Speelverslag Sector 155

 

Stardate 155.00 - rond (-41,42), snelheid 10, koers 135, puntoortjes: 0

Heb de smaak te pakken gekregen in  sector 152 alwaar ik met good old friend Wild Bill Kelso in Defenders rondvloog, maar helaas voortijdig uitgeschakeld werd. Wendbaar, snelheidduivels….dat smaakte naar meer en prompt werd ik als vlootcommandant aangesteld van de Defenders in deze sector. De namen van de schepen hernoem ik  meteen in Marleen, Tania, Hilde en Daniella: de danseressen van de Confetti’s  (The sound of C, C’day). De sterbasis geef ik informeel de naam Mister C.

Gelijk is het een behoorlijke drukte van bekendmakingen op het SIS (Subspace Information System). Ender, Donald23, Toetanchamon en Kikoman. Dat roept gelijk vragen op! Betekent dit dat Donald23 en Kikoman samen één team vormen? Daar dit laatste niet geroepen wordt, wekt dit de indruk dat alle spelers aanwezig zijn. Geheel tegen mijn aard in besluit ik me niet bekend te maken; maakt de verrassing des te groter.

 

Orders voor beurt 1: hergroeperen met vol gas! Verder standaardorders. Bedoeling is om bovenlangs te gaan om zo een omtrekkende beweging te maken en de vijandelijke schepen van achteren te benaderen.

 

 

Stardate 155.01 –  rond (-18,45), snelheid 28, koers +/- 110, puntoortjes: 0

Hm….merk dat het broekies zijn, hoewel ieder schip aangekomen is op en nabij de afgesproken verzamelpunt, zijn er nogal onderlinge koersverschillen. Dat wordt drillen komende beurt. Uiteraard niets te zien op de radar.

 

Orders voor beurt 2: verder gereedsklaar optuigen van de schepen en nog ietsje meer bovenlangs te gaan en het vijandelijke kwadrant enigszins vertragend binnen te vliegen.

 

 

Stardate 155.02 – rond (2,59), snelheid 25, koers 90, puntoortjes: 0

Nu wordt het spannend…de eerste objecten. Wat me opvalt, is dat ze zich schijnbaar in tweetallen opgesplitst hebben om zo een breed sensorbereik te hebben. Een groepje bevindt zich op ca. (10,24) en een andere op ca. (22,26), 250 koersend. In alle gevallen toch al gauw een afstandje 35-40.

Romulanen is het eerste waar ik aan denk…..met dit gegeven probeer ik een koers te plotten wat mij het minste last zou moeten geven als mijn gedachte juist is en toch een zo goed mogelijk strategisch uitgangspositie moet geven, mocht het niet waar zijn. Verschillende varianten jaag ik door mijn analyse-tool, maar geen ervan is bevredigend. Besluit om weer iets anders te doen dan anders. Als ik dan toch eenmaal daarmee bezig ben…

 

Orders voor beurt 3 betekent de objecten negeren , ik ga puntoortjes halen bij de SB om achter de ras aan te komen en als het goed is, moet dat de volgende beurt zichtbaar zijn. Als mijn onbekende tegenstander probeert een aanvalspositie in te nemen, heb ik de komende twee beurten geen last. Kies om die reden om weer een stukje naar boven te gaan.

 

 

Stardate 155.03 – rond (41,71), snelheid 43, koers 105, puntoortjes: 0

Wat is er gebeurd? Dat is mijn gedachte als de resultaten van deze beurt onder mijn ogen komen, een maximale versnelling sinds de vorige keer, dat kan toch niet. Ik heb toch heel duidelijk mijn eerdere orders herroepen door betere…door al het analyseren van de varianten was ik in eerste instantie bij het geven van de orders van een verkeerde basissnelheid uitgegaan (16 ipv de 25 AE/Beurt).

Analyse van de verzendprotocollen leert mij dat mijn gecorrigeerde orders niet verzonden zijn vóór de deadline, maar pas de deadline…de verzendeenheid was te vroeg afgesloten.

 

Gauw bekijken en analyseren wat de gevolgen zijn….én die zijn louter positief. Ik heb een lock op de SB en het is van de Romulanen, lang leve de eerste gedachte! En heb tevens een goede uitgangspositie voor de photons: afstandje 22 en defensieve hoek van 5.

 

Orders voor beurt 4: alle hens aan dek, dichtklappende schotten en innemen van gevechtsposities. De tactiek tijdens de eerste impulsen is recht op de SB af en op gepast afstand de phasers afvuren, daarna een boogje maken om aan de andere kant te komen en dan zie ik dan wel weer verder. Mochten de haviken koers hebben gezet om hun SB te verdedigen, dan krijgen ze op die manier geen lock. Ook wordt serieus rekening gehouden met een half beschadigd schip, die dan op die manier kan ontsnappen, tenslotte wordt de ruimte als oneindig beschouwd. Raketten worden uiteraard afgevuurd, ze slaan deze beurt ook in, dus mijn ras wordt niet verraden aan de Rommie.

 

 

Stardate 155.04 – rond (75,79), snelheid 43, koers 104, puntoortjes: 199.

YeeHa! Dit is een goede openingsscore voor mij. De laatste twee sectoren hebben niet veel puntoortjes voor mij opgeleverd. In totaal 248 treffers op en door schild 4. Een goede opsteker voor mij!

Verrassend genoeg hebben de schepen zelf geen noemenswaardige schade opgelopen. Het voorsteven was maximaal versterkt met alles wat ik maar bij elkaar kon schrapen, maar daar werd niet op geschoten. De SB schoot op de flanken van Marleen en Hilde, wat keurig opgevangen werd door de schilden en zijn daarmee de Romulanen ook van de 0 af.

Verder geen enkel spoor van de Romulanen op de radar. Mijn list heeft gewerkt.

 

Orders voor beurt 5 laat mij eindigen op afstandje 14  voor de SB. Een tweede serie raketten worden gelost. Als de verwachte puntoortjes goed uitgerekend zijn, wordt hiermee de SB tandeloos gemaakt en kan ik in de beurt daarop op een ander schild schieten en het karwei afmaken. Snelheid wordt gehandhaafd voor een eventuele uitwijkmanoeuvre mochten de Romulanen opduiken.

 

 

Stardate 155.05 – rond (71,-63), snelheid 43, koers 268, puntoortjes: 269

Oops…verkeerd geplot. Alles gaat door één schild, nu is het zaakje gebarsten. Eerst even de prestaties van mijn meiden na deze aanval. Marleen komt tot 54 puntoortjes. Tania  wordt het goudhaantje met haar 90 puntoortjes. De treffers van mijn favoriet, Daniela, kwamen vol op de schild van de SB, haalt daarmee 27 puntoortjes binnen en komt tot 83. Hilde heeft de meeste pech, wel flink uitgehaald, maar niets gekregen en blijft op 42 puntoortjes steken.

 

Na het juichen bij het zien van een exploderende SB, wordt een waarschuwingskreet door het commandoruimte geknald: 4 objecten vlakbij! Stik….waren de romulanen toch dichterbij dan ik dacht. Die ontmoeting had ik graag een beurt uit willen stellen. Wit van schrik overhandigt de radarofficier de gemiddelde objectgegevens en tijdens een STOMA (Spoed-Tactisch Overleg Met Adrenaline) prijs ik mijn gelukself op mijn schouder zeer.

De Romulanen hebben zich in tweeën gesplitst. Een team bevindt zich op (56,60) en de andere op (83,50). De laatste twee haviken kunnen weinig tegen ons inbrengen daar hun phasers gelukkig niet naar achteren kunnen vuren en ook een eventueel bijdraaien levert geen tot nauwelijks weinig gevaar op. De andere twee haviken hebben ons wel in hun kijker. Mijn orders zijn dan ook geroepen: Uitwijkmanoeuvre MAX-GAS/STUUR!

 

Deze tactische zet laat zien dat na ook het maximaal bijdraaien en opvoeren van snelheid door de twee havikken we elkaar op 6-7 AE kunnen passeren. Hopelijk gaat de Rommie mij niet te veel beschadigen en kan de Defender tegen een stootje. Volgende zorg is: gebruik ik de 4 overgebleven EE's voor de ECM of voor het versterken van schild 4. Door deze uitwijkmanoeuvre kom ik ver boven de 90 uit en hebben de haviken al een achterstand van ruim 20 AE.

Kwestie van afwachten dus en de reling goed vastpakken!

 

 

Stardate 155.06 – rond (40,92), sp 43, koers 313, puntoortjes:269

Jammer jammer jammer….Marleen kreeg een dreun te verstouwen van 123 treffers van de Imperator-RO en Intrepid-RO, resulterend in het ontploffen van alle generatoren! Nog maar twee accu’s houden haar in het leven. Dat wordt gemakkelijk: self-destruction-order! En daarmee ook geen bonus voor de Rommie.

 

De haviken zijn inderdaad op afstandje 20 achter ons…Meteen na deze resultaten onderga ik een koude douche en besef dat ik het beter anders had moeten doen….ik had mijn hoofd en oren koel moeten houden en het verlies van een schip gewoon moeten nemen, want dan had ik nu mooi de Rommie op de korrel gehad! Echter gedane manoeuvres nemen geen keer, dus ik ga gewoon maximaal versnellen en zet koers naar een andere sector. Bang voor Rommie-vuur hoef ik niet perse te zijn, want de afstand is aardig groot, maar toch maar even een kussentje voor mijn achterwerk maken….

 

 

Stardate 155.07 – rond (-21,85), sp 61, koers 253, puntoortjes:269

Marleen is down….de rest van de dames zijn teneergeslagen, maar Mister C. fleurt ons op met onze liedjes. Al zingend buigen we af naar de 3e kwadrant!

 

Verder maakt Malurax zich op de SIS zijn aanwezigheid bekend. Ender concludeert dat Kikoman en Donald23 samen vliegen. Dat roept vraagtekens: hebben Kikoman en Donald23 een practical joke uitgevoerd?? Dat wordt lachen aan het eind van de race! Nu hou ik mij zeker stil!

 

 

Stardate 155.08 – rond (-41,28), sp 61, koers 198, puntoortjes: 269

Niets op radar, de dames zetten hun koers onverdroten voort.

 

 

Stardate 155.09 - rond (-68,-5), snelheid 43, koers 220, puntoortjes: 269
Nog steeds niets op de scan, zoals te verwachten viel. Vertragen tot 30 en draaien iets bij naar 175. Dan moet de volgende beurt wel iets zichtbaar zijn. Ben benieuwd wat/wie het wordt.

 

 

Stardate 155.10 - rond -66,-35, snelheid 30, koers 175, puntoortjes: 269.
De SB van de Klingons is in zicht en wel op 21 AE, dus geen Malurax of de uiteengerafelde windsels van de mummie. Jammer, maar ik heb in ieder geval iets om op te schieten en mijn dames zijn gewillig. Photons en raketten worden al in tijd 1 afgevuurd en paar impulsen daarna de phasers en draaien naar stuurboord.

Mister C meldt 4 vijanden in sektor, de haviken van Ender.

 

 

Stardate 155.11 - rond -82,-51, koers 265, snelheid 30, puntoortjes: 484
De Klingonese SB heeft een eerste uppercut gekregen in de vorm van 196 treffers resulterend in 115 puntoortjes. Groggy heeft deze teruggeslagen met 12 treffers op Hilde en 11 op Daniella. Keurig vingen de dames ze op met hun achterschild. Dat is mooi, betekent dat ik mijn kopaanval nogmaals kan uitvoeren. Vuur nog eens 3 raketten op af en phasers om het af te maken. Nu maar hopen dat ik zelf niet verantwoordelijk ben voor het einde van het spel, want Malurax moet behoorlijk dicht bij de doelscore zitten.

Zelf heeft mijn eigen SB ook flink te verduren gekregen van de haviken van Ender. Liefst 240 treffers werden geïncasseerd, maar ook werd er 152 treffers uitgedeeld, goed voor 66 puntoortjes. Altijd mooi meegenomen.

 

Op het SIS pocht Ender lekker over zijn opgekrikte score…hm, laat hem (en mijn andere tegenstanders) maar lekker in de waan.

 

 

Stardate 155.12 - rond (-67,-50), snelheid 30, koers 145 en puntoortjes: 686.

De SB van de Klingons spat zoals verwacht na de schoonheidsbehandeling van mijn dames uiteen; wat echter onverwachts was het aantal treffers op mij: nul komma nul! Dat is mooi meegenomen.

De korte afstand scan om na te gaan wat de teamscore is van Malurax doet mijn wenkbrauwen boven mijn oren uitstijgen; slechts 605 punten, terwijl hij toch Toet flink te grazen had genomen. Of hij is nog bezig met het opruimen van de windsels of hij is er slechter aan toe en heeft nog geen aanval uitgevoerd op diens sacrofaag of zal zich daar nu mee bezig houden komende beurten.

Helaas is mister C. ook om zeep geholpen door de haviken van Ender, echter niet zonder slag of stoot! In de afgelopen beurt heeft deze dus een klap uitgedeeld van 89 puntoortjes en eindigt het op 155 puntoortjes!

En nu wordt het lastig! Wat moet ik doen….155 puntoortjes van Mister C betekent dat de Rommies een flinke klap hebben gekregen. Er van uitgaande van mijn ervaringen met een SB en gezien het puntenaantal heeft per beurt telkens op 2 schepen geschoten. Dat betekent in het gunstigste geval dat er twee havikken zware schade hebben en dus waarschijnlijk geen verhuller zullen hebben. In het slechtste geval betekent het dus 4 haviken met matige schade en 2 kapotgeschoten schilden.

Kijkend naar de teamscore van Malurax en uitgaande van het feit dat hij bezig is met de sacrofaag van de mummie kan hem dit nog zo'n 300 punten opleveren. Ook ligt daar nog een oud bericht dat de mummie hem ook een flinke tik heeft gegeven.

Verder heb ik nog maar één raket over, maar dat vormt geen beletsel voor de strategie die ik kiezen moet.

Wikkend en wegen besluit ik koers te zetten naar het tweede kwadrant, ik zet de aanval in op Malurax. Drie kerngezonde dames tegen een gehavend Klingon-vloot moet toch kunnen?! Het zal echter nog wel drie beurten duren voor ik wat op mijn radar krijg.

 

Het is duidelijk dat ik moet hopen op een hoge doelscore!

 

Volgens mij begint Ender nattigheid te voelen op het SIS over de aanwezigheid van tegenstanders. DV, inmiddels via een onderonsje tijdens een meeting op de hoogte gebracht, doet ook mee met het rookgordijn….

 

 

Stardate 155.13 – rond (-39,-41), sp 30, koers 70, puntoortjes: 686

Ik vraag mij af waarom ik geen energieboost aan mijn motoren heb gegeven, want dat is toch het meest logische….schud mijn hoofd dan ook, berust ik mij onbewust al in het onvermijdelijke?

 

Hm….Ender heeft te horen gekregen op het SIS van een niet nader te noemen ‘Big Mouth’ dat ik in deze sector vlieg in plaats van Kikoman en Donald23. Bijzonder jammer.

 

 

Stardate 155.14 – Eind!

Het is over. Malurax wint deze sector, dat een lage doelscore van 754 punten kent.

 

Terwijl ik mijmer over diverse als als als, beklaagt Ender zich op de achtergrond over dat het leven niet eerlijk is, terwijl hij volledig aan zichzelf te wijten heeft dat hij niet gekregen heeft waar hij op gehoopt had! Inderdaad ben ik op de vlucht gegaan toen ik de Haviken tegenover mij kreeg (achteraf gezien niet nodig geweest). Door mij achterna te gaan, gooide Ender zijn eigen glazen in. Ook gokte ik mis in welke kwadrant Malurax en Toetanchamon aan het bakkeleien was.

Dankzij deze factoren kreeg Malurax alle gelegenheid om deze sector op typische SO-wijze te winnen: opruimen van tegenstander en daarna diens SB. Malurax verkreeg hiermee een promotie naar Commodore en een zilveren maan.

 

Wat betreft eerlijkheid, is het heel eenvoudig. Zoals iemand het al stelde: SO is niet eerlijk! Iedere speler kan immers zijn eigen strategie bepalen. Daar word je binnen SO, terecht, geheel vrij gelaten. Het is immers aan jou de taak om aan één gouden regel te voldoen: Scoor minimaal één punt meer dan je tegenstander.

 

 

Lord of Elvesham