Spelverslag Toernooispel 003 – kansen niet
gegrepen
Inleiding
“Ik zit helaas niet in de finale
die tijdens dit schrijven al tot omstreeks beurt 7 gevorderd is.”
Zo begon dit spelverslag
oorspronkelijk, maar omdat ik er nu pas weer aan kan schrijven –na een jaar en
wat maanden stilgezeten te hebben– zal ik toch een en ander moeten
verduidelijken: toen de finale van het Toernooi reeds bezig was, begon ik met
schrijven aan dit stuk, maar andere projecten slokten mijn aandacht op, zodat
dit het ondergeschoven stiefkindje van mijn schrijflust werd. Ondertussen is
het zojuist november 2009 geworden en deze historicus neemt alsnog de moeite om
het onbekende verhaal van Toernooispel 003 aan de man te brengen. Voor de rest
laat ik mijn oorspronkelijke woorden vrijwel volledig intact, maar die eerste
zin was zo´n anomalie geworden dat er een uitleg vereist was. Nu verder met het
verhaal!
De bezetting van de finaleronde is
ondertussen allang bekend en het verslag van Megabyte is tevens al enige tijd
gepubliceerd op de hoofdsite, dus mijn ondergang kan geen nieuws meer zijn.
Toch wens ik na al deze tijd alsnog verslag te doen van dit bijzondere gevecht,
zodat mijn kant van het verhaal gehoord zou worden. Want hoewel de uitslag
anders doet vermoeden, was deze zege voor het duo Megabyte en Skywise bepaald
geen gemakkelijke. Overigens wil ik op dit punt meteen verkondigen dat noch
Megabyte noch Skywise ergens geclaimd hebben dat het gemakkelijk was –
integendeel zelfs. Dat siert deze winnaars! Het spelverslag van Megabyte ademt
respect voor mijn prestaties.
Het is bij sommigen wellicht bekend
dat ik behoorlijk ontdaan kan zijn van nederlagen en blunders van mijn kant.
Die blijven mij een tijdje achtervolgen... Zelfs maanden of langer na dato denk
ik nog wel eens “Ik had juist dit
moeten doen!”, ook al is er geen eer meer te behalen aan het bedenken van
briljante oplossingen voor reeds lang gespeelde beurten. Zulke momenten komen
vooral voor bij mijn verliespartijen, al zou ik ook graag de laatste beurt van
SO 124 opnieuw willen doen...maar dat verhaal is al verteld in het
desbetreffende spelverslag. Hoe dan ook, na desastreuze –en soms
kindeenvoudige– blunders of pechgevallen in de sectoren 125, 124 en 131 is er
nu ook een klaagzang over Toernooispel 003!
Poule des Doods
Even nog een kort woord over dit
spel: het stond al snel bekend als de Poule des Doods; een uitspraak van
Megabyte. Met uitzondering van mezelf (commander) was iedereen vroeger (groot)
admiraal geweest en tenminste drie spelers zelfs galactisch admiraal – wat een
deelnemersveld! De oorspronkelijke voorspelling –gedaan door mijzelf en
Megabyte– luidde dat de beste nummer twee uit dit spel zou komen. Deze poule
was speciaal samengesteld omdat er door de spelleiding heel goed gekeken is
naar de ervaring van alle toernooideelnemers. Als alle topveteranen verdeeld
waren geweest over de drie poules, dan zouden de minder ervaren spelers
misschien onder de voet gelopen zijn, al weet je het nooit natuurlijk. Door de
toppers in de eerste ronde al te bundelen, werden zij allen gedwongen om hun
beste spel te tonen en nimmer af te laten. Het betekende tevens dat de eerste
ronde al direct tot een beslissing zou leiden. Een hele zwik officieren die
vooraf als kanshebbers voor de finale werden getipt zou nu sowieso afvallen. Overigens
was ik de enige solist in dit spel: alle andere teams bestonden uit duo´s.
Een digitaal dagje
Het OSO had besloten dat de
deadlines van de toernooispellen strikt nageleefd zouden worden. Als OSO-lid
was ik het daar roerend mee eens.
Meestal speel ik méér dan één spel
tegelijk en onthoud ik direct in welke week de deadlines vallen, maar op welke
dag die vallen leer ik meestal pas na enkele beurten uit het hoofd. Waarom is
dit relevante kennis? Welnu, op de beurtuitdraai van beurt 1 stond als deadline
voor beurt 2: “Woensdag 9 oktober 2007”... De datum was correct, maar de dag
had dinsdag moeten zijn. Aangezien ik wel wist dat de deadline die week was,
maar niet welke dag precies, heb ik alleen gekeken naar de dag en niet naar de
datum! Het gevolg was dat ik die dinsdag op mijn werk met een goedkeurende blik
zag dat ik de plannen die ik al grotendeels klaar had pas op woensdag hoefde in
te leveren en dus nog één dag had. Ik koos er vervolgens voor om de orders op
woensdag na het werk in te vullen en op te sturen, zodat ik de gebruikelijke
dinsdagavondbesteding kon aanhouden... Woensdagochtend werd ik op het werk
opgeschrikt door de uitdraai van beurt 2, die ik dus nog niet in mijn postvak
had verwacht! Er zat tevens een bericht bij: “Geen orders ontvangen!”.
Ik was perplex en ging direct op
zoek naar de toedracht van deze vergissing. Had ik “woensdag” verkeerd gelezen?
Al snel was de reden bekend: de deadline was daadwerkelijk gedeeltelijk
verkeerd genoteerd. Correspondentie met de spelleider leverde helaas niets op –
er kwam geen herdraai. Toegegeven, de andere spelers hadden er geen last van
gehad. Ik kreeg het advies mee om de situatie te redden door me te richten op
manoeuvres die de vijand niet zou verwachten.
Ik was diep teleurgesteld
natuurlijk, want door dit akkefietje omwille van een “digitaal dagje”, waarvan
ik vond dat het niet alleen mijn fout was, lag ik er beduidend slechter voor
dan mijn tegenstanders. Beurt 1 had ik gebruikt om mijn vloot op ongeveer
hetzelfde y-coördinaat te leggen en om dat te bereiken, hadden mijn schepen
allemaal een andere snelheid aangenomen, die uiteenlopend van 16 tot en met 24.
Bepaald geen gevechtssnelheden voor koektrommels, althans niet volgens de toen
heersende opvattingen die niet veel later zouden sneuvelen. In beurt 2 zou ik mijn
vloot uniformeren qua snelheid en ligging, wat nu dus niet meer door ging. Het
ontbreken van een uniforme snelheid nekte me direct: de schepen lagen nu te ver
uit elkaar terwijl de vijand veel beter geconcentreerd was. Erger nog, als ik
nu een coherent aanvalsplan zou willen uitvoeren, zou ik dus eerst de
afwijkende snelheden moeten compenseren met een hoop energie! Daarnaast hadden
sommige schepen zelfs te weinig energie in de Phaserbanken om méér dan één
salvo te vuren, wat zou betekenen dat ik al volgende beurt weer EE´s kwijt zou
zijn om dat te compenseren – iets wat mijn tegenstander ongetwijfeld niet zou
hoeven. Eén schip van me had momenteel zelfs 1 EE in de Phaserbank tekort voor
een volledig salvo...
Laat één ding overigens duidelijk
zijn: ik draag de spelleider niets na en heb zelfs veel respect voor hem en
alle andere spelleiders! Ik doe verslag van deze kwestie omwille van de
historiciteit en om aan te geven hoe benard mijn positie was en met welke
mentale gesteldheid ik te kampen kreeg en niet om iemand een sneer na te geven.
Op dat moment ondervond ik namelijk een stevige motivatiecrisis... In beurt 2
er perfect voor liggen om Photons te happen en er zelf beduidend minder voor
liggen om uit te delen en dan ook nog eens met zo´n ratjetoe van ongelijke
snelheden – echt om radeloos van te worden.
Dekselse dubbelganger!
Het duurde nogal lang, meer dan een
week, voor ik weer motivatie genoeg kreeg om beurt 3 te gaan plotten. Stilletjes
aan begonnen zich de contouren van een meesterplan te vormen... Ik zou me
inderdaad gaan storten op een boude manoeuvre, waar die vuige Klingons volledig
door verrast zouden worden. Ik uniformeerde alsnog de snelheden, door allemaal
24 te gaan vliegen – zelfs dat schip dat slechts 16 vloog. De extra benodigde
energie haalde ik vooral door mijn ECM bewust te deactiveren. Zo´n stunt kun je
in een regulier spel niet zomaar uithalen, maar ik streed hier al met de moed
der wanhoop en ik hoopte dat de vier rassen in deze sector voorlopig twee
aparte duels van één tegen één zouden uitvechten, wat uiteindelijk bewaarheid
bleek. Mijn traagste schip kon slechts 19 SV toekennen, maar de anderen
allemaal 24 of 26.
Op T1 zou ik één schip op Photons
trakteren en op T10 zou ik Sirius-Kl met al mijn dan nog werkende Phasers
beschieten. Ik wilde met alle vier mijn schepen op Sirius schieten omdat het
nog maar zeer de vraag was of er op T10 nog meer dan twee van mijn schepen in
staat waren om te vuren. Mijn manoeuvres waren zo uitgekiend dat ik diverse
mogelijke bewegingspatronen van de vijand op zou vangen. Dat betekende wel dat
ik pas op T10 kon vuren. Ik weet nu niet meer of ik de Polar-Kl of Pulsar-Kl
tot hoofddoel van mijn Photons had gemaakt. Wel weet ik nog dat ik er flink op
had zitten dubben: de posities van die schepen lagen zo dicht bij elkaar dat
het moeilijk was te kiezen welk doel mij het meeste zou brengen. Die beslissing
heeft erg lang geduurd. Op maandag heb ik de ene gekozen en bij mijn orders
ingevuld, maar op dinsdag –korte tijd voor de deadline– koos ik alsnog voor de
andere en paste dat aan. Echter, bij het controleren van de vuurorders alvorens
het pakketje te versturen, is me volledig ontgaan dat de eerste twee schepen nu
op Polar zouden schieten en de laatste twee juist op Pulsar! Een gespleten
Photon barrage! Ik had kennelijk slechts de helft aangepast. De namen leken
veel op elkaar en omdat ik zojuist van doel gewisseld had, heb ik deze kapitale
fout niet opgemerkt.
Ik zag het pas toen ik op woensdag
de beurtresultaten bekeek. Het viel me op dat ik twee schepen met Photons had
beschoten en dus typte ik direct een mail naar de spelleider. Vlak voor het
verzenden dacht ik dat het wel zo netjes was om eerst mijn orders eens na te
lopen alvorens ik de spelleider om een herdraai zou vragen. En jawel...toen pas
zag ik mijn blunder!
Verslagenheid alom...
Althans, in het Federale kamp – bij
mij dus. De Klingons (Megabyte en Skywise zo ontdekte ik korte tijd later)
waren er erg verguld mee, want nu hadden zij meer schade uitgedeeld dan ik. Het
stond dan wel 1-0 voor mij doordat ik Sirius-Kl op T10 alsnog 105 treffers
intern wist te jagen – Megabyte (het bleek zijn schip te zijn) had schild 3
niet geactiveerd. Vermoedelijk omdat hij niet verwacht had dat ik zo laat zou
schieten. Ik had de juiste keuze gemaakt om mijn Phaservuur op één doel te
richten, want zoals verwacht werden twee van mijn schepen dusdanig hard geraakt
dat zij tesamen maar liefst 17 Phasertreffers wisten te produceren.
De schade was zo ongeveer zoals te
verwachten viel: Fauntleroy had acht Photons geslikt en stond op de
bijbehorende 47% interne schade. De schadeverdeling viel voor de verandering
eens een keertje mee. Alleen de sensoren werden buitensporig hard geraakt, maar
daarentegen werden er geen wapens en slechts 10 generators vernield! Dat was
dus zo kwaad nog niet. Over Osymandias kon ik helaas niet hetzelfde zeggen: het
vijandelijke Phaservuur trof het onversterkte schild 4 en dus kreeg het beestje
74 interne treffers in plaats van 40 wanneer het op schild 1 was geraakt. Met 78%
interne schade en nog negen generators en één Phaser gaf ik niets meer voor de
kansen van dit koekblik.
Mijn voorspelling dat ik er
slechter voor had gelegen om Photons los te laten bleek uit het feit dat
Lordship één Photon miste op AE24 en een Defensieve Hoek van 31... Om de pech
nog te vergroten kreeg ik geen bonuspunten voor Sirius! Ondanks 105 interne
treffers is dat ding gesneuveld vanwege energietekort... De teamscore opende op
153.
Ik voelde me wederom verslagen. Ik
had de kans gehad om Megabyte en Skywise vanuit een nadelige positie zo hard
aan te pakken dat zij er slechter bij hadden gelegen dan ik. Het mocht niet zo
zijn.
Een reddend intermezzo
Toevallig zou ik vrijdag 26 oktober
nog voor de deadline van beurt 4 die op 6 november 2007 viel, een ontmoeting
hebben met Megabyte in diens hoofdkwartier, nota bene omringd door zijn
belangrijkste schare van opvallend vrouwelijke getrouwen. Tot dan toe had ik
moeite gehad om een goed plan te bedenken om vanuit mijn nadelige positie toch
nog tot resultaat te komen. Ergens tijdens de smakelijke ovenschotel van
macaroni, kwam het gesprek op Toernooispel 003 uit. Vol verbazing hoorde
Megabyte mijn relaas aan, want ik had nog nooit een beurt gemist. Ik vertelde
dat ik er flink van baalde omdat mijn tegenstander er nu beter voor lag en ik
waarschijnlijk geen kans op een finaleplaats zou halen. Dit was op het moment
dat ik nog maar net de resultaten van beurt 3 had ontvangen en ik worstelde met
mijn motivatie. Ik wist op dat moment nog niet dat Megabyte mijn tegenstander
was, want aan de scheepsnamen kon ik niet inschatten wie ik voor me had – ik
achtte alle andere deelnemers evengoed in staat om zulke namen te bedenken. Ik
denk dat Megabyte al wel wist dat ik voor zijn neus lag, al weet ik het niet
zeker.
Hoe dan ook, toen wij ons later
terugtrokken in de diepste kern van zijn commandocentrum, kwam het gesprek
uiteindelijk wederom op de toernooien. We hadden het over de teamindeling die
ontzettend eerlijk was gebleken. We vonden allebei dat de juiste filosofie
gekozen was en de einduitslagen hebben dat vermoeden achteraf bevestigd: elk
spel was enorm spannend gebleven –al eindigde Toernooispel 001 misschien wat
anticlimactisch– en de eindscores bewijzen dat. In elk toernooi eindigden twee
teams relatief dicht bij elkaar, met een verschil van respectievelijk 8, 25 en
75 punten tussen de nummers één en twee... Er is dus echt hard gestreden om de
finaleplaatsen! Over de Poule des Doods is al eerder geschreven en het mag
enigszins verrassend genoemd worden dat ik als voormalig commander tussen al
die vlagofficieren mocht plaatsnemen. De spelleiding had echt zitten dubben
over wie het laatste team in spel 003 zou innemen. Er waren namelijk diverse
kandidaten. Welnu, Megabyte vertelde me dat ze van alle deelnemers mij het
meest in staat hadden geacht om mezelf staande te houden tussen al die
grootmeesters! Wat een eer! Hij zei ook nog: “Misschien wordt je dadelijk
overklast – dat kan, maar dat is dan geen schande.” Wellicht dat mijn zojuist
behaalde zege met Federatie in SO 124 flinke indruk had gemaakt (en
terecht...). In Toernooispel 001 zaten spelers die op één (Marty Kruge)
uitzondering na allemaal al een overwinning hadden behaald, maar slechts één
van hen (Hasenfratz) had dat met de Federatie gedaan.
Ik was zo vereerd door deze
openbaring dat ik direct daarna de motivatie voor spel 003 voelde groeien – ik
wilde nu namelijk ook nog het gelijk van de spelleiding bewijzen. Al snel genas
mijn gekrenkte eergevoel zich tot een niveau van hernieuwde strijdlust.
Overigens, als Darth Vader zich had
ingeschreven (zijn scepsis omtrent de M Klasse Kruiser is u allen vast wel
bekend) voor het toernooi, hadden wij wellicht samen een team gevormd.
Vanaf nu vervolgt het verslag zich
als een normaal spelverslag.
Beurt 4
De vijand kon gemakkelijk vluchten
naar hun sterbasis, want het gevecht speelde zich redelijk in die buurt af. Wel
wisselden we nogmaals Phasertreffers uit: zij deden tesamen 24 treffers op
schild 1 van mijn Peerage-Fe terwijl ik met 38 op 3 en 35 door 3 Nova-Kl nog
even een zetje gaf. Daarmee steeg de teamscore naar 197. Op dit moment was ik
in de veronderstelling dat schepen die koppelden aan de sterbasis gewoon te
beschieten waren. Mijn Photons waren opgeladen, dus ik wilde Nova-Kl nog even
goed hard raken zodat deze voorlopig aan de basis gekoppeld moest blijven. Ik
had niet de verwachting dat schip helemaal wrak te krijgen, maar 80% interne
schade was mogelijk en zou ervoor zorgen dat Megabyte en Skywise tijdelijk met
slechts twee schepen tegen me konden vechten – dat zou het twee tegen twee
maken, in ieder geval een beurt of wat. Alleen als de Phasers en de Photons
allemaal door hetzelfde vernietigde schild van Nova zouden komen, zou deze wrak
kunnen gaan. De handleiding bood geen uitsluitsel over mijn plan, dus ik
besloot mijn poging te wagen.
Teamscore: 197
Beurt 5
Jaja, niet dus! Kennelijk worden
gekoppelde schepen door de sterbasis beschermd zodat mijn vuurorders
geannuleerd werden vanwege de speciale toernooiregels. Omdat deze regelkennis
niet in de handleiding stond had ik echt slechte keuzes gemaakt die ik anders
natuurlijk niet gemaakt zou hebben. Omdat ik wel door de sterbasis beschoten
was (41 op 1 en 26 op 1 respectievelijk) en op een slechte positie kwam te
liggen, bood Megabyte (jawel hoor: hij is sportiever dan je soms op het forum
terugziet!) een herdraai aan. Het toernooispel zou ook ernstig aan eerlijkheid
inboeten omdat ik er nu zo slecht voor lag dat zonder herdraai er geen twijfel
over zou bestaan dat Megabyte en Skywise zich over mijn rug tot winnaars zouden
kronen. De herdraai met nieuwe orders (ik trok me terug) was dus in het belang
van ieder team behalve dat van Megabyte en Skywise...
Wel jammer voor Wild Bill kelso en
Skyrider die kennelijk toch wat hinder ondervonden van deze herdraai. Kennelijk
waren hun tegenstanders er tussenuit geknepen, al zie ik niet goed in hoe een
herdraai dat kan beïnvloeden.
Teamscore: 197
Beurt 6
Ondanks mijn numerieke minderheid
(twee tegen drie) besloot ik om toch weer het gevecht op te zoeken. Ik kon niet
anders natuurlijk, aangezien mijn twee doorzeefde bijnawrakken nog immer
richting mijn sterbasis ploeterden. Als ik Megabyte en Skywise elders in een
gevecht kon betrekken, konden mijn schepen zich misschien redden. Als dat
mislukte, waren het gemakkelijke punten voor mijn vijanden. Met 8 generators en
snelheid 8 was Fauntleroy-Fe de grootste zorg, al was Osymandias-Fe er met 10
generators en snelheid 13 weinig beter aan toe.
Ik ben met Lordship-Fe en Peerage-Fe
van respectievelijk 56,3 en 57,1 naar 75,8 en 75,7 gegaan, met als eindkoers 0
en snelheid 22. De sensoren tonen drie objecten – ze hebben de jacht op mij
ingezet! Ik wil mijn intacte schepen neerleggen tussen mijn beschadigde schuiten
en die van de vijand. Weer een soort S-bocht dus, ditmaal naar links. Daarbij
ga ik iets versnellen, naar 28, zodat ik al wat snelheid heb mocht ik dadelijk
het hazenpad op gaan.
Teamscore: 197
Beurt 7
Het zit ook niet mee he? De vijand
is zo gaan liggen dat ze mijn vorige positie goed op de korrel kunnen nemen –
wat dat betreft dus een goede zet om daar weg te gaan. Het slechte nieuws is
dat ik door mijn versnelling naar 28 de vijand met slechts één schip waarneem.
Op afstand 23 liggen ze, met een Defensieve Hoek van 33. Helaas is de 1AE
afstand die ik tussen mijn schepen heb net één AE te veel... Anders had ik wat
meer kunnen doen. Zij zien me wel met al hun schepen, dus met drie tegen één
wordt het weer een vervelende beurt. Ik voel mijn grip op het spel van Megabyte
en Skywise verslappen. Hun sterbasis verschijnt als object op ongeveer 33-35AE.
Dan maar weer de trucendoos open.
Wat zouden die twee gaan doen en belangrijker nog: wat zouden ze absoluut nooit
verwachten van mij in mijn huidige positie?
Laat ik eens -300 graden draaien,
wat zou dat opleveren? In ieder geval een verwachte eindpositie van ongeveer
53,16 met koers 90. Het voordeel is dat ik redelijk in de buurt van mijn
huidige positie blijf, dus als de vijand niet recht op me af vliegt, is er een
behoorlijke kans dat ze niet zo dichtbij komen en wellicht minder Phasers
kunnen vuren. Natuurlijk gaf ik nog even wat vuurorders, maar ik verwachtte
toch vooral te incasseren. Ik spaarde de Photons, want ik wilde die bewaren tot
Lordship-Fe ook kon schieten, zodat het gebalde vuur effectiever is.
Teamscore: 197
Beurt 8
Hé, dat valt helegaar niet tegen!
Ja, Peerage-Fe heeft schade natuurlijk, maar met 63 treffers door schild 3 kan
ik niet anders dan narigheid verwachten. Gelukkig blijft het bij zeven defecte
generators. Erger is dat de sensors nog maar voor 63% effectief zijn, want
juist daardoor identificeert Peerage-Fe de vijand nu niet. En dat terwijl
Lordship-Fe nu wel kan vuren! Tot zover het plan om de Photons in één salvo te
gebruiken... Mijn 13 treffers op Nova-Kl doet de teamscore naar 204 stijgen.
Die beschadigde sensors zijn een
lichte domper, want de vijand is naar snelheid 35 gegaan, ongetwijfeld om mij
te bestormen. Omdat ik 28 bleef vliegen en zij nu op afstand 18 liggen, kunnen
zij mij niet ontwaren. Dat maakt het extra wrang dat Peerage-Fe nu niet mee kan
doen! Anders had ik nog een stuntje kunnen wagen door met twee schepen zonder
schilden vier Photons en een berg Phasers op Nova-Kl te vuren.
Een lichtpuntje was dat
Osyandias-Fe eindelijk kon koppelen met de sterbasis. Ik hoopte dit schip nog
in de laatste twee of drie beurten te kunnen gebruiken.
Wederom koos ik voor een simpele
beweging. Ditmaal hoopte ik dat de vijand onder mij door zou vliegen. Momenteel
lag de vijand al ten zuidoosten van me, op 66,3 met koers 180. Ze hadden
verwacht dat ik me verder terug zou trekken. Er was nu een vrij grote kans dat
ze uiteindelijk een bocht naar het westen zouden maken en daar anticipeerde ik
op door mijn oostelijke koers van 90 om te zetten naar koers 150. In de laatste
impuls nam ik koers 180 aan. De vuurorders waren van het bekende A10/T10 type,
maar ditmaal op Polar-Kl in de hoop dat zij vuur op Nova-Kl zouden verwachten
en misschien een foutje zouden maken. Al hun schepen waren op wat 13 puntjes
schildschade na onbeschadigd.
Teamscore: 204
Beurt 9
Dat was even schrikken voor
Megabyte en Skywise! Het deed me denken aan één van de laatste beurten op het
conventiespel in Best in 2007, waar Darth Vader en ik een lelijke verrassing
ondergingen toen ons laatste schip dichtbij de vijand passeerde en een berg
treffers door een open schild ontving. Dit was minder dramatisch dan toen, maar
mijn actie was van dezelfde aard: dat ene scheepje van me wist 54 treffers door
schild 2 van Polar-Kl te jagen, wardoor deze 24 interne treffers incasseerde.
Het werd nog beter: ik lag met mijn twee scheepjes met koers 180 op de coördinaten
67,-7 en 68,-7, met de vijand pal onder me op afstand 8 en 7 op coördinaat
67,-15! Een Defensieve Hoek van -3! Daarnaast was Osymandias-Fe nu gekoppeld en
Fauntleroy-Fe was op afstand 12 van de sterbasis gekomen – ook die zou gaan
koppelen! De strategie om met mijn overgebleven schepen ver van mijn
bijnawrakken te vechten wierp vruchten af. Mijn fortuin leek wedergekeerd!
Leek is helaas het goede
woord. De reparaties van Peerage-Fe waren redelijk verlopen, maar de sensors
bleven steken op 75% en juist nu kon ik geen vuurkracht ontberen. Het kapotte
schild van Polar-Kl maakte dat schip tot een ideaal doelwit, maar het was nog
lastig om de benodigde 80-90 treffers te genereren om het wrak te schieten.
Bovendien moest ik rekening houden met flink tegenvuur. Sowieso verwachtte ik
dat Polar-Kl zonder schilden zou vuren, aangezien het activeren van schilden
voor dit schip geen zin had.
Dan was er nog een curieus stukje
schade op Lordship-Fe: dit gevecht was nog net binnen afstand van de
vijandelijke sterbasis en ik incasseerde zowaar 2 treffers die natuurlijk
intern gingen omdat ik zonder schilden schoot. Die 2 treffers zorgden wel voor
10% kritieke schade! Bizar hoor, want ik vreesde dat me dat ooit nog zou gaan
achtervolgen. Een melding van mij over de absurde schade die ik van de
Klingonbasis had ontvangen deed Megabyte verbaasd reageren op het forum.
Vladimir Vodkasov reageerde zelfs boos met een verwijzing naar de eerdere
herdraai. Ik was dat even zat en heb hem terechtgewezen. Trouwens, naar het
schijnt had hij meer voordeel bij die herdraai dan het duo Wild Bill Kelso en
Skyrider...
Omdat ik minder schepen heb, kan ik
niet zomaar zonder schilden schieten. Dan riskeer ik dat ik met één tegen twee
overblijf en dan win ik niet echt iets. Het is de bedoeling dat ik in ieder
geval beide schepen overhoud en de balans naar twee tegen twee reduceer.
Natuurlijk zal ik wel interne schade incasseren, maar dat mag best want over
een paar beurten komt Osymandias-Fe weer meedoen. Het gaat even om overleven.
Op T1 vuur ik alle acht Phasers op Polar-Kl, omdat deze anders niet wrak zal
gaan. Erg jammer, want de andere schepen gaan zo de dans ontspringen. De vijand
kon ook nog uit mijn voorste wapenhoeken wegdraaien door -30 te draaien in de
eerste impuls en maximaal te versnellen, wat mij verhinderde om eerst een
impuls dichterbij te komen. De Photons vuur ik trouwens ook, op Nova-Kl die nog
een lichtbeschadigd schild 2 zou moeten hebben. Op deze afstand verwacht ik
weinig van de Photons, zeker nu ik mijn schilden activeer, maar het kan niet
anders!
Teamscore: 243
Beurt 10
“Potverpillepap!”
Dat is een bijzonder kuise en vrije
vertaling van mijn daadwerkelijke reactie op de resultaten van deze
beurt... Welnee, ik laat me niet snel
vulgair uit over mijn beurtresultaten, maar de teleurstelling was ongelofelijk
hevig: ondanks mijn superieure positie waren die twee heren beter uit deze
vuurwisseling gekomen dan ik. En vanaf nu wist ik zeker dat mijn kansen op de finale
verkeken waren. Daar zou zelfs een terugkeer van Osymandias-Fe niets meer aan
veranderen. Snif!
Wat was er nou gebeurd? De vijand
had uitgerekend de enige truc die ik niet overwogen had gebruikt. En dat
terwijl die list bepaald niet onbekend voor me was. Sterker nog, het gebruik
daarvan in deze situatie was eigenlijk zo ontzettend logisch dat ik op het
forum schuldbewust het boetekleed aantrok. De Klingons hadden de Ion-motoren
geactiveerd, waardoor hun draaicirkel beter werd dan die van mij en zij met
prima vuurorders mij twee schepen afhandig maakten: Peerage-Fe
en...Fauntleroy-Fe! Jaja, zij zagen dat beestje op een afstand van 34 vanwege
het gebrek aan ECM (met 8 generators was daar geen energie voor). Alle vier hun
Photons troffen doel en deden het reeds zwaar beschadigde beestje uit elkaar
spatten. Gelukkig had ik geen schilden geactiveerd – die punten gunde ik ze
niet. Bijzonder pijnlijk voor dit schip,
want anders was het gekoppeld met mijn sterbasis...echt om te huilen. Erger
nog, de truc die ze uithaalden stelde ze in staat om zoveel vuurkracht te
bundelen dat Peerage-Fe uiteen spatte na 141 treffers op schild 1 te
incasseren. Opgeteld bij de reeds aanwezige 29% schade was het einde verhaal.
Het ziet er naar uit dat ze ook al goed ingeschat hadden dat ik op Polar-Kl en
Nova-Kl ging schieten, want Nova-Kl had de schilden wel geactiveerd en
Pulsar-Kl vermoedelijk niet, zodat die respectievelijk 50 en 75 treffers deden.
De 16 treffers van de ten dode opgeschreven Polar-Kl waren waarschijnlijk overbodig:
de 49 treffers die mijn schild en SV opvingen lieten nog 76 interne treffers
over alleen al van Nova-Kl en Pulsar-Kl.
Zelf schoot ik Polar-Kl wrak. Dat
kostte me inderdaad moeite. Met 49 en 44 haalde ik tesamen 93 interne treffers.
Mijn keuze om alles op één schip te richten was gerechtvaardigd en tegelijk het
bewijs dat mijn positie niet zo superieur was als iedereen in eerste instantie
meende. De verminderde sensors van Peerage-Fe droegen ongetwijfeld bij aan het
misgaan van beide Photons, waardoor de twee Photons van Lordship-Fe die wél
doel troffen het zijschild net niet wisten te penetreren, al vermoedde ik dat
schild 2 wel op 0 stond nu. Als Nova-Kl geen SV op schild 2 had, was Polar-Kl
met 77 treffers intern wrak gegaan, maar dat kan ik helaas niet met zekerheid
vaststellen. Wellicht dat er wat SV was geplaatst en in dat geval was Polar-Kl
met meer interne treffers gesneuveld. Mijn scan van Nova-Kl vertelt me dat het
zijschild op “half” staat, wat voor de toekenning van SV pleit.
En nu? De twee stilliggende
vijanden lagen op afstand 16 van mijn nog functionerende Lordship-Fe in mijn
schild 4. Terwijl zij een koers van 200 hadden, vloog ik 180 en was ik al iets
ten zuidwesten van hun. Hmmm, wegrennen dan maar? Wederom besloot ik een boud
plan uit te voeren: Lordship-Fe zou op volle snelheid een aanval uitvoeren op
de vijand terwijl Osymandias-Fe nu al zou ontkoppelen om een soort tangbeweging
te doen. Dan kon ik de volgende beurt vier Photons lanceren. Bovendien hoopte
ik dat Megabyte en Skywise mijn aanval (en tangbeweging!) niet zouden
verwachten – waarom zou je ook verwachten dat iemand met één schip twee
nauwelijks beschadigde schepen aanvalt?
Teamscore: 354
Beurt 11
Toch jammer dat een campagne die
zulke hoogtepunten kende, nu zo tot een abrupt einde lijkt te komen. Niks gaat
meer goed nu: de vijand had mijn aanval kennelijk verwacht, misschien zelfs
logisch gevonden. Een kijkje op het forum bevestigt deze lezing.
Ik had afstand 7 (en T6) als
vuurorder opgegeven, maar zij hadden helaas afstand 10 gekozen en daarbij hun
schilden uitgelaten onder het voor Megabyte typerende mom van alles of niets.
Achteraf berekenden Megabyte en ik dat zij precies één impuls eerder schoten
dan ik, ongeveer op een afstand net onder 9. Het treurige gevolg was dat zij
tweemaal 67 treffers door mijn schild 1 plaatsten. Lordship-Fe overleefde het,
maar alleen om een onvermijdelijke en trage dood te kunnen sterven. Van mijn
eigen vuurorder kwam helaas ook niks meer: alle wapens waren reeds kapot!
Vanzelfsprekend waren de reacties in het Klingonkamp euforisch, al drukte Megabyte
zich ook nog eens lovenswaardig uit over mijn aanvallende intenties, waarvan
hij vond dat ik het niet had hoeven doen. Is ook zo, maar aanvallen is wel veel
leuker! Hoe dan ook, doordat zij twee schepen hadden konden zij zich een
ruimere vuurorder veroorloven. Als ik wat schade had willen doen, moest ik van
dichterbij vuren dan zij.
De vijand was uiteindelijk verder
gegaan op een koers van 180, zodat ze nu op afstand 28 tegenover Osymandias
kwamen te liggen. Deze was ondanks de maximumsnelheid van 13 alvast met warp 10
vertrokken, maar het was duidelijk dat ik in het huidige scenario alleen maar
wat te verliezen had: ik besloot direct om Osymandias weer te koppelen. Het
schip was nog best wat beschadigd met 42% interne schade, 22 generators, 3
accu´s en een schild 4 dat halfkapot was, dus daar was geen eer te behalen. De
wapens waren intact, maar slechts voor 82% effectief. Tsja, ik had natuurlijk
iets héél anders voor ogen gehad!
Nog even de vuurordertjes eruit: op
T1 schoot ik de Zware Phaser en de Photons op Nova-Kl, die op T7 de rest van
mijn Phasers mocht verwelkomen.
Teamscore: 354
Beurt 12
Eigenlijk ging dit wel redelijk
zoals verwacht. We wisselden Photons uit en omdat ze allemaal raakten werd dat
een 4-2 stand voor de vijand. Bovendien kwam er nog wat Phaservuur bij: ik
scoorde welgeteld 3 treffers op schild 1 en nog eens 8 op schild 2 omdat de
vijand bijna omgedraaid was en dus niet zo dichtbij kwam, terwijl ik zelf nog 4
en 22 treffers op schild 2 mocht opvangen. Het schild hield het maar net. Het
enige wat niet geheel volgens verwachting verliep, was de eindpositie van de
vijand. Zij waren toch wat meer omgedraaid en lagen met koers 340 op 68,-30
terwijl ik en mijn sterbasis op 58,-59 lagen (ik had koers 150).
Gek genoeg hadden ze niet op
Lordship-Fe geschoten, maar alles op Osymandias-Fe gericht. Natuurlijk leverde
het laatstgenoemde schip ze meer punten op, maar het is niks voor Megabyte en
Skywise om zulke makkelijke punten zoals die van Lordship-Fe niet op te eisen.
Waarom dan toch alles op Osymandias-Fe concentreren? Op het forum –en later uit
het spelverslag van Megabyte– bleek dat ze een scan hadden gemaakt toen ze
Lordship-Fe tot gort schoten en op basis van die scan konden ze inschatten dat
Lordship-Fe niet direct op levensconsumptie zou sterven. Er was nog één accu en
één generator over en die twee EE waren tesamen genoeg om het levenspeil een
beurtje te waarborgen. Met een consumptie van 50%, een peil van 10% en één EE
over zou dit echt de allerlaatste beurt worden voor Lordship-Fe. De heren
hadden daar rekening mee gehouden en dat verklaarde waarom ze zo´n onverwachte
beweging hadden uitgevoerd. Ze wilden in de buurt van Lordship-Fe eindigen voor
de genadeklap.
Nu ontstond er natuurlijk een
dilemma van jewelste voor me. Ik lag in een kansloze situatie! Mijn bijna voor
de helft beschadigde schip (45%) kon lekker flauw gekoppeld blijven of een
laatste wanhoopsaanval uitvoeren op Nova-Kl. Wat kon ik daarbij winnen?
Eigenlijk niets meer. Mijn teamscore was te laag om nog mee te dingen naar wat
dan ook. Ik hoorde uit allerlei bronnen dat Skyider en Wild Bill Kelso zo goed
bezig waren dat zij eigenlijk al zeker konden zijn van de winst. Ondertussen
hadden mijn tegenstanders toch ook wel zo´n 500-550 punten, met drie
veroorzaakte wrakken en een half wrak. Aangezien ik de indruk had dat het
eindresultaat niet anders meer zou worden, koos ik direct voor een aanval. Het
is gewoon leuker om de allerlaatste toernooibeurt iets te doen in plaats van
aan een sterbasis te hangen! Het plan was simpel: vijf impulsen -30 draaien om
koers 0 te pakken en dan in impuls 8 nog even +30 om de vijand zeker tegen te
komen. De vuurorders gingen dit keer op A10 en T9. Ik ging er vanuit dat de
vijand orders van A10 en T10 zou geven en omdat ik de schilden uitliet wilde ik
minimaal tegelijk schieten en als we niet binnen afstand 10 zouden komen, zou
mijn T9 order wellicht de doorslag geven.
Overigens had mijn sterbasis ook
nog 17 treffers geplaatst, wat 9 punten opleverde.
Teamscore: 377
Beurt 13
Oh, dat was toch wel verrassend...
Kennelijk had de vijand mijn agressieve intenties weer correct ingeschat en
passende maatregelen genomen. Allereerst schoten ze Lordship-Fe met een
overweldigende 23 treffers (die direct intern gingen natuurlijk) wrak. Megabyte
schreef later dat 3 interne treffers al genoeg waren geweest. Daarna lanceerden
ze zichzelf met volle snelheid op de aanstormende (nou ja, snelheid 13...)
Osymandias-Fe zodat de twee smaldelen elkaar goed in het vizier kregen. Wederom
was mijn vuurorder net niet snel genoeg. Op impuls 8 ben ik wrak gegaan, maar
het is me natuurlijk onduidelijk of dat aan het einde daarvan gebeurde of al
aan het einde van impuls 7. Mijn T9 order was waardeloos, maar desondanks vuurde
ik wel op de afstandsorder 22 treffers door schild 1 van Nova-Kl, die allemaal
intern gingen omdat ook de vijand vond dat de laatste beurt beter zonder
schilden kon worden afgewerkt! Het is me onduidelijk of de 41 treffers die ik
van Nova-Kl ontving tegelijk of na mijn vuur aankwamen, maar ik vermoed
tegelijk. Dat zou echter betekenen dat ik slechts twee Phasers heb gevuurd. Als
Nova-Kl in mijn zijkant lag, haal ik op afstand 10 ongeveer 22-23 treffers, dus
dat lijkt te kloppen. Daarna sloegen er nog eens 67 treffers van Pulsar-Kl in,
waarmee het lot van Osymandias-Fe bezegeld werd.
Wat deze reconstructie bemoeilijkt
is dat Osymandias-Fe de vorige beurt met 63% sensors eindigde en ik niet kan
zien hoe effectief er gerepareerd is. Nou ja, zoveel maakt het ook niet uit
hoor. Wel waren mijn 22 treffers nog verantwoordelijk voor het verdwijnen van
de glimlach op het gezicht van Skywise. Mijn vuur luidde het einde van zijn
Nova-Kl in, want mijn sterbasis vuurde ook nog eens 95 treffers op de beide
agressors, waarvan er 57 door Nova-Kl scheurden, die vervolgens wegens 0 EE
verloren ging. Alleen Megabyte had nog een scheepje over nu, en dat had dus ook
nog 38 treffers intern mogen slikken. Ach, dat maakt in zo´n laatste beurt
niets meer uit natuurlijk – zeker niet gezien de spelregel die het overleven
van schepen in toernooispellen irrelevant maakt. En er waren dan ook 14 schepen
gesneuveld in Toernooispel 003!
Toen was het tijd om de puntjes te
tellen. Ik kwam uit op 494 punten, maar daar moesten helaas nog de 104 punten
af die mijn sterbasis had gescoord. Eindscore: 390. Daarmee eindigde ik als
laatste in dit spel. Op de derde plaats kwam het duo van Nocturne. Op de tweede
plaats vonden we Wild Bill Kelso en Skyrider terug zodat Megabyte en Skywise
alsnog eerste werden! Wat?! Hoe was dat nou mogelijk? Uit alle aanwijzingen was
toch gebleken dat de uiteindelijke nummers twee de gedoodverfde nummers één
waren? Met een score van 627 punten waren ze ook beduidend beter op dreef
geweest dan hun tegenstanders Vladimir Vodkasov en D.Anger die met 484 punten
geheel wrak waren gegaan. Toch was het niet de onaantastbare teamscore die ik
en wellicht ook mijn kwelgeesten Megabyte en Skywise voor ogen hadden gehad.
Door deze verrassende uitslag moesten we de vraag stellen: had mijn
wanhoopsaanval een onverdiende wending aan het spel gegeven? Op het forum
barstte deze discussie direct los. Ik was nooit serieus van plan geweest om aan
de sterbasis te blijven hangen, maar wellicht was het wel goed dat ik niet van
iedereen de teamscores wist. Ik had die van Kelso en Skyrider te hoog ingeschat
en die van mijn tegenstanders juist te laag. Bovendien konden mijn vijanden in
de laatste beurt twee maal een bonus opstrijken en haalden ze sowieso veel
interne treffers. Uiteindelijk scoorden ze 110 punten in deze laatste
vuurwisseling en omdat ze er al 593 hadden, gingen ze ruimschoots aan kop. Het
bewijs lag er nu: als ik Osymandias aan de basis had laten liggen, waren Wild
Bill Kelso en Skyrider de winnaars geweest. Aan Lordship-Fe verdienden Megabyte
en Skywise slechts 23 punten en daarmee zouden ze 11 punten onder het totaal van
Kelso en Skyrider zijn gebleven... Het is eigenlijk maar goed dat ik deze
informatie pas achteraf ontdekte, want als ik het vooraf had geweten, weet ik
niet wat ik gedaan zou hebben. Ik had dan geweten dat mijn beslissing zou
bepalen wie het spel zou winnen en in een toernooispel is dat geen fijne keuze!
Megabyte en Skywise hadden echter
ook flink in de rats gezeten. In beurt 12 activeerden zij opzettelijk geen ECM
meer, in de hoop dat ik ze dan nog zou waarnemen en een wanhoopsaanval zou
uitvoeren. Als ik ze toch niet meer kon zien wegens beschadigde sensors, dan
zou ik waarschijnlijk niet meer ontkoppeld hebben. Zij moesten wat dat betreft
nog even billenknijpen...voor hetzelfde geldt dat ze voor niets op mijn
sterbasis afvlogen die laatste beurt! Megabyte had namelijk te horen gekregen
dat zijn rivalen tegen Nocturne al over de 600 punten hadden gescoord en dat ze
Nocturne´s laatste schip dat al 77% intern had, nu gingen opblazen. Dat zou dus
nog wel zo´n 43 punten opleveren en dus zouden Wild Bill Kelso en Skyrider op
zeker 650+ zijn gekomen – Megabyte wist dus allang dat Osymandias-Fe nodig was
voor de zege. Wel gek dat Vodkasov´s laatste schip wel wrak ging, maar de
punten toch zo schamel uitvielen. Was er iets fout gegaan met de vuurorders?
Wrak gegaan op 0 EE of levensconsumptie? Dat is helaas nooit opgehelderd. Wat
wel duidelijk werd, is dat Megabyte en Skywise weer geluk hadden met mijn
sterbasis. Zij hadden de schilden ook uitgelaten en gehoopt dat de sterbasis op
grote afstand zou schieten zodat de interne schade beperkt zou blijven. Echter,
de sterbasis wachtte zeer lang, tot op afstand 8,3, waardoor Nova-Kl wrak ging
en Pulsar-Kl 39% intern kreeg. Zij hadden toen echter al geschoten, op maximale
effectiviteit! Als de basis eerder had gevuurd, waren er minder treffers
binnengekomen natuurlijk maar de schade had de vuureffectiviteit van de
Klingons kunnen aantasten – het zal natuurlijk voor altijd onduidelijk blijven
of en hoeveel dat gescheeld had.
Later, toen ik er meer over had
nagedacht, kwam ik tot de conclusie dat ik zelfs met de hierboven beschreven
voorkennis over de teamscores Osymandias in de aanval had gegooid. Dan wel met
schilden aan en met een andere koers, zodat zij niet zo gemakkelijk al hun
wapens konden afvuren en dat er niks direct intern ging. Dan hadden ze nog
steeds kans gemaakt, zonder dat ik iemand automatisch de winst had geschonken.
Epiloog
Toernooispel 003 kende een
dramatische ontknoping. In de laatste beurt wisselden de nummers één en twee
nog net even van plaats. Voor mijzelf was het wel een dieptepunt om als laatste
te eindigen maar met een score van 390 had ik niet kwaad gepresteerd. De nummer
laatst van de andere toernooispelen hadden respectievelijk 247 en 270 punten,
dus dat verschil was best groot. Ach, wat maakt het ook uit trouwens?
In de eerste beurten van het spel
speelde ik behoorlijk goed, minus die enorme blunder waarbij ik twee schepen
als doel koos van mijn Photons. Dat ik een beurt miste was bijzonder spijtig en
leverde me behoorlijk wat nadeel op, maar mijn eigen blunder was ernstiger.
Desondanks heb ik meer dan eens vanuit een onderliggende positie de vijand
lelijk kunnen verrassen. Ik presteerde in die beurten boven verwachting.
Helaas, na verloop van tijd verloor ik toch teveel middelen en in de laatste
beurt waarin ik het verschil had kunnen maken, acteerde ik te voorspelbaar.
Daarna deed ik wel mijn best om met mijn restjes nog druk te zetten, maar de
vijand kon steeds makkelijker met allerlei scenario´s rekening houden vanwege
hun overtal, zodat ik niet langer verrassende zetten kon doen. Dat deed mij de
das om.
Al met al heeft dit spel voor mij
meer dan ooit bewezen dat Megabyte (of het duo Megabyte en Skywise) wel
degelijk te kloppen is. Dat klinkt misschien raar uit de mond van iemand die
laatste werd in een spel dat zojuist door Megabyte en Skywise gewonnen is, maar
het is wel de waarheid: ik zat er een paar keer goed op en zij zullen af en toe
het angstzweet op het voorhoofd hebben gehad. Pas op het laatst konden zij
zelfverzekerd de winst opeisen. De tegenstanders waren zo vriendelijk om dit te
beamen op het forum en in het spelverslag en dat is voor Megabyte een hele stap
hoor! Hulde daarvoor, want deze heldenstrijd moet op de juiste manier herinnerd
worden.
Niettemin heeft dit spel wat
leerpunten te bieden. Ten eerste moet ik mijn vuurorders nog beter controleren!
Ik maak niet snel fouten met mijn orders, maar deze was desastreus. Verder is
wederom gebleken dat onvoorspelbaarheid mijn beste wapen is. In de laatste
beurten raakte ik dat wat kwijt. Achteraf had ik hier en daar minder
voorspelbaar kunnen spelen, zodat Lordship-Fe me niet zomaar ontvallen was
zonder zelfs maar terug te vuren! Achteraf praten is makkelijk, maar in weze
was het een cadeautje. En in beurt 10 had ik moeten inzien dat de vijand op
Ion-motoren kon overstappen. Dan had ik met één schip zonder schilden kunnen
vuren, wat één of twee Phasers vrij zou maken om op een ander doel te knallen.
Bovendien had ik steeds op Nova-Kl gevuurd, waardoor de vijand nu eens boud was
geweest en zonder schilden schoot met Pulsar-Kl in de verwachting dat Nova-Kl
wederom de gebeten hond was. Daar had ik beslist meer mee kunnen doen.
Een beetje pech heeft me ook parten
gespeeld: bizar genoeg leverde slechts één van de drie wrakken die ik en mijn
basis veroorzaakten een bonus op! Skywise sprak een woordje van pech mee, want
het was zijn Sirius-Kl die ik op 0 EE wrak maakte en het was zijn Nova-Kl die
ik over het hele spel in totaal 147 treffers verkocht en die ook nog eens op 0
EE wrak ging nadat de sterbasis er 58 treffers bij had gedaan. Met andere
woorden, het was dus weer het oude liedje: Skywise werd genadeloos afgeranseld
terwijl Megabyte overbleef...
Oh en voor wie geïnteresseerd is in
de herkomst van mijn scheepsnamen: ik wilde graag namen hebben die een statige
air van gedistingeerde heren, regentschap en macht uitstraalden. Dat kwam uit
op:
-Fauntleroy; genoemd naar het
literaire Lottle Lord Fauntleroy,
waarvan ik ooit de film heb gezien.
-Osymandias; genoemd naar koning
Osymandias uit het gedicht van Percy Shelley. Ik heb de resten van het
standbeeld van Ramses II dat de inspiratie voor het gedicht verschafte, in
Egypte gezien.
-Lordship; een voor de hand
liggende naam gezien mijn insteek! Genoemd naar een titel uit Engeland.
-Peerage; eveneens afkomstig uit de
Engelse rangen en standen.
Het was een mooi spel met flink wat
wendingen en spanning. Ik sluit dit spelverslag af met het eerbetoon wat Megabyte
op het forum gaf. Hij schreef op 13 maart 2008:
“Okee allemaal, luister goed want
ik zeg dit maar 1 keer en daarna nooit meer:
Cleaver is met grote voorsprong de lastigste tegenstander die ik in lange
tijd heb gehad.
- Einde geslijm, weer over naar het echte flamen! –“
Is getekend,
Commander Cleaver