Spelverslag Captain Bob, spel 169
Stardate 169.00
Sinds lange tijd weer eens een spel Sterrenoorlog, en zoals
iedereen die weer opnieuw begint: hoe ging het ook al weer. Ik heb de beurt 0
ontvangen en zit als Romulan in -,-
Misschien maar niet te ambitieus in het begin. De
Quintus-Ro, Sixtus-Ro, Septimus-Ro en Octus-Ro versnellen weinig, maar wel de
phaser bank meteen vol proppen, torpedobuis klaarmaken, ECM max en verhullers
aan. De schepen bij elkaar in de buurt en rustig aan richting +,-. Zo spannend kan
zo’n eerste beurt niet zijn.
Stardate 169.01
Het is ook niet spannend. Vooruit met slakke gang en niets
te zien. Waarschijnlijk is er rond 0,0 meer te beleven, dus allemaal naar koers
60. Tevens een flinke versnelling zonder de accu’s te belasten. De phaserbank
zit immers propvol, en de torpedo’s kunnen niet wachten om te launchen.
Stardate 169.02
Er gebeurt wat! Ik zit zelf zo rond -10, -30 en zie wat
objecten rond de x-as, zo op 24,0. Dat is dus afstand 50 en daar heb ik niet
veel aan. Maar, het biedt perspectief, te meer daar er gevechten schijnen te
zijnen volgens de intergalaktische communcatie. Ik besluit om nog iets te
versnellen, koers 60 aan te houden en bij impuls 10 een beetje naar 0,0 bij te
draaien. Ik zou dan geheel van “onder” 0,0 benaderen en kunnen zien wat er
speelt. Koers is dan 50, dus als er wrakken zijn rond 20,0, dan is er iets te
halen. Met verhullers aan verwacht ik geen bijzondere beweging van de objecten
in mijn richting.
Stardate 169.03
6 objecten op afstand 35-40 en 2 wrakken in zicht, de Copied
hero-Kl en de Endymion-Kz. De zes objecten zitten redelijk dicht bij elkaar
rond 30,15 en ik kan er nog niets mee. Dat het daar echter zou knetteren als we
niet in vacuum vlogen, is duidelijk. Nog maar wat dichterbij, met koers 10 er
op af.
Stardate 169.04
Nu wordt het interessant! Ik zie nog 2 wrakken (de Silver
Lago-Kl en Darmat-Kz), dus die twee houden elkaar in evenwicht. Ik zie ook nog
eens 6 objecten, dus de Federatie is ook in beeld, maar ik identificeer de
resterende Klingons. De Code Secret-Kl op afstand 17 en de Stark Effect-Kl op
afstand 18, nog net in mijn schild 1 (hoek 40). De snelheid van beiden is 1,
dus die zijn in de ankers gegaan. Met de verhullers en maximale ECM kunnen zij
me net niet identificeren, leid ik af aan de grafiek (ik heb natuurlijk nog
niet alle formules: ik ben pas eerste officier).
Alle phasers dan maar op de Code Secret-Kl en alle plasma
torpedo’s op de Start Effect-Kl. Hun schilden 2 zijn vast nog redelijk, maar ik
doe in elk geval wel wat schade. Aangezien de Romulans goed zijn in hit-and-run
(dacht ik) en ik geen zin heb in die 6 objecten die mij de volgende beurt
willen zien, draai ik sterk met de klok mee, to fight another day. Schilden uit
natuurlijk, de Romulans zijn geen watjes!
Stardate 169.05
Schild 2 van de Code Secret-Kl was niet sterk meer, ik
verzamel de eerste 67 puntjes. De Stark Effect-Kl is stil blijven liggen, en de
plasma’s moeten nog een afstand van 5 overbruggen. Die gaan inslaan, en dat zal
het einde zijn van de Stark Effect-Kl. Zover het goede nieuws. Echter, ik ben
niet hard genoeg weggegaan. 2 Klingons, 2 Kzinti’s en 4 Federatieschepen kunnen
me allemaal identificeren. Ik ben niet zo bang meer van die Klingon’s en
Kzinti’s, maar de Feds kunnen met hun Photon torpedo’s op afstand 27 veel
schade doen. Ik ga 1 schip verliezen,
dat staat wel vast. Schilden aan, versterking aan, verhuller aan en bijdraaien
om met de rest een goede slag te slaan in de volgende beurt.
Stardate 169.06
Dat is lekker: 4 plasma’s slaan in op de Stark Effect-Kl,
die gaat wrak en dat levert op: 0 punten!! Zijn de anderen me voor geweest om
de Stark Effect-Kl naar de andere wereld te helpen. Ook de Kenor-Kz is wrak,
dus beide rassen hinken nog op 1 been. De Kzinti heeft wel een raket afgevuurd
op 1 van mijn schepen (geen idee welk), die op afstand 3 ligt en volle vaart op
me af komt. Geen ontwijken aan. Het goede nieuws, en de verbazing, is echter:
geen enkel photon torpedo is aangekomen. Alleen Federatie phasers, en dan ook
nog verdeeld over de Quintus-Ro en Octus-Ro op schild 2. Daarmee geen enkele
treffer intern, wel staan de schilden vrijwel op 0. Dat valt dan weer mee.
Ik schat in dat de Kzinti en Klingons niet genoeg punten
hebben voor de overwinning en ook niet veel meer gaan scoren; ze liggen dicht
bij elkaar en ook nog dicht bij de Federatieschepen die ook wel wat willen
pakken. Daarmee is mijn enige concurrent voor de overwinning de Federatie, en
die gaan dan ook wat van mij voor de kiezen krijgen. De Federatie schepen
liggen op afstand 10-11, gaan snelheid 30 en kunnen me niet identificeren.
Ondanks die raket die onderweg is: schilden uit en knallen. Dit keer alle
phasers op de Etosha-Fe en alle plasma torpedo’s op de Zambezi-Fe. Ik draai
weer weg voor hit-and-run, deel II.
Stardate 169.07
Zo’n raket komt toch harder aan dan ik had verwacht: 20
treffers op de Octus-Ro, die daarmee 6 generatoren verliest, 1 accu maar geen
sensors. Een beetje energie steken in reparatie dus. Ik ben zo hard
weggevlogen, dat ik nog maar 1 object zie en het wrak van de Code Secret-Kl. De
klingons bestaan niet meer in deze sector, behalve een nog onbeschadigde
sterbasis. De plasma’s zijn nog onderweg, maar ik heb ook 150 punten schade
gedaan door schild 2 van Etosha-Fe. Ik ga er maar vanuit dat die bemanning
ergens in het luchtledige rondzweeft. Bijdraaien, verhullers en ECM op vol.
Kijken wat er nog over is.
Stardate 169.08
Ik ga met snelheid 24 en koers 0 het +,+ kwadrant binnen en
zie alleen mijn eigen plasma torpedo’s. De federatie heeft de aanval ingezet op
de sterbasis van de Kzinti, en dat is ook duidelijk op het message board. Dus,
koers richting de Kzinti sterbasis, schilden repareren en proberen weer wat
generatoren aan te krijgen op de Octus-Ro.
Stardate 169.09
De plasma’s hebben de Zambezi gemist, en verder zie ik
niets. Ook geen reparaties, dus rechtdoor zo die gaat.
Stardate 169.10
Ik zie de sterbasis-Kz op afstand 23 en 4 objecten in de buurt
van de sterbasis. Die sterbasis gaat vast niet op mij schieten. Behalve dat er
1 generator is gerepareerd op de Octus-Ro, geen nieuws. Ik draai met een
S-bocht om precies onder de sterbasis-Kz uit te komen. Ik schiet niet op de
sterbasis zelf, laat die maar wat klappen uitdelen op de Federatie. Ik blijf
liever met de verhuller aan.
Stardate 169.11
Hoe mooi kan het
leven van een eerste officier zijn: ik zie de Zambezi-Fe en de Pretorius-Kz
ontploffen en ook de sterbasis-Kz legt het loodje. Het spel is nog niet
teneinde, dus ook de Kzinti hebben de doelscore niet bereikt. Maar wat nog
mooier is: de resterende opponenten Isangano-Fe en Serengeti-Fe liggen op
afstand 18 en 20 op defensieve hoek -2 stil. Zij zien mij niet, ik zie hen wel.
Prijsschieten op de kermis, en dan met een rechte loop! Ik bereken dat ik het
beste op afstand 6 kan vuren als ik versnel naar snelheid 30. De Quintus-Ro en
Sixtus-Ro schieten alles op de Serengeti-Fe en Septimus-Ro en Octus-Ro gaan
voluit op de Isangano-Fe. Daarmee zouden beide schepen zoveel schade moeten
krijgen dat ze een snelheidsbeperking oplopen, en dan kan ik het daarna
afmaken. Ik draai een beetje naar links om ze daar op te vangen.
Stardate 169.12
De oplettende lezers hebben natuurlijk gedacht: dat gaat
niet werken. Ik dacht dat de versnelling van schepen stap voor stap zou gaan.
Dus, de Feds gaan naar snelheid 15 en leggen dan 0.15+0.30+0.45+0.60+…+1.5 af,
maximaal. Maar ja, dan had ik het messageboard toch beter moeten lezen. Ze
gingen natuurlijk veel harder en de beweging van de Feds was ook goed: ze
vlogen met -13 achteruit naar rechts! Het effect: nul schade, plasma’s onderweg
die niet veel schade gaan doen en dan ook nog 2 Feds recht achter me in hun
schild 1. Blunder eerste orde, dat gaat minstens 1 schip kosten. Een vrijwel
zekere overwinning uit handen gegeven, tegen een ervaren tegenstander.
Maar niet getreurd: 180 graden draaien, schilden vol aan en
alsnog schieten met de zware phasers, en alles op de Serengeti-Fe.
Stardate 169.13
Ik doe 12 puntjes schade door schild 1 op de Serengeti-Fe
(dus schild 1 is naar zijn grootjes gegaan tegen de sterbasis), maar de
Septimus-Ro krijgt in totaal 107 treffers binnen. Dankzij de schilden en
versterking gaat ze niet wrak, maar met alleen de plasma-torpedo en 6
generatoren gaat die niet veel schade meer doen. De andere schepen zijn intact,
hebben de Feds in schild 1, maar… alleen als objecten. Mijn afgevuurde plasma’s
gaan achter ze aan, maar te traag. Die komen vast niet meer terug, en als ze
willen winnen, moeten ze meer punten halen. Ergo: de Klingon sterbasis loopt
gevaar. Er maar weer achter aan met de 3 intacte schepen. De Septimus-Ro gaat
naar huis. De Octus-Ro (met 20 generatoren) investeert vol in reparatie.
Stardate 169.14, 15, 16 en 17
Aangezien we nogal hoog in (+,+) zaten, duurt het even.
Behalve de volledige reparatie van de Octus-Ro, de trage terugtocht met
snelheid 8 van de Septimus-Ro en volledig herstel van alle schilden: het is
stil en eenzaam.
Stardate 169.18
He, we zijn toch niet alleen in het universum en deze
sector. Ik zie de sterbasis van de Klingons, en die ziet er nog gezond uit. De
Serengeti-Fe poogt de sterbasis alleen uit de lucht te schieten, en dat lijkt
nogal ambitieus. Aan de randen van de sensors zie ik de Isangano-Fe richting de
eigen sterbasis schieten met snelheid -77! Dat is pas achteruit viiegen met een
vengeance. Heeft vast een pienter-pookje in het schip aangebracht om zo snel
achteruit te kunnen. De Serengeti-Fe zal er dan maar aan moeten geloven. Ik
draai bij om de volgende beurt goed te kunnen schieten. Alleen de Octus-Ro ligt
er redelijk voor, dus schiet met phasers en een plasma.
Stardate 169.19
Zowel de phasers als de plasma slaan in, voor 17 schade door
schild 1 en 14 schade op schild 2. De zwaarbeschadigde Serengeti-Fe heeft geen
voorschild meer, en de andere schilden staan er ook niet florissant voor. De
Serengeti-Fe ligt vrijwel recht voor de drie schepen op afstand 15 ongeveer
(Septimus-Ro gaat nog steeds langzaam terug naar huis, met inmiddels 7
generatoren), dus er komt snel een einde
aan de Serengeti-Fe. De Klingon sterbasis heeft een beetje schade gedaan op een
schild van de Sixtus-Ro, maar niets om zorgen over te maken.
Stardate 169.20
En toen was er nog maar 1 vijandig schip. De Serengeti-Fe
komt tot een geluidloos einde. De phaser slaan in en ik heb nu totaal 288
punten, met alle schepen nog vliegend, en 3 daarvan intact. De sterbasis –Kl
doet opnieuw wat schildschade, dit keer op de Octus-Ro. Aangezien ik het spel
kan winnen door het laatste Federatieschip te vernietigen, laat ik de sterbasis
voor wat die is (behalve een enkele plasmatorpedo, ik moet toch wat met die
dingen). En ik weet ongeveer waar dat laatste Federatie schip is. In plaats van
naar huis te vliegen, heeft de Isangano-Fe een bezoek gebracht aan mijn
sterbasis. Er is nog niet geschoten, maar dat zal vast niet lang duren. Dus, nu
met alle schepen terug naar huis. De maximum snelheid van de Septimus-Ro is
verhoogd naar 16, dus die kan weer wat versnellen!
Stardate 169.21
Punten zijn opgelopen naar 314: de sterbasis heeft wat
treffers gemaakt (en niets ontvangen), en een plasma is ingeslagen op de
sterbasis van de Klingons. Die heeft weer wat schade op de schilden gegooid,
maar niets noemenswaardig. In elk geval was het niet genoeg om de doelscore te
halen. Het gaat nu echt alleen om Isangano-Fe en mijn 4 schepen. Kat en muis
(of kat en mummy?)!
Stardate 169.22
De sterbasis ontvangen 36 treffers en plaatst er 22. Weer
een paar teampunten erbij. Ik vlieg zo rond -20,-30, maar zie geen Isangano-Fe.
De schepen moeten maar een beetje uit elkaar gaan om hem te detecteren. Met de
verhuller aan risicoloos en zou toch meer info moeten geven.
Stardate 169.23
De Quintus-Ro en Octus-Ro detecteren de Isangano-Fe. Die
ligt stil op -81,-62 op afstand 35 ongeveer. Aan het einde van de beurt op
schieten met phasers, en snel er naar toe gaan. Met snelheden rond de 40 op weg
naar de laatst overgebleven muis.
Stardate 169.24
In totaal 42 schade door schild 1 van de Isangano-Fe. De
scan wijst uit dat deze licht beschadigd is en dat schild 1 volledig weg is, en
schild 2 nog half. De Feds maken er een gewoonte van achteruit te vliegen.
Opnieuw een achterwaartse beweging, en dat komt mij natuurlijk prima uit, nu
schild 1 volledig weg is. Op afstand 16 en 19 een klein stukje dichterbij voor
de phasers en de plasma’s worden afgevuurd. Een beetje vertragen om er voor de
zorgen dat de Isangano-Fe voor me blijft.
Stardate 169.25
Tja, wat valt er nog te zeggen. De plasma’s zijn nog
onderweg en de korte scan laat de volgende details zien van de Isangano-Fe:
KORTE
AFSTAND INFORMATIE OVER ISANGANO
ACCU'S: 3 SNELHEID: -22 INTERNE SCHADE: 79% UW SCORE: 183
GENERATORS:
6 MAX. SNELHEID: 22
KRITIEKE SCHADE: 33% TEAM SCORE:
619
ACCU
ENER.: 0 LEVENS
SYSTEMEN: 39% LEVENS-SYSTEMEN
TOT.
ENER.: 6
SENSORS: 30% CONSUMPTIE:
41%/BRT.
SCHILDEN
1) 0 2)20 3)30
4)30
PHASERS
1)ZWAAR 2)DEFEKT 3)DEFEKT
4)DEFEKT
PHOTON
TORP 1)HALF 2)HALF PHASER-BANK: 0 ECM WAS: 0
Hoe lang duurt het nog voordat ze wrak gaat?
Stardate 169.26
Na 26 beurten gaat ook de Isangano-Fe wrak en alle Romulans
vliegen naar huis. Een complete overwinning, zonder enige verliezen. Het
Romulan Empire heeft weer een sector veroverd en alle weerstand overwonnen. Met
een bronzen ster, een zilveren maan en een promotie tot kapitein mag ik niet
klagen. Eens kijken of er nog een andere sector te veroveren valt.