Spelverslag
conventiespel C099, 10-11-2012
C99.0
Skywise en ikzelf
vormden team Federatie, wel met Defenders want we speelden All-Kzinti!
De andere teams bestonden uit The Hitman & Lord Voll (ze hadden samen al
eens een conventiespel gewonnen, in 2007 te Best), Lord of Elvesham & Wild
Bill Kelso en Hasenfratz & Immelmann. Onze Belg was zoveel afgevallen dat
zelfs zijn naam slanker was: iemand had Hasenfritz opgeschreven i.p.v.
Hasenfratz!
Wij begonnen in het
zuidoostelijke kwadrant en besloten noordwaarts te vliegen, maar zonder
versnelling. De onderlinge afstanden zijn klein en we willen niet te snel het
slagveld betreden. We hernoemden de schepen naar Antares (Cleaver) en Ain al
Rami (Skywise).
C99.1
Hmmmm, we zien objecten
aan de noordzijde, maar tevens aan onze oostzijde... We willen uiteraard niet
tussen twee vuren geraken. Ondanks diverse pogingen met de koersplotter om de
noordelijke objecten te benaderen en ze te identificeren zonder dat de
oostelijke objecten ons in de tang kunnen nemen, vinden we de risico's te
groot. Het was uiterst waarschijnlijk dat de oostelijke objecten westwaarts
zouden gaan omdat ze alleen ons (als object) zagen. De noordelijke objecten
zagen waarschijnlijk ook alleen ons, wederom als object, dus we moeten
oppassen. We besloten flink zuidwestelijk te gaan en onze kont naar de vijand
te keren. Het grootste risico was nu dat sommige van onze tegenstanders toch
nog objecten in het noordoostelijke kwadrant zien en daarop af gaan. In dat
geval zouden we niets zien...
We doen deze beurt
voorzichtig, maar de volgende beurt willen we weer agressief spelen.
C99.2
Ons plan heeft zodanig
gewerkt dat we niet in de tang liggen. Wel zien we twee objecten en aan de
positie en koers te zien, waren het de oostelijke. De noordelijke zijn van de
radar verdwenen, dus die hebben toch wat waargenomen in het noordoostelijke
kwadrant.
Goed, nu het aantal
tegenstanders was gereduceerd, pakten we de overgeblevenen maar eens aan. We
draaiden naar links vanaf -34,-40 naar -20,-45, met koers 15. Als de
tegenstanders een S-bocht richting het zuiden gaan draaien, kunnen ze als het
goed is niet in onze zijkant komen. Als ze iets anders doen, houden we ze
waarschijnlijk wel in ons voorschild. Gelukkig vliegen we langzamer en blijven
we 20 vliegen – wie weet zien ze ons dadelijk niet eens, als ze een flauwe
draai via de noordwestkant gaan doen.
C99.3
Verdorie! De vijand
heeft niet gehapt en is noordoostelijk gegaan! Tjonge, we zien alleen twee
objecten op grote afstand. Waarschijnlijk hebben zij een gevecht op de radar
gehad en zijn ze daar naartoe onderweg.
Wij houden snelheid 20
en koers 15 aan, om dichterbij te geraken zonder te overhaasten. Het wordt wel
tijd om eens wat te zien...
C99.4
Eindelijk, we zien wat!
De te snelle Hawk-Ro (S: 38, -27,-9, K: 215) en de Siegfried-Kz en Brunhilde-Kz
(S: 28, 5,-23 en 6,-22, K: 275); allemaal op afstand 20-21. Zelf liggen we op
-15,-25. Helaas zien de laatste twee ons ook en zitten zij in onze
rechterflank! Jammer, maar we gaan er het beste van maken door de eerste impuls
maar +20 graden naar rechts te draaien, dan pas +45 en hopelijk vuren we dan op
een mooie afstand. Op deze wijze zouden we de Photons (als ze die in de eerste
impuls vuren) nog in ons zijschild opvangen, terwijl de Phasertreffers op ons
versterkte (+19) voorschild terecht komen. Daarna draaien we richting het
noordwesten. Als zij maximaal versnellen, zitten we aan het einde van impuls 2
binnen afstand 10...
Met de Hawk doen we
niets; het is te druk met de andere twee antagonisten. De Photons houden we nog
op zak wegens de lage trefkans, maar alle Phasers gaan op Brunhilde terwijl
beide vijanden een Raket krijgen.
C99.5
Nou, ondanks de zware
schade op mijn Antares (10 intern, maar wel -25% sensors, 1 kapotte Phaser en 6
defecte sensors!) kunnen we behoorlijk tevreden zijn. We hebben 30 intern
gescoord op Brunhilde-Kz doordat al onze Phasertreffers op schild 1 kwamen,
terwijl die van hun verdeeld werden over schild 1 en 2. Schild 2 is nu defect,
1 staat op 19. Onder gelijksoortige omstandigheden hebben we onze tegenstanders
het nakijken gegeven! De score opende op 67. De vijandelijke Raketten zijn op
afstand 4 gebleven; de onze zijn wel ingeslagen, maar helaas bij allebei de
doelwitten op schild 2, terwijl ons Phaservuur door schild 1 ging.
Ondertussen zijn onze
Scandinavische helden op afstand 1 geraakt van de onfortuinlijke Hawk-Ro, die
nu wrak zal gaan. Daarmee zal het eerste team geëlimineerd worden –
vermoedelijk Hasenfratz en Immelmann. We hopen voor ons dat Hawk flinke schade
zal doen op Siegfried en Brunhilde en omdat we vooral vuur op die laatste
verwachten, gaan wij juist onze Photons, op Tijd 1, en onze Phasers, aan het
einde van de eerste impuls, op Siegfried-Kz richten. Vervolgens draaien we met
snelheid 25 tussen de Raketten door. Er komen nog objecten aan uit het
noordwesten en wij willen daarom naar het oosten trekken om daar te
hergroeperen en te repareren en vooral om te zien hoe de confrontatie tussen
Hawk-Ro en Siegfried-Kz en Brunhilde-Kz af zal lopen. Onze doelen liggen nu op
afstand 12-13.
Ondanks dat we
waarschijnlijk niet overdreven veel tegenvuur zullen incasseren, houden we toch
de schilden aan. We verwachten wel wat treffers en zeker Antares kan nu niet
nog meer intern vuur ontvangen. Dat schild 1 19 punten heeft, is hopelijk voldoende.
Doordat we de Raketten moeten ontwijken, zullen we wel (het bij mij defecte)
schild 2 naar de vijand moeten richten, maar als het goed is kunnen ze pas aan
het eind van de derde impuls daarop vuren en eerlijk gezegd zou het erg raar
zijn als ze zolang wachten...
We kunnen niet precies
zien hoe de hoeken tussen die drie kemphanen zijn, zodat we niet goed kunnen
inschatten hoeveel Phasers er nog op ons gevuurd kunnen worden. De hoeveelheid
inkomend vuur is onduidelijk en de echt grote zorg van de aanstaande beurt...
Teamscore: 67
C99.6
Zo, daar gebeurde wel
het een en ander! We zijn uitgekomen rond -3,-32 met snelheid 25 en koers 120.
Onze schade nam toe,
want Brunhilde-Kz besteedde toch wat vuurkracht aan Antares-Fe. De 9
Phasertreffers op schild 1 werden prima opgevangen, maar de twee Raketten die
in totaal 38 treffers op schild 4 plaatsten, zorgden voor weer 8 treffers meer
interne schade. De sensors daalden van 75 naar 52% en er gingen weer 3
generators verloren, zodat Antares met 19 stuks verder moest. Met 18% interne
schade is al 32% van de generators kapot...bah! Ain al Rami ontving een Raket
op schild 3, dat tot een sterkte van 15
gereduceerd was. Jammer, maar er is ook goed nieuws. Hoewel allebei onze
Photons misten, scoorden we wel 69 treffers op schild 4 van Siegfried-Kz. De
teamscore schoot met 54 punten omhoog naar 121. Het schild bleek niet
versterkt, zodat we 39 interne treffers deden – zowel Brunhilde als Siegfried
hebben nu een aardige partij interne treffers van ons ontvangen en moeten ook
nog schade hebben geleden aan de hand van Hawk-Ro en diens kompaan (die al wrak
was voordat wij ons bij dit gevecht mengden).
Over Hawk-Ro gesproken,
deze leefde wonderbaarlijk genoeg nog steeds! Al kon het einde nu echt niet
lang meer uitblijven, want we hebben Hawk-Ro op afstand 6 (DH's van 42 en 46)
en Brunhilde-Kz op afstand 3 en 4 (DH's van 147). Antares mist het sensorbereik
om Siegfried-Kz te identificeren, maar Skywise neemt 'm wel waar op afstand 13.
Onze Raketten hangen nog in de buurt bij Siegfried-Kz, wat het doel was. Gezien
de snelheid 40 van dat schip, betwijfelen we of de Raketten kans maken om in te
slaan.
Met zoveel om ons heen
was het even puzzelen om de juiste orders te kiezen. We splitsten de vuurorders
van Antares, die zowel Hawk-Ro als Brunhilde-Kz op de korrel zou nemen.
Brunhilde krijgt nog een extra Raket. Ain al Rami vuurt alles op Brunhilde.
Nadat het blik geopend was in de afgelopen beurt, wilden we Brunhilde nu een
ware afstraffing verkopen en uitschakelen. Het tactische plaatje was er ook
naar.
We zetten koers verder
oostwaarts. Op dit moment waren we waar de punten te behalen waren en we zagen
objecten ten noordwesten (-35,-6) van ons – die wilden we nog even ontwijken
terwijl we Siegfried-Kz gingen opjagen. We vermoedden dat deze objecten
oostwaarts zouden gaan, als een soort achtervolging.
Teamscore: 121
C99.7
En weer was Antares de
gebeten hond! Maar dit keer niet alleen, want ook Ain al Rami moest treffers
happen. De 38 treffers die Antares op het voorschild pakte, leidden wederom tot
interne schade, die nu opliep tot 29%. Gelukkig ging er slechts één generator
verloren, waardoor de schadeverdeling deze keer enorm meeviel. Dat mocht ook
wel na die allereerste pechronde! Skywise moest nu voor het eerst interne treffers
toestaan, al waren het er gelukkig slechts een handvol. De oorzaak was een
Raket die precies op het in de vorige beurt verzwakt geraakte schild 3 insloeg.
Twee accu's en een reductie van de sensors met -19% waren het enige verlies.
We grapten dat Antares
nu drie schilden op 0 had staan en dus maar 29% interne schade – gezien de
totale hoeveelheid treffers die Antares al ontvangen had, had het er ook heel
anders kunnen uitzien...
Zoals verwacht
ontsprong Siegfried-Kz de dans met de Raketten. Brunhilde-Kz was minder
fortuinlijk: nadat Antares 13 treffers intern plaatste, walste Ain al Rami met
66 treffers die hele schuit plat. Brunhilde-Kz had de bui zien aankomen en had
de schilden niet geactiveerd. Hoewel de Raketten nog insloegen, leverden ze
geen puntjes op. Desondanks steeg de teamscore van 121 naar 220!
Er waren drie objecten
op de radar, een vijandelijke Raket en...Hawk-Ro! Wat!? Is die vliegende
gatenkaas nou nog niet wrak? Een blik op onze uitdraai toont aan dat we 13
punten hebben gekregen voor onze 13 treffers op Hawk-Ro. Tja, dat was dus niet
genoeg – hoeveel treffers zou die schuit al geslikt hebben? Welnu, aangezien we
alleen Hawk-Ro kunnen beschieten, gaan we dat maar gewoon doen. Ain al Rami zal
de honneurs waarnemen, want Antares moet de energie aanwenden om te repareren.
Siegfried verschijnt
als object op de radar, maar onze scan geeft aan dat we daar momenteel weinig
van te vrezen hebben. Eén schild is neer, één is half, één is zwak en het schip
is licht beschadigd, maar de generators zelfs half beschadigd. Die zal ons vast
niet agressief bejegenen.
We zien ook nog steeds
de twee objecten die ons blijven opjagen. We wisten niet precies wie nou wat
heeft afgeknald en wie dus alle punten heeft, behalve onszelf natuurlijk. Er
was een theorie dat de twee achtervolgende objecten de eerste Romulaan hebben
vernield en dat ze zelf zonder kleerscheuren zijn. Een andere theorie was dat
die twee objecten zo goed als puntloos waren. We wisten het niet en we waren
allerminst zeker dat we qua teamscore een echte voorsprong hadden.
We verwachten dat
Siegfried-Kz oostwaarts zal vliegen, dus blijven wij achtervolgen, temeer
doordat we zelf achtervolgd worden en we teveel schade hebben, waardoor we een
confrontatie met een mogelijk intact team te vroeg vinden.
Teamscore: 220
C99.8
Tjonge, het is toch niet waar hè!? Hawk-Ro is inderdaad wrak
gegaan, maar aan de teamscore kunnen we aflezen dat onze 11 treffers (de
afstand was erg groot) wel intern zijn gegaan, maar onvoldoende waren voor de
genadeklap. Het schip is op levenssystemen wrak gegaan en de eigenaren Wild
Bill Kelso & Lord of Elvesham (we dachten eerder ten onrechte aan
Hasenfratz & Immelmann) waren eerder tevreden dat ze er eindelijk uit
waren. Kennelijk had Hawk-Ro een onwaarschijnlijk aantal interne treffers
geabsorbeerd. Ondertussen hadden zij, nadat het duidelijk was geworden dat ze
het conventiespel niet zouden overleven, een extra spelletje opgestart waarbij
Lord het tegen Kelso opnam. Ze hebben zich er prima mee vermaakt! Kelso schijnt
dat met 4-3 gewonnen te hebben.
Dezelfde drie objecten
zijn nog steeds op de radar. We blijven achter Siegfried-Kz aangaan, dus gaan
we nu zuidoostelijk.
Teamscore: 231
C99.9
Dit schiet niet zo op:
we hadden een prima onderschepping uitgestippeld, maar Siegfried-Kz laat zich
terecht niet zomaar pakken. We zien weer alleen objecten en in dezelfde
krachtsverhoudingen. Oorspronkelijk was aangekondigd dat beurt 10 de laatste
zou zijn, maar na overleg werd een extra beurt toegevoegd, want iedereen had
objecten op de radar. Zonder een rondje schieten zou het zinloos zijn om verder
te spelen als er niet minstens twee beurten werden gespeeld. Iedereen was het
hiermee eens, want ieder team was allesbehalve zeker dat er genoeg punten waren
gesprokkeld.
Nu was het opeens wel
cruciaal hoe de onderschepping zou gaan verlopen. Wie nu geen identificatie
bereikte kon zomaar voorbijgestreefd worden. Of nog erger, volledig aan gort
geschoten! Op dit moment bivakkeerden we rond 57,-58 en we besloten naar 46,-50
te gaan om daar te eindigen met koers 225 en snelheid 28. We beseften dat we
onze schepen daarmee mogelijkerwijze in een wespennest propten, maar we wilden
koste wat kost wat te schieten hebben. Daarbij namen we aan dat de andere teams
er ook ongeveer zo over dachten. We richten ons met deze manoeuvre op de twee
objecten en niet op de snelle Siegfried-Kz. Ten eerste was het risico te groot
dat Siegfried-Kz minder happig was op een gevecht dan wij. Ten tweede konden we
minder punten op Siegfried-Kz behalen dan op die twee objecten. Ten derde
wisten we nog steeds niet wie de meeste punten had en was het nog steeds
mogelijk dat die twee objecten onze grootste concurrenten waren.
Teamscore: 231
C99.10
En het was een
verstandige keuze! De sensors waren ondertussen tot 100% gerepareerd en ook de
drie defecte schilden van Antares waren op dit moment opgetrokken tot weer
minstens de helft of meer. En dat kwam goed uit want de radar vertoonde drie
schepen! Ain al Rami had het volgende op de radar:
Naam Afst. Snel. X,Y Koers DH
Old
Skyspice-Kl 17 25 30,-55 135 25
New
Cleavage-Kl 16 25 30,-55 135 26
Siegfried-Kz 19 30 33,-36 330 92
Antares zag hetzelfde,
maar dan alles op afstand 18 en 20.
Uiteraard vonden we de scheepsnamen die The Hitman & Lord Voll
hadden gekozen vleiend en grappig!
Siegfried-Kz lag ten
noordwesten van ons met koers 330, waardoor het onwaarschijnlijk was om daar
iets aan te doen. Bovendien hadden we de andere twee vijanden dichterbij en in
ons voorschild, zodat de keuze voor onze laatste charge snel gemaakt was.
Aangezien we in hun
zijschild lagen, moesten we wel beslissen of we de Photons op Tijd 1 wilden
inzetten. Zij gingen zonder twijfel naar ons toedraaien – zij hadden de punten
net zo hard nodig als wij, zo niet harder. Als we dan op Tijd 1 de Photons op
een zijschild beuken, terwijl we onze Phasers op een voorschild gaan vuren,
heeft dat wellicht weinig nut. We discussieerden enige tijd over deze kwestie,
want er bestond een kans dat ze het zijschild open zouden laten en dan was het
wél weer interessant...
We zouden de Photons op
zak houden voor een latere impuls. De Raketten gingen op New Cleavage-Kl; alle
andere wapens werden met dubbele vuurorders op Old Skyspice-Kl gericht. Antares
ontbeerde nog steeds een Phaser, zodat we niet over de maximale vuurkracht
beschikten. Omdat we nogal wat tegentreffers verwachtten, activeerden we de
schilden. We gingen er recht op af, zonder te versnellen of ECM te voeren – de
extra energie werd in SV gestopt.
Teamscore: 231
C99.11
Boem! Dat knalde er
flink op! Voor de verandering is Antares met rust gelaten. De status van Ain al
Rami vertoonde daarentegen een partij tegenaanvallen – gelukkig zonder al te
ernstig resultaat. Twee vijandelijke Photon Torpedo's flitsten zonder in te
slaan voorbij; New Cleavage-Kl schoot 48 treffers op schild 1, zonder het
versterkte voorschild te penetreren! Siegfried-Kz deed nog een duit(je) in het
zakje door 2 treffers op schild 3 te doen. De 24 SV op Ain al Rami pakte
uitstekend uit, want schild 1 was niet eens defect geraakt. Natuurlijk was dat
het gevolg geweest van onze eigen aanvallen. Het is onduidelijk of onze Photons
überhaupt wel raakten, maar het is zeker dat de Phasers en Photon van Ain al
Rami tezamen 62 treffers door schild 1 joegen, direct gevolgd door 46 treffers
door 1 via Antares. Aangezien we geen bonus vingen voor de ter ziele gegane Old
Skyspice-Kl, vermoedden we dat deze op levenssystemen sneuvelde. Dat maakt niet
uit, want we hadden in elk geval verhinderd dat deze mee zou vuren op ons. De
70 interne treffers waarvan we zeker waren is normaliter te weinig om een schip
wrak te schieten, maar het kan natuurlijk zijn dat er al schade was of dat we
precies alle generators vernietigden, terwijl alle accu's uiteraard leeg moeten
zijn geweest.
Onze Raketten sloegen
zelfs in: 40 treffers op schild 2 van New Cleavage. Dat leverde toch maar weer
25 puntjes op. In totaal steeg onze teamscore van 231 naar 344 – maar liefst
113 punten! Voor mijzelf was deze laatste beurt zeer bevredigend, want
eindelijk waren de rollen binnen team Federatie omgedraaid en kon Antares eens
wat puntjes scoren. Tot nog toe was de schade op Antares gevallen en had
Skywise de punten gepakt. Aan het eind van beurt 10 waren de scheepsscores als
volgt: Ain al Rami, 178; Antares, 53. Na beurt 11 was de score van Antares net
iets meer dan verdubbeld. Nu stond Ain al Rami op 230 en Antares op 114.
Epiloog
Het was een schitterend
einde van een geweldig conventiespel. Oorspronkelijk dachten we dat onze
wegtrekkende beweging in de vroege fase van het spel ons zou opbreken, maar
gelukkig raakten we alsnog snel betrokken bij een vuurgevecht. Bij de eerste
vuurwisseling behaalden we direct een voordeel, wat we vervolgens niet meer
weggaven. Daar kwam bij dat we wat geluk hadden met de Hawk-Ro die de vijand
langer bezighield dan verwacht waardoor wij de Kzinti konden uitschakelen,
overigens zonder Hasenfratz & Immelmann geheel uit het spel te verwijderen.
Hoewel ik niet blij was met alle “aandacht” die mijn Antares mocht ontvangen,
beseften Skywise en ik ons wel dat het gunstig uitpakte: drie defecte schilden
is vervelend, maar we hadden het schip ook kwijt kunnen zijn. Intern
functioneerde het schip ietwat verminderd, maar toch redelijk goed en in de
laatste beurt was de bijdrage meer dan welkom.
In onze laatste
confrontatie begonnen we uit een voordeligere positie en hebben dat benut door
wederom een schip uit te schakelen. Een spel winnen is een combinatie van kunde
en fortuin en in alle gevechten hebben we kunde getoond en zoals zojuist
verhaald, ook wat fortuin gehad. Dat Old Skyspice-Kl direct wrak ging was
vreemd, maar het had niets uitgemaakt: onze punten waren al binnen.
Tezamen was het
ruimschoots genoeg! Skywise en ik wonnen het spel; Ain al Rami had de hoogste
score. Na consult met onze waardige tegenstanders bleek dat onze voorsprong
veel groter was dan wij zelf hadden durven vermoeden. Doordat we tot op het
laatst onzeker bleven wie nou wat precies had afgeschoten, waren we pas laat
gerustgesteld. Zelfs als we die extra beurt niet zouden hebben gespeeld, was de
zege voor ons geweest...al was het verschil dan wel veel kleiner geweest, want
als ik het me goed herinner hadden Hasie & Immelmann een score van ongeveer
220. Door de schade en de onderlinge posities in beurt 10 hadden zij minder
kans om extra te scoren, terwijl wij 100+ puntjes oprakelden... Al met al was
het een zeer verdiende zege.
Ik dank hierbij onze
spelleider Megabyte die een uitstekend spel draaide en een puike bedrijfsruimte
had geregeld, onze tegenstanders die leuk meededen en goed verzet boden, en
natuurlijk mijn team- en reisgenoot Skywise! Onze samenwerking was geweldig.
Voor Skywise was dit spel bovendien een extra mijlpaal: het was zijn vierde
zege die ook nog eens allemaal op rij vielen. Tussendoor heeft Skywise enkele
malen als spelleider gefungeerd, waardoor hij wat minder pogingen heeft kunnen
ondernemen. Lord Voll bleef op drie winstpartijen steken, waardoor Skywise nu
alleen aan kop staat.
Voor mijzelf was deze
zege meer dan welkom. In 2007 won ik nog enigszins verrassend met Darth Vader
in Best, maar daarna volgden louter nederlagen, waaronder enkele pijnlijk
knullige met vernederende blunders. Aan die vreselijk enge serie is nu een
einde gekomen en daarbij was het vertoonde spel ook nog op niveau. Sterren
Oorlog wordt vaak gewonnen door het team dat de minste fouten maakt en ons team
maakte geen fatale blunders, al had Skywise zich één keer “vertekend” waardoor
er twee Raketten binnen beukten. Die schade viel gelukkig mee en heeft ons niet
in de weg gezeten. Voor de rest maakten we prima keuzes! Vooral zo doorgaan!
Addendum
Enige tijd later kreeg
ik van spelleider Megabyte inzage in enkele oude conventiespellen, waaronder
deze. Daardoor kan ik nog wat extra informatie toevoegen. Zo weet ik nu dat
Hitman & Lord Voll 181 punten hadden, wat een derde plek opleverde. Lord of
Elvesham & Wild Bill Kelso waren met 98 punten op de laatste plek blijven
steken. De uiteindelijke score van de nummers twee, Hasenfratz & Immelmann,
was 215, zodat onze voorsprong in beurt 10 toch nog wat groter was dan zowel
toen als in het hierboven geschreven stuk gedacht werd.
Old Skyspice-Kl stond
op 92% intern maar ging zoals al vermoed, wrak op 0 energie, aangezien er
alleen nog drie lege accu's voorhanden waren.
Is getekend,
Groot admiraal Cleaver