Spelverslag spel 165 door Immelmann

 

Met in kwadrant 1 de Klingons onder bevel van Daryl en Eddie, in kwadrant 2 de Federatie onder bevel van Nimitz, in kwadrant 3 de Kzinti onder bevel van Marty Kruge, en in kwadrant 4 de Romulanen onder bevel van mijzelf.

 

 

165.0

Na enige problemen met wat defecte mailrelays of zo met enkele dagen vertraging beurt 0 ontvangen. Ik ben benieuwd, het is erg lang geleden. Ik moet de neiging onderdrukken om de matrix-printer van zolder te halen, de beurt uit te printen en aan mezelf op te sturen per post, zodat ik net als vroeger op donderdag twee uur te laat pas aankom op mijn werk, toen school natuurlijk, omdat ik op de postbode zat te wachten. Ik zit in kwadrant 4. Uit de spelverslagen die ik gelezen heb begrijp ik dat er wat verschillende ideen bestaan over de nummering van kwadranten. In elk geval zit ik dus in ( -,+ ). Nu komt het moeilijke: hoe zat het ook al weer met die rommies? Heb ik die toendertijd eigenlijk wel eens gespeeld? Moest ik nou in beurt 0 de verhuller uit laten om niet door ontbreken van objekten te laten zien waar ik zit, of kan dat ook met alleen de verhuller aan, en geen energie in ECM?

Kon ik nou een beurt wachten met het laden van de plasma? Allemaal vragen die het niveau van een complete nieuweling net overstijgen, maar die ongetwijfeld gesneden koek zijn voor al die ouwe lullen, eh ouwe rotten waar dit spel natuurlijk tot de nok toe mee is volgeladen. Goed. Beurt 1 invullen. Eerst maar eens wat energie in de phaserbank stoppen, een goed gevulde phaserbank is immers het halve werk. Nu met de voorste schepen wat heen en weer sturen om een beetje dichter bij elkaar uit te komen. En dan..hmm...  Mijn twijfels over wat te doen worden onderbroken door een binnenkomende mail. Blijkbaar heb ik de beurt niet 2 of 3 dagen te laat gekregen zoals ik eerst dacht, maar zit ik al over de deadline heen! Goed. Het is toch maar beurt 1. Ik controleer de belangrijkste zaken: controle-systemen, warp, snelheid..goed.insturen maar, en afwachten. Geen tijd gehad om mijn koerswijzigigen na te rekenen, maar het zal wel goed zitten. Hoop ik..

 

165.1

Goed. Beurt 1 binnen. Geen vijanden. Geen objekten. Helemaal niets nada noppes.

Wat nu? Ik zou natuurlijk naar rechts kunnen draaien om te zien of ik daar een basis of zo kan vinden, maar dat is eigenlijk zonde met Rommies. Ik heb zo'n prachtige verhuller, daar moet ik gewoon wat meer uit halen. Sterbasisen schieten is ook eigenlijk meer iets voor klingons of zo, lekker stationair en niet al te slim, past goed bij ze. Ik ga gewoon voorzichtig proberen wat dichterbij te komen. Het probleem is een beetje ook dat dit mijn eerste spel is van de gereincarneerde sterrenoorlog, ik heb geen idee wie de mensen in mijn spel zijn, hoe ze spelen, of er al verbondjes gesloten zijn etcetera etcetera. Ik wil ook niet het risico lopen straks op afstand 5 voor de boeg van een paar stilliggende klingons te eindigen. Het zijn dan wel ranzig ruikende barbaren, maar ze kunnen van dichtbij wel hard schieten. Ik buig iets af naar rechts maar blijf voldoende afstand houden.

 

165.2

Objekten. Het is tenminste iets. Alleen achter me, en zo te zien onderweg naar de lokale ale-outlet in deze sector. Afstand is niet optimaal, hoek ook niet, maar het is wel een realistische optie.  Ik besluit een halve circel te draaien in een poging de schepen die vanuit ( -,- ) komen te onderscheppen.

 

165.3

Nog meer objekten. Er zijn er nog twee bij gekomen, uit ( +,+ ). Het zijn er maar twee en ze zijn duidelijk van plan mijn sterbasis te pakken. Dat kunnen dus alleen maar de eerdergenoemde rauwewormenvreters zijn. Mijn sterbasis is niet meer te redden, maar in elk geval kan ik vrij goed voorspellen waar ze zullen eindigen. Ik zet koers en controleer de plasma nog eens, ik vermoed dat ik die de volgende beurt nodig zal gaan hebben, en zet koers terug naar mijn eigen sterbasis.

 

165.4

Inderdaad, het zijn Klingons, de Skywipe en de Megabutt. Ik vraag me af of hier een diepere betekenis achter zit, of dat het vocabulaire van mijn waarde confrère gewoon niet verder gaat dan vierletterige schuttingwoorden. Het blijven tenslotte Klingons. In elk geval is mijn sterbasis wrak maar heeft nog 92 punten weten te scoren, dat is zeker niet heel slecht. De Skywipe doet nog maar 8 en heeft dus waarschijnlijk de klappen van de sterbasis opgevangen. Afstand is 15 tot 20, ongeveer zoals verwacht. De vuurorders worden gegeven en de verhuller gaat neer.

 

165.5

De Skywipe wordt uitgeschakeld met 64 treffers van de Kobalt door het, ongetwijfeld kapotte, schild 1. De Cesium schiet 57 treffers door schild 4 van de Megabutt, en de Bismut en Seleen maken het af met 103 treffers door schild 3. Teamscore 289. Volgens de scan is de teamscore van de Klingons 357, dus dat kan alleen maar betekenen dat de andere twee Klingons een andere sterbasis hebben aangevallen en mogelijk vernietigd, het meest waarschijnlijk is dan die in ( +,- ). Voorlopig zal ik die dus niet tegen 't lijf lopen.

De andere vier objekten lijken verdwenen uit de sector. Dat kan twee dingen betekenen, of de Feds en de Kzin zijn elkaar tegengekomen en zijn onderling wat aan 't knokken, of ze liggen net buiten sensorbereik omdat ik mijn snelheid opgevoerd had tot 40. Ik haal de snelheid er wat uit tot 30, zet de verhuller weer aan en draai bij in een poging de vloot weer bij elkaar te krijgen.

 

165.6

Contact! Akelig dichtbij. En ik heb een grote fout gemaakt door met een schip de plussen en de minnen om te draaien. Wat een gestuntel. De Seleen ligt meer dan 20AE van het dichtsbijzijnde andere schip,en de Cesium is ook niet terechtgekomen waar ik voorzien had, alhoewel ik wist dat die wat achterop zou hangen. Ik had alleen niet voorzien midden tussen de Feds uit te komen. De Kobalt heeft de Panay in het achterschild liggen op afstand 2. Op aftand 3 vrijwel dead-ahead ligt de Decatur. Beide schepen liggen op koers 270, effectief dus bij mijn schepen vandaan. Volgens mijn berekening identificeren ze mij niet dankzij hun redelijk vlotte tempo van 34. Dan zijn er nog de Ranger en de Denver die op elkaars lip liggen op afstand 7, maar helaas ook in het achterschild van de Bismut. De Cesium ligt in een betere positie, althans voor de phasers. Helaas is de afstand wel wat groter en wordt die per impuls groter tenzij ik vol zou versnellen.

Het probleem is alleen dat als hij dat ook doet en naar boven draait, hij dan uit mijn wapenhoek schiet. De Seleen en Bismut liggen niet in positie en ik besluit niet te gokken op vuurorders op tijd 10, maar de verhuller aan te laten, misschien dat ik dan de volgende beurt dichterbij lig en met schilden uit kan schieten.

De Kobalt en Cesium schieten allebei op tijd 1. Ik wil voorkomen dat ze naar boven draaien en achter me komen, en ik wil in de buurt eindigen van mijn twee andere schepen.

 

165.7

De Cesium doet 57 treffers door schild 2 van de Ranger, die daarmee redelijk beschadigd wordt maar nog wel kan schieten met nog 9 generatoren, 77% sensors en 3 phasers. De Kobalt doet 91 treffers door schild 2 van de Decatur die daarmee effectief uitgeschakeld is voor een aantal beurten. Vreemd genoeg heeft het schip nog 15 generatoren en 3 phasers over, maar de sensors staan op 14%. Nog geen tijd voor een lekker bakkie koffie, want we hebben allebei een soortgelijke maneuvre gemaakt in anticipatie op de ander, en liggen dus weer op afstandjes van 4 en zo bij elkaar.

Mijn navigator wordt het slachtoffer van wederom een domme-lul-actie, dit keer met de Cesium die door het verwisselen van koerswijzigingen op een redelijke afstand van mijn andere drie schepen is geindigd, helaas recht voor de neus van drie, ongetwijfeld humeurige, Feds. Score nu 400, die van de Feds is volgens mijn scan 191. Dat betekent dat de Feds al op de Kzinti hebben gevuurd, of op de twee Klingons. Uit de forums kan ik opmaken dat de Fed sterbasis behoorlijk hard op de twee Klingons die daar naar toe gingen heeft geschoten. Effectief zijn de Klingons dus uitgeschakeld. De eerste opmerkingen over de Kzinti en hun opmerkelijke afwezigheid in het feestgewoel tot nu toe doen de ronde, maar voorlopig ga ik ervan uit dat de Kzinti richting de Klingon sterbasis aan het gaan zijn. Bovendien heb ik dringender problemen, namelijk vier Feds op afstandje "Nightmare" van de Kobalt, en op afstand "Bring it on" van de Cesium. Ik ga ervan uit dat de Cesium op tijd 1 een partij zware phasers en een lading photons op z'n dak zal krijgen, dus met een phaser kan ik op tijd 1 precies 21 treffers door het kapotte schild van de Decatur krijgen. Dat schip heeft op zich namelijk nog genoeg generatoren en wapens, en sensors kunnen behoorlijk snel repareren. De plasma gaat op de Ranger, en de schilden gaan op max; de afstand is niet optimaal voor photons, en als ze missen zal het schip waarschijnlijk overleven. De andere schepen schieten op tijd 1 de Denver wrak.

 

165.8

Met 158 treffers gaat de Denver op tijd 1 wrak. De plasma van de Cesium doet 39 treffers op de Ranger, wat genoeg was om hem over 't randje heen te helpen, en de phasers zoals verwacht 21 op de Decatur. De Cesium ontvangt 132 treffers op schild 2 en blijft over met slechts 1 generator en 88% interne schade, en is dus effectief uitgeschakeld. De Kobalt ontvangt 127 treffers op schild 1 en zal ook niet veel meer kunnen doen met nog maar 6 generatoren. Status dus: Denver wrak, Ranger wrak, Decatur zwaar beschadigd, Panay in orde. Cesium kan nog een beurt in leven blijven, maar zal de beurt daarop wrak gaan wegens te weinig energie voor levenssystemen, de Kobalt moet uit warp om genoeg energie in de levenssystemen te kunnen stoppen en is dus uitgeschakeld. Bismut en Seleen zijn beide in orde. De Panay heeft versneld en is uit sensorbereik gegaan, de Decatur heeft een snelheidsbeperking en hinkt weg richting de X-as. De Bismut zal de Decatur uit het lijden verlossen, op de Seleen gaat de verhuller weer aan.

 

165.9

De Decatur gaat wrak met 48 treffers van phasers en nog 15 van een oude plasma van de Kobalt die insloeg. Van de Panay is weinig meer te zien dan een objekt met snelheid 40 ergens rond -90 op de X-as. Het is tijd om te gaan kijken wat er precies voor de rest aan de hand is in deze sector. Via de forums begrijp ik dat er ergens een aangeschoten Klingon rondjes draait en aan het repareren is, en dat niemand weet waar de Kzinti zijn. Teamscore is door het geschiet met de Feds opgelopen tot 663. De Kobalt zal stil blijven liggen. De verhuller kan aan, de rest van de energie gaat in controle- en levenssystemen. De Bismut en de Seleen draaien bij naar beneden, richting de X-as.

 

165.10

Alleen objekten op de sensors deze beurt. Ik zie een objekt rond -60,-60, wat dus wel de sterbasis van de Kzinti zal zijn. De Klingons zaten immers in het eerste kwadrant, en mijn sterbasis in het vierde en die van de Feds in het tweede is kapot. Zo te zien is de Panay omgedraaid, er komt een objekt richting de Y-as gevlogen met koers 90. Ik ga er van uit dat Nimitz sportief is en zal proberen zoveel mogelijk schade te doen op de stil liggende Kobalt. Gelukkig doet de verhuller het nog, waardoor ik het met een beurt kan rekken. Ik besluit niet met twee schepen voor de sterbasis te gaan. Het zou goed kunnen zijn dat ik nog 250 punten of zo moet halen om op de doelscore uit te komen, maar ik moet het wel overleven. Aangezien er voor Kzinti alleen nog punten te scoren zijn op mij of op die ene Klingon zijn zij geen gevaar, en ik acht de kans niet groot dat als die ene Klingon voor een sterbasis of de Kzinti gaat, dat hij het overleeft. Ik heb dus wat tijd. Op de Kobalt blijft de verhuller aan, en ik draai op impulsmotoren bij om met mijn nog werkende phasers uit te komen in de richting waar ik de Panay verwacht. Beide andere schepen draaien weer om richting -50,30.

 

165.11

Helaas. Als gevolg van mijn redelijk hoge snelheid zie ik met de Bismut en de Seleen de Panay niet. De Kobalt ziet de Panay wel, maar op afstand 26. Dat zal dus wel niets meer worden. Maar, nooit opgeven. Ik gebruik nogmaals de impulsmotoren om bij te draaien, zet het voorschild aan, en vuur mijn wapens af op tijd 8. Ik ga er van uit dat Nimitz voor de bonus zal gaan, en weet dat als hij op tijd 1 zijn photons vuurt deze op schilden zullen komen. Misschien kan ik nog wat punten scoren. De Bismut en de Seleen hebben beide 2 treffers mogen ontvangen van de Kzinti sterbasis, wat dus inderdaad dat objekt was. De overgebleven Klingon zal wel ergens rondjes vliegen. Wat vreemder is, is de opvallende afwezigheid van de Kzinti. Via persoonlijke berichten weet ik al wat de namen zijn van die schepen, en ook dat ze in in het begin van het spel zachtjes wat op de Feds hebben geschoten, daarna zijn omgedraaid en sindsdien spoorloos zijn. De Bismut en de Seleen vliegen verder richting de Kobalt in een poging ergens uit te komen waar ik de komende beurt de Panay zal identificeren.

 

165.12

De Panay jaagt 46 treffers door schild 4 van de Kobalt met phasers en photons. Nimitz heeft dus op een vroeg tijdstip geschoten met zowel phasers als photons en met zijn schilden uit. De Kobalt is daar net niet wrak aan gegaan, de meeste treffers werden opgevangen door schild 4. Helaas is door de extra schade het levenssysteem verbruik tot 41% gestegen, en aangezien ik daar niet genoeg energie meer voor had is het schip wrak gegaan omdat dat op 0% is uitgekomen. Hij heeft voor het overlijden nog wel 3 hele treffers gedaan. De Bismut en Seleen zien de Panay nu wel, op afstand 14 op 42graden defensief. Hij zit op koers 155, ik op 0. Ik moet dichterbij komen om voldoende treffers te doen, en ik denk dat hij zal proberen om niet weg te draaien maar juist naar mij toe te draaien om zo voorlangs te schieten, uit de wapenhoek van beide phasers 1. Om dit te voorkomen draai ik iets minder scherp. De schilden gaan neer en de vuurorders zijn gegeven.

 

165.13

78 en 76 treffers maken een einde aan de Panay. Nieuwe locatie is -44,-9, koers 225, richting de sterbasis van de Kzinti die nog steeds nergens te bekennen zijn. De teamscore is opgelopen tot 807. Elke treffer kan de laatste zijn, maar ik zou ook nog 143 punten nodig kunnen hebben. Dat zou geen probleem moeten zijn, ik kan dus de sterbasis van de kzinti in een beurt proberen uit te schakelen, ik heb geen punten van de schilden meer nodig. De koers wordt iets verlegt en het gas gaat er weer op.

 

165.14

Ik kom uit op zo'n 15 tot 20AE van het wrak van de Kzinti sterbasis. Pardon? Wrak? Dat was onvoorzien. Dat kan alleen maar die ene overgebleven Klingon zijn geweest. Knappe actie. Uit de forums begrijp ik dat de sterbasis niet eens terug heeft geschoten. Verder blijkt dat de Kzinti de vorige beurt de sterbasis van de Klingons hebben opgeblazen. Dit betekent dat er nog 4 Kzinti rondvliegen, 1 Klingon, en mijn 2 schepen. Ik moet de laatste punten dus op schepen halen. Helaas zie ik zelfs de Klingon niet als objekt, waarschijnlijk mede omdat ik ondertussen zo'n 40ae/beurt ga. Niet getreurd, ik laat het gas wat los en zet koers richting 0,0.

 

165.15

-32,-37, koers 45. Geen objekten. Kzinti zijn nog steeds stil op het forum. Nog maar wat gas los om iets meer te zien, en dan maar wat rondjes gaan vliegen rond het nulpunt.

 

165.16

Eindelijk. Objekten, vier stuks, m.a.w de Kzinti. Ze zitten rond 10,0 met koers 225.  Ik vertraag verder tot 25, vlieg wat meer richting de X-as, om in de laatste 4 impulsen om te draaien om zo achter de Kzinti te komen. Althans, dat is het plan. De Kzinti hebben geen opties meer, er zijn volgens mij niet genoeg punten voor ze meer in het spel, om te winnen moeten ze mij en de Klingon opblazen, het liefst zonder dat ik kans heb veel punten op ze te scoren.

 

165.17

Contact. Doelloos, Drankloos, Dakloos en Hopeloos. Vier Kzinti. Helaas achter me, defensieve hoek tussen 170 en 180 graden op afstand 20. Tegen de tijd dat ik omgedraaid ben zijn ze nog veel verder weg en loop ik het risico de volgende beurt onplezierig uit te komen. Ik gok erop dat de Kzinti zullen denken dat ik ga schieten, dus ik schiet niet, hou de verhuller aan en ga liggen waar ik zou gaan liggen als ik de Kzinti zou zijn.

 

 

165.18

Zucht. Helaas. Weer alleen vier objekten, afstandje rond de 30. Ik gok erop dat ze nu wel zullen proberen mij in het zicht te krijgen, dus ik draai een rondje. Ik hang rond -10,0, koers 90.

 

165.19

Zucht. Helaas part two: Reloaded. De Kzinti verschijnen wederom als objekten op de rader. Ze gaan met een rotgang verder naar beneden en hangen nu rond 10,-50 koers 180. Ik draai 90 graden bij en ga recht naar beneden, snelheid 30.

 

165.20

Veel beter. Ik zie ze weer. Afstand 12 tot 14, snelheid 24 en 35. Ze zijn omgedraaid en vliegen nu met koers 350 naar boven toe, en helaas zitten ze weer achter me. Dit kan zo niet langer duren, ik draai om en open het vuur op tijd 7 en een reserveorder op tijd 10.

 

165.21

16 en 13 treffers op schild 3. Niet geweldig, maar voldoende om de laatste 12 punten te scoren die ik nog maar nodig had..als ik dat had geweten zou ik in beurt 17 wel geschoten hebben, maar ja, ik wist het niet. Ik eindig met 822 punten net boven de doelscore van 819 en scoor hiermee de fel begeerde Bronzen Ster en uiteraard de bevordering tot Kapitein. Eddie B. haalt met zijn schip de Endel de HIS en bevordert tot Commodore.

 

 

Nawoord:

Dit spel heeft erg lang geduurt, en eigenlijk is voor het grootste gedeelte van het spel de strijd voornamelijk tussen de Romulanen en de Federatie gegaan. De Klingons hebben drie sterbasisen opgeblazen. Bij de Federatie basis zijn ze een schip kwijt geraakt, bij mijn basis twee door mijn vuur. De Endel heeft in z'n eentje ook nog die van de Kzinti gepakt. De Kzinti waren het grootste gedeelte van de tijd spoorloos en hebben pas later in het spel de sterbasis van de Klingons opgeblazen. Er is veel kapot gegaan dit spel, 9 wrakken en 4 wrakke sterbasisen. Voor mij was het een erg leuk weerzien met Sterrenoorlog, en een opstapje naar hopelijk meer promoties.