Stardate 172.00 - rond (-43,42), sp 10, koers 135, puntoortjes: 0

Amper nadat ik in sector 157 de shuttle met Dr. Dreuf uitgezwaaid heb, komt de order binnen dat ik met spoed de commando over een flottielje M-Kruisers in sector 172 op mij moet nemen. Al daar aangekomen tref ik zoals gewoonlijk een slap ingedut zooitje aan. Na de nodige schoppen uitgedeeld te hebben om iedereen te krijgen waar ze moesten wezen, krijg ik eindelijk de bestelling van mijn groene commander-maillot op Kakelende Kat binnen. De orders voor dit schip alsmede voor Knorrende Vis, Blatende Hond en Spugende Uil zijn eenvoudig: optuigen en gevechtsgereed maken. Via het SIS verneem ik een aantal afmeldingen, maar ook de aankondiging van Heer Hasenfratz, samen met zijn broer Marty Kruge. Dat doet mij deugd, immers in sector 144 werd ons onderling treffen bruut verstoord. Dit betekent een nieuwe kans.

Ook meldt zich op zeer oor-fronsende wijze een eerste officier aan onder de naam 'De Mosselman', die zeer gabberend laat weten dat hij ons allemaal zal doodschieten met (verse?) mossels. Op het SIS wordt druk gespeculeerd over de aardse identiteit van deze Zeeuwlelijk. Vierde speler is niet bekend.

 

In ieder geval zet ik koers naar het eerste kwadrant met 'gas op de plank'. Wie deze kwadrant of nog beter wat deze sector ook brengen mag, één ding weet ik zeker, ik zal Dr Dreuf missen.

 

 

Stardate 172.01 - rond (-27,40), sp variabel, koers 90, puntoortjes: 0

Netjes gegroepeerd en er wordt een kreet van verbazing geslaken bij de radar….blijkt dat er 4 objecten worden gesignaleerd, dat is lekker vlot, gezien de hoge snelheden lijkt het op Kzinti's of Klingons! Hoe het ook zij, een S-koers wordt geplot, de snelheid voor iedere schip gelijk trekken en is het afwachten op de volgende resultaten

 

 

Stardate 172.02 - rond (-15,38), sp14, koers 75, puntoortjes: 0

Mijn oortjes heb ik letterlijk en figuurlijk op de hakblok gelegd. De S-koers was te plat uitgevoerd en de objecten bij de analyse te hoog geplaatst. Daardoor val ik nu te midden in een vloot Slagkruises op een gemiddelde afstandje van 7. Dat gaat komende beurt pijn doen. Wel heb ik enige mazzel dat 3 schepen Mossel Mania op de kop hebben, al is het maar nipt. Deze gasten zijn goed genoeg voor een pak 'm beet 400 treffers (tijd 1). Dit betekent een aanval over drie schepen, maar welke: Blatende Hond is sowieso het haasje. Daarom de schilden maar uitlaten om maximaal te kunnen uithalen naar Mossel Mania om schild & SV te breken. Van de overige twee die Mossel Mania op de kop kunnen slaan  gebruik ik de photons en zware phasers. Verder neem ik een gokje en hopend dat Mosselman en kompaan JTKurk gretig zijn door op tijd 2 te vuren. Bijdraaien met 30 en impuls later weer met -30 en op tijd 3 vuren zodat ik niet de stevige koppen hoef te snellen, maar met de kontphasers op schild 2 kan knallen. Mijn beoogd slachtoffer hiervoor wordt Mosselfestijn. Alles wat ik bijeen kan schrapen, gebruik ik uiteraard voor SV.

Via het SIS verneem ik dat de Mosselman en JTKurk samen spelen en dat ze blijkbaar ervaren rotten zijn.

 

 

Stardate 172.03 - rond (-2,38), sp 14, koers 45, puntoortjes: 169

Auw, dat deed zeer! De aanval kwam inderdaad op drie schepen, waardoor twee wrak zijn gegaan (Blatende Hond en Spugende Uil) en één half-operationeel en slechtziend (Knorrende Vis - 11 generatoren, 43% intern en 55% sensors).

Mijn gok heeft zelf minder goed uitgepakt: Mossel Mania is weliswaar wrak, maar de beoogde harde klap op de zijschild van Mosselfestijn beperkt zich tot het doorboren van schild 2 en wat interne treffers. Via het SIS begrijp ik dat het verlies van Mossel Mania hard is aangekomen, ook al houden Mosselman en JTKurk zich groot. Mooi zo'n psychologische dreun!

Het tactisch plaatje is als volgt: de slagkruisers bevinden zich op een afstandje van 35 [(-37,45), sp30, k295]. Verder worden een aantal objecten gesignaleerd komend vanuit 3e kwadrant [rond (-16,8), sp20, k360].

Mijn sterke vermoeden is dat de Klingons hun beproefde standaardtactiek zullen volgen: na een treffen met een vloot doorstomen naar diens SB. Hiervoor kan ik alleen Kakelende Kat inzetten die de Mossel-schepen heeft gelockt. Dus laat ik deze maximaal versnellen en zet de achtervolging in en op allerlaatste moment vuren met alles wat ik heb, dit voor het geval ze toch een verrassende draai gemaakt hebben. Knorrende Vis wordt Q1 ingestuurd en zal repareren wat te repareren valt voordat deze de Koekdoos aanvalt, want een SB voor een SB wordt de credo van dit schip.

 

Op het SIS vermeldt de weledele Heer Hasenfratz dat ze komen met de Rommies in hun kielzog.

 

 

Stardate 172.04 - puntoortjes: 204

Zo, Mosselfestijn heeft een trap na gekregen van Kakelende Kat [(-21,57),sp28,k305] in de vorm van 29 treffers door schild 3, waarmee ook deze is weggevaagd. Wat zijn die photons toch effectieve wapens en dat maar voor 1 EE per photon per beurt. De SB heeft zelf helaas maar 48 treffers kunnen uitdelen, waarmee 18 punten wordt vergaard. Ik hoop dat de SB komende beurt wat flinker uitdeelt voor deze ten onder gaat. Dat is een feit, daar de Klingons 228 treffers hebben geplaatst op mijn Koekdoos. Helaas heb ik geen lock meer op de Klingons, maar de objecten uit Q3 worden ook niet meer waargenomen. Is Heer Hasenfratz met zijn bloedgenoot omgedraaid? Daar Mosselman en JTKurk treurensmale aangegeven hebben voor de BS te gaan, vemoed ik dat ze de Kzinti's gaan opzoeken. Ik plot voor Kakelende Kat een S-manouevre naar beneden en hopelijk zie ik ze daarna weer

Knorrende Vis [(12,45),sp16,k65] zal de komende beurt een reparatieronde uitvoeren en een omweggetje maken om de Koekdoos van bovenaf aan te vallen. Hopelijk wordt dan een defecte photon hersteld.

 

 

Stardate 172.05 - puntoortjes: 204

Er verschijnen een hoop bliepjes op mijn radar. Verwachtingsvol kijk ik er naar en zie tot mijn teleurstelling alleen de Kzintivloot van de mensen uit Ëilgeb op [{-44,24),sp20,k315]. De schijnbaar volgende Romulanen zijn echter niet in beeld. De Kzinti-vloot bestaat uit Event Horizon, Nostromo, Discovery One en Solais. De Mosselvloot heeft haar ware aard laten zien. In plaats van een confrontatie met de Kzinti's op te zoeken, hebben ze juist een U-turn naar boven gemaakt, waardoor ze nu op [(-44,71),sp30,k150] met hun trilharen spelen. Waarschijnlijk hoopten ze op een eenzame fed. Op het SIS vliegen de beledigingen over en weer.

Ik besluit gewoon een aanval te doen op de Kzinti en kies voor Nostromo als primaire doel.

 

Knorrende Vis [(15,60),sp16,k5] is nog niet klaar voor de confrontatie met de SB, zo is onder andere de eerste photon torpedo nog niet operationeel. Maar weer een reparatiebeurt en een beetje vaart maken. Op de avond na het verstrijken van de deadline lees ik nog een bericht van de edele Heer Hasenfratz waarin hij meldt niet op mij uit te zijn, maar op Mosselgekrakeel en diens kornuit. Dat is heel mooi om te horen, maar mijn aanvalsorders zijn al verstuurd en kunnen niet meer herroepen worden.

 

Tijdens de shuttlevlucht naar de SO-conventie in Nevohdnie speculeren wapenbroeder Malurax en ik over de ware identeiten van Mosselman en JTKurk. Al hun succesvolle aanvallen en kundige bewegingen duiden inderdaad op ervaren rotten en niet op noobs of herintreders. We komen uit op duo Megabyte/Skyrider of Eddie Butcher/Daryl. De laatsten zouden zo'n bak met alle plezier doen, maar qua taalgebruik past het totaal niet bij hen.

 

 

Stardate 172.06 - puntoortjes: 216

Kakelende Kat [(-70,42),sp38,k280] heeft een succesvolle aanval uitgevoerd en brengt weer enige puntoortjes in het laatje. De Nostromo heeft slechts een beschadigd zijschild aan overgehouden, gelukkig maar. Door de hoge snelheid worden de kattenbakkies nu als object gezien op ca. [(-44,20),sp20,k0]. Vanuit Kakelende Kat geen spoor van  de mosselvloot. Wel vanuit Knorrende Vis [(15,60),sp16,k5] die al meer kan zien (96% sensors). Helaas heeft deze nog te kampen met de eerste defecte photon torpedo en een defect vierde phaser. De mosselobjecten worden gesignaleerd op ca. [(-20,65),sp30,k90]. Blijkbaar willen ze met alle geweld Knorrende Vis opjagen en vernietigen. Wat wel geïdentificeerd wordt door Knorrende Vis, is de mosselbank op [(61,57),sp0,k91], zo'n 39 AE verwijderd en er is geen photon geladen.

 

Allerlei vragen: Wat te doen? Gaan de Mosseljakken inderdaad mij opjagen of is het een schijnbeweging richting de kzinti's? Een ding is zeker, ze kunnen niet komen voor reparaties daar mijn Koekdoos geen zware klappen uitgedeeld heeft. Op het SIS vliegen weer enkele 'hot'-posts heen en weer, maar steeds meer en meer worden mijn vermoedens versterkt, nu vooral door het gebruik van woorden als 'prutsers' en zinconstructies. Echter op Stardate 172.00 stelde Megabyte heel nadrukkelijk niet de Mosselman te zijn!! Zou hij dan JTKurk zijn?

Ik besluit om te keren met beide schepen richting de Mosselvloot. Kakelende Kat gaat rechtsom en Knorrende Vis meer met een 'bovenboogje' linksom om ze van de flank te nemen. Waarschijnlijk zal dit de laatste heldhaftige daad zijn van Knorrende Vis, maar 'who wants to live forever?' Wel probeer ik op het SIS de indruk te wekken dat ik een aanval ga uitvoeren op de mosselbank.

 

 

Stardate 172.07 - puntoortjes: 216

Dit is heel leuk! Knorrende Vis [(18,85),sp18,k245] heeft een weerzien met een oude bekende: Mosselfestijn [(12,74),sp33,k75]. Een afstandje van 13 AE scheiden deze twee schepen van elkaar, waar Knorrende Vis een DH van -38 heeft, heeft Mosselfestijn juist eentje van -47! En het leuke en tegelijk het verontrustende is dat Mosselfestijn alleen vliegt! Waar zijn zijn mosselmaatjes gebleven. Ze worden niet gespot op de radar! Ook niet die van Kakelende Kat [(-59,67),sp36,k100]. Die ziet zelfs helemaal niets! Zijn die mosselschelpen soms voorzien van een stealth-laagje of zo? De kattenvloot worden ook niet gespot. Yoritomo neemt contact op met mij via een PM, hij heeft de haviken onder zich en net de Kattenbak overhoop geschoten. Hij vraagt om informatie. Ik geef hem die, inclusief mijn vermoedens omtrent Mosselman en JT Kurk. Hij neemt het voor kennisgeving aan en zet koers naar boven.

 

Maar goed, de bemanning wacht op de orders. Een snelle tactische analyse leert dat het slecht uitziet voor Knorrende Vis. Het ontbreekt mij eenvoudigweg aan energie om snel te vluchten, één keer bijdraaien en ik word weggevaagd. Dus wordt het eenvoudig: schieten, maar wanneer. Mosselfestijn heeft een intacte voor- en 4e zijschild. Ik zou voor verstevigen van de zijschild gaan, dus geef ik een afstandsorder zodat ik op zijn voorschild ga schieten. Uiteraard met schilden neer, wat goed moet zijn voor zo'n kleine 60 treffers. Het is zinloos te hopen dat het voorschild uitgezet wordt. Omdat het schip toch ten onder gaat, geef ik maximale energie voor reparatie om zo hopelijk de defecte phaser te repararen voor laatste gebruik.

Voor Kakelende Kat zijn de orders eveneens eenvoudig: zet de achtervolging in.

 

Stardate 172.08 - puntoortjes: 263

Tot mijn verrassing heeft Knorrende Vis [(18,85),sp1,k215] deze slag overleefd, weliswaar zwaarbeschadigd (nog maar 7 generatoren), maar met werkende sensors (80%). Er is een stevige dreun uitgedeeld van maar liefst 62 treffers door schild 1, waardoor de teamscore met 47 puntoortjes wordt opgehoogd.. Dit betekent dat de voorschild van Mosselfestijn [(39,72),sp33,k215] beschadigd was en dat mijn gegokte afstandsorder goed uitgepakt heeft. Zelf heeft Mosselfestijn 37 treffers uitgedeeld die dus intern gekomen zijn. Misschien had ik toch moeten kiezen voor het aanzetten van schild 1. Dan was alles keurig opgevangen en had ik een half schip gehad ipv het strompelende beestje wat ik nu heb, maar dat is zoals gewoonlijk achteraf geneuzel.

Met 7 generatoren kun je vrij weinig doen, daarom probeer ik zo snel mogelijk meer generatoren te krijgen, zodat ik weg kan strompelen, echter de LS krijgt nu eerste prioriteit.

 

Kakelende Kat [(-32,75),sp30,k115] hunkert naar actie, maar ook deze beurt zit het er niet in. Niets op de radar. Yoritomo en ik hebben contact met elkaar en verwonderen ons over het uitblijven van objecten. Het lijkt wel alsof de tegenstanders in een zwart gat terechtgekomen zijn. Kakelende Kat zet in ieder geval koers richting Knorrende Vis ter ondersteuning voor het geval Mosselfestijn een draai gaat maken.

 

 

Stardate 172.09 - puntoortjes: 263

Uiteraard worden die zaken gerepareerd wat je eigenlijk niet wil. Knorrende Vis [(17,85],sp1,koers 305] blijft maar rondstrompelen met 7 generatoren. Mosselfestijn heeft zich mosselhaftig verschanst op de mosselbank. Daar heb ik dus komende drie beurten geen last van en kan Kakelende Kat [(-2,84),sp34,k115] dichterbij komen. Hopelijk blijft deze sector lang genoeg bestaan zodat Kakelende Kat nog kan spelen met Mosselfestijn. Ook nu geen spoor van de katjes van de edele heer Hasenfratz en zijn broer. Via Yoritomo verneem ik dat er twee schepen gespot zijn bij zijn havikennest. Daar zijn dus de overige mosselse schepen gebleven. Hun tactiek is duidelijk, na een schermutseling met mijn vloot zijn ze op de zekere SB-toer gegaan.

 

 

Stardate 172.10 - puntoortjes: 263

In de aanloop voor deze stardate ruimt Mosselman het laatste procentje onzekerheid bij mij weg. Het is nu helemaal zeker, Mosselman is Megabyte. Zou Skyrider dan zijn kompaan zijn of heeft Megabyte enige schizofrene trekjes toegepast?

 

Maar de resultaten laten duidelijk zien dat het afgelopen is met deze sector. De doelscore van 839 punten is overschreden na de aanval op de havikennest. En het is duidelijk geworden dat het duo Mosselman/JTKurk gevormd zijn door Megabyte en Skyrider. Ze hebben dus een goede bak uitgehaald binnen SO. Gaandeweg de sector werd het allemaal zo doorzichtig dat je niets anders kon concluderen dat het bekende personen waren, maar dan wordt de vraag: wie? Door de glasharde ontkenning van Megabyte in het begin werd ik op verkeerde been gezet. Onder welke namen ze ook hebben deelgenomen,het duo Megabyte/Skyrider heeft deze op hun naam geschreve. Ik eindig weer op de tweede plaats maar met boel ervaringen rijker.

 

Ook ben ik blij dat Mosselman een fictief persoon is, want zo'n gabberse laagje  is wel een aanslag op mijn teergevoelige oren!