Sector 141 Revisited

 

Proloog:

Ergens op het forum ontstond een woordenwisseling tussen Ender en mijzelf. Ender blies wat hoog van de toren en vroeg er om met de beide beentjes op de grond gezet te worden. Nadat hij wat persoonlijk werd kon een duel niet uitblijven. Omdat ik niet de kwaadste ben en hij aanzienlijk minder ervaring heeft, mocht hij de raskeuze bepalen. Het werd Romulanen voor hem en Kzinti voor mij. Waar menigeen dat geen faire keus vond om een duel uit te vechten, kon ik wél mijn pluche commandostoel in mijn favoriete schip plaatsen. Er gaat niets boven een Kzinti Defender. Intussen wierpen Malurax en Megabyte zich op om in de aangrenzende kwadranten ook een duel te beslechten met respectievelijk Federatie en Klingon.

En zo kwam het dat Megabyte en ik opnieuw gelijktijdig in sector 141 te vinden waren. Hij nu Galaktisch Admiraal in plaats van Commodore. En ik met aanzienlijk meer ervaring dan toen ik destijds voor het eerst in deze sector vloog.

 

Beurt 0:

Mijn vloot bestaat uit vier Kzinti Defenders met de namen Executor, Predator, Punisher en Relentless. De kwadranten zijn verdeeld, ik start in het derde kwadrant, Ender in het vierde, Megabyte en Malurax respectievelijk in het eerste en tweede. Dat betekent dat Ender op een defensieve hoek van 225º ten opzichte van mijn niet geformeerde vloot ligt.

 

Orders voor beurt 1:

De vloot wordt gegroepeerd in twee paren en versnelt maximaal en wordt op een koers gezet naar het kwadrant van de vijand. Nieuwe positie 25 AE op -75º ten opzichte van de vorige positie, nieuwe koers 0º.

 

Resultaten van beurt 1:

Er worden nog geen objekten waargenomen. Ender claimt echter op het forum wel wat te zien, dan vliegt hij dus (niet verwonderlijk) langzamer dan mijn vloot.

 

Orders voor beurt 2:

Om te voorkomen dat we botsen laat ik de vloot verder naar bakboord uitwijken en neem kies een nieuwe positie op 30 AE onder -40º van de huidige positie. Verder versnellen tot een slordige 38 AE/b, nieuwe koers 35º en proberen om in Enders flank of zelfs achter hem uit te komen.

 

Resultaten van beurt 2:

Alle schepen zien vier objekten op gemiddeld 26 AE en een defensieve hoek van 48º. Mijn vloot ligt vanuit Ender gezien onder een defensieve hoek van 35º. Das het mooie van met veel schepen veel objekten zien, het geeft je een vrij nauwkeurig beeld van de locatie van je tegenstander. Een vlug rekensommetje leert dat hij me niet kan identificeren.

 

Orders voor beurt 3:

Vertragen naar 30 AE/b, opnieuw uitwijken naar bakboord met een positie op 26 AE onder 40º en aan het einde bijdraaien in de richting waar Ender vandaan moet gaan komen, nieuwe koers 75º. De afstand tussen het achterste paar en het voorste paar wordt vergroot tot 3 AE.

 

Resultaten van beurt 3:

Manoeuvres goed uitgevoerd, de Predator en Relentless liggen op 3 AE voor de Executor en de Punisher. Behalve de Romulaanse sterbasis op 34 AE onder -54º worden opnieuw worden vier objekten geïdentificeerd, afstand nog steeds 26 AE, defensieve hoek 51º. Vanuit Ender ligt mijn vloot onder 17º, de omtrekkende beweging is dus niet zo denderend geslaagd. Ook leert wat rekenwerk dat hij mij net wel of net niet kan identificeren. Dat betekent dat ik een aanval kan verwachten. En ja hoor,... Ender claimt op het forum al dat hij enkele van mijn schepen ziet en de komende beurt zal aanvallen.

 

Orders voor beurt 4:

Tijd om de standaard Romulanen-val open te trekken. Ender is nog groen en nat achter de oren dus als hij niet het hele forum doorgeplozen heeft maakt deze tactiek een goede kans van slagen. Warpmotoren uit, ionmotoren aan. Een kort draaitje naar bakboord om photons en raketten richting sterbasis te dirigeren (de eerste waren toch al opgewarmd en zijn bij Romulanen bijna nutteloos, voor de tweede duurt een spel meestal niet lang genoeg om ze allemaal kwijt te raken), dan een weinig corrigeren om Ender in schild twee te houden dat maximaal versterkt wordt en pas op het allerlaatste moment hard stuurboord naar 108º.

 

Resultaten van beurt 4:

Ender is volledig in de val gelopen. Hij heeft positie gekozen op ongeveer de plaats waar ik de afgelopen beurt lag, en zijn vloot ligt nu op 3-7 AE onder een defensieve hoek die varieert van -1º tot 28º met schild 4 naar mij toe. Hij deed 58 treffers op de Predator en 60 op Relentless, maar dankzij 26 EE specifieke versterking leidde dat slechts tot 2 respectievelijk 4 interne treffers en geen noemenswaardige schade. Fout nummer twee,... vuur verdelen over twee schepen verzwakt de vijand niet. Op het forum bagatelliseert Ender zijn benarde positie. Teamscore: 28 punten (vier photons op de sterbasis).

 

Orders voor beurt 5:

Nu maar eens gokken op de onervarenheid van Ender. Die twee schepen op 3 AE zullen hem wel gretig maken. Dus de Executor en de Punisher vuren zonder schilden en versnellen maximaal, draaien over stuurboord naar de Romulanen toe en voor het eind van de beurt over bakboord terug naar waar ze vandaan kwamen. De Predator en Relentless versnellen naar 12 AE en sturen scherp naar bakboord in een poging om aan de onvermijdelijke plasma torpedos te ontkomen. De rest van de energie gaat naar schild 1. Als doelen worden de Osami en de Nobutake gekozen omdat deze net dat beetje dichterbij liggen en waarschijnlijk in één keer uitgeschakeld kunnen worden. Alles wat resteert wordt dan door vier raketten afgemaakt.

 

Resultaten van beurt 5:

Oeps vergeten,... de sterbasis lag er ook nog. De Executor en de Punisher ontvangen 3 en 2 (interne) treffers. Verder deed Ender wat van hem verwacht werd. Hij koos nu één schip uit, de Relentless, en scoorde daarmee 114 treffers op en door schild 1, verder trof één van de vier plasmas met 35 treffers op schild 3. Ondanks al dat geweld zijn de sensors slechts tot 70% gedaald en werken er nog twee phasers, de rest van de Relentless hangt dan wel met plakband aan elkaar.

De Osami mocht 139 treffers verwerken en de Nobutake 136 treffers. Verder sloegen er raketten van een beurt geleden in op de Romulaanse sterbasis. Teamscore: 293 punten.

De Osami en de Nobutake zijn echter niet wrak gegaan, Ender heeft ze met de sterbasis laten koppelen en daarmee correct gegokt dat ik juist de dichtst bij gelegen schepen zou aanvallen. Samen met de sterbasis liggen ze op 33 AE op een defensieve hoek van 8º. De Predator en de Relentless liggen op 18 AE en 31º met 3 plasma torpedos op 0 tot 1 AE achter ze aan (wie beweert dat je de baan van deze dingen niet kunt voorspellen heeft het dus mis). De andere twee Romulanen Isoroku en Chuichi liggen op 26 AE en -61º defensief. De laatste hebben een redelijk zicht op mijn aangeschoten schepen (14 AE op 60º). Op het forum claimt Ender deze schepen te zullen aanvallen en vernietigen.

Op het forum blijkt tevens dat Megabyte in een record tempo van twee beurten klaar was met de vernietiging van Malurax, terwijl hij daarbij slechts één schip verloor. Voorlopig draait hij rondjes tot ik met Ender klaar ben.

 

Orders voor beurt 6:

Deze beurt heb ik weer twee troeven in handen,... Enders claim de Predator en de Relentless te zullen aanvallen en,... de nog rondvliegende Romulanen kunnen de Executor en de Punisher niet identificeren. Dus wat raketten en photons richting de gekoppelde Nobutake voor het geval Ender mocht besluiten los te koppelen. Verder de Predator zo hard mogelijk laten versnellen om eerder dan de Romulanen te kunnen vuren. De Executor en de Predator kiezen een koers over het meest waarschijnlijke pad van de Romulanen en vuren op een afstandsorder. De Relentless is gebonden aan een maximum snelheid van 8 AE/b en zal deze beurt waarschijnlijk niet overleven.

 

Resultaten van beurt 6:

Zoals verwacht ging de Relentless wrak,... de rest van mijn vloot deelde echter 121 treffers uit aan de Chuichi en 67 aan de Isoroku. De Predator kreeg 30 treffers van de Isoroku te verwerken en nog één plasma torpedo, status: half beschadigd. De Chuichi heeft niet eens meer terug kunnen vuren en heeft nog twee raketten achter zich aan en kan dus afgeschreven worden. Snelheid 25 AE/b, koers 57º, Predator op 4 AE onder -19º met koers ongeveer in de richting van de Romulanen. Chuichi en Isoroku op 11 AE en 84º, zij kijken zelf (voor zover de sensors dat toelaten) met een defensieve hoek van -90º tegen mij aan, we liggen dus naast elkaar in dezelfde richting te kijken. Romulaanse sterbasis op 28 AE en 96º defensief. Teamscore: 561 punten.

 

Orders voor beurt 7:

In een positie met schepen naast elkaar heeft degene die het snelste kan draaien altijd het voordeel. Er gaat wat dat betreft niets boven Kzinti Defenders! Dus vol stuurboord en alles los op de Isoroku. Nog één enkele raket extra richting Chuichi om zeker te zijn van de bonus. Na het vuren terug naar bakboord en doorvliegen om een goede positie uit te kiezen om aansluitend de Osami en Nobutake van de sterbasis los te weken.

 

Resultaten van beurt 7:

WAT??? De Isoroku is na 97 treffers nog niet wrak. Zijn vuur op de Predator ging echter mis en sinds de laatste Delftse simulatie runs is wel duidelijk wat dat betekent: sensors op 0%. De Chuichi had wel het fatsoen om netjes wrak te gaan. De sterbasis met de nog steeds gekoppelde schepen ligt op 20 AE, voor de Predator en Punisher is die afstand een klein beetje kleiner. Teamscore: 693 punten.

En die teamscore baart me nu zorgen. Als ik de sterbasis tot wrak reduceer bestaat de kans dat ik over de doelscore heen ga zonder Enders schepen te vernietigen. Niet dat het ding nog veel nodig heeft want alle raketten en photons die richting de gekoppelde schepen gegaan zijn hebben best wat schade veroorzaakt getuige het phaservuur dat al een paar beurten niet meer overeenstemt met vijf zware phasers.

 

Orders voor beurt 8:

Nog maar een phaser afvuren op de Isoroku en dan doorvliegen naar de sterbasis. Omdat de rotatiesnelheid van het ding inmiddels bekend is weet ik precies de koers van de Osami en de Nobutake aan het eind van beurt 8. Er wordt flink getrianguleerd, gerekend en uiteindelijk krijg ik het voor elkaar een koers te plotten die mijn vloot tussen de 0,5 en 0,8 AE achter de schepen van Ender moet brengen. De Executor vuurt onderweg nog gedoseerd op de sterbasis om zo dicht mogelijk tegen de laagst mogelijke doelscore aan te kruipen en de individuele score nog een zetje te geven.

Ondanks alle waarschuwingen en tips weigert Ender los te koppelen van zijn sterbasis, claimende dat hij geen sensors heeft. Voorlopig komt dat mij wel mooi uit.

 

Resultaten van beurt 8:

Conform verwachting,... de Isoroku is wrak, de sterbasis, de Osami en de Nobutake liggen op (afgerond) 1 AE in mijn voorschild en ik lig in het achterschild van de Romulaanse schepen. De sterbasis heeft volgens een scan nog maar twee zware phasers over. Ender belooft op het forum braaf dat hij deze beurt de sterbasis wél gaat verlaten. Teamscore: 756 punten (oeps, 7 te veel).

 

Orders voor beurt 9:

Uhm,... das niet zo moeilijk. Schilden uit en knallen. De Predator met beperkte sensors neemt de sterbasis voor zijn rekening, de Executor concentreert zijn vuur op de Nobutake en de Punisher mag het einde van de Osami inluiden.

 

Resultaten van beurt 9:

Het duurt even voordat de automatisch dimmende transparisteel vensters zich hersteld hebben van de enorme vuurbal die voor mijn vloot ontstond en weer verdween,... niets achterlatend. Met 408 treffers is een einde gemaakt aan de Romulaanse aanwezigheid in deze sector en moet Ender zijn lesje in respect toch wel geleerd hebben.

Zowel de Executor als de Punisher overstegen de grens voor de Super Nova met respectievelijke eindscores van 453 en 339 punten. De Executor verdiende tevens een Zilveren Maan en een eerste plaats in de Kzinti top 10. De teamscore eindigde op 1034 punten en daarmee werd de doelscore van 842 punten ruim overschreden en leverde mij de promotie tot Commander op,... de eerste stap op weg naar mijn oude rang.

 

Megabyte werd een goede tweede en wordt vriendelijk bedankt omdat hij Ender en mij de gelegenheid gaf ons duel zonder inmenging van derden af te maken.

 

Epiloog:

Kzinti Defenders bleken uitstekend opgewassen tegen Romulanen. Hoewel hierbij wel de kanttekening gemaakt moet worden dat Ender een aantal dingen aanzienlijk beter had kunnen doen. Ten eerste verdeelde hij vanuit verhulde positie zijn vuur over twee schepen en deed dus geen significante schade. Ten tweede viel hij voor de impuls-val die o zo dodelijk kan zijn (en niet alleen voor Romulanen). Ten derde kondigde Ender vaak op het forum al min of meer aan wat hij ging doen of wat hij zag. Ten vierde had hij in beurt 8 de sterbasis veilig kunnen verlaten onder bescherming van zijn verhuller om daarna al vliegend zijn sensoren te repareren. Tenslotte had hij in beurt 9 aan de sterbasis kunnen blijven hangen waardoor ik in die beurt zijn schepen niet had kunnen raken en eerst de sterbasis aan gort had moeten schieten. In dat laatste geval had hij (in het geval van een hoge doelscore) opnieuw de overhand gekregen omdat ik het dan met drie aardig beschadigde schepen tegen hem op had moeten nemen. Om dat laatste te voorkomen had ik de psychische druk tot loskoppelen op het forum zo ver mogelijk opgevoerd.

 

Hopelijk trekken andere nieuwe spelers lering uit dit spelverslag,... de oorlog wordt ook op het forum gevoerd,... er zijn beginnersfouten die door ervaren spelers benut worden, pluis de historie op het forum na en trek hieruit lering,... blaas niet te hoog van de toren en je kunt ook een meer ervaren speler nog eens om advies vragen,... heb niet de illusie dat je Darth Vader in een duel kunt verslaan....