Spelverslag
137 – driemaal toch scheepsrecht?
Proloog
“Dit is
niet niks Cleaver,” zei Megabyte over een intergalactisch kanaal. Zijn
wenkbrauwen trok hij gemakshalve omhoog, om zijn woorden kracht bij te zetten.
“Ik zeg
het je, die Kzinti in sector 137 betalen echt belachelijk veel voor je. Het is
dat ik al eh...elders vast lig anders zou ik het zelf doen. Maar ja, eigenlijk
moet je al blij zijn dat ik je voorgedragen heb hoor. Je dacht toch niet dat ik
iedereen zomaar zo´n lucratief contract in de handen duw!? Zo´n commander als
jij zou perfect passen bij die katten. Ik heb ze overtuigd door te zeggen dat
jij extra getergd zou zijn door je nederlaag tegen mij in sector 125. Dat vond
de Kzinti Hegemonie een doorslaggevend argument, dus zet nou maar je digitale
handtekening en incasseer die poen!” Hij wist het overtuigend te brengen, die
Megabyte. Toch was Cleaver er niet helemaal gerust op. Het is heel normaal om
de schoenen van andere officieren op te vullen als de situatie zich voordoet,
maar deze situatie was toch een tikkeltje verdacht.
“Hoe kan
het dat een eerste officier wel een contract tekent en vervolgens nooit aan
boord van die schepen is geweest? Zijn shuttle zal toch niet bij het verkeerde
zwarte gat rechtsaf zijn gegaan?” vroeg een kritische Cleaver aan Megabyte.
“Het
enige wat ik kan zeggen is dat er geen spoor meer van hem is sinds hij de
academie verliet. Meer weet ik echt niet, maar als je al zo rijk bent geworden
van de Romulanen dat je zo´n aanbod zomaar afslaat dan zoek ik wel iemand
anders hoor. Er zijn er genoeg die hun neus niet voor het geld van de Kzinti
Hegemonie ophalen!” luidde zijn antwoord.
“Eh nee,
niet zo haastig Mega...ik accepteer het aanbod op één voorwaarde...ik wil mijn
eigen scheepsnamen op die Defenders hebben.”
“Afgesproken!”
riep Megabyte nog uit. “Ik zal alles in orde maken en jij kunt je shuttle
instellen op -65,66 in sector 137, alwaar je vier fonkelnieuwe Defenders zult
vinden.”
“Dank je
Megabyte, ik laat je wel weten hoe dit afloopt,” sprak Cleaver.
“Ach, ik
houd je wel in de gaten...ik heb voor je ingestaan hè en ik moet ook om mijn
eigen reputatie denken,” knipoogde Megabyte. Die knipoog was niet alleen maar
vriendelijk bedoeld: Cleaver wist wel dat hij nu een investering
vertegenwoordigde en dat beviel hem allerminst. Nog maar kort geleden kende hij
een tegenslag toen Megabyte er met de zege in sector 131 vandoor ging en nu zou
Cleaver zomaar afhankelijk moeten worden van zijn plaaggeest? Hij peinsde nog
even na over deze ontwikkelingen terwijl hij de nieuwe koers programmeerde. Op
naar sector 137!
Inleiding
Jaja, in
het donker je olie bijvullen is al niet zo heel erg aan te raden...er dan
tussendoor een flink telefoongesprek over Sterren Oorlog voeren is zeker niet
bevorderlijk! Desondanks slaagde ik erin om zowel mijn auto als sector 137 op
orde te krijgen. De Kzinti aldaar hadden last van een deserteur. Gek genoeg had
de betreffende eerste officier reeds een forumbijdrage geleverd en zelfs de
naam Syphax (een Numidische koning uit de tijd van de Punische Oorlogen)
aangenomen – waarom dan het belangrijkste verzuimd, namelijk de orders
opsturen? Megabyte had zelf maar de eerste beurt gedaan, maar omdat ik op de
wachtlijst stond voor de Kzinti benaderde hij mij om het spel over te nemen,
wat ik niet weigerde. Aldus bevond ik mij voor de derde maal in de Defenders,
na eerdere expedities in sectoren 125 en 135 (Blitz).
De
scheepsnamen waren weer eens ouderwets gebaseerd op samentrekkingen van woorden
en lettergrepen (met name uit het Latijn) die me tezamen een idee van subtiliteit
en soevereiniteit gaven. Ik kwam uit op Sanguinade (van het woord voor bloed),
Legretta, Archialis en Indrata.
Beurt 1
Megabyte
had het opportuun gevonden om de vloot te formeren en richting het middelpunt
te sturen. Het beginpunt was het noordwestelijke kwadrant.
Ondanks
de zuidoostelijke koers waren er nog geen objecten op de radar. Ik besloot de
koers te verleggen naar 90 en de snelheden te uniformeren. Bovendien zou mijn
commandoschip een veilige positie innemen.
Beurt 2
Nou, die
oostelijke koers levert direct wat op: acht objecten sieren de horizon. Vier
stuks komen recht omhoog vanuit het zuidwestelijke kwadrant. De andere vier
liggen ten oosten van me en vliegen met koers 180. De snelheden van de
oostelijke objecten is wat lager dan die van de zuidwestelijke, zodat ik de
Federatie vermoed. Dat lijkt me een mooi doelwit! Dan ontwijk ik nog even de
Romulanen of Klingons.
Mijn
schepen liggen in een perfect vierkantje. Omdat de gekozen vijand zuidwaarts
vliegt, moet ik moeite doen om ze bij te houden, zelfs met hun lage snelheid.
Met de verwachting dat de vijand mij als object waarneemt en me wellicht
tegemoet zal komen, wil ik een flinke sprong in snelheid wagen, zodat ik hem
kan verrassen. Warp 34! Verder draai ik naar koers 120 en in de laatste impuls
terug naar 90.
Beurt 3
Niet het
gewenste resultaat, want de objecten waren niet van hun zuidwaartse koers
geweken. Althans, ze gaan nu ongeveer 135, dus nog meer van weg. Ik weet niet
meer of het me toen was opgevallen, maar één object vliegt beduidend trager dan
de anderen. De rest is versneld, maar deze is niet meer vooruit te branden…het
riekt naar een lamme vogel. Op het forum vraagt Hitman openlijk wie er fan is
van een Conan the Barbarian. Daarmee was me genoeg duidelijk: de
Klingons en de Federatie zijn met elkaar in gevecht, maar wie waar ligt is me
nog niet helemaal duidelijk. Aangezien Hitman over Photons spreekt, moet hij de
Federatie vertegenwoordigen. In een eerder msn-gesprek hadden Skywise en ik
elkaar al verteld dat we dezelfde sector deelden, al hadden we nog niet het ras
blootgegeven. Skywise begaat de misstap om mijn aanwezigheid in deze sector
prijs te geven…daarvoor zal hij moeten boeten!
Zelfde
plan, andere snelheid: ik zou teruggaan naar snelheid 25 om mijn sensors meer bereik
te geven zodat ik niet zomaar naar een Photonbarrage zat te happen, en verder
weer zuidoostwaarts gaan (koers 150) en uiteindelijk een koers van 180 aannemen
in de laatste impuls. Kennelijk had ik een foutje gemaakt met mijn vorige
orders zodat sommige schepen op koers 105 lagen in plaats van 90. Maakt ook
niet uit!
Mijn
hypothese is dat deze orders mij op een gunstige locatie brengen om de Klingons
of de Federatie een klap te geven. Met “gunstig” bedoel ik dichtbij en in hun
zijkant.
Beurt 4
Juist!
Dit is dus wel het gewenste resultaat. Er verschijnt één wrak op de
radar, namelijk dat van Stygia-Kl. Dat zal wel het schip geweest zijn dat de
vorige beurt als object met een lage snelheid te zien was. Ongetwijfeld ten
prooi gevallen aan de Photons van The Hitman. De radar heeft nog meer goed
nieuws: de rest van de Klingons is in zicht…achter mij! Op afstanden van 4 tot
8 worden de Valusia-Kl, Cimmeria-Kl en Aquilonia-Kl waargenomen. Zij vliegen
met koers 315 en snelheid 19 (Valusia-Kl vliegt 20) van me weg. Mijn
voorspelling is dus uitgekomen; de eerste puntjes zijn in de maak. Eén zorg heb
ik wel: mijn schepen liggen op een rijtje op 29,-10, 30,-10 en 31,-10 (plus nog
een schip op 29,-11), waarvan die eerste mijn commandoschip is. Ik moet maar
hopen dat deze schuit niet de zak zal zijn.
Tijd
voor een strak vuurplan. Omdat de Defensieve Hoeken die de Klingons naar mij
toe hebben niet allemaal even optimaal zijn en ik natuurlijk mijn commandoschip
wil versterken, kom ik tot een verrassend plan.
De verwachting is dat de Klingons ook op T1 vuren en vervolgens vluchten
of met Valusia-Kl omdraaien voor een verrassingsaanval, althans als mijn
tegenstander aanneemt dat ik daar geen wapens op vuur. Mijn Raketten gaan naar Valusia-Kl, want ik
kan daar geen Phasers op vuren en mocht de vijand omkeren kunnen de Raketten
nog doel treffen, terwijl de Sanguinade-Kz en Indrata-Kz de Cimmeria-Kl op de
korrel nemen. De overige schepen vuren op de flank van Aquilonia-Kl. Mijn
Indrata-Kz splitst haar vuur: drie Phasers op Cimmeria-Kl, de laatste op
Valusia-Kl. Die laatste Klingon ligt net wat verderop en aangezien ik van
Sanguinade-Kz en Indrata-Kz de schilden uitlaat, haal ik toch al genoeg
treffers om Cimmeria-Kl onderuit te halen - waarom niet een gokje en hopen dat
ene Phaser direct intern schiet?
Het zou
logischer zijn om het vuur wat anders te verdelen zodat ik direct op de
achterschilden van Aquilonia-Kl vuur, maar dan loop ik het risico dat ik op
twee schilden schiet (de DH van Aquilonia-Kl ten opzichte van Legretta-Kz is
135 en ik kan dus niet zien welk schild ik ga treffen) en dan ga ik zeker
weinig schade doen. Dan liever een gegarandeerde flankaanval, die misschien
niet verwacht wordt!
De
Klingons kunnen op T1 nog wat terugdoen hoor, met zo´n 50 tot 70 treffers;
misschien meer als hij zo dapper is om de schilden uit te laten - wat ik
overigens niet verwacht. Vermoedelijk is Archialis-Kz of Legretta-Kz de gebeten
hond bij mij, dus die schilden voorzie ik van 20 SV.
Ik heb
dus wat risico dat de Klingons door een open schild schieten, maar soms mag een
gokje! Ik zie verder geen objecten en ik vermoed dat Hitman door is gevlogen
naar de Klingon-basis om die te pletten. Mijn bewegingen waren -45 graden op
impuls 1 en plus 180 graden in de laatste vier impulsen om op koers 315 te
komen. Vermoedelijk levert dat een Photonkansje op terwijl ik toch de wind uit
de zeilen haal van een eventuele omdraai van de Klingons. Dan was er nog een
positieve melding van mijn sterbasis: er waren 4 vijanden in mijn sector.
Heerlijk, nu wist ik meteen dat ik voorlopig de handen vrij had van de
Romulanen!
Beurt 5
Helemaal
niet gek. De teamscore opent op 260! De radar zegt me dat alleen de Cimmeria-Kl
direct wrak is gegaan. Deze ontving 88 en 65 door 3 en die 153 treffers waren
tezamen genoeg gezien het zwakke achterschild van de D.VII´s. De Aquilonia-Kl
kwam er genadiger vanaf met 56 en 50 door 4. Helaas lag mijn commandoschip
dichterbij, zodat deze slechts 41 puntjes scoorde en daarmee de laagste score
van het viertal heeft (76, 41, 50 en 69). Kennelijk heeft de vijand gekozen
voor een flinke versnelling en daardoor geen SV toegekend. Indrata-Kz deed nog
16 op 3 bij Valusia-Kl, die dus helaas de schilden wel geactiveerd had.
Archialis-Kz werd het kind van de rekening: deze lag in de zijschilden van twee
Klingons en kreeg op T1 33 op 3, 44 door 3 en uiteindelijk nog 10 door 3 te
verwerken. Van deze 87 treffers gingen er 32 intern en de schade is meteen
voelbaar: één defecte Phaser, sensors op 79% en belachelijk maar waar, nog maar
12 generators over! WAT?! Die 32 interne treffers mollen 16 generators!!!
Tjonge, dat schip heeft niet meer genoeg EE om zowel ECM als reparaties te
bekostigen - dat wordt meteen een lastige keuze, want er is een flinke partij
objecten waargenomen.
In het
zuidoosten zie ik een massa van vijf objecten die traag vliegen. Dat zijn de
Federalen van The Hitman rondom wat ik voor de Klingon-basis aanzie. Mijn
Raketten zijn nog in beeld, evenals een vluchtende Klingon. De Klingon heeft
een snelheid van rond de 23. Ik vermoed dat dit de Aquilonia-Kl is en dat de
Valusia-Kl net wat verder ligt. Desondanks schiet me meteen te binnen dat in
ieder geval de Valusia-Kl wel eens zou kunnen omdraaien, want deze ziet op
grote afstand waarschijnlijk de vier Romulaanse objecten in mijn kwadrant. Daar
wil hij vast niet heen! Dat is goed nieuws voor mijn Raketten, die nu best kans
hebben om doel te treffen.
Uiteraard
wil ik de Klingons achtervolgen. Ten eerste heb ik nu flinke schade op
Archialis-Kz die ik eerst wat wil repareren. Ten tweede zijn de Klingons rijp
voor de slacht! Eentje is al meer dood dan levend, met 76 interne treffers en
met mijn gehele vloot kan ik die andere ook nog wel aan zonder veel extra
schade te incasseren. Er was geen enkele reden om op dit moment de Federatie op
te zoeken. Voor zover ik kon inschatten, hadden de Klingons weinig schade
aangericht, dus ik zou in het nadeel zijn.
Helaas
was er de mogelijkheid dat sommige M-Kruisers mijn schepen konden
identificeren. Dat werd dus toch listig, want tegen Photons doe je zo weinig.
Schildjes aan en flink versterken, behalve de Archialis-Kz - zonder
achterschild viel er toch niks te beginnen. Mijn eindkoers zou 285 zijn, met
het oog op de te verwachten terugkeer van de Klingon(s).
De
Romulanen hadden een eerste bloedneus opgelopen tegen mijn sterbasis, die 47
treffers (24 punten) plaatste zonder één treffertje terug te incasseren.
Kennelijk dacht de Romulaan dat de verhuller ook tegen een sterbasis zou
werken?
Teamscore:
260
Beurt 6
Pardon!?
De teamscore schoot omhoog naar 425 terwijl ik de vuurknop met rust heb
gelaten… De oorzaak is tweeledig. Allereerst kwamen de Romulanen erg dicht bij
mijn sterbasis, die daar wel raad mee wist. Er werden 161 treffers op de
Rommies geplaatst, wat 146 punten opleverde. Dat riekte naar een lam geschoten
Havik; of naar twee flink aangeschoten Rommies. Ik verwelkomde de punten van
harte. Het zullen vast de laatste cadeautjes zijn, want de basis staat op 93%
intern. Daarnaast had ik gelijk gekregen. De Valusia-Kl was inderdaad
omgedraaid en omdat de eigenaar had gemeend dat alle Raketten op Aquilonia-Kl
gericht waren, kwam hij voor een lelijke verrassing te staan toen alle Raketten
op schild 1 insloegen, met 64 treffers als mooi resultaat. Daarvan gingen er 19
intern. Sanguinade-Kz en Legretta-Kz kregen direct een kans om meer punten op
Valusia-Kl te scoren; mijn andere schepen zagen de D.VII net niet. Niet
getreurd, want de Klingon lag met zijn kapotte neus naar me toe en ik kon al
aan het einde van de eerste impuls Photons vuren.
De
Federatie was ondertussen met koers 0 in de achtervolging, al vlogen ze hooguit
even snel als ik - daar haal je niemand mee in natuurlijk. Het laatste object
was de Aquilonia-Kl, die in mijn noordwestelijke kwadrant lag.
Tijd
voor wat waaghalzerij! Sanguinade-Kz en mijn commandoschip Legretta-Kz zouden
zonder schilden vuren op A11 en T4. Daarmee zou ik zeer waarschijnlijk eerder
vuren dan de vijand. Archialis-Kz repareert weer wat door 4 CS toe te kennen en
Indrata-Kz zet de schilden wel aan, ook al is de kans op inkomend vuur nihil.
Alle bewegingen zijn gelijk. De vloot zal rond 25,14 uitkomen met koers 35.
Na het
einde van het spel ontdekte ik dat The Hitman inderdaad een paar Photons had
kunnen vuren, maar dat niet gedaan had omdat hij een echt salvo wilde geven en
niet een speldenprikje.
Teamscore:
425
Beurt 7
Het
loopt gesmeerd! De Klingon heeft niet eens gevuurd, vermoedelijk doordat de
sensors de vorige beurt al te zeer beschadigd waren. We zagen elkaar net op
afstand 25 terwijl iedereen 25 vloog - echt op de rand van het bereik dus.
Zelf
wist ik 35 en 34 door 1 te batsen. De Photons misten waarschijnlijk, maar ik
treur niet, want de scans tonen me een desolaat beeld van de Valusia-Kl: 89%
interne schade, 0 generators (!) en 2 gevulde accu´s. Er zijn slechts twee
wapens defect, maar met 22% sensors hoef ik me daar geen zorgen om te maken.
Valusia-Kl is stil gaan liggen, wie weet in de hoop dat ik te vroeg zou vuren
en dus te weinig schade kon doen. Nu ligt het beestje in de linkerflank van
mijn vloot op afstand 7-8. Mijn commandoschip heeft eindelijk 79 punten en ik
wil met deze schuit het genadeschot geven. Mijn eerdere hypothese dat de
Klingons de Federatie nog niet gepijnigd heeft, wordt bewezen door de scan:
slechts 59 punten bedraagt de teamscore!
De Federatie
volgt me nog steeds, maar vooralsnog zonder verrassingen. Wat me wel verrast,
is dat mijn sterbasis nóg niet stuk is. De schade loopt op tot 97%, nadat er
weer 14 treffers insloegen. Daarentegen werden er toch nog 4 treffers
geplaatst. De Romulaan is kwistig met zijn tijd, wederom tot mijn voordeel,
want ik kan gerust de Klingon afmaken en daarna koers zetten naar de sterbasis
van de Federatie in het noordoostelijke kwadrant. De Aquilonia-Kl duikt voor
het laatst op, helaas als wrak. De levenssystemen konden het niet langer aan.
Legretta-Kz
schiet op T1 en T3; voor de zekerheid vuren andere schepen van me op T5.
Teamscore:
496
Beurt 8
De
Klingons zijn uit de sector geknikkerd! De 23 door 1 die op T1 aankwamen waren
al genoeg - de andere vuurorders gingen
niet meer af. De score van Legretta-Kz kroop met 33 punten omhoog (13
overbodige treffers) en het zag er wat dat betreft goed uit: er stonden
objectgegevens van de noordoostelijke sterbasis op de radar - het volgende
doelwit was in zicht. Over sterbases gesproken, de mijne doet nog steeds mee!
Ondanks 99 geïncasseerde treffers blijft de basis op 98% steken. Zelf weet de
basis nog 31 treffers te doen.
De
sensors pikken zoals gewoonlijk de achtervolgende Hitman op. Er begint wat te
knagen… The Hitman achtervolgt me wel, maar steeds zonder verrassende zetten te
doen. Ik heb nu al een paar keer op rij redelijk correct ingeschat waar hij uit
zal komen en dat is verleidelijk. Zal ik de hele vloot eens omdraaien en dan in
de flank van de Federatie leggen? Erg uitdagend, maar ik durf het niet aan: de
staat van Archialis-Kz is nauwelijks verbeterd en ik wil mijn commandoschip ook
al niet riskeren. Als ik goed uitkom kan ik met drie schepen vast wel twee
M-Kruisers opblazen, maar ben ik er dan ook? En wat nou als ik niet aan de
doelscore kom? Dan moet mijn commandoschip alleen rondhangen en scoren op een
sterbasis? Hoelang nog voor de Romulanen definitief deze kant op komen?
Teveel
risico´s! Waarom zou ik dat riskeren als ik ook recht voor mijn neus een bak punten
kan ophalen? Ik ga de Photon van Archialis-Kz maar eens opladen. Bij een
sterbasisaanval kan ik die goed gebruiken en het repareren wil maar niet
lukken…
Teamscore:
545
Beurt 9
Oei! Dat
heb ik slecht gedaan! Ik ben op afstand 16-19 van de sterbasis geëindigd en dat
was te dichtbij. Dat de basis zou vuren was me reeds duidelijk en de 9 op 1 op
Sanguinade-Kz werden netjes door SV opgevangen, maar Archialis.Kz werd ook
getroffen zodat het voorschild door 14 treffers gereduceerd werd tot een
sterkte van 21. Het zag er slecht uit voor die schuit, want energie voor SV was
er niet. Tot mijn grote verbazing bleek het hier niet te gaan om de Federale,
maar juist om de Klingon-basis! Dat betekende dus dat The Hitman in beurt 4-5
niet op puntenjacht was geweest in het zuidoostelijke kwadrant, maar daar had
geschuild voor represailles of misschien zelfs voor reparaties. Dat betekende
tevens dat de teamscore van The Hitman minimaal zo´n 225 punten lager was dan
ik verwacht had. Ik lag dus echt ver voor dadelijk en Hitman snapte ook wel dat
hij alleen nog kon winnen door mij te vernietigen.
Ergens
had ik een tikkeltje spijt van de keuze om The Hitman met rust te laten. Hij
had namelijk precies de positie gekozen die ik verwacht had…
De
aanval op de basis zou als volgt gestalte krijgen: alle schepen vuren op T1 een
Photon en vervolgens splitste ik de vloot op in drie verschillende categorieën
van vuurorders. Sanguinade-Kz en Archialis-Kz kregen een order voor A10. Ten
eerste omdat Archialis-Kz zo vroeg mogelijk moet schieten, want als de
sterbasis dit schip zou raken, gaf ik geen cent meer voor de resterende
vuurkracht. Ten tweede was het de bedoeling om de sterbasis over twee schilden
te raken. Met deze vuurorder kraakte ik één schild op grote afstand. En mijn
commandoschip Legretta-Kz zou dan door dat gat schieten op A4. Voor Indrata-Kz
had ik ook een speciale missie. Die zou over de basis vliegen en op T9 een
ander schild de volle laag geven. Vier Raketten vergezelden de schepen. Sowieso
eindigden alle schepen voorbij de sterbasis. Als de basis niet wrak zou gaan,
kon ik lekker nog scoren op de andere schilden.
Mijn
eigen sterbasis gaf eindelijk de geest, maar niet zonder eerst nog 9 puntjes te
sprokkelen, zodat het bakbeest een totaal van 173 punten scoorde! Wat een
geschenk zeg. Het heengaan betekent wel dat de Romulanen eindelijk vrij zijn om
zich met mij en de Federatie te bemoeien. Ergens hoop ik nog dat zij met The
Hitman gaan bakkeleien zodat ik mijn ontsnapping kan maken, of beter nog, de
restjes kan opruimen!
Teamscore:
554
Beurt 10
Nou, ik
had correct ingeschat dat Archialis-Kz vroeg moest schieten. De pechvogel van
mijn vloot kreeg maar liefst 98 treffers door het reeds verzwakte schild 1. Er
waren nog maar 12 generators over, maar het inkomende vuur vernietigde deze
allemaal! Met 91% schade was het verhaal voorbij. Jammer, maar wel enigszins
verwacht. Wel had ik gehoopt dat Archialis-Kz deze beurt nog in leven zou zijn
zodat ik dit schip nog als afleiding kon gebruiken. Helaas was me dat niet
gegund.
Archialis-Kz
had 25 op schild 1 van de sterbasis gedaan; Sanguinade-Kz 39. Tezamen met de
twee raak geschoten Photons werd het schild tot 8 punten gereduceerd. Hmmm, ik
had eigenlijk wel een derde Photoninslag verwacht. Slechts twee Raketten
leverden de volle 20 treffers op, de anderen deden 8 en 9, waarmee wel het
schild gesloopt was. Mijn schepen hadden een licht zigzaggende koers genomen
zodat de Raketten net insloegen vóór Legretta-Kz vuurde. Deze knalde wel 83
treffers door het kapotte schild. Het eindtotaal van interne treffers was 132
van de 308 geplaatste, omdat Indrata-Kz nog 76 op schild 2 scoorde.
Sanguinade-Kz werd nog getrakteerd op 58 door 1, waarvan er een stuk of 3
intern gingen. Daar maakte ik me nu geen zorgen om, want het intacte achterschild
was richting de basis gekeerd.
De
teamscore schoot omhoog naar 775. Nu kon elk punt beslissend zijn. Met 84%
interne schade had de sterbasis nog wel enkele tientallen punten te vergeven,
zeker als er nog een schildje in het verschiet lag. Waarschijnlijk was het spel
de volgende beurt wel voorbij!
De
afstand tot de basis was 7. Op T1 zou ik 10 Phasers vuren. De Indrata-Kz zou
namelijk nog wat bijdraaien en op T4 op een ander schild vuren - dat moest wel,
want dit schip had de sterbasis niet in het achter- maar in het zijschild.
Qua
beweging ging ik van een positie rond 70,60 naar 70,41 met een eindkoers van
270. Met deze beweging hoopte ik de nog steeds naderende Federatie voor te
blijven. Ik dacht dat Hitman zou kiezen voor een meer noordwaarts onderschepping
en dan zou mijn keuze uitstekend zijn.
Teamscore:
775
Beurt 11
Het spel
is nog niet voorbij? Door nog over twee schilden te schieten liep de teamscore
verder op naar 850. Desondanks geen witte rook! Tja, je kunt er niet op rekenen
natuurlijk, maar hopen mag en het lijkt er toch wel een beetje op dat ik weinig
geluk heb met doelscores: die zijn te hoog als ze laag moeten zijn en te laag
als ik voor een recordscore wil en kan gaan…
De
Klingon-basis was uiteraard wrak gegaan op T1; mijn latere order was doelloos
geweest en de sterbasis had niet eens meer teruggevuurd.
Maar dat
was niet het ergste. Veel vervelender was het verschijnen van de voltallige
Federale vloot die geheel in de gebruikelijke stijl van The Hitman de
scheepsnamen Hallo-Fe, Meneer-Fe, De-Fe en Uil-Fe droegen.
Zij
lagen op een positie westzuidwest van mij af (49,52), met koers 75. De afstand
was 23 tot 25, dus het zag er slecht uit. Op dat moment realiseerde ik me dat
ik een kapitale blunder had gemaakt in de vorige beurt. Ik was toen te zeer
gericht geweest op het repareren en heropladen van allerlei zaken en had
daardoor gekozen een scan van de sterbasis achterwege te laten. Toen lag een
intact schild van de basis naar de Federatie gericht zodat ik aan een scan kon
zien of The Hitman nog Photons had geschoten - dat zou dan terug te zien zijn
aan het derde schild wat dan op 0 had moeten staan. Maar goed, ik had dat dus
niet gedaan en moest nu een plan bedenken dat rekening hield met 112 te
ontvangen treffers op T1!
Opeens
wist ik het: ik zou iets enorms onvoorspelbaars doen. Ik zou een frontale
aanval uitvoeren met Sanguinade-Kz (eindpositie 45,62, koers 70) die
uiteindelijk zelfs achter de Federatie zou draaien, terwijl Indrata-Kz een
ingewikkeldere aanval zou opzetten (eindpositie 50,40, koers 325) en ten zuiden
van de Federatie zou eindigen. Mijn commandoschip had al 255 punten en ik was
er zeker van dat geen enkele tegenstander een schip had dat ook maar in de
buurt kwam van die score, dus dit schip zou op T1 een Photon vuren (dat deden
ze allemaal trouwens) en vervolgens gewoon omdraaien naar 82,59 (koers 45).
Bovendien zou alle energie in versterking gestoken worden. De Phaserbanken laad
ik niet op, zodat er geen Phasers gevuurd kunnen worden.
Omdat
Sanguinade-Kz geen voorschild meer had, liet ik de schilden open. Als er dan
toch Photons inslaan, dan is er toch niks tegen te doen.
Het hele
plan stoelde op verrassing!
Teamscore:
850
Beurt 12
De enige
die verrast werd door mijn plan, was ik zelf! Oh nee zeg, die Hitman heeft vrij
goed geraden wat ik van plan was. Hij had inderdaad geen Photons gevuurd en die
dus toch al op de sterbasis geloosd - ik kon me wel voor mijn kop slaan, want
als ik dat met zekerheid geweten had, was ik gewoon met volle snelheid
zuidwaarts gevlogen naar zijn sterbasis om het spel te winnen. Niet heel eervol
natuurlijk, maar waarom zou ik nog een zekere winst moeten riskeren? In dat
geval had ik wat Phasertreffers geslikt en verder niets…
Pfff,
geen Photons geschoten, maar wel geraden dat hij alle Phasers op Sanguinade-Kz
moest vuren. Op T1 schoot The Hitman zijn Zware Phasers door de open schilden
van Sanguinade-Kz. Later, vermoedelijk rond T8, vuurde hij de rest van zijn
Phasers. Tegen die tijd had Sanguinade-Kz succesvol zijn draai tot achter de
Federatie gemaakt, waardoor de schade voor mij alleen maar erger werd. Zelf
deed Sanguinade-Kz nauwelijks wat terug: 14 Photontreffers op schild 1 van
Meneer-Fe en 14 Phasertreffers op schild 3 van hetzelfde doelwit. Legretta-Kz
had ook 14 Photontreffers gedaan, zodat de score nu op 262 kwam. Het meest
beschamende resultaat kwam nog van Indrata-Kz die erin slaagde om op afstand 25
en met een DH van 27 een Photon te missen! De beweging van de Federatie en
Indrata-Kz brachten elkaar zo ver uiteen dat er slechts 4 Phasertreffers
genoteerd werden op schild 3. Goed, dus ik had zo ongeveer een schip verloren
en zelf 46 treffers verdeeld over twee schilden gedaan? Niets intern, geen
schild vernietigd…?
En de
verrassing werd nog erger, want ditmaal wist ik zeker dat de Federatie Photons
zou gaan schieten. Natuurlijk lag Legretta-Kz nog net binnen het sensorbereik
van The Hitman! Indrata-Kz was veilig en zou nu zuidwaarts gaan. Een frontale
aanval op de Federatie leek me nu precies wat The Hitman zou verwachten. Ik nam
aan dat hij op T1 Photons en de Zware Phasers zou vuren op mijn commandoschip
en daarnaast een vuurorder voor Indrata-Kz zou opgeven. Daar ging ik niet aan
meewerken. Trouwens, door deze zet wist ik wel zeker dat ik het spel zou gaan
winnen. Het was de vraag met hoeveel schepen ik de eindstreep zou halen en
vooral de vraag of mijn commandoschip nog lang kon overleven.
Het was
Sanguinade-Kz tenminste wel gegund om een afscheidsschot te geven en om een
Raket te lanceren. Tezamen met de Raket van Indrata-Kz en de drie nog
rondvliegende Raketten hoopte ik alsnog genoeg puntjes te vergaren om te
winnen. De stervende Sanguinade-Kz zou op afstand 7 middels een T1 order de
twee nog functionerende Phasers vuren, al verwachtte ik vanwege de 44% sensors
niet bijzonder veel. Om de afstand tussen de Federatie en mijn commandoschip te
vergroten stuurde ik het met koers 90 oostwaarts. Schilden 3 en 4 gingen aan en
het laatste werd versterkt met 17 SV. Voor Indrata-Kz had ik wel vuurorders van
A20 en T10, maar de draai naar het zuiden tezamen met een versnelling van 18
zorgde voor zeer lage verwachtingen van deze vuurorders. Al met al vertrouwde
ik er vooral op dat de vier Raketten dadelijk nog wat konden doen. Vier? Ja
vier, want ik ontdekte later dat ik vergeten was een order daarvoor in te
vullen bij Indrata-Kz…of was dat nou intentioneel om eventueel op een sterbasis
puntjes te pakken?
Teamscore:
868
Beurt 13
Ongelofelijke
beurt! De Legretta-Kz kreeg inderdaad op T1 Photons om de oren, maar slechts
één Zware Phaser. Namelijk die van Meneer-Fe die geen andere keuze had
aangezien zijn tweede vuurorder een T1 order was met alle Normale Phasers op de
in zijn achterkant hangende Sanguinade-Kz. De totale schade op Legretta-Kz was
117 treffers door schild 4, waarvan er 70 intern gingen. Die schade kwam wel
erg hard aan overigens, want er waren nog maar 7 generators over, twee Phasers
en slechts 19% sensors. De maximumsnelheid was 18, zodat ontsnappen aan de
Federatie waarschijnlijk onmogelijk was, al kon ik niet geheel inschatten waar
Hitman zich bevond.
Zoals
verwacht was Sanguinade-Kz wrak gegaan, door 46 treffers van Meneer-Fe. De
vuurorders van Indrata-Kz gingen niet meer af, wat me niet verbaasde. Wel had
ik correct geraden dat The Hitman nog Phasers op Indrata-Kz zou vuren. In totaal
kwamen 30 treffers mijn kant op, die allemaal insloegen op schild 3. Gek genoeg
deden mijn Raketten helemaal niets! Er vloog er nog ééntje rond, maar daar kon
ik niks van verwachten.
Uiteindelijk
had slechts Sanguinade-Kz nog punten opgeleverd. Door 14 treffers op Meneer-Fe
te doen, steeg zijn score van 191 naar 205. Kennelijk had Hitman de schilden
niet geactiveerd. En dat was een dure misser van hem! Deze 14 puntjes brachten
mijn teamscore op 882...en het bleek dat de doelscore op 877 lag! Met slechts 5
puntjes overschreden. Het werd me meteen duidelijk dat wanneer The Hitman zijn
schilden had geactiveerd, ik niet genoeg punten zou hebben behaald. Ik zou dan
maximaal 7-9 punten op schild 3 (ik had schild 3 al tot 12 gereduceerd in de
vorige beurt, dus daar zou dan nog 1-3 bijkomen van de automatische reparaties)
hebben gescoord, plus nog hooguit 2 punten intern. Tezamen onvoldoende voor de
winst; het had nog erger kunnen zijn als er SV op schild 3 was gezet. The
Hitman had erop gerekend dat ik nu op een ander schip zou schieten in de
verwachting dat daar de schilden uit stonden. Phew! Wat een ontsnapping! Naast
promotie tot commodore verdiende ik mijn derde Zilveren Maan. Geen enkele
concurrent had een schip boven de 140 punten gekregen. Zo werd driemaal dan
toch scheepsrecht voor mij.
Conclusie
Allereerst
wilde ik mijn tegenstanders Sun Tsu, Skywise en The Hitman hartelijk bedanken
voor hun deelname en sportieve spel. Verder wil ik ze individueel belonen, want
ik heb hier en daar wel een gelukje gehad. Sun Tsu, bedankt dat je jezelf
verslikte in mijn basis, waarmee je me zomaar een hoop punten cadeau deed en me
de optie gaf om via een sterbasis te winnen in plaats van met de Federatie te
moeten vechten. Ik dank Skywise voor zijn voorspelbare bewegingen die ik zeker
twee keer uitstekend heb geraden. Het leverde me veel puntjes op, al was het
wel jammer dat je Archialis-Kz zo hard raakte dat deze eigenlijk mijn
vlootbewegingen beperkte. Als laatste gaat er een groot dankwoord naar The
Hitman, die me in de laatste beurt de winst gaf door van zijn Meneer-Fe de
schilden uit te laten.
Was het
spel anders geëindigd als ik niet deze gunst van The Hitman had gekregen? Nou,
ik had dan nog steeds het spel gewonnen, want de doelscore was al binnen
handbereik en ik vloog met Indrata-Kz zo snel dat ik ongestraft met een Photon
en een Raket op een sterbasis de winst alsnog kon veiligstellen. Het echte
vraagstuk is promotie. Zou Legretta-Kz wel gepromoveerd zijn? Als The Hitman
Indrata-Kz bleef achtervolgen, had mijn commandoschip het overleefd. Als hij
had ingeschat dat Indrata-Kz toch niet meer te achterhalen was, zou hij zich
wellicht op Legretta-Kz gestort hebben - dat was het enige andere doel in de
buurt. Gelukkig zullen we dat nooit weten!
Over het
hele spel vond ik de zege wel verdiend, al was het einde onzeker en krap. Op
een cruciaal moment schatte ik de beweging van mijn tegenstander (Skywise) goed
in, zodat ik achter zijn Klingons uitkwam en meteen een enorme sprong in punten
maakte. Later vernietigde ik Valusia-Kl doordat ik wederom goed had geraden
waar deze ongeveer zou eindigen. Over het hele spel heb ik relatief vaak goede
analyses gemaakt van mijn tegenstanders. Ik “las” het hele spel. Pas toen ik
eenmaal de sterbasis had aangevallen, ging het mis. In de laatste twee-drie
beurten speelde The Hitman erg sterk en maakte ik juist slechte beslissingen.
Als ik geweten had dat ik geen Photons hoefde te vrezen in beurt 11, dan was ik
of weggevlogen of had ik met Sanguinade-Kz en Indrata-Kz dezelfde bewegingen gedaan,
terwijl Legretta-Kz zich in veiligheid bracht. Waarschijnlijk was ik met de
hele vloot weggevlogen. Desondanks heb ik vanaf het eerste moment van vuren
steeds voor gelegen qua teamscore en heb meer dan twee keer zoveel punten als
de nummer twee en op 34 punten na net zoveel punten als alle andere teams
samen. Het was tevens de derde Kzinti teamscore in de Top 5 en Legretta-Kz
kreeg plaats 8 in de Top 10 Defenders. Na dit spel bereikte mijn rating een
hoogtepunt: 20 schepen, 5 wrakken, 3 Zilveren Manen en 7 schepen met Teamwinst;
totaal aantal punten: 3193. Samen leverde dat een rating op van 155,75. In de
FA-tijd was mijn allereerste rating iets van 292, maar dat zal wel niet zo snel
binnen handbereik komen!
Wat me
erg hinderde was de staat van Archialis-Kz. Er was nooit genoeg EE beschikbaar
om te repareren én ECM maximaal te zetten, zodat de reparaties teleurstellend
verliepen. Snelheidswijzigingen kon ik ook al niet meer zomaar doen. Tot
overmaat van ramp kreeg dit schip overdadig veel aandacht van de sterbasis,
zodat het op 0 EE net één beurtje te vroeg de geest gaf. Desondanks vond Hitman
dat ik steeds “hard” wegvloog! Vanaf beurt 4 heb ik de snelheid van 25 niet
meer aangepast, totdat Archialis-Kz wrak ging.
Omdat
mijn aanwezigheid in dit spel vroegtijdig door Skywise was prijsgegeven, kon ik
relatief veel op het forum schrijven. Ik heb misschien zelfs wat teveel
verteld, want The Hitman kwam sterk terug, zodat ik bijna mijn woorden op het
forum moest inslikken!
Op het
forum had Skywise al vroeg aangegeven dat hij deze sector in de FA-tijd
veroverd had (ook met Klingons meen ik) en dat deze historie zich zou gaan
herhalen. Laat het maar aan de Sterren Oorlog historicus over om de
geschiedenis te wijzigen!
Is
getekend,
Commodore
Cleaver