Spel 150
Slechts
één keer zweten
Proloog
Al sinds ik sector 124 met Darth Vader deelde, had ik de wens om
eens met hem samen te spelen. In de jaren negentig ben ik geregeld bij hem op
bezoek geweest om over Sterren Oorlog te praten of beurten te plotten en daar
had ik goede herinneringen aan.
Het was echter wel wachten op de uitslag van sector 137. Op het
laatst verliep dat spel erg stroef voor me, al won ik het uiteindelijk wel.
Natuurlijk wilde ik het liefst als commodore aan een nieuw spel beginnen, maar
gelukkig had Darth Vader genoeg geduld: pas nadat ik promoveerde, begon ons
nieuwe spel. Megabyte had op verzoek de start vertraagd.
We hadden allebei wel oren naar de Romulanen. Ten eerste omdat we
dat ras allebei al wat minder hadden gespeeld en ten tweede omdat ik
voornamelijk schepen wilde jagen en Darth in Romulanen hetzelfde beleid voert.
Voor mij werd het de tweede poging met Romulanen, na eerder sector 129 veroverd
te hebben met dat ras.
Als scheepsnamen koos Darth voor zijn gebruikelijke Avenger-Ro en Conquest-Ro
(commandoschip), terwijl ik koos voor de lekker klinkende Silantro-Ro
(vlaggenschip) en Lycortas-Ro. Ik had wat
lettergrepen bijeen gehusseld om op Silantro uit te
komen, maar toevallig betekent dat woord “koriander” in het Engels. De andere
scheepsnaam was genoemd naar een antieke Griekse staatsman die in de
geschriften van Polybios wel eens voorbij kwam.
Ik heb een selectie van Darth's plaatjes
aan dit spelverslag toegevoegd, ter verduidelijking. De tekst is echter
leidend: het kan zijn dat de plaatjes bewegingen of eindkoersen weergeven die
we in het echt niet gebruikt hebben. Vaak stellen we de orders nog wat scherper
na het bestuderen van de plaatjes, maar het is meestal een te kleine wijziging
om nog een nieuw plaatje te maken. En waar we wel meerdere plaatjes gemaakt
hebben (beurt 5-7), heb ik gekozen om een overzicht van de situatie te geven.
Beurt 0
Allereerst eens beslissen welke kant we op gaan! We hebben een
duidelijke voorkeur voor het nulpunt, om onze kansen op objecten in beurt 1 te
maximaliseren. We beginnen trouwens in het zuidwestelijke kwadrant en we zetten
vol gas. Natuurlijk zwengelen we enkele systemen op, zoals de Phaserbanken en de Plasma Torpedo´s.
Beurt 1
Met vier objecten in het zuidoostelijke kwadrant hadden we het
gewenste resultaat binnen. De snelheid is hoog, dus we sluiten de Federatie
uit. Vanwege de gemiddelde snelheid van 26,5 vermoeden we dat het de Klingons
zijn. Wij liggen rond -27,-27 en besluiten zuidoostelijk
van onze huidige positie te eindigen via een S-bocht. Daarmee hopen we een
goede onderschepping te doen zonder zelf gezien te worden (Darth Vader kan
zulke zaken tot grote precisie voor elkaar krijgen met zijn programma´s). De
snelheid gaat naar 30.
Beurt 2
Nou dat kon slechter. De voltallige vloot van de Klingons
verschijnt op afstanden van 14 tot
Aan zijn huidige positie te zien, heeft Malurax
gedacht dat hij met de Federatie of Kzinti zou gaan sparren, want hij heeft
zichzelf ten noordwesten van zijn vorige positie gebracht, ongetwijfeld met het
doel uit een voorschild te draaien en een flink snelheidsvoordeel op te bouwen.
Hij lag nu ten noordoosten van ons.
Zie hier de situatie:
Dit was een lastige beurt om te plannen voor ons. De afstanden
waren nog best groot dus we moesten goed plotten en raden wat Malurax zou gaan doen. Darth Vader was in
eerste instantie van mening dat de Klingons rechtsomkeert zouden maken naar hun
sterbasis en stevig zou versterken, terwijl ik van mening was dat Malurax door zou zetten naar onze sterbasis en zou
versnellen. Hij zou zijn verliezen slikken en sterbases jagen. In spel
129 kwam ik Malurax ook als eerste tegen. Toen
schoten mijn Haviken één van zijn Klingons wrak in een soortgelijke situatie,
waarbij hij doorvloog… Ik was behoorlijk zeker dat Malurax
dezelfde keuze zou maken als toen, zeker vanwege de gebrekkige draaicirkel van
de Klingon D.VII, maar ik kon mijn teamgenoot niet helemaal overtuigen. We
stemden de orders als volgt af: we draaien naar boven en vuren op T3 en A10. Om
de afstandsorder een kans te geven vliegen we na onze eerste draai recht op ze
af. Vervolgens draaien we door naar koers 240 om de achtervolging in te zetten.
We moeten de snelheden van de schepen flink variëren: Avenger
gaat 27 vliegen, Conquest daarentegen 40, Silantro versnelt naar 32 en Lycortas
vertraagt naar 28. Dat was nodig om de hoeken te optimaliseren. We waren niet
helemaal gelukkig met de orders, maar het was een prima basis.
Wegens drukke weekenden was er minder tijd om deze cruciale beurt
te plannen. Vlak voor de deadline kreeg ik het bericht dat de orders alsnog
gewijzigd werden, zonder de basis aan te tasten. Ik kon er niets meer aan doen
en hoopte dat alles goed zou komen.
Beurt 3
Darth Vader was verrast door de maximale versnelling van Malurax... Ons plan was redelijk uitgevallen, maar we waren desondanks
niet tevreden. Cotillon-Kl ontving 65 door 4; Grimaldus-Kl 120 door 4. Eerst verzochten we een herdraai,
want de spelleider was een snelheidswijziging van één schip vergeten en dat zou
ons 6-8 interne treffers extra op Grimaldus-Kl
opleveren. Ondanks alle interne treffers die we nu al bereikt hadden, had dat
schip momenteel een maximumsnelheid van in de 20, wat te snel was voor onze
Plasma Torpedo´s.
De herdraai bleek gunstig voor ons. De 6 extra treffers zetten Grimaldus-Kl nu wél op snelheid
8, zodat de Plasma´s hun werk konden doen. Dat nam niet weg dat Cotillion-Kl er erg genadig vanaf kwam: doordat we niet
scherp genoeg draaiden in de eerste impulsen, kon dit schip door middel van een
forse versnelling uit een wapenhoek blijven, zodat zowel Avenger
als Silantro slechts één Zware Phaser vuurden. De 35 interne treffers leverden geen
maximumsnelheid op.
Jammer van deze gemiste kans, want als bij het plan meteen was
uitgegaan van een (maximale) versnelling door de Klingons, hadden we vrijwel
zeker nog eens 65 treffers door schild 4 kunnen jagen, waarmee de
strijdwaardigheid van de Klingon-vloot gehalveerd zou
zijn. Bovendien hadden we dan dichterbij gelegen dan nu.
De Klingons hadden het niet makkelijk nu: Malurax kon alleen maar verder op onze sterbasis af om deze
aan te vallen, maar uit forumpraat bleek dat Ender
met zijn Kzinti ook in de buurt was en kon waarnemen dat er een sterbasis
aangevallen zou worden. Wij konden alleen maar de snelheden reduceren, de
schepen verhullen en proberen dichterbij te komen. Gezien de onderlinge
snelheden en afstanden was het voor ons onmogelijk om in beurt 4 iets te
identificeren.
Teamscore: 157
Beurt 4
Zoals verwacht zien we alleen maar objecten, 7 stuks. Eigenlijk 10,
maar door het verlies van onze sterbasis, die vakkundig door Malurax werd weggeblazen, zien we onszelf
als object. Onze basis scoorde nog 30 punten, dus er zijn wat gekraakte
voorschilden bij de Klingons. Het andere goede nieuws is dat Grimaldus-Kl werd ingehaald door twee Plasma Torpedo´s. Beiden
deden 27 treffers, maar alleen de Conquest verdiende
er punten aan – na 15 treffers was het al voorbij.
Aan de objecten te zien komt er nu een harde confrontatie tussen Malurax en Ender. De afstand
tussen voornoemde vloten is 12-14, dus dat zou gaan knallen. Ender is onbeschadigd en voltallig; Malurax
heeft twee of drie schepen met schade, maar beschikt desondanks wel over flinke
vuurkracht. Hoe zou dat aflopen?
We liggen weer verzameld rond -45,-31,
koers 260 en snelheid 30. We verwachten dat de Kzinti en Klingons na hun
treffen verder noordwestelijk zullen uitwijken, omdat ze weten dat we
achtervolgen. Daarom willen wij uitkomen rond -75,-25.
Uit communicaties met Yoritomo weten we dat hij met zijn Federatie
op sterbasisjacht zal gaan. Dat is gunstig voor ons, want dat betekent dat we
geen verrassingen uit die hoek hoeven te verwachten.
Teamscore: 222
Beurt 5
Mijn allereerste reactie was positief: we zagen de Kzinti!
Vervolgens ging ik goed de uitdraai bestuderen… G****R! Dat meen je niet? Ik moet
het toegeven: die Ender heeft het mooi uitgemikt. Wij
hadden natuurlijk verwacht dat hij met hoge snelheid zou omdraaien, maar de
boef heeft juist snelheid 15 aangenomen en een flauwere draai gemaakt. Hij lag
nu in schild 4, onze linkerflank op afstanden van 3 tot 7! Ik moet zeggen dat
ik in eerste instantie hevig teleurgesteld was. Dit had ik niet zien aankomen
en mijn schepen lagen dichter bij de vijand dus alle kans dat ik de zwaarste
klappen zou opvangen. We dachten zelfs nog even dat de twee kemphanen elkaar
niet eens beschoten hadden, maar een niet-aanvalsverdrag hadden gesloten!
Gelukkig duurde het niet lang eer mijn strijdlust begon te
herstellen. Het viel ons namelijk op dat Kivotti-Kz
snelheid 11 had in plaats van 15, zodat we concludeerden dat deze door de
Klingons beschadigd moest zijn. Afhankelijk van de sensors kon dit schip niet
alle Haviken zien en de vuurkracht was ook met een voor ons onbekende factor
verminderd. Op het forum ging het gekibbel tussen Ender
en Malurax verder. Laatstgenoemde schreef doodleuk
dat Ender 63 en 79 interne treffers had ontvangen op
zijn schepen en dat Ender heel vroeg had geschoten en
daarna had bijgedraaid. We begonnen te vermoeden dat Ender
vroeg gegokt had door zijn schilden uit te laten tegen de Klingons, maar dat
zou hem duur komen te staan - dat was echt te vroeg geweest! Met deze extra
informatie konden we beredeneren dat de Defenders niet genoeg vuurkracht bijeen
konden schrapen om ons meer dan één schip afhandig te maken, plus wellicht nog
een ander schip beschadigen.
Natuurlijk was Ender boos dat Malurax cruciale geheime informatie bekend maakte, maar hij
had zelf in een andere sector bekendgemaakt wat het commandoschip van Darth
Vader was, dus het was nogal een gevalletje van “de pot verwijt de ketel”.
Via een privébericht en daarna op het forum probeerde Ender te ontdekken welke schepen van Darth Vader waren,
maar ik weigerde natuurlijk. Daarop dreigde Ender mij
van promotie te weerhouden door mijn vlaggenschip te vernielen, maar dat had ik
nog liever dan dat ik een teamgenoot zou verraden! De scheepsnamen zijn
natuurlijk duidelijk te herleiden naar een specifiek persoon, maar Ender vroeg zich af of we misschien van scheepsnamen
gewisseld hadden – een aardige truc, maar niet het geval.
Dan nu het plan. Er waren geen Klingons wrak gegaan, maar ze waren
wel met wisselende snelheden als objecten op de radar: ééntje
ging 12, wat verder bevestigde dat er wel degelijk flink was uitgedeeld door Malurax en Ender. Darth Vader
vermoedde direct dat Malurax na zijn laatste
vuurgevecht op meerdere schepen met energietekorten zou kunnen kampen, zodat we
het beste ten zuidwesten van onze huidige positie konden eindigen, met de neus
rond koers 290. Dan zouden we wellicht wat restjes Klingon op de radar kunnen
verwachten.
Wat nu te doen met de Kzinti? Op Tijd 1
vuren we de linker- en op Tijd 5 de rechterwapens. Om die rechterwapens een
betere kans te geven, draaien we in de eerste impuls naar rechts, dan drie
impulsen naar links. Zo hopen we dat de Kzinti ons op een westelijke koers
voorbijvliegen. De laatste twee impulsen draaien we weer naar rechts ter
verbetering van ons blikveld. Mijn schepen kozen de Barique-Kz
uit, terwijl Darth Vader zijn aandacht zou verdelen over de Illusion-Kz
en Nirvana-Kz. Lycortas lag
het dichtst bij de vijand, dus die kreeg 0 ECM en 20 SV, terwijl mijn
commandoschip met 6 ECM en 13 SV werd uitgerust. Darth Vader durfde te gokken
met zijn commandoschip door van zijn schepen de schilden niet te activeren.
Teamscore: 222
Beurt 6
Ha, dat viel mee! Darth Vader verloor een schip doordat hij 128
treffers aan Phaservuur en Raketten door open
schilden incasseerde...maar het was Avenger en niet
zijn vlaggenschip. Sowieso waren wij hooglijk verbaasd
over de vuurorders van Ender. Hij pochte dan wel op
het forum dat hij een wrak had veroorzaakt, maar nadere analyse van de beurt
toonde het falen van Ender overduidelijk aan.
Afgezien van het salvo op Avenger zochten we ons rot
op de uitdraai naar de rest van de geïncasseerde schade...we vonden niets! Ender heeft gewoon verder niet gevuurd. Onze eerste
gedachte was dat we wellicht op Tijd 1 wat hadden aangericht vóór Ender zijn wapens afvuurde, maar dat bleek niet zo te zijn:
op Tijd 1 veroorzaakten we géén wrak. Bij nader inzien was het plausibel dat Illusion-Kz al door Malurax was aangeschoten en daarom niet vuurde. Van Kivotti-Kz was dat wel zeker, want de scan die we maakten
vertoonde sensors van 30%, wat waarschijnlijk al na reparaties was. Die kon ons
vorige beurt gewoon niet identificeren.
Alle branie van Ender ten spijt, hadden
we deze beurt véél beter afgehandeld dan hij. Als Darth zijn schilden niet had
uitgelaten, had Ender geen wrak geproduceerd, al zou
hij wel 80-90 interne treffers hebben veroorzaakt natuurlijk.
Wij daarentegen veroorzaakten ook maar één
wrak, en dat was nog grotendeels te danken aan Malurax,
die Illusion-Kz al flink had voorbewerkt. De 34 Phasertreffers op 1 en 38 Plasmatreffers door 1 op impuls 3
waren voldoende om het zetje te geven. De grootste coup van deze beurt was wel
het optreden van Conquest. Deze had het vuur ingehouden tot het moment waarop Nirvana-Kz waarschijnlijk volledig in het voorschild zat.
De berekeningen waren correct: zonder schilden jaste Darth even lekker 105
treffers door schild 3 van Nirvana-Kz, wat tot 70
interne treffers leidde. Die schuit was dus uitgeschakeld. Onze scan van Kivotti-Kz had ons al duidelijk gemaakt dat we die niet
hoefden te vrezen: 30% sensors en enkele defecte wapens...
Lycortas en Silantro hadden weer eens pech: hun vuur op Barique-Kz van gezamenlijk 54 treffers door schild 1 (19
intern) op Tijd 1 werd niet opgevolgd door een tweede salvo op Tijd 5. Net als
in beurt 3 lukte het niet om in de juiste wapenhoeken te geraken... Wat een
pech, want ten eerste ontsnapte Barique-Kz aan
tientallen extra treffers en ten tweede omdat ik me zorgen begon te maken om de
score van mijn vlaggenschip. Die was door de mislukte vuurorders blijven steken
op 54, terwijl die van Darth Vader al op 184 stond. Zijn promotie was bij een
winst al verzekerd, maar ik moest nog bijna 100 punten. Ik begon te vrezen dat
ik bij nog meer pech met mijn vuurorders niet zou promoveren. De mooie score
van Conquest was aanleiding voor Darth om mij te verzoeken mee te werken aan een
poging om een Supernova te behalen. Dat was reëel natuurlijk en ik gunde het
hem, maar ik wilde eerst mijn eigen promotie veilig stellen, wat hij begreep.
Al met al was de
kracht van Ender volledig gebroken. Hij blufte nog
wel op het forum, maar wij hadden ondertussen een juiste inschatting van de
verhoudingen gemaakt en we kraakten zijn uitspraken – daarna nam hij niet eens
meer de moeite om ons de mond te snoeren.
Op de radar waren nu
ook Klingons te zien, op afstanden van 15 tot en met 17. Met diverse snelheden
en op één schip na zonder ECM probeerde Malurax zijn
gehavende vloot weg te krijgen richting zijn eigen basis. Die was nog ver weg
en daarvoor moest hij eerst voorbij ons. Wellicht hoopte hij dat de Kzinti ons
lang zouden bezighouden. Dat was ijdele hoop, want de Defenders lagen met hun
schild 3 naar ons zijschild, op afstanden van 5 tot 9.
In het kader van de
promotiebarrière van Silantro besloten we dat Barique-Kz door mij zou worden aangevallen. Deze
tegenstander had de minste schade, zodat er nog veel punten op te verdienen
waren. Darth Vader zou op Tijd 1 en wat later nogmaals,
op Nirvana-Kz vuren. Voor Kivotti-Kz
hadden we geen vuurorders meer over, maar gevaarlijk was deze schuit toch niet.
Bovendien zou er nog een Plasma gaan inslaan. Vanwege het zekere tegenvuur (Ender wist wel dat hij een afscheidssalvo had en niks meer)
activeerden we de schilden. We vliegen met een boog oostwaarts om de Klingons
niet uit het oog te verliezen.
Teamscore: 409
Beurt 7
Boem, dat ging weer
lekker! Zoals verwacht wist Conquest met twee orders, die allebei 26 treffers
door 3 opleverden, Nirvana-Kz naar het hiernamaals te
sturen – dat was een profetisch gekozen naam... Mijn zorgen over mijn promotie
verdwenen in deze beurt als sneeuw voor de zon, want het duo Lycortas en Silantro scheuren tezamen de Barique-Kz aan stukken
met Phaservuur en inslaande Plasma's die al een beurt
eerder afgevuurd waren. De 79 en 78 treffers waren voldoende. Mijn vlaggenschip
schoot omhoog van 54 naar 148 punten. Conquest was opgeklommen tot 268,
waardoor de Supernova alleen maar dichterbij kwam. Kivotti-Kz
ontsprong de dans doordat de Plasma geheel werd opgevangen op het tot dan toe
onbeschadigde schild 3.
De enige smet op deze
beurt was van Malurax afkomstig: zijn Belial II-Kl kruiste ons pad en
schoot 40 treffers op mijn Silantro. De 10 interne
treffers op mijn vlaggenschip kostte me 5 generators wat ik hinderlijk vond,
aangezien ik nu moeite zou krijgen om alle systemen op te laden (alle accu's waren leeg). Desondanks besefte ik wel dat het op de lange
termijn niets zou uitmaken. Conquest ontving het allerlaatste vuur van Ender, maar het schild werd net niet gepenetreerd.
Sinds beurt 6
speelden we een gewonnen spel. De Federatie was nog steeds te ver weg met een
sterbasis bezig, de Klingons hinkten van ons weg en de Kzinti zouden de komende
beurt niet overleven. We identificeerden twee Klingons, waarvan één met een
snelheid van 8 en de ander met 33. De laatste Klingon bleef als object op de radar
omdat deze genoeg energie had voor ECM. Kivotti-Kz
lag op afstand 10 te wachten op de genadeklap en die gingen we nu maar eens
uitdelen.
Het plan was dat Silantro Kivott-Kz zou opruimen
en Conquest Belial II-KL. Lycortas
zou niet vuren. Via een flauw S-bochtje zouden we met koers
Teamscore: 633
Beurt 8
Potverdorie! De Belial II-Kl ging netjes wrak
zoals gepland, nadat Conquest 59 Phasertreffers door
schild 1 joeg, maar Kivotti-Kz had het lef om de 40 Phasertreffers door
schild 3 (nota bene een beurt eerder nog door een Plasma gekraakt) te
overleven! Dat waren toch 37 interne treffers! Ach, zo erg is het niet: het
levert alleen een kans op om extra punten te scoren. De snelle Klingon die nog
ECM kan voeren is waarschijnlijk toch ongrijpbaar voor ons. Het was tijd voor
een beleidswijziging: we maken Ender af en richten
ons daarna noordwaarts, waar Yoritomo ergens te vinden zou moeten zijn. We
hadden ondertussen 736 punten en we waren er redelijk zeker van dat als we nog
één Federaal voor onze lopen zouden krijgen, we de doelscore waarschijnlijk wel
zouden overschrijden. Uiteraard berekenden we nog 21 punten voor Kivotti-Kz. Misschien zelfs wel meer, want de Plasma
Torpedo van Silantro zou aan het begin van beurt 9
inslaan op het verse schild 1. Aangezien Conquest ondertussen 332 punten had
(en dus al in de Top 10 Romulanen zou geraken) mocht dit schip de genadeklap
uitdelen. Die 17 punten voor een Supernova waren zeer tastbaar...
Conquest zou van grote
afstand vuren en daarna zouden al onze schepen terugdraaien naar koers
Teamscore: 736
Beurt 9
Maar dat was allemaal
niet meer nodig: eerst sloeg mijn Plasma in (33 op 1, 17 punten) op Kivotti-Kz en vervolgens knalde Conquest nog even 22
treffers op grote afstand door schild 2 waardoor diens individuele score opliep
naar 365 punten – de Supernova voor Darth Vader was binnen! Het zou zelfs de nieuwe nummer 1 worden van de Romulanen Top 10. Uiteraard
betekende het ook een Zilveren Maan. Een kans om de teamscore verder te doen
oplopen kwam er niet, want de doelscore was met 782 laag. We behaalden 786
punten, dus de Kivotti-Kz leverde zelfs nog 50 puntjes
op.
Teamscore: 786
Epiloog
Op het forum waren Ender, Malurax en Yoritomo zo
sportief om ons te feliciteren. Het is altijd leuk om Ender
af te schieten, aangezien hij verbaal behoorlijk aanwezig kon zijn. Weliswaar
was die grootspraak niet altijd zonder basis, want talent kan ik hem niet
ontzeggen. Het is jammer dat hij anno 2013 al een tijdje niet meer meedoet.
Er ontstond nog even
een venijnige sfeer tijdens het vieren toen Malurax
(ondertussen ook al een jaartje of twee niet meer gesignaleerd) insinueerde dat
als we nog tegen Yoritomo (ook gestopt) hadden moeten vechten, we het nog wel
eens moeilijk hadden kunnen krijgen. Daar waren wij het totaal niet mee eens en
ik schreef dat het uitblijven van een confrontatie met Yori
vooral gunstig was voor diens rating, die dan niet verder omlaag zou gaan...
Dat vond Yori dan niet zo fijn om te lezen. Tja, wij hadden dit spel
behoorlijk goed gespeeld. Afgezien van die ene beurt waarin Ender
ons verraste, zijn we niet in de problemen geweest. Zelfs dat viel nog wel mee,
aangezien Ender al voorbij zijn hoogtepunt was na een
treffen met Malurax. Vanaf beurt 6 wisten we
eigenlijk al dat we zouden winnen, zodat we slechts één keer hoefden te zweten.
Het voelt heerlijk om zo superieur te zijn... Het was geen wonder dat we vol
vertrouwen Yoritomo tegemoet hadden getreden, want we hadden weinig schade, nog
steeds drie verhulde schepen en veel punten, waardoor de druk bij Yori had gelegen. We zagen echt geen enkel probleem, maar
de speculaties waren onnodig: we hadden gewoon goed gewonnen en we wilden ons
niet laten meesleuren in een soort klaagstemming dat de doelscore te laag was
of wat dan ook.
De samenwerking
tussen mij en Darth Vader begon wat stroefjes doordat
we van mening verschilden over de waarschijnlijke tegenzet van Malurax in beurt 3. Deze episode wordt in het spelverslag
van Darth ietwat anders weergegeven. Ik kon hem toen helaas niet overtuigen en
doordat ik op de avond van de deadline niet in staat was om de orders nog aan
te passen, liep ik van meet af aan wat achter in de score. Dat werd nog erger
toen ik in beurt 6 weer pech had met de vuurorders die maar voor de helft afgingen. Daardoor kon ik nooit voor de Zilveren Maan gaan.
Goed, toen die achterstand er eenmaal was heb ik Darth Vader daarin ook
gesteund. Je moet je nu eenmaal aanpassen aan veranderende situaties. Nadat er
een Supernova begon te lonken hebben we flink ons best gedaan om dat te
bereiken en het is een puike prestatie dat het gelukt
is! Gefeliciteerd Darth! Op zijn beurt heeft Darth Vader mij ook geholpen om
mijn achterblijvende score op te vijzelen. Zelfs toen het strikt genomen niet
meer nodig was, heeft Darth zijn vuur in beurt 9 ingehouden totdat mijn Plasma
insloeg op Kivotti-Kz, waarbij hij het risico liep
dat Ender geen schilden zou activeren en mijn Plasma
Torpedo Kivotti-Kz tot schroot zou reduceren. Dat was
zeer schappelijk, aangezien ik de vereiste score voor bevordering al bereikt
had.
De wetenschappelijke
benadering van Darth Vader is een geweldige aanvulling op mijn eigen
benadering, die natuurlijk meer op gevoel is gebaseerd dan bij Darth. De
tactische plaatjes en hulpmiddelen die hij zelf ontwikkeld heeft zijn echt een
feest om mee te werken. Ze zijn heerlijk duidelijk en ik hoefde dan ook veel
minder te tekenen tijdens mijn samenwerking met Darth Vader. Dat kwam me goed
uit, want rond deze tijd zat ik voor het werk in België in een hotel, waar ik
minder middelen had.
Darth Vader dacht
zijn Conquest terug te zien als hoogst scorende Havik ooit, maar aan de
vooravond van publicatie op de website kondigde Megabyte vrolijk aan dat Darth
Vader slechts aanspraak maakte op de tweede plek in die Top 10. We begrepen
allemaal meteen dat Skyrider, waarvan al bekend was dat hij sector 144 naar
zijn hand aan het zetten was, een nog hogere score had gehaald. En inderdaad,
Skyrider bracht zijn Tingeling-Ro op 374 punten
(waarmee hij uiteraard een Supernova pakte, maar ook nog eens een Gouden Zon);
we feliciteerden hem van harte.
Met 9 beurten was dit
de snelste winstpartij van mijn eigen carrière, maar meerdere andere spellen
(104, 106, 141 en 147) waren ook al bij beurt 9 beëindigd. Een absoluut record
was het sowieso niet aangezien Megabyte spel
Mijn Silantro eindigde op de respectabele score van 204 waarmee
ik eervol tot admiraal promoveerde; Lycortas behaalde
107 punten. Het was de eerste week van januari 2009 en nu ik dit schrijf (april
2013), had ik niet kunnen bevroeden dat ik een donkere periode in zou gaan, die
in schril contrast stond met de “gouden tijd” van februari 2007 tot en met het
einde van spel 150...