Spelverslag conventiespel C099, 10-11-2012

 

C99.0

Skywise en ikzelf vormden team Federatie, wel met Defenders want we speelden All-Kzinti! De andere teams bestonden uit The Hitman & Lord Voll (ze hadden samen al eens een conventiespel gewonnen, in 2007 te Best), Lord of Elvesham & Wild Bill Kelso en Hasenfratz & Immelmann. Onze Belg was zoveel afgevallen dat zelfs zijn naam slanker was: iemand had Hasenfritz opgeschreven i.p.v. Hasenfratz!

 

Wij begonnen in het zuidoostelijke kwadrant en besloten noordwaarts te vliegen, maar zonder versnelling. De onderlinge afstanden zijn klein en we willen niet te snel het slagveld betreden. We hernoemden de schepen naar Antares (Cleaver) en Ain al Rami (Skywise).

 

C99.1

Hmmmm, we zien objecten aan de noordzijde, maar tevens aan onze oostzijde... We willen uiteraard niet tussen twee vuren geraken. Ondanks diverse pogingen met de koersplotter om de noordelijke objecten te benaderen en ze te identificeren zonder dat de oostelijke objecten ons in de tang kunnen nemen, vinden we de risico's te groot. Het was uiterst waarschijnlijk dat de oostelijke objecten westwaarts zouden gaan omdat ze alleen ons (als object) zagen. De noordelijke objecten zagen waarschijnlijk ook alleen ons, wederom als object, dus we moeten oppassen. We besloten flink zuidwestelijk te gaan en onze kont naar de vijand te keren. Het grootste risico was nu dat sommige van onze tegenstanders toch nog objecten in het noordoostelijke kwadrant zien en daarop af gaan. In dat geval zouden we niets zien...

 

We doen deze beurt voorzichtig, maar de volgende beurt willen we weer agressief spelen.

 

C99.2

Ons plan heeft zodanig gewerkt dat we niet in de tang liggen. Wel zien we twee objecten en aan de positie en koers te zien, waren het de oostelijke. De noordelijke zijn van de radar verdwenen, dus die hebben toch wat waargenomen in het noordoostelijke kwadrant.

 

Goed, nu het aantal tegenstanders was gereduceerd, pakten we de overgeblevenen maar eens aan. We draaiden naar links vanaf -34,-40 naar -20,-45, met koers 15. Als de tegenstanders een S-bocht richting het zuiden gaan draaien, kunnen ze als het goed is niet in onze zijkant komen. Als ze iets anders doen, houden we ze waarschijnlijk wel in ons voorschild. Gelukkig vliegen we langzamer en blijven we 20 vliegen – wie weet zien ze ons dadelijk niet eens, als ze een flauwe draai via de noordwestkant gaan doen.

 

C99.3

Verdorie! De vijand heeft niet gehapt en is noordoostelijk gegaan! Tjonge, we zien alleen twee objecten op grote afstand. Waarschijnlijk hebben zij een gevecht op de radar gehad en zijn ze daar naartoe onderweg.

 

Wij houden snelheid 20 en koers 15 aan, om dichterbij te geraken zonder te overhaasten. Het wordt wel tijd om eens wat te zien...

 

C99.4

Eindelijk, we zien wat! De te snelle Hawk-Ro (S: 38, -27,-9, K: 215) en de Siegfried-Kz en Brunhilde-Kz (S: 28, 5,-23 en 6,-22, K: 275); allemaal op afstand 20-21. Zelf liggen we op -15,-25. Helaas zien de laatste twee ons ook en zitten zij in onze rechterflank! Jammer, maar we gaan er het beste van maken door de eerste impuls maar +20 graden naar rechts te draaien, dan pas +45 en hopelijk vuren we dan op een mooie afstand. Op deze wijze zouden we de Photons (als ze die in de eerste impuls vuren) nog in ons zijschild opvangen, terwijl de Phasertreffers op ons versterkte (+19) voorschild terecht komen. Daarna draaien we richting het noordwesten. Als zij maximaal versnellen, zitten we aan het einde van impuls 2 binnen afstand 10...

Met de Hawk doen we niets; het is te druk met de andere twee antagonisten. De Photons houden we nog op zak wegens de lage trefkans, maar alle Phasers gaan op Brunhilde terwijl beide vijanden een Raket krijgen.

 

C99.5

Nou, ondanks de zware schade op mijn Antares (10 intern, maar wel -25% sensors, 1 kapotte Phaser en 6 defecte sensors!) kunnen we behoorlijk tevreden zijn. We hebben 30 intern gescoord op Brunhilde-Kz doordat al onze Phasertreffers op schild 1 kwamen, terwijl die van hun verdeeld werden over schild 1 en 2. Schild 2 is nu defect, 1 staat op 19. Onder gelijksoortige omstandigheden hebben we onze tegenstanders het nakijken gegeven! De score opende op 67. De vijandelijke Raketten zijn op afstand 4 gebleven; de onze zijn wel ingeslagen, maar helaas bij allebei de doelwitten op schild 2, terwijl ons Phaservuur door schild 1 ging.

 

Ondertussen zijn onze Scandinavische helden op afstand 1 geraakt van de onfortuinlijke Hawk-Ro, die nu wrak zal gaan. Daarmee zal het eerste team geëlimineerd worden – vermoedelijk Hasenfratz en Immelmann. We hopen voor ons dat Hawk flinke schade zal doen op Siegfried en Brunhilde en omdat we vooral vuur op die laatste verwachten, gaan wij juist onze Photons, op Tijd 1, en onze Phasers, aan het einde van de eerste impuls, op Siegfried-Kz richten. Vervolgens draaien we met snelheid 25 tussen de Raketten door. Er komen nog objecten aan uit het noordwesten en wij willen daarom naar het oosten trekken om daar te hergroeperen en te repareren en vooral om te zien hoe de confrontatie tussen Hawk-Ro en Siegfried-Kz en Brunhilde-Kz af zal lopen. Onze doelen liggen nu op afstand 12-13.

 

Ondanks dat we waarschijnlijk niet overdreven veel tegenvuur zullen incasseren, houden we toch de schilden aan. We verwachten wel wat treffers en zeker Antares kan nu niet nog meer intern vuur ontvangen. Dat schild 1 19 punten heeft, is hopelijk voldoende. Doordat we de Raketten moeten ontwijken, zullen we wel (het bij mij defecte) schild 2 naar de vijand moeten richten, maar als het goed is kunnen ze pas aan het eind van de derde impuls daarop vuren en eerlijk gezegd zou het erg raar zijn als ze zolang wachten...

 

We kunnen niet precies zien hoe de hoeken tussen die drie kemphanen zijn, zodat we niet goed kunnen inschatten hoeveel Phasers er nog op ons gevuurd kunnen worden. De hoeveelheid inkomend vuur is onduidelijk en de echt grote zorg van de aanstaande beurt...

 

Teamscore: 67

 

C99.6

Zo, daar gebeurde wel het een en ander! We zijn uitgekomen rond -3,-32 met snelheid 25 en koers 120.

Onze schade nam toe, want Brunhilde-Kz besteedde toch wat vuurkracht aan Antares-Fe. De 9 Phasertreffers op schild 1 werden prima opgevangen, maar de twee Raketten die in totaal 38 treffers op schild 4 plaatsten, zorgden voor weer 8 treffers meer interne schade. De sensors daalden van 75 naar 52% en er gingen weer 3 generators verloren, zodat Antares met 19 stuks verder moest. Met 18% interne schade is al 32% van de generators kapot...bah! Ain al Rami ontving een Raket op schild 3, dat  tot een sterkte van 15 gereduceerd was. Jammer, maar er is ook goed nieuws. Hoewel allebei onze Photons misten, scoorden we wel 69 treffers op schild 4 van Siegfried-Kz. De teamscore schoot met 54 punten omhoog naar 121. Het schild bleek niet versterkt, zodat we 39 interne treffers deden – zowel Brunhilde als Siegfried hebben nu een aardige partij interne treffers van ons ontvangen en moeten ook nog schade hebben geleden aan de hand van Hawk-Ro en diens kompaan (die al wrak was voordat wij ons bij dit gevecht mengden).

 

Over Hawk-Ro gesproken, deze leefde wonderbaarlijk genoeg nog steeds! Al kon het einde nu echt niet lang meer uitblijven, want we hebben Hawk-Ro op afstand 6 (DH's van 42 en 46) en Brunhilde-Kz op afstand 3 en 4 (DH's van 147). Antares mist het sensorbereik om Siegfried-Kz te identificeren, maar Skywise neemt 'm wel waar op afstand 13. Onze Raketten hangen nog in de buurt bij Siegfried-Kz, wat het doel was. Gezien de snelheid 40 van dat schip, betwijfelen we of de Raketten kans maken om in te slaan.

 

Met zoveel om ons heen was het even puzzelen om de juiste orders te kiezen. We splitsten de vuurorders van Antares, die zowel Hawk-Ro als Brunhilde-Kz op de korrel zou nemen. Brunhilde krijgt nog een extra Raket. Ain al Rami vuurt alles op Brunhilde. Nadat het blik geopend was in de afgelopen beurt, wilden we Brunhilde nu een ware afstraffing verkopen en uitschakelen. Het tactische plaatje was er ook naar.

 

We zetten koers verder oostwaarts. Op dit moment waren we waar de punten te behalen waren en we zagen objecten ten noordwesten (-35,-6) van ons – die wilden we nog even ontwijken terwijl we Siegfried-Kz gingen opjagen. We vermoedden dat deze objecten oostwaarts zouden gaan, als een soort achtervolging.

 

Teamscore: 121

 

C99.7

En weer was Antares de gebeten hond! Maar dit keer niet alleen, want ook Ain al Rami moest treffers happen. De 38 treffers die Antares op het voorschild pakte, leidden wederom tot interne schade, die nu opliep tot 29%. Gelukkig ging er slechts één generator verloren, waardoor de schadeverdeling deze keer enorm meeviel. Dat mocht ook wel na die allereerste pechronde! Skywise moest nu voor het eerst interne treffers toestaan, al waren het er gelukkig slechts een handvol. De oorzaak was een Raket die precies op het in de vorige beurt verzwakt geraakte schild 3 insloeg. Twee accu's en een reductie van de sensors met -19% waren het enige verlies.

We grapten dat Antares nu drie schilden op 0 had staan en dus maar 29% interne schade – gezien de totale hoeveelheid treffers die Antares al ontvangen had, had het er ook heel anders kunnen uitzien...

 

Zoals verwacht ontsprong Siegfried-Kz de dans met de Raketten. Brunhilde-Kz was minder fortuinlijk: nadat Antares 13 treffers intern plaatste, walste Ain al Rami met 66 treffers die hele schuit plat. Brunhilde-Kz had de bui zien aankomen en had de schilden niet geactiveerd. Hoewel de Raketten nog insloegen, leverden ze geen puntjes op. Desondanks steeg de teamscore van 121 naar 220!

 

Er waren drie objecten op de radar, een vijandelijke Raket en...Hawk-Ro! Wat!? Is die vliegende gatenkaas nou nog niet wrak? Een blik op onze uitdraai toont aan dat we 13 punten hebben gekregen voor onze 13 treffers op Hawk-Ro. Tja, dat was dus niet genoeg – hoeveel treffers zou die schuit al geslikt hebben? Welnu, aangezien we alleen Hawk-Ro kunnen beschieten, gaan we dat maar gewoon doen. Ain al Rami zal de honneurs waarnemen, want Antares moet de energie aanwenden om te repareren.

 

Siegfried verschijnt als object op de radar, maar onze scan geeft aan dat we daar momenteel weinig van te vrezen hebben. Eén schild is neer, één is half, één is zwak en het schip is licht beschadigd, maar de generators zelfs half beschadigd. Die zal ons vast niet agressief bejegenen.

 

We zien ook nog steeds de twee objecten die ons blijven opjagen. We wisten niet precies wie nou wat heeft afgeknald en wie dus alle punten heeft, behalve onszelf natuurlijk. Er was een theorie dat de twee achtervolgende objecten de eerste Romulaan hebben vernield en dat ze zelf zonder kleerscheuren zijn. Een andere theorie was dat die twee objecten zo goed als puntloos waren. We wisten het niet en we waren allerminst zeker dat we qua teamscore een echte voorsprong hadden.

 

We verwachten dat Siegfried-Kz oostwaarts zal vliegen, dus blijven wij achtervolgen, temeer doordat we zelf achtervolgd worden en we teveel schade hebben, waardoor we een confrontatie met een mogelijk intact team te vroeg vinden.

 

Teamscore: 220

 

C99.8

 Tjonge, het is toch niet waar hè!? Hawk-Ro is inderdaad wrak gegaan, maar aan de teamscore kunnen we aflezen dat onze 11 treffers (de afstand was erg groot) wel intern zijn gegaan, maar onvoldoende waren voor de genadeklap. Het schip is op levenssystemen wrak gegaan en de eigenaren Wild Bill Kelso & Lord of Elvesham (we dachten eerder ten onrechte aan Hasenfratz & Immelmann) waren eerder tevreden dat ze er eindelijk uit waren. Kennelijk had Hawk-Ro een onwaarschijnlijk aantal interne treffers geabsorbeerd. Ondertussen hadden zij, nadat het duidelijk was geworden dat ze het conventiespel niet zouden overleven, een extra spelletje opgestart waarbij Lord het tegen Kelso opnam. Ze hebben zich er prima mee vermaakt! Kelso schijnt dat met 4-3 gewonnen te hebben.

 

Dezelfde drie objecten zijn nog steeds op de radar. We blijven achter Siegfried-Kz aangaan, dus gaan we nu zuidoostelijk.

 

Teamscore: 231

 

C99.9

Dit schiet niet zo op: we hadden een prima onderschepping uitgestippeld, maar Siegfried-Kz laat zich terecht niet zomaar pakken. We zien weer alleen objecten en in dezelfde krachtsverhoudingen. Oorspronkelijk was aangekondigd dat beurt 10 de laatste zou zijn, maar na overleg werd een extra beurt toegevoegd, want iedereen had objecten op de radar. Zonder een rondje schieten zou het zinloos zijn om verder te spelen als er niet minstens twee beurten werden gespeeld. Iedereen was het hiermee eens, want ieder team was allesbehalve zeker dat er genoeg punten waren gesprokkeld.

 

Nu was het opeens wel cruciaal hoe de onderschepping zou gaan verlopen. Wie nu geen identificatie bereikte kon zomaar voorbijgestreefd worden. Of nog erger, volledig aan gort geschoten! Op dit moment bivakkeerden we rond 57,-58 en we besloten naar 46,-50 te gaan om daar te eindigen met koers 225 en snelheid 28. We beseften dat we onze schepen daarmee mogelijkerwijze in een wespennest propten, maar we wilden koste wat kost wat te schieten hebben. Daarbij namen we aan dat de andere teams er ook ongeveer zo over dachten. We richten ons met deze manoeuvre op de twee objecten en niet op de snelle Siegfried-Kz. Ten eerste was het risico te groot dat Siegfried-Kz minder happig was op een gevecht dan wij. Ten tweede konden we minder punten op Siegfried-Kz behalen dan op die twee objecten. Ten derde wisten we nog steeds niet wie de meeste punten had en was het nog steeds mogelijk dat die twee objecten onze grootste concurrenten waren.

 

Teamscore: 231

 

C99.10

En het was een verstandige keuze! De sensors waren ondertussen tot 100% gerepareerd en ook de drie defecte schilden van Antares waren op dit moment opgetrokken tot weer minstens de helft of meer. En dat kwam goed uit want de radar vertoonde drie schepen! Ain al Rami had het volgende op de radar:

Naam                           Afst.     Snel.    X,Y       Koers   DH

Old Skyspice-Kl            17        25        30,-55   135       25

New Cleavage-Kl           16        25        30,-55   135       26

Siegfried-Kz                  19        30        33,-36   330       92

 

Antares zag hetzelfde, maar dan alles op afstand 18 en 20.  Uiteraard vonden we de scheepsnamen die The Hitman & Lord Voll hadden gekozen vleiend en grappig!

 

Siegfried-Kz lag ten noordwesten van ons met koers 330, waardoor het onwaarschijnlijk was om daar iets aan te doen. Bovendien hadden we de andere twee vijanden dichterbij en in ons voorschild, zodat de keuze voor onze laatste charge snel gemaakt was.

Aangezien we in hun zijschild lagen, moesten we wel beslissen of we de Photons op Tijd 1 wilden inzetten. Zij gingen zonder twijfel naar ons toedraaien – zij hadden de punten net zo hard nodig als wij, zo niet harder. Als we dan op Tijd 1 de Photons op een zijschild beuken, terwijl we onze Phasers op een voorschild gaan vuren, heeft dat wellicht weinig nut. We discussieerden enige tijd over deze kwestie, want er bestond een kans dat ze het zijschild open zouden laten en dan was het wél weer interessant...

We zouden de Photons op zak houden voor een latere impuls. De Raketten gingen op New Cleavage-Kl; alle andere wapens werden met dubbele vuurorders op Old Skyspice-Kl gericht. Antares ontbeerde nog steeds een Phaser, zodat we niet over de maximale vuurkracht beschikten. Omdat we nogal wat tegentreffers verwachtten, activeerden we de schilden. We gingen er recht op af, zonder te versnellen of ECM te voeren – de extra energie werd in SV gestopt.

 

Teamscore: 231

 

C99.11

Boem! Dat knalde er flink op! Voor de verandering is Antares met rust gelaten. De status van Ain al Rami vertoonde daarentegen een partij tegenaanvallen – gelukkig zonder al te ernstig resultaat. Twee vijandelijke Photon Torpedo's flitsten zonder in te slaan voorbij; New Cleavage-Kl schoot 48 treffers op schild 1, zonder het versterkte voorschild te penetreren! Siegfried-Kz deed nog een duit(je) in het zakje door 2 treffers op schild 3 te doen. De 24 SV op Ain al Rami pakte uitstekend uit, want schild 1 was niet eens defect geraakt. Natuurlijk was dat het gevolg geweest van onze eigen aanvallen. Het is onduidelijk of onze Photons überhaupt wel raakten, maar het is zeker dat de Phasers en Photon van Ain al Rami tezamen 62 treffers door schild 1 joegen, direct gevolgd door 46 treffers door 1 via Antares. Aangezien we geen bonus vingen voor de ter ziele gegane Old Skyspice-Kl, vermoedden we dat deze op levenssystemen sneuvelde. Dat maakt niet uit, want we hadden in elk geval verhinderd dat deze mee zou vuren op ons. De 70 interne treffers waarvan we zeker waren is normaliter te weinig om een schip wrak te schieten, maar het kan natuurlijk zijn dat er al schade was of dat we precies alle generators vernietigden, terwijl alle accu's uiteraard leeg moeten zijn geweest.

 

Onze Raketten sloegen zelfs in: 40 treffers op schild 2 van New Cleavage. Dat leverde toch maar weer 25 puntjes op. In totaal steeg onze teamscore van 231 naar 344 – maar liefst 113 punten! Voor mijzelf was deze laatste beurt zeer bevredigend, want eindelijk waren de rollen binnen team Federatie omgedraaid en kon Antares eens wat puntjes scoren. Tot nog toe was de schade op Antares gevallen en had Skywise de punten gepakt. Aan het eind van beurt 10 waren de scheepsscores als volgt: Ain al Rami, 178; Antares, 53. Na beurt 11 was de score van Antares net iets meer dan verdubbeld. Nu stond Ain al Rami op 230 en Antares op 114.

 

Epiloog

Het was een schitterend einde van een geweldig conventiespel. Oorspronkelijk dachten we dat onze wegtrekkende beweging in de vroege fase van het spel ons zou opbreken, maar gelukkig raakten we alsnog snel betrokken bij een vuurgevecht. Bij de eerste vuurwisseling behaalden we direct een voordeel, wat we vervolgens niet meer weggaven. Daar kwam bij dat we wat geluk hadden met de Hawk-Ro die de vijand langer bezighield dan verwacht waardoor wij de Kzinti konden uitschakelen, overigens zonder Hasenfratz & Immelmann geheel uit het spel te verwijderen. Hoewel ik niet blij was met alle “aandacht” die mijn Antares mocht ontvangen, beseften Skywise en ik ons wel dat het gunstig uitpakte: drie defecte schilden is vervelend, maar we hadden het schip ook kwijt kunnen zijn. Intern functioneerde het schip ietwat verminderd, maar toch redelijk goed en in de laatste beurt was de bijdrage meer dan welkom.

In onze laatste confrontatie begonnen we uit een voordeligere positie en hebben dat benut door wederom een schip uit te schakelen. Een spel winnen is een combinatie van kunde en fortuin en in alle gevechten hebben we kunde getoond en zoals zojuist verhaald, ook wat fortuin gehad. Dat Old Skyspice-Kl direct wrak ging was vreemd, maar het had niets uitgemaakt: onze punten waren al binnen.

 

Tezamen was het ruimschoots genoeg! Skywise en ik wonnen het spel; Ain al Rami had de hoogste score. Na consult met onze waardige tegenstanders bleek dat onze voorsprong veel groter was dan wij zelf hadden durven vermoeden. Doordat we tot op het laatst onzeker bleven wie nou wat precies had afgeschoten, waren we pas laat gerustgesteld. Zelfs als we die extra beurt niet zouden hebben gespeeld, was de zege voor ons geweest...al was het verschil dan wel veel kleiner geweest, want als ik het me goed herinner hadden Hasie & Immelmann een score van ongeveer 220. Door de schade en de onderlinge posities in beurt 10 hadden zij minder kans om extra te scoren, terwijl wij 100+ puntjes oprakelden... Al met al was het een zeer verdiende zege.

 

Ik dank hierbij onze spelleider Megabyte die een uitstekend spel draaide en een puike bedrijfsruimte had geregeld, onze tegenstanders die leuk meededen en goed verzet boden, en natuurlijk mijn team- en reisgenoot Skywise! Onze samenwerking was geweldig. Voor Skywise was dit spel bovendien een extra mijlpaal: het was zijn vierde zege die ook nog eens allemaal op rij vielen. Tussendoor heeft Skywise enkele malen als spelleider gefungeerd, waardoor hij wat minder pogingen heeft kunnen ondernemen. Lord Voll bleef op drie winstpartijen steken, waardoor Skywise nu alleen aan kop staat.

Voor mijzelf was deze zege meer dan welkom. In 2007 won ik nog enigszins verrassend met Darth Vader in Best, maar daarna volgden louter nederlagen, waaronder enkele pijnlijk knullige met vernederende blunders. Aan die vreselijk enge serie is nu een einde gekomen en daarbij was het vertoonde spel ook nog op niveau. Sterren Oorlog wordt vaak gewonnen door het team dat de minste fouten maakt en ons team maakte geen fatale blunders, al had Skywise zich één keer “vertekend” waardoor er twee Raketten binnen beukten. Die schade viel gelukkig mee en heeft ons niet in de weg gezeten. Voor de rest maakten we prima keuzes! Vooral zo doorgaan!

 

Addendum

Enige tijd later kreeg ik van spelleider Megabyte inzage in enkele oude conventiespellen, waaronder deze. Daardoor kan ik nog wat extra informatie toevoegen. Zo weet ik nu dat Hitman & Lord Voll 181 punten hadden, wat een derde plek opleverde. Lord of Elvesham & Wild Bill Kelso waren met 98 punten op de laatste plek blijven steken. De uiteindelijke score van de nummers twee, Hasenfratz & Immelmann, was 215, zodat onze voorsprong in beurt 10 toch nog wat groter was dan zowel toen als in het hierboven geschreven stuk gedacht werd.

Old Skyspice-Kl stond op 92% intern maar ging zoals al vermoed, wrak op 0 energie, aangezien er alleen nog drie lege accu's voorhanden waren.

 

Is getekend,

 

Groot admiraal Cleaver