Stardate 158.00 – rond (-40,-40), snelheid 10, koers 45, puntoortjes: 0
Bewonderend kijk ik naar mijn nieuw
flottielje D7-slagkruisers, regelrecht uit het werf.
Als kapitein is mijn eerste moeilijke beslissing welke glorieuze namen ik zal nemen. Na gebruik te hebben gemaakt van een
aftands edoch doeltreffend Aards zoeksysteem kom ik op de namen Eledhel (de
elfen van het licht), Moredhel (de zwarte elfen), Glamredhel (de
waanzinnige elfen) en Ocedhel (de elfen van over de zee). De
sterbasis zal dan informeel en toepasselijk de Anoredhel (beschermelfen;
elfen van de zon) worden genoemd. Meteen is dit een goed voornemen om mij
eindelijk te verdiepen in de wereld van Midkemia van Raymond E. Feist.
Tja….orders
…. Optuigen en koers zetten naar tweede kwadrant.
Stardate 158.01 – rond (-24,-34), snelheid ca. 20, koers 90, puntoortjes: 0
Dat is vlot; Gelijk objecten op de
radars van Eledhel en Moredhel, wel op een zeer grote afstand van rondom 50 AE
(gem. (26,-46), sp16, k260). Ik weet nog niet wat ik
hier van moet denken, maar negeren kan ik het uiteraard niet.
Via het SIS wordt bekend dat de
Bountyhunter in deze sector zit en vermoed ik de aanwezigheid van good old Darth
Vader.
Orders voor beurt 2 (zouden ze mij
ook zien als object zijnde?): Ik kan maar één ding doen met de logge D7’s en
dat is het opzoeken van de confrontatie. Ik geef orders voor een val naar
beneden met enige versnelling om aan het eind een beetje omhoog te komen. Als
het moet, kan ik daarna altijd nog flink versnellen.
Stardate 158.02 – rond (-7,-49), snelheid 25/26, koers 75/85, puntoortjes: 0
Mijn eerste slachtoffer is
geïdentificeerd. Ik kijk recht op de Defender ‘Ronald Fisher‘ (20,-56) die blijkbaar besloten heeft even te sukkelen op een
slakkentempo. Ook worden er nog twee andere objecten gesignaleerd in de buurt.
Ik hoop mijn tegenstander te
verrassen en versnel tot 38 AE/beurt en zo laat mogelijk tijdsorder met
schilden neer vuren met alles wat ik heb voor maximaal vuurresultaat. Hierbij
ga ik ook meer naar beneden afzakken, om de verwachte omtrekkende beweging
tegen te gaan.
Wat er ook gebeurt, van de 0 ben ik
verlost!
Stardate 158.03 – puntoortjes:
116
Niet te geloven, zo vroeg al een
fout. Sliep ik soms of zo tijdens het doorgeven van de orders! Eledhel,
Moredhel en Glamredel, allen rond [(13,-77),sp38,k125], deden precies wat ik
berekend had, alleen Ocedhel [(30,-46),sp38,k85] valt
buiten de pas wegens het niet doorvoeren van koerswijzigingen. Het ergste is
dat juist Ocedhel de klappen kreeg van Ronald Fisher in de vorm van 2 phasertreffers
en 1 vol-exploderende raket. Hierdoor heb ik nog maar 63% sensors op een
rotafstandje van de kattenbakhouder die ik dus niet identificeer….<zucht>
Zelf heeft Ronald Fisher een flinke
teug van 147 treffers binnengekregen, maar zoals gewoonlijk hebben katten 9
levens en probeert de bemanning met wanhoop de romp van het schip bijeen te
houden met al haar nagels. Bij de overige katjes staan de haren dan ook recht
overeind van de doodskreet van hun mede-katje. Moredhel zal komend beurt een afmaakschot
lossen op Ronald Fisher.
De overige defenders worden
geïdentificeerd als Thomas Bayes, Carl Gauss en Karl Pearson. Zij liggen mooi
op een afstandje van ca 11 weliswaar in schild 4, maar beetje bijdraaien en
vertragen moet kunnen om ze op de korrel te nemen. Hoofddoel wordt Karl Pearson
en secundair Carl
Gauss. Dat moet toch wel een flinke haarbal laten ophoesten
bij Bountyhunter.
Ocedhel moet proberen de schade
door de kattenbakhouder te minimaliseren.
Status
Ocedhel
Intern:
+25% (25%); Generators: -10 (18); Accu’s: -1 (4); Sensors: -37% (63%)
Stardate 158.04 – puntoortjes:
168
Ik ben niet tevreden hoe het deze
beurt is gegaan:
Eledhel schiet slechts 18 treffers
op de schild van Carl Gauss. Moredhel heeft niet de
verwachte bonus kunnen binnenslepen, maar de Ronald Fisher is wel wrak gegaan.
Ook de aanval op de Karl Pearson is om te huilen, slechts 2 treffers. De grote
sensorschade zal hier wel debet aan geweest zijn. In totaal kreeg Moredhel namelijk
119 treffers binnen, gelukkig verdeeld over de schilden 1 en 4. De schade aan Moredhel is groot.
Glamredhel heeft wel kunnen
uithalen met 57 treffers op de Karl Pearson.
Ocedhel vangt alle treffers van de kattenbakhouder
op met schild 4, die nu dus verdwenen is en identificeert verder niets.
Hiermee heb ik dus nog 2
full-operational slagkruisers over met verder een opgekalefaterde en een half
weggeschoten slagkruiser. De katten hebben me deze beurt harder geraakt dan ik
terug kon doen.
DV’s Feds worden verder als
objekten gesignaleerd. Wat kan ik nu nog doen. Draaien is een
ramp, dus rechtdoor. Eledhel en Glamredhel gaan op ramkoers van de kattenbakhouder.
Oledhel moet proberen een draai te maken en Moredhel laat ik naar het zuiden
koersen voor een flink aantal reparatiebeurten.
Status
Moredhel
Intern: +49% (49%);
Generators: -11 (17); Accu’s: -1 (4); Sensors: -88% (12%); Phaser2: defekt;
Schild1: -45 (0); Schild4: -30 (0);
Snelheidsbeperking: 28
[Kritieke schade: 8%]
Status
Ocedhel
Intern: -5% (20%); Generators: 0 (18); Accu’s:
Hersteld; Sensors: +15% (78%); Schild4: -30 (0)
Stardate 158.05 – puntoortjes:
358
De ramkoers op de Kattenbakhouder
is succesvol, maar liefst 240 treffers worden geplaatst door Eledhel
[(55,-62),sp32,k40] en Glamredhel [(54,-63),sp28,k39].
Moredhel [(46,-105),sp28,k150] krijgt nog een tikje van
14 treffers op zijn achterwerk van Karl Pearson en Carl Gauss. Ocedhel
[(73,-74),sp38,k10] krijgt een stoot onder de gordel
van 16 treffers.
De Feds kunnen de Kzinti’s onder de
korrel nemen en ben ik op relatief veilig afstand. Ik kan dus de
Kattenbakhouder afmaken (afstandje 4) en hopelijk mij weer in de gevechtszone begeven. Moredhel gaat nog ‘dieper’.
Status Eledhel
Schild1: -19 (26)
Status
Moredhel
Intern: -0% (49%);
Generators: +0 (17); Accu’s: +0 (4); Sensors: +0% (12%); Phaser2: defekt;
Schild1: +0 (0); Schild3:
-14 (11); Schild4: +0 (0); Snelheidsbeperking: 28
Status
Ocedhel
Intern:
+3% (23%); Generators: -3 (15); Sensors: +20% (98%); Schild4: -30 (0)
Stardate 158.06 – puntoortjes:
358
De kattenbakhouder is wrak, maar heeft
nog flink kunnen klauwen. Eledhel [(56,-51),sp21,k290] krijgt 55 treffers te
verstouwen op zijn voorschild en krijgt een dreun, terwijl Glamredhel [(55,-51),sp21,k289] een koppijn kreeg van 52 treffers. Hiermee worden
mijn voornemens om mij in de gevechtszone te begeven
een stuk onaantrekkelijker gemaakt. Zeker nu ook de Romulanen verhuld op bezoek
komen. De Feds blijven op grote afstand. De drie resterende Defenders zijn
gelockt op een middellange afstandje met koers 45.
Karl Pearson heeft blijkbaar de klappen van de Feds gekregen, vanwege diens snelheidsbeperking
van 8 AE/beurt.
Ocedhel [(56,-52),sp30,k289] heeft
zich bij de tweetal gevoegd.
Ik ga mij weer richten op de Karl
Pearson (bonus) en probeer al versnellend boven de
achterwerk van de vanuit het noordwesten naderende Haviken uit te komen.
Moredhel [(30,-126),sp28,k225] koerst richting de basis voor de blijvende
herstelwerkzaamheden.
Status Eledhel
Intern: +29% (29%); Generators: -6 (22); Sensors -34%
(66%); Disruptor1: defekt; Schild1: -26 (0);
Status Moredhel
Intern: -3% (46%); Generators: +0 (17); Sensors: +8%
(20%); Phaser2: defekt; Schild1: +12 (12);
Schild3: +1 (12); Schild4: 0 (0); Snelheidsbeperking: 28
Status Glamredhel
Intern: +10% (10%); Generators: -2 (26); Schild1: -45
(0)
Status Ocedhel
Intern: +0% (23%); Generators: 0 (15); Sensors: +0% (98%);
Schild4: 0 (0)
Stardate 158.07 – puntoortjes: 399
Dat gedeelte van het plannetje is in
ieder gelukt: achter de Haviken uitkomen. Helaas komt Karl Pearson gemakkelijk
weg met een zegge en schrijve 7 treffers, goed, weliswaar intern, maar ik had liever de bonus.
Zelf trakeert Thomas-Bayes Ocedhel op 10 treffers door schild 4….Het lijkt wel
of dit de hoofdthema van deze sector voor mij gaat
worden: Repareren, repareren en nog eens repareren. De hoofdmacht bevindt zich
op [(34,-30),sp30,k315].
Ik besluit een confrontatie op te
zoeken door te draaien, want de Haviken kunnen een hit-and-run-tactiek
uitvoeren en plot mezelf op een plek waar ik ze verwacht.
DV meldt mijn SB Anoredhel als een mogelijk prooi, om die reden gaat de
Moredhel [(2,-125),sp28,k275] nog dieper en dieper!
Status Eledhel
Intern: -1% (28%); Generators: 0 (22); Sensors 0%
(66%); Disruptor1: defekt; Schild1: 0 (0)
Status
Moredhel
Intern: -4% (42%);
Generators: +1 (18); Sensors: +16% (36%); Phaser2: defekt; Schild1: +7 (19); Schild3: +2
(14); Schild4: 0 (0); Snelheidsbeperking: 28
Status
Glamredhel
Intern:
-1% (9%); Generators: +0 (26); Schild1: +5 (5)
Status
Ocedhel
Intern: +9% (32%); Generators: 0 (15); Accu’s: -2 (3);
Sensors: -25% (73%); Schild4: 0 (0)
Stardate 158.08 – puntoortjes:
399
Carl Gauss is wrak gegaan, helaas
niet door mij. Verder een raket op mijn hielen, zinloos omdat ik deze
gemakkelijk kan ontwijken. De Rommies zijn gewoon rechtdoor gegaan, zodat ik voor
de rest alleen maar objecten zie. Ik besluit gewoon de hoofdmacht op
[(45,-17),sp30,k104] naar boven te draaien, versnellen
waar ik kan en reparatiebeurten in te lassen. Als DV besluit Anoredhel aan te
vallen, is de Rommie-Basie natuurlijk de volgende prooi. Door deze eerst op te
ruimen, moet DV wel de confrontatie zoeken. Uit voorzorg laat ik ook Moredhel [(-18,-144),sp28,k225] draaien richting de y-as. Het zou zonde zijn als deze
ten prooi valt aan DV.
Status Eledhel
Intern:
-3% (25%); Generators: +1 (23); Sensors +6% (72%); Disruptor1: Hersteld;
Schild1: 0 (0)
Status
Moredhel
Intern: -3% (39%);
Generators: +1 (19); Sensors: +9% (45%); Phaser2: defekt; Schild1: +3 (22); Schild3: +4
(18); Schild4: 0 (0); Snelheidsbeperking: 28
Status
Glamredhel
Intern:
-3% (6%); Generators: +1 (27); Schild1: +3 (8)
Status
Ocedhel
Intern: -4% (28%); Generators: 0 (15); Accu’s: +1 (4);
Sensors: +19% (92%); Schild4: 0 (0)
Stardate 158.09 – puntoortjes:
399
Niets op de radar….gewoon een hele stille beurt, behalve dat er vier vijanden
door Anoredhel gemeld wordt. Ook op het SIS valt weinig te melden, behalve dat
Bountyhunter verrassend nog steeds een teken van leven geeft!
Blijf koers zetten richting
Rommie-Basie. Door de versnelling van Eledhel [(37,8),sp40,k289] en Glamredhel
[(35,8),sp40,k289] blijft Ocedhel [(45,7),sp31,k339]
bewust een beetje achter, het zij zo.
Moredhel [(1,-156),sp28,k100] heeft ondertussen haar draai gemaakt en zet wederom
koers naar tweede kwadrant. Het zou leuk zijn als die het laatste katje tegenkwam.
Voor de aardigheid hierbij de
puntoortjes per schip:
Eledhel – 89 ; Moredhel – 44 ;
Glamredhel – 236 ; Ocedhel – 30.
Status Eledhel
Intern:
-2% (23%); Generators: +0 (23); Sensors +13% (85%); Schild1: +16 (16)
Status
Moredhel
Intern: -3% (36%);
Generators: +0 (19); Sensors: +6% (51%); Phaser2: Hersteld; Schild1: +13
(35); Schild3:
+1 (19); Schild4: 0 (0); Snelheidsbeperking: 28
Status
Glamredhel
Intern:
-4% (2%); Generators: Hersteld; Schild1: +10 (18)
Status
Ocedhel
Intern:
-3% (25%); Generators: 0 (15); Accu’s: Hersteld; Sensors: Hersteld;
Schild4: +4 (4)
.
Stardate 158.10 – puntoortjes:
401
Anoredhel heeft 2 interne treffers
geplaatst, verrassend. Op het SIS verneem ik dat dit op de Haviken geplaatst zijn. Een vaag vermoeden wordt daarna door DV bevestigd: hij
laat Anoredhel links liggen en is op weg naar de Rommie-Basie…..daar gaat mijn plan. Scheiße!
Schaal mijn plan op door niet
langer de Rommie-Basie als uitgangspunt te nemen, maar hoop in de buurt aldaar een flankaanval te kunnen lanceren op de aanstaande
pechvogel. Uitgangspositie van Eledhel en Moredhel zijn [(3,28],sp40,k264] met
een op 16AE achterblijvende Ocedheld [(20,26),sp32,k299]
Moredhel [(7,-132),sp28,k0] kan nu zonder gevaar naar boven koersen, maar moet van
ver komen en die hardnekkige snelheidsbeperking maakt het ook niet beter op…
Status Eledhel
Intern: -2% (21%); Generators: +0 (23); Sensors +10% (95%);
Schild1: +1 (17)
Status Moredhel
Intern: -2% (34%);
Generators: +0 (19); Sensors: +10% (61%); Schild1: +1 (36); Schild3: +1 (20); Schild4: +5 (5);
Snelheidsbeperking: 28
Status
Glamredhel
Intern:
-3% (1%); Schild1: +2 (20)
Status
Ocedhel
Intern:
-2% (23%); Generators: +1 (16); Schild4: +1 (5)
Stardate 158.11 – puntoortjes:
401
Veel objecten, weinig wol…Blijkbaar
is de vierde kwadrant nu de ‘place to be’. Eledhel
[(-17,47),sp28,k314], Glamredhel [(-18,46),sp28,k314] en Ocedhel [(-8,42),sp32,k299] verlekkeren zich bij het zien van mogelijke
slachtoffers. De Haviken hebben zich geconcentreerd rond -35,32 met een
snelheidje van 35 richting Noorden. De klasse M-kruisers zijn meer
Noord-Westelijk gesitueerd rond -60,65 eveneens
richting Noord en zijn blijkbaar nog steeds aan het bakkeleien met de
Rommie-basie….ik vraag me terdege af of Darth Vader aan het aftakelen is, want
dit is niets voor hem…heeft hij soms hulp nodig?
Ik besluit onderdoor te gaan en nog
even aan de zijlijn te wachten op het verloop van de strijd. Donald23 gaat
zeker richting Darth Vader om nog een schop na te geven wegens het slopen van
zijn basie. Blijkbaar heeft deze, volgens het SIS, zich flink van zich
afgebeten.
Moredhel [(7,-104),sp28,k0] zou wel sneller willen, maar de reparaties vlotten
gewoonweg niet. Het zou wel handig geweest zijn als de overigens goede D7’s meer volgens de
IKEA-principe samengesteld waren….
Status Eledhel
Intern:
-3% (18%); Generators: +1 (24); Sensors Hersteld; Schild1: +3 (20)
Status
Moredhel
Intern: -3% (31%);
Generators: +1 (20); Sensors: +17% (78%); Schild1: +3 (39); Schild3: +3 (23); Schild4: +2 (7);
Snelheidsbeperking: 28
Status
Glamredhel
Intern:
-0% (1%); Schild1: +1 (21)
Status
Ocedhel
Intern:
-1% (22%); Generators: 0 (16); Schild4: +2 (7)
Stardate 158.12 - puntoortjes:
401
Waar is mijn hoed met de ezelsoren!
Ergens heb ik wel rekening gehouden met het feit dat Donald23 weer op de coörds zou eindigen door een rondje te maken o.i.d., maar
dit niet serieus genomen. Had ik dat nou maar wel gedaan, dan had ik mijn
schepen voor die fatale punt van (-33,38) gehouden. Echter de Havikken hebben
een noodstop gemaakt en daarmee is mijn aanvalsvloot een speeltje geworden voor
deze verhulde warbirds. Ocedhel [(-39,34),sp32,k274)
ziet ze wel, maar kan door haar kontje weinig uithalen op afstand 7. Eledhel
[(-43,51),sp28,k314] en Glamredhel [(-45,50),sp28,k274]
kunnen zich slechts richten op de Rommie-basie. Dat wordt een uitvoerig
schaderapport komend beurt.
De koekblikken van Darth Vader
circuleren ergens in Noord-West rond -67,85. Recht doorgaan is geen optie,
afbuigen naar Zuid-West lijkt de meest logische,
bijdraaien naar het oosten een onlogische…..kies voor het onlogische, maar
eerst die basie van extra ventilatie-gaatjes voorzien.
Moredhel [(-5,-79),sp28,k335] kan
eindelijk versnellen naar 33 en krijgt alvast een voorzichtige koers richting
Noord-Oost.
Status Eledhel
Intern:
-1% (17%); Generators: +0 (24); Schild1: +4 (24)
Status
Moredhel
Intern: -4% (27%);
Generators: +0 (20); Sensors: +17% (95%); Schild1: +1 (40); Schild3: Hersteld; Schild4: +1
(8); Snelheidsbeperking: 33
Status
Glamredhel
Intern:
-0% (1%); Schild1: +1 (22)
Status
Ocedhel
Intern:
-1% (21%); Generators: 0 (16); Schild4: +2 (9)
Stardate 158.13 - puntoortjes:
476
Na het bekijken van de resultaten
zie ik dat de wiskunde-attributen mij flink om de oren hebben geslagen. Weer is
dit de zoveelste bewijs dat je echt niet je achterste
moet laten zien als je met de D7’s aan het toeren bent. De Eledhel [(-48,67),sp9,k88]
werd getrakteerd op een taartje van 82 treffers en is met 35% sensor
overgeleverd aan de aasgieren van deze sector. De Ocedhel [(-50,44),sp15,k64] kreeg een koekje van 95 treffers. Gelukkig kan deze
slokop komende beurt wel wat terugdoen maar met slechts de helft van de wapentuig.
De Glamredhel [(-48,67),sp28,k93] kreeg een klein toastje van 31 treffers van de
Rommie-Basie op haar hoofdje, maar rooskleurig blijft het niet. De Haviken op
[(-41,49),sp13,k325] bevinden zich op afstandje 20.
Mijn vloot wordt komende beurt gehalveerd, dat is zeker!
Moredhel [ (17,-55),sp33,k64] komt langzaam dichtbij.
Oh ja, tussen deze bedrijven door
werd de sterk overschatte Rommie-basie een kopje kleiner gemaakt. Een kopstoot
van 133 treffers door Glamredhel, die hiermee op 293 puntoortjes komt, blijkt
meer dan voldoende te zijn. Het slagroomtoefje van Eledhel was niet eens meer
nodig.
Het is niet meer dan logisch dat
Glamredhel zich tactisch terugtrekt en tempo maakt. Dus zal ik nu gehoor geven
aan de logica. De rol van de Klingons is eigenlijk uitgespeeld en moet de
komende beurten gezien worden in het teken van wonden likken. Wel wordt zo snel
mogelijk een weerzien geforceerd tussen Moredhel en Glamredhel. Misschien dat ik
nog het Koekdoosje van DV kan leegprikken voor Darth Vader of Donald23 de
victorie-vlag zal hijsen.
Status Eledhel
Intern: +51% (68%); Generators: -14 (10); Accu’s: -3
(2); Sensors: -65% (35%); Schild1: +1 (25); Schild 3: -25 (0); Phaser2 defect;
Phaser3 defect; Phaser4 defect; Disruptor 2 defect; Snelheidsbeperking: 9.
Status
Moredhel
Intern:
-1% (26%); Generators: +0 (20); Sensors: Hersteld; Schild1: +1 (41);
Schild4: +2 (10); Snelheidsbeperking: 33
Status
Glamredhel
Intern:
-0% (1%); Schild1: -15 (7)
Status
Ocedhel
Intern:
+60% (81%); Generators: -13 (3); Accu’s: -2 (3); Sensors: -48% (52%); Schild 3:
-25 (0); Schild4: +2 (11); Phaser1 defect; Disruptor1 defect; Disruptor2
defect; Snelheidsbeperking: 15
Stardate 158.14 – puntoortjes: 483
Het Klingonvloot is, zoals
verwacht, gehalveerd. De aasgieren hebben zich op de doodbloedende slagkruisers
gestort, waardoor Glamredhel [(-21,37),sp44,k118]
ongeschonden het strijdperk kon verlaten. De Rommies vormen verder geen
bedreiging meer voor de Glamredhel daar ze blijkbaar niet hebben versneld. Die
zeven moeizaam bij elkaar geschraapte puntoortjes is dit verlies niet waard.
Moredhel [(42,-34),sp33,k50] blijft koers houden.
Op basis van beschikbare gegevens
kan ik vanaf nu wel voor de komende 3 beurten plotten, op het gevaar dat DV
plots in mijn flank gaat verschijnen.
Status Eledhel:
WRAK
Status
Moredhel
Intern:
-2% (24%); Generators: +1 (21); Schild1: +1 (42); Schild4: +2 (12);
Snelheidsbeperking: 33
Status
Glamredhel
Intern:
-0% (1%); Schild1: +3 (10)
Status
Ocedhel: WRAK
Stardate 158.15 – puntoortjes:
483
Eenzaamheid overvalt me, pak mijn
gitaar en tokkel ‘I'm a poor lonesome elf’. Komende
beurt zal in ieder geval het grote weerzien plaatsvinden tussen Moredhel
[(46,-2),sp33,k5] en Glamredhel [(18,16),sp44,k118] en
dan zal dit gevierd worden met het afsteken van vuurwerk richting de Koekdoos [(58,58)]
van DV. Hoewel ik niet prettig vind om het Koekdoosje te pakken, is dit wel
mijn strategie de komende beurten.
Status
Moredhel
Intern: -2% (22%);
Generators: +1 (22); Schild1: +2 (44); Schild4: +1 (13); Snelheidsbeperking:
33.
Status
Glamredhel
Intern:
-1% (0%); Schild1: +4 (14)
Stardate 158.16 – puntoortjes:
483
Moredhel en Glamredhel zien elkaar,
maar bij nadere beschouwing blijkt de geplande snelheidsvermindering van
Glamredhel niet doorgevoerd te zijn wegens falen in het verzendprotocol. Dit
foutje zorgt voor een grote verstoring in mijn planning. Door deze fout ziet de
situatie als volgt uit: een goed geplaatste Moredhel op [(45,27),
sp30, k25], een doorgeschoten Glamredhel [(54,37), sp44, k25] en een
doldraaiende Koekdoos op [(58,58)]
Hierdoor maak ik overuren met KOTS (Klingonees Overleg Tactische Situatie). Elk denkbaar
scenario wordt uitgewerkt, maar geen van allen leidt tot een bevredigend
resultaat. Hoewel DV stelt dat ik alle ruimte heb ten aanzien van zijn toekomstig wrak-base, blijf ik het gevoel houden dat ik geen
tijd heb. Zo zou bijvoorbeeld het handhaven van snelheid leiden tot het niet
meer identificeren van de Koekdoos, wat mij weer een extra beurt zou kosten. Op
een gegeven moment luister ik naar mijn hart en laat het
aard van het schip spreken: de beuk erin, dan maar een aanval over twee
schilden.
Voor DV en Donald23 hoef ik me
blijkbaar geen zorgen meer te maken daar ze bij Anoredhel zullen uitknokken.
Status
Moredhel
Intern: -1% (21%);
Generators: +1 (23); Schild1: Hersteld; Schild4:
+6 (19); Snelheidsbeperking: 33.
Status
Glamredhel
Schild1: +3 (17)
Stardate 158.17 – puntoortjes: 721
Een flinke uitschieter van 238
puntoortjes, waar ik heel erg blij mee ben, want de Glamredhel [(70,70),sp30,k23] komt hiermee na een salvo van 198 treffers op schild 3
op 439 puntoortjes zodat in ieder geval een Supernova aan de prijzenboom van
Elvesham kan worden toegevoegd. Helaas zal het bij deze puntoortjes blijven
daar de Glamredhel zelf een flinke opdoffer van maar liefst 111 treffers heeft
gekregen van de KoekBase, wat resulteert in een hikkend slagkruiser met 5
generatoren en 14% sensors, maar wonderlijk genoeg zonder snelheidsbeperking!
Dat wordt duidelijk qua orders voor de Glamredhel: WEGWEGWEG! Om in ieder geval
verzekerd te zijn van de HIS in deze sector!
De Moredhel [(57,55),sp30,k23] heeft zelf een salvo van 132 treffers kunnen uitdelen,
zodat deze na een lange periode puntenloze beurten 136 puntoortjes heeft. De
Koekbase heeft niet meer de beschikking over schilden 3 en 4; ondanks een
138-trefferlast leert een scan mij dat de Koekbase nog de beschikking heeft
over vier zware phasers. Een domper, daar ik zeker twee of drie verwacht had….gelukkig is het voorschild van de Moredhel hersteld.
Dezelfde scan toont ook de teamscore van DV: 621. Dat gaat spannend worden.
Wat ik nu wil proberen is om
maximaal resultaat te halen uit deze prooi. Allereerst het aantal zware phasers
van de KoekBase reduceren tot hopelijk minimaal 1 door te schieten met de zware
phaser en disruptor 2 door schild 4 en bijdraaien zodat ik daarna op schild 1
kan vuren van de Koekbase met de overige wapens.
In een openhartig SIS-verkeer laten
DV en ik elkaar weten wat we van plan zijn en onze (verwachte) scores. Komend
beurt zal uitwijzen wie uit de kruitdampen als winnaar zal stappen!
Status
Moredhel
Intern:
-0% (21%); Generators: +0 (23); Schild4: +1 (20); Snelheidsbeperking: 33.
Status Glamredhel
Intern: +70% (70%); Generators: -23 (5); Accu’s: -2
(3); Sensors: -86% (14%); Schild1: -17 (0); Phaser2 defect; Phaser4 defect;
Phaser5 defect
Stardate 158.18 – puntoortjes: 967
Als de kruitdampen enigszins
weggetrokken zijn, is de uitkomst verrassend te noemen. Anoredhel heeft flink
uitgehaald tegen DV en krikt de score flink op tot ver boven de doelscore van
762. Toch blijkt DV met een helmlengte van 29 treffers mij ingehaald te hebben
en wint de sector met 996 punten. Echter de Gouden Zon wordt
hem de helm ingeboord daar zijn hoogst scorende schip Executor (435 punten) met
34 punten achterblijft bij Glamredhel (439 puntoortjes. )
Wel kunnen we hierdoor beide een
Supernova op de borst prikken.
Tot slot kan DV een Platina Komeet
toevoegen aan zijn collectie.
DV promoveert tot Admiraal. Ik
bevestig mijn Commander-schap en zie daardoor zonnetjes rondom mijn ogen
draaien!
Door de hoge eindscores zijn er ook
enkele PR’s gevestigd. Zo kan ik mij nestelen op de derde plek van de
Klingon-top 10. Dankzij een flink uithalende Anoredhel in deze beurt wordt ook
de eerste plek van de Klingon-teamscore ingenomen.
Epiloog
De SB’s hebben in deze sector
behoorlijk de onderspit gedolven, wat blijkbaar
diverse reputaties weer zal voeden. Echter het heeft zo
moeten lopen. Na het eerste treffen tegen de Kzinti’s en op de flank
naderende Feds was het logisch om door te stoten naar de kattenbakhouder. Door
schade kon ik ook niet veel meer doen dan koers zetten naar de Rommie-basie om de
nodige confrontatie af te dwingen, maar DV bleek een ieder op het verkeerde
spoor te hebben gezet. Na de mislukte campagne in de
kwadrant van de Haviken was het eveneens logisch om de Koekdoos van DV op te
blazen. Geen favoriete strategie, maar omstandigheden en noodzakelijke reparatiebeurten in acht
genomen, ben ik zeer content met hoe het in deze
sector gelopen is en dank ik alle tegenstanders voor hun aandeel in mijn
spelplezier (met name op de SIS) en de GM voor zijn hosting!