ga ik de nabijheid van de Koekdoos opzoeken voor een meer acceptabele en relatieve beschutting na deze stardate.

 

Dus versnellen naar 40 AE/beurt en met vuurorders (afstand 6\tijd 4) op Snoeshaan en Kwibus.

Oh ja, door de ietwat vreemde tegenmanoeuvre van Immelmann heb ik deze stardate slechts 26 puntoortjes op het kontschild van Snoeshaan weten te plaatsen tegenover 6 treffers op Kickapoo van slechts 2 federale schepen?? Komend stardate komt ongetwijfeld meer vuurwerk

 

Op het SIS meldt Megabyte een dikke klapper op Captain Bob te hebben uitgedeeld, waardoor deze blijkbaar een meer tactische terugtrekking heeft uitgevoerd onder motto: “I’ll be back”.

 

 

 

 

Stardate 214.06

Helaas geen wrakken, maar wel flinke uithalen! Snoeshaan krijgt  141 treffers te verwerken en Kwibus 114. Daardoor stijgt mijn score naar 244 puntoortjes. Dat is niet verkeerd. Zelf wordt Kickapoo door de Federatievloot onderhanden genomen en scoort deze 46 treffers via schild 4 die daarmee doorboord wordt. Wat opvalt is dat de getroffen Kwibus en Snoeshaan slechts 5 en 1 treffers doen, terwijl Snuiter en Basserool elk 20 treffers plaatsen. Kwibus en Snoeshaan hebben dus na mij gevuurd. Goed uitgekiend dus. Minder leuk is dat de Koekdoos nog een schepje bovenop deed door “eventjes” 26 treffers te plaatsen via schild 4. Daardoor kent Kickapoo een snelheidsbeperking van 34 AE/beurt, 42% interne schade en zijn er 12 generators overgebleven. Gek genoeg is slechts één disruptor defekt geraakt.

Ook heeft de Koekdoos daarnaast gewaagd om te gaan vuren op Winnebago en plaatst deze 40 treffers, waarmee mijn schild 4 opgeblazen wordt en 11% interne schade veroorzaakt. Op 6 kapotte generators na is er niets aan de hand.

Nou ja, niets aan de hand. De Koekdoos ligt op een afstandje 13 AE in een defensieve hoek van -128 op mijn vloot [(60,44),sp40,k145]. Ik had toch nog in de laatste impuls even moeten doordraaien, dan had ik tenminste nog een schild kunnen opwerpen.

 

En uiteraard is de slag nu aan Immelmann die rond [(57,75),sp20,k130] ongestoord op mij kan vuren. Ik identificeer hem helaas niet door mijn hoge snelheid. Ik besluit niet te vuren op de Koekdoos, geen onnodige actie uitlokken en bovendien vind ik de afstand 13 AE net iets te groot voor een effectief vuur. Ook wil ik graag alle beschikbare energie toekennen aan een kontkussentje in plaats aan de Phaserbank . Op naar de X-as voor een hopelijk veilige toevluchtsoord.

 

 

 

 

Stardate 214.07

Ik ben wederom verrast….alleen de Koekdoos heeft op mij gevuurd waarvan de treffers gelukkig opgevangen zijn door het extra versterkte kontschild. Als ik Immelmann meer persoonlijker zou kennen, had ik hem opgebeld en gevraagd of alles wel in orde was.

 

Maar dankbaar voor deze gelegenheid broed in mij een gedurfd plannetje. Ik verwacht dat Immelmann of jacht gaat maken op mij met zijn twee klasse M Kruisers (niet waarschijnlijk omdat ik dan in ieder geval objecten had moeten zien) of dat hij, meer waarschijnlijker, met zijn gehavende vloot gaat dokken . Bij het laatste hoef ik dan zeker niet bang te zijn voor Snoeshaan, die meer stardates nodig zal hebben om te kunnen dokken. Als ik hem uit zijn hol uit wil roken, moet ik dus heel dichtbij zijn Koekdoos eindigen om hem te identificeren zonder dat deze mij meteen op de korrel neemt. Elk voortijdig salvo van de Koekdoos zet mij meteen op een nadelige positie. Ik wil immers al mijn kopschilden heel houden. Vanaf [(63,4),sp40,k195] ga ik dan ook een zodanige bocht maken dat ik buiten de scanners van de Koekdoos blijf. Hierbij laat ik wel Kickapoo buiten de plannen en laat deze richting de Klingonbase koersen voor meer gerichte en daardoor snellere reparaties. En mocht Immelmann opeens opduiken, dan kan ik toch nog eenvoudig wegglippen en iets anders bedenken.

 

Op het SIS is het vrij rustig. Heeft Immelmann alle SIS-kruit verschoten of zo? Gelukkig is er nog Megabyte, maar die blijft steeds maar afvragen of wij wel in dezelfde sector zitten….

 

 

 

 

Stardate 214.08

Op [(37,21),sp40,k345] zie ik geen enkel bedreigende object. Dus ik kan mijn plannen nog steeds voortzetten. Na spelen met koerswijzigingen, snelheidsvariaties en bijbehorende identificeeranalyses, blijkt dat ik het beste op zo’n 1,5 AE van de Koekdoos moet eindigen, wil ik een goede kans maken op een lock Ik geef de orders en daar gaan we dan.

 

Op het SIS is Immelmann nog steeds afwezig…alle reden om hem op het SIS Zwjigelmann te noemen! Captain Bob stelt een samenwerking voor, daar ga ik niet op in nu mijn plannen bijzonder kansrijk zijn.

 

 

 

 

Stardate 214.09

Mijn vloot [(63,56),sp44,k57] is op (afgerond) 1 AE van de Koekdoos geëindigd, perfect! Ik identificeer inderdaad de dokkende schepen Snuiter en Basserool. Verrassend genoeg laat de eveneens dokkende Kwibus zich niet zien? Snoeshaan wordt ook geïdentificeerd op [(55,76),sp1,k157] in haar uitzichtloze slakkegangetje om de Koekdoos te bereiken. Ik mag ervan uit gaan dat Immelmann gaat vuren, omdat ik anders zijn “sector” vanwege mijn hoge snelheid weer uitracet. Dit wordt ook ingegeven door de koers van de dokkende M Kruisers. Deze is namelijk 220, met andere woorden: ze kunnen ook vuren vanuit hun kopschild! Dat is wel balen! Daar had ik achteraf gezien proberen meer rekening mee te moeten houden. Ik wist immers de omloopsnelheid van de Koekdoos. En ik had de eindkoers bij het dokken enigszins kunnen inschatten. Maar goed, dat is iets voor een volgende keer. Kwibus was zwaarbeschadigd in het eerste treffen, dus in hoeverre is deze opgelapt.

 

Dan komt altijd voor mij het moeilijkste gedeelte: Wat gaat mijn tegenstander doen?

 

Mijn rekensheet berekent dat één D7 op een afstand van 1 AE zo’n slordige 190 treffers (130 phaser en 60 disruptor) plaatst met schilden op en zonder schilden 285 treffers. Als Immelmann echter zijn kopschild activeert, heb ik sowieso te maken met 40 schildpunten. Met 34 beschikbare EE’s kan Immelmann daarvan maximaal 32 EE’s gebruiken voor specifieke versterking (1 CS + 1 voor activeren schild; Photons is volgens het rode boekje op die afstand niet mogelijk). Hoewel ik haast wel zeker weet dat Immelmann met schilden neer gaat vuren, ga ik toch voorzichtigheidshalve uit van een geactiveerde kopschild. Om dan beide M-Kruisers te vernietigen moet ik dus zo’n 2 x 172 treffers plaatsen (100 (intern)+40 (schild) + 32 (SV)). Dus twee D7’s puur op Snuiter en Basserool zetten. Een Sterbasis daarentegen incasseert zo’n 280 treffers (180 (intern)+ 100 (schild)). Hier kan ik dus één D7 met schilden neer tegenover zetten. Dat wordt een gigantische klapper komend stardate.

 

Helaas geldt dit ook voor Immelmann. Die kan sowieso met twee onbeschadigde Klasse M kruisers 2 x 105 of 155 treffers plaatsen. Kwibus zal, naar verwachting, zeker de helft kunnen plaatsen: 60 \ 80. Met al en al mag ik dus rekening houden met tussen de 270 en 390 tegentreffers. Als ik mijn schilden activeer, kan ik per D7 zo’n 45 schildpunten + 25 SV (beschikbare 33 EE’s – (1 CS + 1 schild + 2  Warp + 4 disruptors)) inzetten = 70 schildpunten voor deze ten onder gaat als gevolg van 100% interne schade. Ik hou bij maximale tegentreffers van de drie M Kruisers dus een licht beschadigde D7 over.

Echter daar bovenop komt nog de vijf zware phasers van de Koekdoos dat goed is voor zo’n 180 treffers. Deze zal dus altijd op twee schepen vuren. Dan zou ik juist een zwaarbeschadigde D7 overhouden. Maar ik heb één voordeel: Immelmann kan de phasers van de Koekdoos niet beïnvloeden en die kunnen dus net zo goed gericht zijn op de schepen, waar Immelmann ook op gaat vuren met de onbeschadigde Snuiter en Basserool.  De treffers van Kwibus zouden dan gemakkelijk opgevangen kunnen worden.

 

Tot zover het “rekenkundige” gedeelte. Eigenlijk zou ik dus zonder schilden moeten vuren. Ik besluit toe te geven aan mijn “voorzichtige” kant en activeer de kopschilden. Dit betekent wel dat ik de Koekdoos niet in één keer vernietig. Ik hoop de volgende stardate dan ook buiten het vuurbereik van de Koekdoos te komen.

 

Laat de resultaten nu maar komen. Dan zal ik wel weer zien wat ik veel beter had kunnen doen en ik weet nu al, helaas, dat ik dat eigenlijk al wist.

 

Oh ja, Kickapoo zou naar de Klingonbase gaan voor de reparaties, maar op dat moment meldt de Klingonbase drie vijanden heeft gesignaleerd, die dus niets anders kunnen zijn dan de Haviken van Captain Bob. Dit wordt mede gevoed door de melding van Megabyte op het SIS te zullen komen. Ik stuur Kickapoo dan ook weer terug het eerste kwadrant in, deze kan zich altijd nog bezig houden met het vernietigen van snoepje Snoeshaan.

 

Op het SIS plaats ik een misleidende post door te doen dat ik in een hele slechte positie terechtgekomen ben waar ik het niet meer zie zitten. Hopelijk lokt dit een reactie uit van Immelmann die ik voor deze ene keer Jubelmann noem. Alleen Megabyte reageert waarin hij de bijnaam Schimmelmann gebruikt.

 

 

 

 

Stardate 214.10

Wow, van 244 puntoortjes naar 665 puntoortjes! Dat is een mooi klapper. Wat heeft het verder opgeleverd na het zakken van de stofwolken. Dit even in tabelvorm:

Schip

Doel

Verwachte treffers

(stardate 214.09)

Uiteindelijk geplaatste treffers

Resultaat\schade

Chickasaw

Snuiter

190 puntoortjes

(130 P / 60 D)

173 puntoortjes

(124 P / 49 D)

Schild 1 doorbroken

Drie generators kapot

Een accu kapot

Beide disruptors defect

 

Milwaukee

Basserool

190 puntoortjes

(130 P / 60 D)

 

189 puntoortjes

(137 P / 52 D)

Wrak

Winnebago

Koekdoos

190 puntoortjes

(130 P / 60 D)

206 puntoortjes

(142 P / 64 D)

 

Wrak

 

 

 

 

 

Snuiter

Winnebago

(105 /) 155 treffers

160 treffers

 

Wrak

Basserool

Milwaukee

(105 /) 155 treffers

158 treffers

 

Wrak

Kwibus

Chickasaw

(60 /) 80 treffers

79 treffers

 

Onbekend

Koekdoos

Milwaukee

Winnebago

Totaal: 180 treffers

 

70 treffers

108 treffers

Schild 3 doorbroken

90 interne treffers

Uiteindelijke schade onbekend

 

 

 

Inderdaad heeft Immelmann gekozen voor schilden neer….had ik toch maar mijn ingeving gevolgd, dan had ik ook de Sterbasis extra kunnen beschadigen zo niet kunnen vernietigen met bijv. de disruptors van Chickasaw en Milwaukee. Achteraf gezien is altijd gemakkelijk praten.

 

Hoe nu verder? Chickasaw bevindt zich op [(82,95),sp44,k22] en Kickapoo op [(16,63),sp34,k34]. Kickapoo heeft nog steeds te kampen met veel generator-schade en een snelheidsbeperking, maar is relatief goed inzetbaar. Helaas ziet deze vooralsnog objecten. Chickasaw is ook inzetbaar, moet alleen uitkijken dat deze niet met haar koppiekoppie op de tegenstander uitkomt. Wil ik deze sector nog binnenhalen, dan moet ik scoren op de voortkabbelende Snoeshaan en de Koekdoos. Wel moet ik rekening houden met Kwibus, dat deze niet opeens in de flank van de individuele D7’s opduikt en hard toeslaat. Het samenkomen van beide overgebleven D7’s is dan ook zeer gewenst!

 

Op het SIS ben ik voorzichtig met mijn jubelstemming, ik wil immers geen slapende Megabyte wakker maken. Ik doe net alsof ik heel gelukkig ben dat Immelmann slechts twee D7’s heeft kunnen neerschieten. Helaas is de reactie van Megabyte minder geruststellend: hij wil mijn kant opkomen. Gek genoeg krijg ik op dat moment een beeld van lachende hyena’s op mjin netvlies.

 

 

 

 

Stardate 214.11

Op Chickasaw op [(69,123),sp36,k282] werd hard gewerkt en heeft deze weer een minimale kopschild van 13 punten. Weliswaar zijn beide disruptors nog steeds defect, maar het weer hebben van een kopschild is zeer plezierig. Kickapoo op [(29,94),sp34,k23] spot Snoeshaan op [(56,75),sp1,k156]. De Klingonbase meldt een heroïsche strijd te voeren en heeft 89 puntoortjes weten te plaatsen op de drie vijandelijke indringers tegenover de 216 ontvangen treffers. Daarmee wordt de score met 22 puntoortjes omhooggeschroefd naar 687 puntoortjes. Op het SIS laat Captain Bob blijken zeer content te zijn met zijn aanval op de Klingonbase. Kwibus wordt nergens gesignaleerd.

 

Het is duidelijk voor mij. Snoeshaan moet een genadeschot krijgen en wordt vastgehouden aan het samenkomen, wel zodanig dat de sterkere, maar snelheidsbeperkend Kickapoo de aandacht gaat krijgen van de Koekdoos.

 

 

 

 

Stardate 214.12

En de melding komt van het Hoofdkwartier dat deze sector is beëindigd ten gunste van mij! Ik schal dan ook mijn overwinningskreet uit op het SIS: túro nín!

 

Als ik de resultaten bekijk, blijkt mijn wrakgeschoten Klingonbase behoorlijk heeft kunnen uitdelen. Met 114 puntoortjes ging zij ten onder door grof Romulaans geweld. Gecombineerd met de genadeschot op Snoeshaan door Kickapoo (55 puntoortjes) heeft dit geleid tot het overschrijden van de gelukkig lage doelscore van slechts 782 punten. Gelukkig maar, want de Koekdoos werd slechts door Kickapoo gespot. Zo had Kwibus zich weer lafjes gedokt en werden vier aanstormende objecten onder leiding van Megabyte en Skywise waargenomen.

 

Helaas werd door het afschieten van mijn commandoschip de Platina Komeet door mijn neus geboord, maar met een overwinning, een Irridum Nebula en een Zilveren Maan mag ik best tevreden zijn, zeker met de gedachte dat de Kzinti’s van Megabyte voor het eerst op een onbeduidende 4e plaats zijn geëindigd.

 

 

 

Lord of Elvesham