Sector 205

LUCKY PANTY?!

Hoe komen ze erop?

 

 

Voorwoord

Hmpf… Ik kan in deze voorwoord wel verklappen dat ik deze sector niet heb gewonnen. Heb ik dan zo slecht gespeeld?!

·          Nee!

Ik heb een mooie “tweede” teamscore weten te halen, ook al heb ik het niet overleefd.

·          Nee!

Ik heb een mooie Supernova weten te halen omdat ik met Vestri 471 puntoortjes heb gescoord.

·          Nee!

Met een teamscore van 1025 puntoortjes heb ik mooi de tweede plaats weten te bereiken in de Top 5 Teamscore van de Klingons.

·          Nee!

Tot slot heb ik met die 471 puntoortjes van de Vestri mijn Hoogste Individuele Score weten aan te scherpen en beman ik momenteel de vierde plaats in de HIS-lijst (en de tweede in de inviduele Klingon-lijst).

 

Waarom dan toch een onbevredigend gevoel en een ietwat wellicht bozig overkomend begin. Daarom dit verslag, naast mijn gebruikelijke redenen om voor elke sector een verslag te schrijven, omdat iemand het toch moet doen. Wel heeft het een hele lange tijd geduurd voor ik mijzelf eindelijk toe kon zetten om dit verslag te schrijven.

 

Deze sector heeft 26 beurten geduurd. Daarom zal ik nietszeggende of minder schokkende stardates samenvatten, waardoor ik enkele relevante stardates meer kan toelichten.

 

 

 

Stardate 205.00 – Stardate 205.07 Federale Treffen

Startend in 1e kwadrant met de schepen Norori, Suori, Austri en Vestri en via (17,39) en uiteindelijk op [(5,52),sp21,k270] maak ik contact met de politieke Federatievloot Di Rupo, De Wever, Milquet en Reynders rond [(-16, 33),sp19,k65] onder leiding van, hoe kan het anders, Marty Kruge. Een afstandje van rond 28 AE en op één schip op mijn kopschild. Op stardate 205.03 vuren we dan ook volop op elkaar.  De Wever is voor drie schepen het primair doel, maar dat pakt niet goed uit vanwege verkeerde hoek. De salvo van Vestri op second-aim Reynders pakt wel verrassend uit met 133 treffers. Zelf wordt Norori te grazen genomen met een photon-torpedo. Omdat ik vaak schild 2 en 4 met elkaar verwissel, krijgen Vestri en Suori alle phaservuur (resp 46 en 25 treffers) intern. Na deze salvo eindigt Marty op afstandje 12 achter mij. Ondanks het wegvliegen van de zwaarbeschadigde Norori maakt Marty het af in stardate 205.04. Mijn vermetele “Crazy Ivan”-manoeuvre (voor zover dat kan met D7’s) heeft geleid dat ik nu achter de Fedvloot eindig op 25AE. Reynders-FE is op afstandje 7AE geëindigd. Met 4 defekte phasers kan dit beestje mij niets doen. Een mooi karweitje voor de met-energietekort-kampende-Vestri (11 generatoren). Op dit moment heeft Marty een voorsprong op mij: 216 tegenover mijn 176 puntoortjes.

Het is alleen jammer dat de Kzinti in mijn flank zijn komen opdagen vanuit de derde kwadrant. Ze zitten op 28AE. Dat beperkt mijn manoeuvres behoorlijk. Aan eind van stardate 205.05 is De Wever wrak geschoten, maar heeft Reynders de treffers van de Vestri opgevangen met zijn schild, waardoor deze voortsukkelt richting zijn koekdoos. Na deze federale debacle dok ik op stardate 205.06 op mijn Klingonbase.  Suori echter is net buiten de 5AE-grens geëindigd en dus net niet gedokt wordt! Daarom maak ik maar een doorstart, tenslotte kan ik voor de Suori ook gebruik maken van interne reparatiesystemen. Austri en Vestri worden wel keurig opgelapt in de ruimtedokken! Daarmee is deze eerste fase van deze sector ten einde gekomen.

 

 

 

Stardate 205.08 – Stardate 205.13  Vruchteloos Wachten Bij De Vuurknop

Suori en Austri gaan alvast op verkenningstocht richting 2e Kwadrant, maar de SB rapporteert 3 inkomende objecten op zeven uur. Weliswaar op grote afstand (ca. 50 AE), maar hun koers is voor mij veelzeggend. Daarom draai ik bij richting de Klingonbase zodat ik enkele stardates erna samen met de dokkende Vestri kan optrekken tegen deze oprukkende objecten. Helaas voor mij wordt op stardate 205.10 niets meer gesignaleerd. Op stardate 205.12 is de vloot weer samengetrokken rond [(16,47),sp31,k265]. Suori kampt weliswaar nog met lichte schade, maar kent het geen enkele belemmeringen voor operationeel inzetbaarheid. Ook op stardate 205.13 blijft mijn vinger nutteloos rusten op de vuurknop. Ik wil actie! NU!

 

 

 

Stardate 205.14 – Stardate 205.17  Veel Actie en  Weinig Wol

En hoewel er nog steeds geen actie voor mij inzit, zie ik vanaf [(-13,-7),sp31,k200] volop actie met drie doelzoekende plasma’s en twee groepen met elk drie objecten in het derde kwadrant. De Rommie-objecten koersen naar beneden en de Kzinti-objecten (moet haast wel, want zo vlot kan Marty niet hersteld zijn en zich daar al begeven hebben). Via een kleine kromme manoeuvre, eindigend op [(8,-27),sp31,k125] wordt dat vermoeden bevestigd als naast die plasma’s ook drie raketten worden gespot, maar nog steeds zie ik 2 groepen objecten. Het schiet niet op zo. Maar ik ga voor de actie en koers richting [(-12,-39),sp31,k275] alwaar ik de Kzinti-vloot van Quasimodo rond [(4,-29),k135] te zien krijg. Dankzij zijn typische naamgebruik is hij snel te herkennen. Esmeralda heeft blijkbaar te kampen met een snelheidsbeperking daar deze 3 AE/beurt minder vliegt dan haar zusterschepen die 27 AE/beurt hebben. Helaas is daardoor de defensieve hoek rond 140 ongunstig! Ik ben de poesjes voorbij gevlogen zonder erg in te hebben en de Haviken hebben zich juist omgedraaid en koersen recht naar boven. Gelukkig dat er nog een flinke afstand van zo’n 38 AE tussen ons zit. Ik schakel over op de ion-motoren en ga draaien. Hopelijk besluit Quasimodo overmoedig tot een draai en met een beetje geluk verschalk ik hem op korte afstand. Daarna zie ik wel hoe het met de Haviken zit. Helaas blijkt op stardate 205.17 dat die gok niet gelukt is. Hoewel ik wel vuur, levert mij dat met drie D7’s maar 16 treffers op! Het tegenvuur komt enigszins harder aan en weet Quasimodo zelf 36 treffers (9 phaser- en 27 rakettreffers) te plaatsen! Wat wel goed uitpakte is mijn vermoeden dat Esmeralda zodanig beschadigd was dat deze niet mee zou doen. Deze is dan ook rechtdoor gevlogen. De Romulanen hebben blijkbaar gekozen voor een rondje en blijven buiten het strijdperk. Op [(-12,-38),sp1,k115] heb ik daardoor een iets betere uitgangsituatie gekregen op de twee Defenders [(-2,-29),sp28,k125]. Niet optimaal, maar het is een begin. Ik vermoed dat de strijdlustige Quasimodo het gevecht gaat opzoeken. Dus licht bijdraaien, maximaal versnellen en geef zowel een tijd 8- als een afstandorder 8AE op. En anders ga ik jacht op Esmeralda maken!

 

 

 

Stardate 205.18 – Stardate 205.19 Kzinti-Downtime!

En vanuit [(-2,-26),sp17,k20] mag ik tevreden concluderen dat het goed uitgepakt heeft. Frollo is wrak geschoten met 163 treffers en Quasimodo [(-24,-41),sp28,k255]  is flink aangepakt met 93 treffers. Het aantal puntoortjes stijgt daardoor van 292 naar 504!! Zelf is Suori weer de gebeten hond. Het krijgt maar liefst 68 treffers via de verzwakte kopschild te verwerken, resulterend in 44% interne schade, 2 defecte phasers en 1 defecte disruptor. Het mooiste is dat Frollo zelf niet geschoten heeft, dus ik heb het net eerder kunnen vuren dan Frollo. Uiteraard heb ik bewust de op mij gelanceerde raketten op de koop toe genomen.

Het meest verrassende is dat Quasimodo Esmeralda heeft laten omdraaien. Zij is op [(-4,-23),sp24,k208] geëindigd, op 4/5 AE van de D7’s! Het vervelendste is dat Suori nog maar beschikt over 23% sensors. Dus hoewel Esmeralda in een ideale defensieve hoek bevindt van -42 t.o.v. Suori kan Suori komend stardate niet veel uithalen. Ten opzichte van de onbeschadigde Austri en Vestri bevindt Esmeralda zich in schild 4! Verder zijn de Rommie’s nergens te bekennen!

Suori kan ik afschrijven. Het is niet meer dan logisch dat deze op zijn donder gaat krijgen van Esmeralda. En ook al zal Esmeralda vuren op Austri of Vestri, dan kunnen deze het wel hebben. Dus alle D7’s gaan met schilden neer vuren. Wel probeer ik het percentage sensors van Suori op te krikken. Austri en Vestri daarentegen gaan versnellen en zoeken de (relatieve?) rust op in het tweede kwadrant om daar een verdere strategie te bepalen.

Met 226 treffers verlaat Esmeralda op stardate 205.19 in ruimtegruis deze sector. Suori [(4,-12),sp8,k20] overleeft verbazingwekkend nog eens 57 interne treffers, maar met twee overgebleven generators is deze toch wel echt boekhoudkundig afgeschreven! De bemanningsleden op Austri en Vestri op [(24,-33),sp30,k120] houden alvast een afscheidsfeestje voor hun makkers en wensen hun een goede reis richting Sto'Vo'Kor toe. (Quasimodo geeft Suori op stardate 205.20 dan ook  de genadeklap)

 

 

 

Stardate 205.20 – Stardate 205.23 AAAAAAAAAAAAAARRRRRGGGGGGGGGHHHHHHHHHH!

Omdat ik in eerdere stardates een stilstaand object in het derde kwadrant heb mogen spotten, neem ik, gezien mijn mooie 624 puntoortjes, het besluit de SB aldaar te grazen te nemen. Dus via [(5,-71),sp46,k220] en [(-40,-70),sp46,k285] gaan Austri en Vestri richting de SB, om op stardate 205.22  vanaf [(-68,-81),sp36,k285] de Rommiebase [(-62,-61),k92] te identificeren. De Rommiebase deelt al de eerste klappen uit, die keurig opgevangen worden op schild 2. De naderende overwinning op mijn netvlies geef ik de orders om de Rommiebase te verpulveren met een typische Klingonese hamerslag. Op stardate 205.23 blijkt echter dat mijn D7’s rechtdoor hebben gevlogen [(-103,-72),sp36,k285]. Ik bekijk mijn orderformulier nog eens en constateer dat dit inderdaad zou moeten kloppen voor mijn tweede schip, omdat ik hier de koerswijzigingen vergeten ben in te vullen, maar voor mijn eerste schip begrijp ik er niets van, daar alles schijnbaar correct ingevuld is.

Ik neem contact op met GM Hasenfratz en leg hem mijn probleem voor. GM Hasenfratz zegt dat de scheepsnamen niet goed zijn ingevuld. De eerste orderset waren gevuld onder de scheepsnaam Suori en de tweede onder de naam Vestri. En hoe duidelijk mijn bedoelingen ook geweest mogen zijn, als GM heeft Hasenfratz ook te maken met de ethische kant van SO. De orders mogen geen enkele “twijfel” geven en dat is de verantwoordelijkheid van de speler. Als GM heeft hij de scheepsnamen dan ook terecht niet gecorrigeerd in mijn voordeel. Ik geef GM Hasenfratz alle gelijk van de ruimte en scheld ik mezelf gigantisch verrot!

Op de vraag hoe het komt dat de scheepsnamen verkeerd ingevuld waren, hier de verklaring: Normaal kopieer ik altijd de voorgaande orderformulier en pas ik deze aan. In dit geval bleek orderformulier S205B22_KL minder geschikt te zijn vanwege gebruik van Writer van Open Office. De oorspronkelijke invoervelden worden dan op een of andere manier verminkt. Dus pakte ik een oudere orderformulier en daar kwam dus nog de namen van de schepen Suori, Vestri en Austri in voor. Ik vulde in zonder te letten op de scheepsnamen. Dit is dus echt het geval van Eigen Schuld, Dikke Bult. Het kost me minstens twee beurten om weer bij de Rommiebase te komen en moet eerlijk toegeven dat ik toen begon af te vragen of dat mij niet de overwinning ging kosten!

 

 

 

Stardate 205.24 Krap, Maar Kien Uitgedokterd Aanvalsplan

Op stardate 205.24 heb ik vanaf [(-86,-59),sp36,k100] de Rommiebase weer in zicht. Maar doemen ook drie objecten aan de horizon rond [(-46,-60),sp27,k260]. Dit zijn de Rommies van Captain Bob, dat kan haast niet anders. Ook krijg ik een melding van mijn Klingonbase dat één vijand (Quasimodo?) wordt gesignaleerd. Even vraag ik me af wat het handigst is: recht op de Rommiebase afstormen of vlakbij de Rommiebase eindigen? Ik heb op dat moment 624 puntoortjes. Het wegvagen van een sterbasis in één beurt levert zo’n 230 punten op (180 intern + 50 schild). En als deze sector een hoge doelscore kent, dan zou het net niet voldoende zijn. Daarom besluit ik om vlakbij de Rommiebase te eindigen (ca. 2 AE) en met een afstandsorder om te vuren in de laatste impuls. Ik plaats bij de Vestri iets steilere koerswijzigingen om er voor te zorgen dat deze als “laatste” gaat vuren om zo meer interne treffers te kunnen plaatsen en dat deze als topscorer gaat eindigen.

Let wel: beide schepen eindigen min of meer op dezelfde afgeronde coördinaten. En daar twee D7’s meer dan voldoende zijn om een lousy SB op te blazen, laat ik ook nog alleen van Austri de phasers afvuren. Ik kom dan op zo’n 280 treffers uit.

Na zo’n goed doorgedacht aanvalsplan zie ik het helemaal zitten, dus kom maar op met de resultaten!

 

 

 

Stardate 205.25 – Stardate 205.26 Schiet Mij Maar Lek!

En de resultaten komen binnen, maar geen einduitslag. Dat voelt meteen niet goed aan. Wat blijkt! Hoewel beide schepen inderdaad op dezelfde afgeronde coördinaten [(-62,-63),sp36] zijn geëindigd met vrijwel dezelfde koers (Austri heeft koers 5 en Vestri koers 4) hebben ze toch over twee schilden geschoten!!!!!!!!!!!!!

Austri plaatst 114 phasertreffers door schild 4 en Vestri 109 phaser- en 46 disruptortreffers door schild 1. Daarmee kom ik uit op een teamscore van 793 puntoortjes. De Rommiebase is daarmee vrijwel intact gebleven dan ik had verwacht en kan ik rekening houden met een pislinke sterbasis. Mijn reactie op het forum is dan ook veelzeggend: NOU MOE!!!!

 

En de Rommie-objecten? Die bevinden zich ook nog eens rond [(-60,-65),sp25,k345]. Daarom zeg ik ook tegen Captain Bob dat hij mij maar moet afschieten, tegen zoveel pech kan ik niet op. In deze laatste stardate laat ik ook alleen Vestri vuren om enige eer te behalen.

 

En op stardate 205.26 is inderdaad een eind gekomen aan deze sector. En alsof ik al niet genoeg getergd was op stardate 205.25 blijkt de doelscore 794 punten te zijn! 1 punt was ik verwijderd van de overwinning…. 1 punt… 1 punt… dat is echt niet te geloven?! Ik had dus toch de disruptors van de Austri moeten inzetten?

 

Omdat Quasimodo met zijn Defender zich te pletter heeft gevlogen tegen mijn Klingonbase komt het allemaal tot hoge scores. De winnende Romulanen onder leiding van Captain Bob komt uit op 1039 punten, waarbij zijn Tertius met 316 punten dus de Zilveren Maan wint. Zelf behaal ik 1025 puntoortjes, waarvan de Klingonbase: 100 heeft gescoord. Vestri heeft 471 puntoortjes binnengeharkt, dus een mooie SN. En verder heb ik enkele persoonlijke records aangescherpt en behaal ik de tweede plaats van de Klingon-teamscore. Ondanks deze mooie eervolle noteringen, had ik het graag anders gezien! Maar zoals ik vaker onze slager aanhaal, geldt het hier helemaal: “Zo is SO!

 

 

Was opgetekend,

Lord of Elvesham