CONVENTIESPEL 11

Weert, 21 november 2009

Gamemaster : Cleaver

 

 

Intro

 

Na afwezigheid van enkele conventiespellen toch weer aanwezig en meteen een thuiswedstrijd. Daar moest en zou ik mijn voordeel uit gaan halen. De ruimte welke beschikbaar werd gesteld door Darth Vader (waarvoor dank) was meer dan perfect, voldoende ruimte, voldoende plekken, ideaal! Uiteindelijk zelfs de beschikking gekregen over een volledige vloot.

 

Beurt 0

 

Vanuit het +,+ kwadrant de opstart, beide schepen op afstand 2 van elkaar, beter kan haast niet. Wat koerswijzigingen om schepen bij elkaar te trekken (Kauderni en Salarias) om vervolgens Down Under te gaan. Phaserbanken maximaal vullen, photon’s laden en de orders zijn een feit.

 

Beurt 1

 

X/Y : 37,24  -  Koers 225  -  Snelheid 10-12

De eerste twee objecten worden waargenomen op ruime afstand. Kan eigenlijk weinig van gezegd worden, dus de vooraf bepaalde tactiek (koers Down Under) wordt voort gezet. Draai naar beneden om vervolgens de laatste twee impulsen weer terug te draaien naar koers 225. Lichte versnelling naar 16 AE.

 

Beurt 2

 

X/Y : 35,8  -  Koers 225  -  Snelheid 16

Nu vier objecten welke behoorlijk dicht bij elkaar zouden moeten liggen. Helaas geen mogelijkheid om me in deze strijd te mengen, van de andere kant het een voordeel zijn om na deze confrontatie de eventuele restjes op te ruimen. Lichte versnelling naar 20, draai naar beneden om uiteindelijk wederom op koers 225 uit te komen. Kosten wat het kost zal en moet ik mijn tegenstanders in het voorste schild krijgen.

 

Beurt 3

 

X/Y : 29,-10  -  Koers 225  -  Snelheid 20

Status rood, dus een lock on! De Plastic-Fe en de Fantastic-Fe worden waargenomen op afstand 24! Ideale hoek voor de photon torpedo’s. Tevens een tweetal objecten in het vizier, dus de confrontatie zoals verwacht in beurt 2 is uitgebleven, geen wrak te bekennen. Wel is de snelheid van de Plastic-Fe beperkt (15 tegen een snelheid 25 van de Fantastic-Fe). Op

tijd 1 worden de photon’s afgevuurd op de Fantastic-Fe. Lichte draai naar beneden om vervolgens vanaf impuls 6 bij te draaien naar boven, snelheid opvoeren naar 24 om uiteindelijk op tijd 10 de phasers te laten debuteren op zowel de Fantastic-Fe en de Plastic-Fe.

 

Beurt 4

 

X/Y : 14,-21  -  Koers 290  -  Snelheid 24

De photon’s hebben gedaan wat ze moesten doen, met 56 treffers schild 4 van de Fantastic-Fe weggeschoten waarbij de interne treffers het sensorbereik op 64% heeft gezet (leuk voor de effectiviteit van de phasers). Tevens werd op tijd 10 nog eens 25 treffers geplaatst op het voorste schild van deze schuit. Helaas was de Plastic-Fe al wrak geschoten door de nu geïdentificeerde Dell-Ro en Acer-Ro, dus hierop geen score weten te behalen. Op afstand 7 ligt in het zijschild de Fantastic-Fe, op afstand 21 en 22 worden de Dell-Ro en de Acer-Ro waargenomen bij een ideale defensieve hoek. Echter gezien de resterende objecten zullen zij daar hun handen aan vol hebben, dus, kleine versnelling naar 26, op tijd 1 vuren op de Fantastic-Fe, bijdraaien en koersen richting de Dell-ro en Acer-Ro om vervolgens op tijd 10 het resterende phaservuur te verspeiden over deze twee schepen. De resterende enerie zal worden aangewend om de zijschilden specifiek te versterken om zodoende de klappen van de Fantastic-Fe op te vangen, wat later zou blijken is dat de verkeerde schilden werden versterkt.

Teamscore: 47

 

Beurt 5

 

X/Y : -3,-6  -  Koers 260  -  Snelheid 26

Zoals berekend is het voorste schild van de Fantastic-Fe weggeschoten en daarbij nog enkele interne treffers geplaatst. Het tegen antwoord van de Fantastic-Fe kwam met 31 treffers, waarbij welgeteld één treffer intern mijn sensorbereik op 93% heeft weten te zetten. Verrassend is dat de treffers op de Dell-Ro en de Acer-Ro allemaal intern zijn gegaan (schilden vergeten?). Niet dat er veel is geplaatst, maar alle beetjes helpen zal later blijken.

Ondertussen is ook bekend wie wie is in deze sector. De FE staan onder commando van de heren HRUN en Wild Bill Kelso, de RO staan onder commando van Darth Vader en Donald23 en last-but-not-least, de KL onder het commando van het onvoorspelbare duo Eddie Butcher en Daryl. Deze worden waargenomen op afstand 6 en 7, beide met snelheid 1, wederom in een ideale defensieve hoek én net een confrontatie achter de rug met Darth Vader en Donald23, dus moet er ergens iets geleden zijn. Met die gedachte ga ik ervan uit dat het tegenvuur zal worden geconcentreerd op één van mijn schepen, dus of de schilden nu aan of uit staan, als alles op ééns schip binnen komt, is daar geen eer meer mee te behalen. Schilden uit en het phaservuur verspreiden over beide schepen, dat moet het gaan worden om maximaal effect te behalen waarbij wordt gerekend op het verlies van één mijner schepen en in het slechtste scenario twee behoorlijk aangeschoten schepen. Hierbij wel aangetekend dat het ook een voordeel is om twee schepen te hebben in één spel, verlies je er één, dan kun je alsnog doorspelen. Aangezien de photon’s weer klaar zijn om afgevuurd te worden zal tevens een draai naar beneden worden gemaakt om op de Dell-Ro de photon’s af te vuren.

Teamscore : 94

 

Beurt 6

 

X/Y : -8,-19  -  Koers 290  -  Snelheid 20

De uitdraai wordt gesierd met een viertal wrakken en god-zij-dank maar één wrak aan mijn kant. De gok om het vuur te spreiden en de schilden neer te laten heeft goed uitgepakt. De Kauderni-KZ was helaas niet opgewassen tegen 117 interne treffers en moest het loodje leggen. Anderzijds waren de 85 interne treffers geplaatst op de Kurt Waldheim-KL eveneens voldoende om deze uit het spel te verwijderen. De geplaatste 80 interne treffers op de Goed Boeren-KL zorgen er uiteindelijk voor dat deze schuit de volgende beurt kan worden “meegepikt”. Verder worden de Acer-Ro en de Fantastic-Ro als wrak waargenomen, wat betekent dat de keuze om de photon’s op de Dell-Ro te plaatsen goed heeft uitgepakt, sterker nog, 28 treffers komen allemaal intern terecht. Tegenvaller is dat de Dell-Ro uit zicht is geraakt en alleen als object wordt waargenomen en ook nog eens de verkeerde kant op koerst. De enige keuze welke rest is bij te draaien naar de Goed Boeren–KL om deze uit zijn lijden te verlossen om vervolgens de achtervolging in te zetten naar de Dell-Ro.

Teamscore : 296

 

Beurt 7

 

X/Y : -2,-20  -  Koers 180  -  Snelheid 20

Met 52 treffers wordt ook de Goed Boeren-KL vakkundig opgeruimd, helaas geven de sensoren verder niets meer aan, de Dell-Ro is gevlogen. Rest verder geen keuze om te versnellen naar 30 en maar hopen dat er ergens een object zal worden waargenomen.

Teamscore : 344

 

Beurt 8

 

X/Y : -2,-50  -  Koers 180  -  Snelheid 30

De Dell-Ro wordt als object waargenomen op ca 40 AE. Verrassend is wel dat deze een koerswijziging heeft ingepland. Snelheid opvoeren naar 40, beetje bijdraaien waarbij wordt ingespeeld op de huidige koers van de Dell-Ro.

Teamscore : 344

 

Beurt 9

 

X/Y : 10,-87  -  Koers 195  -  Snelheid 40

Wederom wordt de Dell-RO als object waargenomen en zelfs dichterbij dan de vorige beurt (32 AE). Bekend is ondertussen dat de Dell-RO onder leiding staat van Darth Vader en eigenlijk genoodzaakt is om uit mijn zicht te blijven vanwege zijn schade aan de sensoren, hiermee gokkende op een hogere score dan die van mij. De snelheid opvoeren heeft geen zin meer en gezien de snelheid van de Dell-RO is het onmogelijk om nog een lock-on te krijgen. De snelheid terug brengen naar 1 speelt lang, maar uiteindelijk toch gekozen om de achtervolging verder in te zetten.

Teamscore : 344

 

Beurt 10

 

X/Y : 40,-103  -  Koers 45 – Snelheid 40

Had ik de Salarias maar stil gelegd, dan had ik alsnog de gewenste lock-on gekregen. De Dell-RO wordt als object waargenomen op 13,-107 met snelheid 38. Kans was dan ook groot geweest dat hij mij niet zou hebben gezien, maar helaas. Hoewel de afstand nu 27 AE is, blijft het onbegonnen werk en dus dan deze beurt maar de rem erop. Ionmotor aan en hopen dat het nu wel gaat lukken.

Teamscore : 344

 

Beurt 11

 

X/Y : 39,-103  -  Koers 270  -  Snelheid 1

De sensoren geven alleen maar ruis, de Dell-RO is gevlogen en gezien mijn snelheid heeft de achtervolging verder geen zin meer. Besloten wordt om het spel af te sluiten waarop dus nu de spanning heerst wie nu de hoogste teamscore heeft.

 

Einde spel

 

Na het wachten in spanning geeft de gamemaster uiteindelijk het verlossende woord. Met een verschil van 29 punten is de eindzege in deze sector binnengehaald en moet zeggen, is weer even geleden, maar roem kent geen genade :)

 

Nawoord

 

De kern van deze overwinning werd gelegd in beurt 6 tijdens de confrontatie met Eddie Butcher en Daryl, het was erop of eronder. Dit maakt Sterrenoorlog een schitterend spel, wat een ander denkt of gaat doen blijft een gok, soms pakt het goed uit, soms ook weer niet.

En ja, ik werd “getoeterd”! Vreselijk!

Natuurlijk een speciale dank aan Darth Vader voor het ter beschikking stellen van de ruimte, alles perfect geregeld, klasse! Ook dank aan de gamemaster Cleaver, foutloos, geen heruitdraaien en zonder vertragingen!

Op naar de volgende meeting!

 

Uw heer en meester in deze sector : TOETANCHAMON